Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: j-a skrivet 17 december 2009, 22:11:05 PM

Titel: En V8a
Skrivet av: j-a skrivet 17 december 2009, 22:11:05 PM
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swe087.jpg)
Fd GDG 2300 i Malungsfors i Maj 2000
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: 1896 skrivet 21 december 2009, 11:06:39 AM
Även denna var jag uppe och tittade på, blev ingen affär där heller, blev senare upp eldad av brandförsvaret i Borlänge, på övningsområdet i Bysjön.
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: 1896 skrivet 14 januari 2010, 14:19:50 PM
1272 gick ju samma öde tillmötes....
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: Lars skrivet 17 januari 2010, 15:23:06 PM
Elda uppe en sådand praktexemplar det skulle inte få förekomma.

Men endast 1 dörr på bussen hur var egentligen säkerhetstänkandet på den tiden, det gällde tydligