Så var sagan all för detta svenska märke...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6314514.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6314514.ab)
Citat från: Fredde_J skrivet 18 december 2009, 15:09:52 PM
Så var sagan all för detta svenska märke...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6314514.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6314514.ab)
Väldigt tragiskt!
Det är dags att börja vårda min pärla, en Saab 9-3 2.0T SE årsm 00.
Japp nå SAAB är ju kvar ennu fast vi ser de på Himlen som det en gång startades i stellet så kan väll säga SAAB har flyttat hem heter ju Svenska Aeroplan AB
Trist men har aldrig gillat saab alls men på värkar det inte Scania det är väl samma frima ???
Scania är inte samma firma som SAAB tror de gick skilda vägar för kring 10 år sedan
Okey tack för infon.
de här är årets absolut tråkigaste nyheter.
Tyvärr beror de på skulle jag vilja påstå att GM har skött SAAB dåligt, man har inte låtit dem växa, inte låtit SAAB skaffa sig nya modeller. SAAB bilar är ju egentligen småbilar framförallt om man jämför med Volvo, det är ju först på 80 talet som 9000 kom vilket iof med dagens mått är en ganska liten bil. Jag tror helt enkelt presumtiva SAAB köpare inte ville ha dem här stora skeppen som har byggts de senaste 10 åren.
personligen skulle jag stå först i köpekön om de hade funnits en SAAB som hade samma storlek som polo och clio
SAAB har left under GM´s tröga styre, där man bara tittat på bolaget med Amerikanska ögon. I snart 10 år har man efterfrågat en mindre bil, men vad blev resultatet? Nya 9-5 på nästan 2 ton. Vidare harOpel stått i första hand, SAAB har fått smulorna som blivit över.
En stillaundran är hur man hos GM resonerat när man sjösatt produkter som 9-2X, 9-7X och Cadillac BLS? Fiasko är bara förnamnet.
Myten om att SAAB gåt med ca 20 miljarder (20 000 000 000)kr sedan GM kom in i bilden har aldrigt riktigt fått utrymme i mediabruset. GM har redovisat inte själva redovisat resultatet för SAAB, utan för GME (GM Europa, där även Opel och Vauxhall ingick),men eftersom SAAB Automobile är ett svenskt bolag beskattas företaget här och det är därifrån resultatet kommer. Vad som visas är alltså bara resultatet, inte vilka vägar pengarna tagit. Tex har man varit tvungen att köpa komponenter via Opel (med ett inte allt för oblygt påslag) fast man har kunnat få tag i motsvarande komponent till ett lägre pris på hemmaplan omman fått. Vidare intäkterna för en del av försäljningen i Amerika stannat där och inte kommit in i SAAB's kassa. Dessa pengaflöden syns som sagt inte i det resultatet som redovisas hos skattemyndigheten. Hade SAAB under alla år varit en dålig affär för GM hade man naturligtvis inte behållt företaget i 20 år, och i synnerhet inte köpt Investors kvarvarande halva runt millenieskiftet. Ända till GM's kris med start 2008 har SAAB tjänat GM's syften. Säkerkigen har SAAB inte gått med vinst under GM's agarskap, men att tro att det handlar om 20 miljarder kronor i förlust är nonsens.
tråkigt men GM ville väl inte precis SAABs bästa ... och det där sista rycket med Spyker känns ju bara som ett spel för galleriet.. Men även om lilla SAAB är borta tillverkas ändå alldeles för många bilar...
Citat från: yngrot skrivet 18 december 2009, 22:12:34 PM
tråkigt men GM ville väl inte precis SAABs bästa ... och det där sista rycket med Spyker känns ju bara som ett spel för galleriet.. Men även om lilla SAAB är borta tillverkas ändå alldeles för många bilar...
Tråkigt, ja, men tyvärr startade SAAB:s problem redan på 1970-talet när man inte förstod hur man skulle positionera sin produkt på marknaden och inte skapade ett modellprogram som kunderna ville ha. GM har ju inte hjälpt upp situationen heller och det var väl väntat med tanke på hur illa de i årtionden skött varumärkes- och produktstrategier för sina övriga märken.
Mycket tragiskt... har en 900 -95 (liknar 9-3).
Mera som blir arbetslösa då kanske då Trollhättan slå igen.
Blir reservdelarna dyra... går bilen upp i värde ??
Citat från: Tomas Fransson skrivet 18 december 2009, 22:48:43 PM
Mycket tragiskt... har en 900 -95 (liknar 9-3).
Mera som blir arbetslösa då kanske då Trollhättan slå igen.
Blir reservdelarna dyra... går bilen upp i värde ??
Eftersom det kommer att finnas mycket högteknologiskt kunnig personal i Trollhättan är jag rätt övertygad om att många företag med behov av sådan arbetskraft kommer att etablera sig där, så någon risk för att Trollhättan får slå igen finns knappast.
Men naturligtvis är det som nu hänt en tragedi för alla Saab-anställda. Även om många säkert kommer att få nya jobb i Trollhättan så blir det ju inte klart före jul precis utan det blir en orolig tid framöver. Kanske rent av det blir arbetslöshet och a-kassa.
Det är nog då värre för anställda hos en del av underleverantörerna. Dessa finns ofta på små orter där inget större intresse för företagsetablering finns.
Sedan kan man ju undra om Spyker verkligen hade haft muskler att driva fabriken vidare. Kanske det bara blivit ett ännu större fel om något år om de hade tagit över. Nu kommer ju ändå Saab att avvecklas under lugna former.
De som äger Saab kan nog också räknas bland förlorarna. Andrahandsvärdet borde rimligen gå ned när bilen inte tillverkas längre. Och någon gång kommer det ju att finnas så få Saab-bilar i trafik att det blir svårt att hålla reservdelar.
Men visst har det varit ett dystert besked i dag. Vägs väl dock upp lite av att man i alla fall träffat en överenskommelse vid klimatmötet i Köpenhamn.
Idag vajar flaggan på halv stång, men man hoppas på att varumärket återköps av Saab AB (dvs flygtillverkaren i Linköping) och kan återanvändas till helt nya elhybridbilar om sisådär 10 år. Då kan man passa på att äntligen skippa Skånegripen som märkligt nog Saab behållit efter skilsmässan från Scania... trots att det är Scania som är Skånegripens rättmätiga ägare. Den äkta Saabloggan är den med B18-siluetten som satt på V4:ans baklucka.
Visst har företaget gått med förlust i många år, men jag kan ändå inte låta bli att vara lite irriterad över att de nya modellerna aldrig kom ut på vägarna snabbare. Redan 1994 var nya "GM 900:an" utrustad med kardantunnel inför en fyrhjulsdriven version. Kom den? Tyvärr inte! Hade en fyrhjulsdriven 900 (dvs vad som senare fick heta 9-3 XWD) kommit ut redan kring 1996 hade man ju kunnat introducera en SUV bara några få år senare. Nåja, först 2003 var SUV-versionen av den nya 9-3:an klar, men GM bromsade dessvärre ner allt, så bilen kunde presenteras först förra året. Alldeles för sent.
Så framöver ska (dagens ålderstigna) 9-3 och 9-5 tillverkas i Kina. Förmodligen flyttas all tillverkning av Volvos personbilar till samma land i omgångar under de närmsta åren. :(
Även om jag aldrig tillhört SAAB-frälsta så svider det i min själ när detta händer. Jag hoppades att man åtmonstone skulle försöka hålla SAAB vid liv och inte bara lägga ned :'(
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 december 2009, 23:28:01 PM
Även om jag aldrig tillhört SAAB-frälsta så svider det i min själ när detta händer. Jag hoppades att man åtmonstone skulle försöka hålla SAAB vid liv och inte bara lägga ned :'(
Det är väl ingen idé att hålla något som inte genererar pengar vid liv?
Nedläggning var nog det enda alternativet, hade Kineserna fått köpa rubbet så hade tillverkningen ändå försvunnit från Sverige.
lite ironiskt är att "panikpaketet", dvs motorvägen och dubbelspåret som sossarna drog igång sist det pratades om nedläggning närmast är att betrakta som bortkastade pengar. Nu hände det som jag har trott hela tiden, att innan motorvägen (som GM väl krävde för att inte stänga fabriken?) var färdig skulle fabriken läggas ner.
Nåväl, det lär bli en underbar lokal för inomhusgocart, kanske vore en bra affärsidé`?
Tycker det är på tiden dom lägger ner SAAB tycke det spårade ut sen dom gjorde nya SAAB 9-5orna dom fulaste bilarna jag har sätt :(
http://www.gnetagalten.se/images/00020/0/saab-9-5-aero.jpg
Första 9-5an
http://www.gnetagalten.se/images/00019/0/saab-9-5-aero-sportkombi-med-pilot-pkt.jpg
Sen kom en nyare modell av 9-5an denna gillade jag som attans jävligt snygg modell snyggaste SAAB har gjort :)
http://www.trollhattansaab.net/wp-content/9-5TSed.jpg
Sen komma nya SAAB 9-5 det var en besvikelse av SAAB tycker det ser för jävligt ut hella den :P
Men SAAB 9-3 lyckades dom med rätt bra rätt snygg modell.
http://www.carversation.com/wp-content/uploads/2009/06/saab-93-range1.jpg
Men det ska komma en ny SAAB 9-5a håller bara tummarna denna ska se snyggare ut en den andra som kom sist.
Övrigt finns det fler bil märke som kom i graven som Pontiac iår sen var det MG nu SAAB det kan man inte tro.
Bilar som säljs bäst kan jag gissa på är Ford Chevrolet Bmw Mercedes VW Vauxhall Volvo Audi.
Sen får man kolla på framtiden lär komma fler nya bil märke komma sälja ligga bra som Ford säkert bara kolla framot :)
R.I.P
Ett stycke Svensk industrihistoria som det är svårt att slita sig ifrån :-( - mkt mkt synd!
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 december 2009, 23:28:01 PM
Även om jag aldrig tillhört SAAB-frälsta så svider det i min själ när detta händer. Jag hoppades att man åtmonstone skulle försöka hålla SAAB vid liv och inte bara lägga ned :'(
Jag håller med dig fast jag är en volvo brud
Möller: Så här (http://www.valmet-automotive.com/automotive/images.nsf/files/3b54331b1668883ec225713700509384/$file/saab_95_w500.jpg) ser en Saab 95 ut, och så här (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/1959saab93b.jpg) ser en 93 ut. Du tänker på 9-5 och 9-3.
Den nya 9-5an kommer tyvärr aldrig att produceras, så den kan du nog glömma direkt. Tragiskt, men väldigt sant! :(
Visste inte ens dom heter 93a 95a rätt cola bilar jo tänke på 9-3 9-5orna
Trist dom ska inte göra den klar nya 9-5an :(
Citat från: Uffe D skrivet 18 december 2009, 23:36:36 PM
Det är väl ingen idé att hålla något som inte genererar pengar vid liv?
Nedläggning var nog det enda alternativet, hade Kineserna fått köpa rubbet så hade tillverkningen ändå försvunnit från Sverige.
lite ironiskt är att "panikpaketet", dvs motorvägen och dubbelspåret som sossarna drog igång sist det pratades om nedläggning närmast är att betrakta som bortkastade pengar. Nu hände det som jag har trott hela tiden, att innan motorvägen (som GM väl krävde för att inte stänga fabriken?) var färdig skulle fabriken läggas ner.
Nåväl, det lär bli en underbar lokal för inomhusgocart, kanske vore en bra affärsidé`?
Om du tänker lite längre så är satsningen på "Bana-väg" inte bortkastad bara för att SAAM läggs ner. Trollhättans ( eller för all del Trestadsområdets) arbetsmarknad kommer i allafall initialt inte kunna svälja alla arbetssökande. De kommer söka sig mot Göteborg, vilket gör att utbyggnaden är an mer angelägen.
konstiga bilar från början till slut
men det är tråkigt att ytterligare en arbetsplats försvinner från sverige
och aftonbladet........ det är väl en dj***a tur att det inte pumpats in en massa pengar som hamnat hos gm
Kan bara hålla med om att det otroligt tråkigt att SAAB läggs ned, framförallt för alla människor som drabbas i och runt om kring Trollhättan men även för att alla de tekniska lösningar som SAABs tekniker skapat genom åren nu förvinner.
Med tanke på alla diskussioner kring om SAAB är bra och att de "alltid" gått med förlust så kan man ju fundera på varför GM en gång i tiden köpte fabriken (kan det månne ha varit för alla högteknologiska lösningar man skapat sedan starten med bilar 1947).
Antar att GM inte köpte SAAB för att det var ett "kass" bilmärke - på något vis har man mjölkat ur det gottaste.
Det finns en engelsspråkig site (www.saabunited.com) där det nu börjar pratas om ytterligare spekulanter som kan tänkas ta över delar av fabrik och produktion - skall bli spännande att följa fortsättningen (hoppas attt det blir någon).
Citat från: peter skrivet 19 december 2009, 21:31:06 PM
Antar att GM inte köpte SAAB för att det var ett "kass" bilmärke - på något vis har man mjölkat ur det gottaste.
Det finns en engelsspråkig site (www.saabunited.com) där det nu börjar pratas om ytterligare spekulanter som kan tänkas ta över delar av fabrik och produktion - skall bli spännande att följa fortsättningen (hoppas attt det blir någon).
GM:s köp av SAAB har många orsaker. Grundläggande var givetvis Investors intresse att sälja företaget därför att man ansåg att det inte gick att driva ett så litet bilföretag vidare ensamt i en bilvärld där utvecklingen kostade allt mer och där det dessutom krävdes stora utvecklingsinsatser för att kunna utvidga produktportföljen på rätt sätt för att kunna konkurrera. Tyvärr har vi ju i Sverige sedan årtionden odlat en näringslivspolitik som till stor del innebär att det mest lönsamma inte är att driva ett företag vidare utan att sälja det. Eftersom kapitalet inte finns i Sverige är det naturligt att vända sig utomlands, vilket Investor gjorde.
För GM:s del var det naturligt att söka sig ett märke i Europa som skulle kunna bli deras "premiummärke" (vad nu premium är i detta sammanhang, ingen biltillverkare har lyckats förklara det hittills). Eftersom VAG köpt Audi och Volvo inte var till salu då högg GM SAAB i tron om att kunna bygga en lyxigare Opel och kalla den SAAB. GM har aldrig varit kunniga i hur man positionerar varumärken och de har flitigt använt s.k. "badge engineering", dvs att sätta olika varumärken på samma produkt för olika syften. De har använt den billiga bilen (Opel) till att bygga den dyrare (SAAB) istället för att som VAG och till viss del Ford (som iofs inte heller riktigt förstår hur man ska utnyttja potentialen i olika varumärken) driva en egen utveckling inom de dyrare märkena Audi respektive Volvo kring större motorer och mer avancerade chassiekomponenter och låta dessa i viss utsträckning föras över till billigare märken samtidigt som de dyrare märkena får tillgång till exempelvis motorer från billigare märken för att kunna producera s.k. instegsmodeller.
GM köpte nog inte ett "kass" bilmärke och man har nog inte heller mjölkat ur det gottaste, för SAAB har aldrig varit lönsamt i ordets rätta bemärkelse. GM förstod inte vad det skulle göra med SAAB och därmed har man inte heller utvecklat det. De trodde att man kunde sätta SAAB-märke på en modifierad Opel, höja priset och därmed konkurrera med de dyra tyskarna, Volvo och japanska finbilar som Lexus och Infinity. Det hade gått samma väg om GM istället för SAAB hade köpt något annat märke som då inte varit etablerat i det segment man ville att SAAB skulle vara, exempelvis BMW eller Audi. Jämför exempelvis med hur GM hanterat Vauxhall och Opel vilka man ägt sedan 1920-talet och ännu inte lyckats få ut full potential ur, trots att åtminstone Opel till och från tillverkat en del bra modeller.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 18 december 2009, 23:52:12 PM
Tycker det är på tiden dom lägger ner SAAB tycke det spårade ut sen dom gjorde nya SAAB 9-5orna dom fulaste bilarna jag har sätt :(
Så du tycker att det är helt rätt att flera tusen människor förlorar sina jobb bara för att du inte gillar designen? Moget.
Det finns bara en enda modell av 9-5:an, som dock har fått ändrade strålkastare, grill och bakljus med åren.
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2009, 23:22:22 PM
Visst har företaget gått med förlust i många år, men jag kan ändå inte låta bli att vara lite irriterad över att de nya modellerna aldrig kom ut på vägarna snabbare. Redan 1994 var nya "GM 900:an" utrustad med kardantunnel inför en fyrhjulsdriven version. Kom den? Tyvärr inte! Hade en fyrhjulsdriven 900 (dvs vad som senare fick heta 9-3 XWD) kommit ut redan kring 1996 hade man ju kunnat introducera en SUV bara några få år senare. Nåja, först 2003 var SUV-versionen av den nya 9-3:an klar, men GM bromsade dessvärre ner allt, så bilen kunde presenteras först förra året. Alldeles för sent.
i Dagens Dn finns en bra artikel där de står om GM's "misshandel" av SAAB, bla att man lät nya Opel Insigna lanceras före SAAB 9-5 kontentan blir/blev att man tycker nya 9-5 är en modifierad opel som har några år på nacken, istället för att låta "premium märket" SAAB lansera bilen 9-5 först och senare Opeln som då framstår som att den skulle vara utvecklad av 9-5, en win-win situation skulle jag kalla de, men nejdå GM gör helt tvärt om...
Nu ska det tydligen finnas flera nya budgivare efter GM's beslut om nerläggning.
Så företaget SAAB är inte klart ännu.
Citat från: Björn Ax skrivet 20 december 2009, 19:47:54 PM
Nu ska det tydligen finnas flera nya budgivare efter GM's beslut om nerläggning.
Så företaget SAAB är inte klart ännu.
Det är bara Spyker som har reviderat sitt tidigare bud. Jag tror tyvärr inte det är tillräckligt för att GM skall sälja till dem.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2009, 19:55:20 PM
Det är bara Spyker som har reviderat sitt tidigare bud. Jag tror tyvärr inte det är tillräckligt för att GM skall sälja till dem.
Nja har läst att flera olika har gett bud också.
CitatSedan vi offentliggjorde att GM kommer att lägga ner Saab har vi fått förfrågningar från flera parter. Vi kommer att undersöka alla bud och kommer inte att kommentera ärendet förrän granskningen är klar, säger Noreen Pratscher i mailet
Citat från: homer skrivet 20 december 2009, 00:36:44 AM
i Dagens Dn finns en bra artikel där de står om GM's "misshandel" av SAAB, bla att man lät nya Opel Insigna lanceras före SAAB 9-5 kontentan blir/blev att man tycker nya 9-5 är en modifierad opel som har några år på nacken, istället för att låta "premium märket" SAAB lansera bilen 9-5 först och senare Opeln som då framstår som att den skulle vara utvecklad av 9-5, en win-win situation skulle jag kalla de, men nejdå GM gör helt tvärt om...
Spelar det egentligen någon roll? 9-5 köptes nästan uteslutande av företag som tjänstebilar.
Saab har varit duktiga på att tillverka bilar som ingen behöver. Jag menar, varför göra en kombi när Volvo gjorde succe redan med amazonen?
Det Saab borde gjort var att tillverka bilar folket behövde, inte tillverka bilar en liten skara människor ville ha.
Citat från: RoTe skrivet 21 december 2009, 01:59:11 AM
Spelar det egentligen någon roll? 9-5 köptes nästan uteslutande av företag som tjänstebilar.
Saab har varit duktiga på att tillverka bilar som ingen behöver. Jag menar, varför göra en kombi när Volvo gjorde succe redan med amazonen?
Det Saab borde gjort var att tillverka bilar folket behövde, inte tillverka bilar en liten skara människor ville ha.
Det har alltid funnits många idéer på Saab, men GM ville ju ha ett lyxmärke och då gick det som det gick. Att tillverka en småbil i form av en "ny V4" som VW gjorde med sin bubbla, samt alla utvecklingar av Golfen och Polon var tyvärr aldrig riktigt aktuellt för GM trots att behovet fanns redan under andra hälften av 90-talet. En ny liten V4 som har en 1,0-litersmotor med fulltrycksturbo som arbetar över hela varvtalsregistret skulle kunna vara både en rolig leksak och en billig stadsbil. Man tillverkar den naturligtvis både som sedan, kombi och skåpbil. Kanske man rentav kunde uppfinna ett nytt slags "frihjul" till den? :)
Jag är helnöjd med min 9-5 som var tjänstebil hos Green Cargo som ung. Jag tror inte att jag kört en härligare stabilare vinterbil någonsin, och just nu tror jag att min nästa bil blir en av de 9-3 kombibilar som är nya idag. När de eldrivna 9-3:orna kommer ut i handeln om några veckor ska jag absolut försöka provköra en av dem.
Är det nånting man ska köpa idag så är det en begagnad Saab. Alla återförsäljare och verkstäder fortsätter serva Saab, och reservdelar kommer att tillverkas så länge det finns efterfrågan. Trots att alla nybilsgarantier finns kvar enligt löfte från GM leder dock gemene mans skepsis till ett bedrövligt lågt andrahandsvärde där du kan hitta en "nästan ny" bil med en massa utrustning för en löjligt låg summa. Det innebär att en ny Saab tyvärr inte är någon hit. Men har den 5-8 år på nacken så... tja, eller som en vän svarade i ett mail efter att jag skickade en länk till annonsen för min nuvarande bil:
"Köpköpköpköpköpköpköpköpköpköpköpköpkööööp!"
Saab har dock haft ett ganska allvarligt motorproblem på 00-talet. Oilsludge... Inte så billigt att åtgärda när det gått för långt.
Citat från: Björn Ax skrivet 21 december 2009, 00:52:19 AM
Nja har läst att flera olika har gett bud också.
Ja, det är helt riktigt att uppgifter om detta dök upp senare i går kväll. Det tycks dock bara vara Spyker-budet som på allvar diskuteras. Fast å andra sidan sker väl inte allt inför öppen ridå.
Citat från: Ersa skrivet 21 december 2009, 02:39:16 AM
Det har alltid funnits många idéer på Saab, men GM ville ju ha ett lyxmärke och då gick det som det gick. Att tillverka en småbil i form av en "ny V4" som VW gjorde med sin bubbla, samt alla utvecklingar av Golfen och Polon var tyvärr aldrig riktigt aktuellt för GM trots att behovet fanns redan under andra hälften av 90-talet. En ny liten V4 som har en 1,0-litersmotor med fulltrycksturbo som arbetar över hela varvtalsregistret skulle kunna vara både en rolig leksak och en billig stadsbil. Man tillverkar den naturligtvis både som sedan, kombi och skåpbil. Kanske man rentav kunde uppfinna ett nytt slags "frihjul" till den? :)
Jag är helnöjd med min 9-5 som var tjänstebil hos Green Cargo som ung. Jag tror inte att jag kört en härligare stabilare vinterbil någonsin, och just nu tror jag att min nästa bil blir en av de 9-3 kombibilar som är nya idag. När de eldrivna 9-3:orna kommer ut i handeln om några veckor ska jag absolut försöka provköra en av dem.
Är det nånting man ska köpa idag så är det en begagnad Saab. Alla återförsäljare och verkstäder fortsätter serva Saab, och reservdelar kommer att tillverkas så länge det finns efterfrågan. Trots att alla nybilsgarantier finns kvar enligt löfte från GM leder dock gemene mans skepsis till ett bedrövligt lågt andrahandsvärde där du kan hitta en "nästan ny" bil med en massa utrustning för en löjligt låg summa. Det innebär att en ny Saab tyvärr inte är någon hit. Men har den 5-8 år på nacken så... tja, eller som en vän svarade i ett mail efter att jag skickade en länk till annonsen för min nuvarande bil: "Köpköpköpköpköpköpköpköpköpköpköpköpkööööp!"
Ja, det är inte utan att det lockar att uppgradera från min 9-3 årsm 00 till en nyare 9-5 eller 9-3. :)
"Det finns hur mycket bra saker som Saab helt enkelt varit först med, som Direct Ignition, bilbälten som standard (1958), dubbla bromskretsar (1963), turbo i produktionsbilar, placering av tändnyckel ur vägen för knäna vid kollision, pollenfilter (1978), Saab Trionic, o.s.v. Listan kan göras 5-10 ggr så lång, som först med spolare och torkare på strålkastarna, APC osv. Och man kanske vill nämna Talladega i listan? Eller säkraste bil under större delen av 2000-talet och under senare halvan #2, med en 10 år gammal model. T.o.m. en gammal 9000 från -85 slår medelbilen typ 2006 med 30% i säkerhet."
Ur en kommentar till en artikel i DN.
http://www.dn.se/ekonomi/analytiker-saab-ar-bara-lite-design-1.1006482 (http://www.dn.se/ekonomi/analytiker-saab-ar-bara-lite-design-1.1006482)
Citat från: Tomas Fransson skrivet 18 december 2009, 22:48:43 PM
Mycket tragiskt... har en 900 -95 (liknar 9-3).
Mera som blir arbetslösa då kanske då Trollhättan slå igen.
Blir reservdelarna dyra... går bilen upp i värde ??
Trollhättan är Dödsdömd om saab verlikgen läggs ner...
Citat från: MissScania skrivet 22 december 2009, 19:00:44 PM
Trollhättan är Dödsdömd om saab verlikgen läggs ner...
Inte alls. Det gäller bara att ha lite framtidstro. När den svenska textil- och konfektionsindustrin i princip lades ned drabbade det Borås hårdare än vad Saabs eventuella nedläggning kommer att drabba Trollhättan. Inte dog Borås för det utan det kom snart nya företagsetableringar som tog till vara den höga kompetens som fanns bland dem som blivit friställda. Det kommer det att göra i Trollhättan också, tro mig!
För att ta ett till Trollhättan mer närliggande exempel har vi Uddevalla. Inte dog den staden när först varvsindustrin och sedan biltillverkningen lades ned.
Trollhättan har dessutom bra förutsättningar: högskola, snart klar dubbelspårig järnväg som innebär restid till Göteborg på 35-40 minuter och likaså motorväg till Göteborg. Detta skall vara klart i december 2012.
Dessutom är det bättre att Saab läggs ned under ordnade former och troligen under ett par års process än att någon kapitalstark från Ryssland går in och gör dunderkonkurs och tar med sig allt värdefullt. Då kan man verkligen tala om kris. Jag säger inte att Spyker är ett sådant företag men det möjligheten finns.
Trollhättan ligger i Västergötland och skulle nu staden gå under på grund av stans nedläggning så är det mycket unikt för västgötar. Det heter ju att om man sätter en smålänning på en sten i havet så reder han sig. Sätter man en västgöte bredvid så puttar han smålänningen i vattnet. Det är folk från helt andra landsdelar som skriker på bidrag om de sätts på en sten i havet.
Det blir en omställning - stundtals svår - men med lite j***ar anamma i kommunstyret så skall detta klara sig.
Västvärlden har hållit sina valutor starka till konsumenternas stora glädje och samtidigt exporterat jobben till låglöneländerna till kapitalisternas stora glädje.
Sysselsättningen i tillverkningsindustri i västvärlden är i fritt fall.
Nu när arbetstillfällerna är utlokaliserade så börjar resan mot fattigdom först för medelklassen och senare även delar av överklassen.
http://www.detsannasverige.com (http://www.detsannasverige.com)
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 22 december 2009, 20:48:36 PM
Västvärlden har hållit sina valutor starka till konsumenternas stora glädje och samtidigt exporterat jobben till låglöneländerna till kapitalisternas stora glädje.
Sysselsättningen i tillverkningsindustri i västvärlden är i fritt fall.
Nu när arbetstillfällerna är utlokaliserade så börjar resan mot fattigdom först för medelklassen och senare även delar av överklassen.
http://www.detsannasverige.com (http://www.detsannasverige.com)
Har du bättre belägg för denna teori än den där hemsidan, som verkar vara hopsnickrad för att sälja en bok?
Ända sedan de gamla grekerna - och förmodligen längre än så - har folk trott att deras generation är den sista och att de kommer att få svälta ihjäl på sin ålderdom i den mån de då redan inte omkommit i krig eller naturkatastrofer.
Jag säger som AGA-fyrens uppfinnare Gustav Dahlén: Var optimist. Det som skadat denna värld mest är den svartsyn som präglar alltför många människor.
Som den Saab- frälsta tok jag är hoppas jag ju på att Saab överlever men samtidigt tror jag mycket på det Staffan säger. En nedlägning under kontrollerade former är nog bättre än att det ska bli helt fel för Spyker och ändå tvingas lägga ner
(om det nu blir så). Men tills dess kan jag ju bara fortsätta att vårda min 900C sedan, -87: a ömt(har det byggts en snyggare bil?).
Med sina 13 500 mil på mätaren kanske den blir värd mycket om en 10-20 år :D Fast då har förmodligen milen ökats på en del ::)
//Simon
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 22 december 2009, 20:48:36 PM
Västvärlden har hållit sina valutor starka till konsumenternas stora glädje och samtidigt exporterat jobben till låglöneländerna till kapitalisternas stora glädje.
Sysselsättningen i tillverkningsindustri i västvärlden är i fritt fall.
Nu när arbetstillfällerna är utlokaliserade så börjar resan mot fattigdom först för medelklassen och senare även delar av överklassen.
http://www.detsannasverige.com (http://www.detsannasverige.com)
Vad har länken med detta att göra?
Citat från: Uffe D skrivet 23 december 2009, 00:36:19 AM
Vad har länken med detta att göra?
Ingenting alls faktiskt.
Rent allmänt vad gäller den sidan, så verkar det som att de försöker döda någon slags myt om det vackra Sverige. De lyckas sådär...
Det är klart att där var några deppiga bilder på platser i förfall, men oftast visade de helt vanliga platser och byggnader i gott skick.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2009, 22:25:52 PM
Har du bättre belägg för denna teori än den där hemsidan, som verkar vara hopsnickrad för att sälja en bok?
Ända sedan de gamla grekerna - och förmodligen längre än så - har folk trott att deras generation är den sista och att de kommer att få svälta ihjäl på sin ålderdom i den mån de då redan inte omkommit i krig eller naturkatastrofer.
Jag säger som AGA-fyrens uppfinnare Gustav Dahlén: Var optimist. Det som skadat denna värld mest är den svartsyn som präglar alltför många människor.
Belägg och belägg, strukturomvandlingen från tillverknings- till tjänstesamhälle är väl inte dolt. Vilket i siffror har fört med sig högre levnadsstandard vad gäller högre lön och lägre priser.
Men omställningen svider och kommer att svida även framåt i tiden för den som blir drabbad av uppsägning.
Om det är bra eller dåligt beror på vem man frågar.
Texten och länken har inget samband.
Nu tror jag inte Trollhättan bli ngn ödebygd om SAAB lägger ned.
Citat från: Hans Melange skrivet 23 december 2009, 01:02:59 AM
Ingenting alls faktiskt.
Rent allmänt vad gäller den sidan, så verkar det som att de försöker döda någon slags myt om det vackra Sverige. De lyckas sådär...
Det är klart att där var några deppiga bilder på platser i förfall, men oftast visade de helt vanliga platser och byggnader i gott skick.
Jag blev ganska förvånad när jag hittade Götene i listan över orter som skulle vara i förfall. Eftersom jag är uppväxt där och är där ófta så håller jag inte med. Men det hör ju inte till ämnet så det kanske vi ska lämna därhän.
Citat från: Uffe D skrivet 23 december 2009, 16:46:28 PM
Jag blev ganska förvånad när jag hittade Götene i listan över orter som skulle vara i förfall. Eftersom jag är uppväxt där och är där ófta så håller jag inte med. Men det hör ju inte till ämnet så det kanske vi ska lämna därhän.
Nej, du ska inte vara förvånad. Sidan "Det sanna Sverige" visar det man vill visa. Alltså inte det som visas i turistbroschyrer. Välstånd likaväl som förfall hittar man i alla svenska bygder beroende på vilka kvarter man traskar runt i.
Det snackas vitt och brett om den oerhörda kompetensen som arbetarna på Saab innehar
och att nya företag kommer att fånga upp dom och utnyttja detta ...
... en sliten arbetare i 55 - 60 års åldern finns det ingen som vill ha men det talas det tyst om :(
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 23 december 2009, 18:03:38 PM
Det snackas vitt och brett om den oerhörda kompetensen som arbetarna på Saab innehar
och att nya företag kommer att fånga upp dom och utnyttja detta ...
... en sliten arbetare i 55 - 60 års åldern finns det ingen som vill ha men det talas det tyst om :(
Så är det nog.
Nya företag startas av andra anledningar än att ett har gått i graven.
Kommer mig att tänka på alla historier om utvandrarna till USA som lyckades bli miljonärer. Men det talas tyst om mängden som kom tillbaka utblottade till Svedala.
En del ser bara möjligheter andra ser bara problem vid kriser och jag tillhör väl den senare skaran.
Jag kan inte påminna mig om att jag sett utredningar där företagsdöd ägt rum några siffror på antalet människor som tex där livet har gått i krasch med självmord och alkoholmissburk m.m. Men där emot skrivs det vitt och brett om människor som har fått en ny lysande framtid.
Citat från: Simon A skrivet 23 december 2009, 00:08:34 AM
... 900C sedan, -87: a ... (har det byggts en snyggare bil?).
Nu sitter ju skönheten som bekant i betraktarens öga, men ska jag lyss till vad mina ögon säger så är svaret absolut ett rungande JA!
I mitt tycke så är en Jaguar XK 120 Open Two Seater från åren 1949-1954 - självfallet lackerad i British Racing Green - det absolut vackraste som någonsin tillverkats och ställts på fyra gummihjul!
Men ska vi hålla oss till SAAB så säger jag att "trubbnos" 96:an (gärna i Sport-utförandet) från åren 1960-1964 är snyggast.
Och om vi begränsar oss ytterligare till 900 "Classic"-modellen så är min favorit en svart tredörrars Combi Coupé Turbo från 87 och framåt!
Jag är gammalt SAAB-freak - men då snackar vi om
riktiga SAAB:ar som togs fram redan innan GM:s intåg och helst även innan snedstegen med flirt med FIAT-koncernen på 70- och 80-talen (som ju resulterade i "fyrlingen" SAAB 9000/FIAT Croma/Lancia Thema/Alfa-Romeo 164) - se gärna http://www.stinsensforum.se/board/en-saab-t4432.html där jag verkligen "vikt ut mig" från mitt liv som SAAB!
Men om de förklädda Oplar som tillverkats sedan 1994 tycker jag inte - och därmed så har jag som gammal SAAB-entusiast lite blandade känslor inför vad som verkar vara den snara nedläggningen av denna genom årtionden förlust- och problemtyngda biltillverkare! Jag har svårt att se att någon seriös ägare skulle vilja ta över det här getingboet, varumärket är nog tyvärr för svagt för att det ska ha något egentligt värde och en bilfabrik i Sverige blir det nog svårt att motivera att driva av kostnadsskäl - motsvarande jobb kan ju göras i Peoples Republic of China till en bråkdel av kostnaden ...
Så det är nog dags att ta en gravöl och säga - vila i frid, gamle vän!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2009, 19:14:27 PM
Inte alls. Det gäller bara att ha lite framtidstro. När den svenska textil- och konfektionsindustrin i princip lades ned drabbade det Borås hårdare än vad Saabs eventuella nedläggning kommer att drabba Trollhättan. Inte dog Borås för det utan det kom snart nya företagsetableringar som tog till vara den höga kompetens som fanns bland dem som blivit friställda. Det kommer det att göra i Trollhättan också, tro mig!
För att ta ett till Trollhättan mer närliggande exempel har vi Uddevalla. Inte dog den staden när först varvsindustrin och sedan biltillverkningen lades ned.
Trollhättan har dessutom bra förutsättningar: högskola, snart klar dubbelspårig järnväg som innebär restid till Göteborg på 35-40 minuter och likaså motorväg till Göteborg. Detta skall vara klart i december 2012.
Dessutom är det bättre att Saab läggs ned under ordnade former och troligen under ett par års process än att någon kapitalstark från Ryssland går in och gör dunderkonkurs och tar med sig allt värdefullt. Då kan man verkligen tala om kris. Jag säger inte att Spyker är ett sådant företag men det möjligheten finns.
Trollhättan ligger i Västergötland och skulle nu staden gå under på grund av stans nedläggning så är det mycket unikt för västgötar. Det heter ju att om man sätter en smålänning på en sten i havet så reder han sig. Sätter man en västgöte bredvid så puttar han smålänningen i vattnet. Det är folk från helt andra landsdelar som skriker på bidrag om de sätts på en sten i havet.
Det blir en omställning - stundtals svår - men med lite j***ar anamma i kommunstyret så skall detta klara sig.
sant
men Fordonspogrammet på Nils erikssonsgymnasiet ligger risigt till.
dom sammarbetar med saab då det för 5-6 år sedan hette Saabpogrammet..
Citat från: Mölle-Mats skrivet 23 december 2009, 22:03:47 PM
Jag är gammalt SAAB-freak - men då snackar vi om riktiga SAAB:ar som togs fram redan innan GM:s intåg och helst även innan snedstegen med flirt med FIAT-koncernen på 70- och 80-talen (som ju resulterade i "fyrlingen" SAAB 9000/FIAT Croma/Lancia Thema/Alfa-Romeo 164) - se gärna http://www.stinsensforum.se/board/en-saab-t4432.html där jag verkligen "vikt ut mig" från mitt liv som SAAB!
Tack för länken som i sin tur ledde mig tillbaka till Saabklubben. Dags att återuppta sitt medlemskap där. :)
Kom hem nu på eftermiddagen efter att ha varit lite off under ett par dagar och därmed missat denna s.k. nyhet.
Överlag var det väl väntat och vad man än tycker och tänker om ett visst märke så är detta ingen unik händelse. Saker (i detta fall företag) kommer och går. Likaså gör produkter... och att in i absurdum fortsätta med tillverka något som inte är efterfrågat är knappast sunt. Sverige står och faller knappast heller med Saab Automobile och om nu märket går in i bilhilmlen så gör det alltså det.
Istället för att försöka att peka ut någon 'skyldig' i detta fall så håller jag med dem som tycker man ska ta nya tag och blicka framåt istället. Visst är det sorgligt för dem som förlorar sina arbeten, men världen är inte alltid rättvis och man kan nog tyvärr inte tillgodose allt. Förhoppningsvis så blir även detta en vändpunkt till det bättre för många om man nu ger det hela lite tid.
****
(http://i50.tinypic.com/21ampg5.jpg)
HJP
Citat från: Nico skrivet 27 december 2009, 17:47:45 PM
Kom hem nu på eftermiddagen efter att ha varit lite off under ett par dagar och därmed missat denna s.k. nyhet.
Överlag var det väl väntat och vad man än tycker och tänker om ett visst märke så är detta ingen unik händelse. Saker (i detta fall företag) kommer och går. Likaså gör produkter... och att in i absurdum fortsätta med tillverka något som inte är efterfrågat är knappast sunt. Sverige står och faller knappast heller med Saab Automobile och om nu märket går in i bilhilmlen så gör det alltså det.
Istället för att försöka att peka ut någon 'skyldig' i detta fall så håller jag med dem som tycker man ska ta nya tag och blicka framåt istället. Visst är det sorgligt för dem som förlorar sina arbeten, men världen är inte alltid rättvis och man kan nog tyvärr inte tillgodose allt. Förhoppningsvis så blir även detta en vändpunkt till det bättre för många om man nu ger det hela lite tid.
Vidare är ju Saab Automobile bara en mindre (utsåld) del av själva koncernen Saab AB. Varumärket lär förhoppningsvis återtas av det forna "moderföretaget" och flygtillverkaren Saab AB i Linköping som ju lever kvar. Kanske kan man börja utveckla helt egna bilmodeller i framtiden, helt skilt från GM, men det måste nog gå några år innan något sådant är någorlunda möjligt.
Att Saabs teknik förmodligen kommer att användas till flera nya andra GM-modeller kommer ju inte direkt som en chock (då detta ju skett löpande under 2000-talet). Nya 9-5:an verkar "bli" en Buick och mycket Saabteknik kommer att finnas i en framtida "premiummodell" av märket Opel. Det är ju bara att acceptera då den nya tekniken ju faktiskt ägs av GM:
http://svtplay.se/v/1828293/rapport/gm__fem_ar_att_lagga_ner_saab
Lite konstigt känns det att dagens Saab 9-5 nu ska börja tillverkas för fullt i Kina. Kommer det att stå Saab på dem? Kan kvaliteten på dessa bli lika bra som på de svensktillverkade? Och kan man importera dem till EU? Här är det intressant att jämföra med VW Bubblan som ju tillverkades vidare i Brasilien fram till 1996 och i Mexico fram till 2003. Årsmodellen 1976 och framåt får man dock tyvärr inte registrera in här i Sverige. :(
Låt oss fortfarande hoppas på att det kan finnas en framtid för SAAB.
Föreslår att vi stöttar SAAB genom att sätta press (i och för sig i en mindre skala men ändock) på GM genom att lägga en kommentar på www.iwontbuyfromgm.com
Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 09:38:20 AMVidare är ju Saab Automobile bara en mindre (utsåld) del av själva koncernen Saab AB. Varumärket lär förhoppningsvis återtas av det forna "moderföretaget" och flygtillverkaren Saab AB i Linköping som ju lever kvar. Kanske kan man börja utveckla helt egna bilmodeller i framtiden, helt skilt från GM, men det måste nog gå några år innan något sådant är någorlunda möjligt.
Nja, varumärket ingick högst troligen i försäljningen till GM så personligen är jag tveksam till att Saab AB bara helt apropå skulle kunna komma och ta tillbaka och återanvända varumärket. Om man sedan släpper det känslomässiga kring detta så får man fortfarande konstatera att GM visserligen inte var den bäste av ägare, men Saab var som bekant inte direkt stabilt innan GM tog över. De senare var troligen inte heller så intresserade i sig av svensk bilindustri utan agerade utifrån det som var primärt bäst för dem själva vilket nog är ganska normalt.
Den primära orsaken till att det gått åt skogen för Saab är därför inte ägaren i sig utan att de helt enkelt inte lyckades sälja sina produkter. Visst har GM som sagt förvaltat det hela på sätt som kanske varit mindre bra, men det går inte att komma ifrån att Saab hela tiden varit en nischtillverkare. Att man varit stora i Sverige betyder ju som sagt inte att man varit stora i världen och den dåliga globala försäljningen torde betyda att man sålde produkter som på ett eller annat vis inte var konkurrenskraftiga eller mötte de krav som ställdes.
Fordonsmarknaden i sig har även den krympt osv. så om det nu ändå går bra för Saab AB och dess flyg- och vapentekniska divisioner så är väl det i sig bra för företaget och dess ägare. Däremot är det knappast någon garanti för att de vill ha tillbaka sin gökunge till fordonsdivision eller ha någon tillverkning alls på ett område som är ett ekonomiskt gungfly. Många företag världen över har så vitt jag förstått även börjat renodla sig i enlighet med tanken om komparativa fördelar och liknande ekonomiska grundsatser och Saab AB följer troligen den trenden.
Att många i Sverige sedan är så pro Saab är ett fenomen som mera kan relateras till nationell stolthet etc. Känsloladdat engagemang är dock knappast något som motiverar ett industriföretag och man kan näppeligen ha en tillverkningsindustri som tillverkar produkter som inte efterfrågas (utan som mest då skulle syfta till att hålla folk med jobb) utan bara leder till röda siffror i bokslutet. Att starta upp en ny bildivision från scratch är därför nog något som mera ligger åt det utopiska hållet... i annat fall hade kanske Boeing gett GM och Ford en match?! ;)
Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 09:38:20 AMLite konstigt känns det att dagens Saab 9-5 nu ska börja tillverkas för fullt i Kina. Kommer det att stå Saab på dem? Kan kvaliteten på dessa bli lika bra som på de svensktillverkade? Och kan man importera dem till EU? Här är det intressant att jämföra med VW Bubblan som ju tillverkades vidare i Brasilien fram till 1996 och i Mexico fram till 2003. Årsmodellen 1976 och framåt får man dock tyvärr inte registrera in här i Sverige.
Då det inte är det f.d. moderbolaget som står för tillverkningen så kan man nog mera se det hela som något slags licenstillverkning. I dylika fall så har det inte heller stått t.ex. Renault eller Fiat på bilarna utan bl.a. Dacia, Zastava osv. Då det sedan primärt var äldre teknik som kineserna köpte så kan man kanske anta att man troligen kommer att inkorporera det hela i sin egen tillverkning och sätta sitt eget varumärke på eventuella fordon. Då BAIC troligen är bra mycket mera välbekant för de flesta potentiella kinesiska (samt tredje världen?) kunder än vad Saab är så har det senare namnet nog inget större mervärde och sedan så var det som sagt detta med vem som äger varumärket...
Vad gäller Bubblor mm. så har väl det att göra med avgasrening, säkerhetskrav och liknande att göra och jag antar att samma sak kan komma att gälla t.ex. 'BAIC 9.5' eller motsvarande. Klarar bilen dock olika krav (vilket väl kinesiska bilar inte gjort hitintills) så kommer nog inte EU att säga nej...
Citat från: Nico skrivet 28 december 2009, 11:07:09 AM
Nja, varumärket ingick högst troligen i försäljningen till GM så personligen är jag tveksam till att Saab AB bara helt apropå skulle kunna komma och ta tillbaka och återanvända varumärket. Om man sedan släpper det känslomässiga kring detta så får man fortfarande konstatera att GM visserligen inte var den bäste av ägare, men Saab var som bekant inte direkt stabilt innan GM tog över. De senare var troligen inte heller så intresserade i sig av svensk bilindustri utan agerade utifrån det som var primärt bäst för dem själva vilket nog är ganska normalt.
Absolut. Jag menade mera att GM knappast strävar efter att behålla varumärket Saab till varje pris. Vill något svenskt företag (t.ex Investor eller Saab AB) köpa tillbaka varumärket till en rimlig summa lär det nog gå rätt bra.
OK, då är jag med. Saken är dock nog den att vare sig Investor (som gjorde sitt bästa för att bli av med Saab Automobile) eller Saab AB i sig är så särdeles intresserade av att köpa tillbaks det... möjligen om man får tillbaka det hela konstnadsfritt, men inte annars.
Det handlar ju inte heller om att bara pumpa in pengar för att rädda det hela tillfälligt utan man måste också få det att rulla framöver och det är den punkten många av tillskyndarna missar på. Som det är nu kräver flera någon form av statligt stöd, men implicit kan man säga att det man efterfrågar är blodtransfusion till en patient som lider av multipla sårskador eller motsvarande. M.a.o. så spelar det liksom ingen roll vem som äger varumärket för det är ingen större idé att ge transfusioner i form av pengar eller blod då man med det bara mildrar symptomen tillfälligt, men inte på något vis gör något åt orsaken.
Ett av de stora diskussionsämnena är ju huruvida SAAB gått bra eller dåligt - på den frågan finns ju minst 2 svar (JA resp NEJ).
Solklart är att SAAB gått med förlust under ett stort antal år men orsakerna till detta måste man också fundera på, dels så har man uppenbarligen varit tvingade att betala överpriser för delar som köpts via koncernen GM (ex.v. motorer som blev 50% dyrare i och med sammanslagningen).
Givetvis påverkar även att man sålt dåligt - detta kan vara sviterna av ett koncerntänkande där det man siktat på att släppa ex.v. Opelmodellerna före motsvarande SAAB eller t.o.m. avvaktat med SAAB för att öka Opels marknadsandelar.
Hur som helst så borde det gå att få ordning på verksamheten om man får de möjligheterna (kanske inbillning eller bara en förhoppning)
Citat från: peter skrivet 28 december 2009, 10:12:57 AM
Låt oss fortfarande hoppas på att det kan finnas en framtid för SAAB.
Föreslår att vi stöttar SAAB genom att sätta press (i och för sig i en mindre skala men ändock) på GM genom att lägga en kommentar på www.iwontbuyfromgm.com
Och framför allt bojkottar produkter från Koenigsegg för all framtid!!! ;D
Ja, och glöm inte Spyker ;D.
Man kanske kan hitta fler att bojkotta när man ändå är igång och med tanke på att GM ägs av USA's regering, amerikanska bilarbetarförbundet och delvis Kanadensiska staten så blir det ju en hel hög
Tja, om man nu tycker att protektionism är bra så...
Om jänkare o kanadicker å andra sidan då får för sig att i gengäld bojkotta den lilla rest av svensk bilindustri som sen blir kvar så lär väl knappast någon marknad finnas att försöka att få avsättning på. Sverige är ju knappast någon volymmarknad om man säger så. :-\
Citat från: Mölle-Mats skrivet 28 december 2009, 22:25:34 PM
Och framför allt bojkottar produkter från Koenigsegg för all framtid!!! ;D
Visst borde svenska folket solidariskt gåut och bojkotta Koenigsegg-produkter, tänk vilken konsumentmakt!! ;D ;D
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.690664
Citat från: Bussgubben skrivet 03 januari 2010, 16:11:35 PM
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.690664
****
Otroligt!
Har det någonsin tidigare förekommit att man demonstrerat för ett bilmärke på detta vis?
SAABs återförsäljare i USA, trycker också på mot GM.
HJP
Citat från: HJP skrivet 03 januari 2010, 16:36:00 PMHar det någonsin tidigare förekommit att man demonstrerat för ett bilmärke på detta vis?
SAABs återförsäljare i USA, trycker också på mot GM.
Var någonstans står det att återförsäljarna är med och ska demonstrera... eller nämns det på annat håll? Saabhistory.com är sedan en entusiastblogg och nog har det väl förekommit tidigare att just entusiaster har protesterat i olika former tidigare. Var väl bl.a. en del plakat som syntes i England när det strulade som mest mellan VW och BMW vad gällde Rolls Royce och Bentley?
Nu verkar det som om man ska ha liknande Saab-manifestationer även i Storbritannien och Sverige, men frågan är som sagt hur många som dyker upp? På det stora hela så lär dock nog inte ett fåtal entusiaster m.fl. kunna ändra på den krassa verkligheten.
Tror att någon återförsäljare var med från start men annars är det som du säger Nico att det är entusiaster.
Det hävdas från dessa entusiaster att det kan handla om 5000 jobb i USA som riskeras om Saab slår igen (uppenbarliegn på återförsäljarnivå).
Lär bli även en action på denna sidan atlanten men något senare (tror det var 17 januari) - denna idé startade i Holland av alla ställen.
Citat från: Nico skrivet 03 januari 2010, 16:47:21 PM
Var någonstans står det att återförsäljarna är med och ska demonstrera... eller nämns det på annat håll?
****
Ja, det var nog SVT Rapport, som hade den nyheten för ett par dagar sedan. SAAB-återförsäljarna i USA, misstänker att GM inte kör med öppna kort - att de döljer något, och inte vill sälja.
HJP
Citat från: HJP skrivet 03 januari 2010, 21:39:39 PMJa, det var nog SVT Rapport, som hade den nyheten för ett par dagar sedan. SAAB-återförsäljarna i USA, misstänker att GM inte kör med öppna kort - att de döljer något, och inte vill sälja.
Mycket handlar nog (liksom även mina inlägg) mest om spekulationer. Öppna kort eller inte, men full frihet har nog inte GM då det rent säkerhetspolitiskt troligen finns vissa begränsningar vad gäller vidareförsäljning av t.ex. avancerad teknologi. Spyker har en rysk oligark i bakgrunden och gud vet vad mer bakom denne figur medan kineserna har sina egna agendor... kan nog alltså ligga mer än det man ser bakom GM:s avvaktande hållning.
Citat från: Nico skrivet 03 januari 2010, 21:46:02 PM
Mycket handlar nog (liksom även mina inlägg) mest om spekulationer. Öppna kort eller inte, men full frihet har nog inte GM då det rent säkerhetspolitiskt troligen finns vissa begränsningar vad gäller vidareförsäljning av t.ex. avancerad teknologi. Spyker har en rysk oligark i bakgrunden och gud vet vad mer bakom denne figur medan kineserna har sina egna agendor... kan nog alltså ligga mer än det man ser bakom GM:s avvaktande hållning.
****
Säkert har du rätt i detta, men om man agerar som om man vill sälja, men från början redan vet att man inte vill, så för man alla inblandade bakom ljuset. Det var säkert inte gratis, för t.ex. Koenigsegg Group, att förhandla i ett halvår, utan resultat.
Att man inte vill släppa tekniken till ryska oligarker, kan vara förståeligt, men då bör man inte låtsas som om man är intresserad.
HJP
Om jag har rätt vet jag inte utan jag spekulerar som sagt. GM bedriver ju företagsverksamhet och är säkert intresserade. Vad jag menade på låg mera i linje med att även om GM själva är intresserade så får de kanske i vissa lägen bakläxa av den federala regeringen i USA. Detta då de brukar ha sina egna intressen i dylika fall. Jämför med att det i vissa lägen har varit svårt för svensk vapenindustri att sälja somliga produkter till specifika länder (t.ex. Venezuela) då produkterna innehåller amerikansk teknologi.
Likaså har det varit vissa besvär där amerikanska vapen som t.ex. Sidewinders och AIM-120 AMRAAM används av svenska försvaret, men inte alltid får/kommer att kunna säljas till tredje part. Att då köpa en vapenbärare som t.ex. JAS 39 Gripen, men utan tillhörande beväpning blir fel. I det här fallet kan nog alltså GM gärna vilja sälja för att få täppa till lite hål, men frågan är hur mycket de alltså själva har rätt att säga till om?
Då har sagda manifestation tydligen gått av stapeln och att döma av text och bild så dök det väl inte upp så där jättemånga. I artikeln (notisen?) så nämns det även att en tysk Saab-sajt samlat 19.000 underskrifter från en rad länder under ett års tid, men för att vara en årslång kampanj i en rad länder så är nog inte det knappas någon grupp som är stor nog att ha någon direkt påverkan. I övrigt så får man väl se om dessa s.k. protestrallyn den 17 januari kommer att dra något folk? Med tanke på den relativt sett lilla uppslutningen i Detroit så kan man återigen säga att vem behöver fiender med sådana vänner! Entusiasternas åtgärder visualiserar ju verkligen att det inte direkt finns så många intresserade... :-X
http://www.dn.se/ekonomi/manifestationer-for-saab-1.1022710
Citat från: Nico skrivet 06 januari 2010, 13:41:15 PM
http://www.dn.se/ekonomi/manifestationer-for-saab-1.1022710
Intressanta kommentarer:
Citat från: Kommentar i DN.seHar det alls varit några protester eller demonstrationer i Sverige mot SAAB:s nedläggningshot? Det är väl snart ett år sen det började talas om risk för nedläggning. Hade det talats om att lägga bilföretag i andra länder hade protesterna blivit massiva både bland anställda och andra, speciellt om utländska ägare och koncernstrategier hade varit inblandade. I Sverige säger alla bara: "Det har inte gått med vinst, det måste läggas ner". Ska man lägga ner nånting så gör man det med fördel i ett land där ingen protesterar.
Visst har SAAB inte varit nån framgångssaga de senaste åren men det beror till stor del på dålig hantering från GM samt att det är fördelaktigt att flytta vinsterna inom koncernen och ta ut den i länder med lägre skatt än Sverige. SAAB har fått utveckla mycket teknik som GM sen bara tagit och gett till sina andra märken utan att SAAB har fått nåt för det. Och trots att SAAB inte gått med vinst på ett tag så har det genererat välbetalda arbetstillfällen, stora skatteintäkter, kunskapsutveckling och annat.
Det är ganska få biltillverkare i världen som går med vinst på riktigt, de flesta länder håller sina biltillverkare flytande till varje pris, hur ska Svenska biltillverkare kunna hävda sig på sämre villkor? Att Volvo PV säljs till Kina är antagligen början till slutet för de också, åtminstone som annat än påklistrat Europeiskt märke på en Kinesisk bil som varken utvecklas eller tillverkas i Sverige länge till. Vad ska välfärden försörjas med i framtiden om all exportindustri försvinner? Ska vi tälja dalahästar och sälja till rika turister som kommer för att titta på norrskenet?
Kalle, 09:11, 6 januari 2010
Citat från: Kommentar i DN.seDet finns ju ett antal köpare som tror på Saabs framtid. Nu har man nya modeller på gång, vilket man inte haft på åratal. Om nu regeringen kan underlätta för en köpare, så varför inte. Andra kan ju. GM ägs till 61% av amerikanska staten. Tyskland och Frankrike stöder sin fordonsindustri. Men här är man sosse eller kommunist om man vill rädda Saab. Vilket skitsnack! Jag är/har varit moderatröstare i alla år. Nu vet jag inte vad jag är? Men jag blir absolut inte vänsterröstare. Så vad finns kvar?
Bb, 12:21, 6 januari 2010
Nja, man kan undra om kommentarerna är vare sig så särdeles signifikativa eller intressanta för hur vidsträckta protesterna egentligen har varit utomlands? Visst har fackföreningar som t.ex. IG-Metall haft en del demonstrationer, men knappast så omfattande eller allmänt förekommande som vissa vill ha det till. De övriga företagen, som t.ex. Opel, har dessutom en potential som Saab aldrig varit i närheten av. Nästan inga av kommentatorerna ger sedan heller belägg för att har ägnat de ekonomiska aspekterna så mycket tid.
Istället så tyder kommentarerna mera på att för många handlar det fortfarande mest om känslor snarare än om förnuft och det är det som gör mig så fascinerad att jag har svårt att släppa detta. Hela saken kan ju kokas ned till följande fråga; ska man med åratals förluster i ryggen ändå fortsätta att producera en produkt som ingen utom en liten ringa grupp entusiaster m.fl. verkar efterfråga? Det är den frågan som de flesta av dessa känslokommentarer undviker eller talar förbi, men det är ändå den som man måste besvara på något vis...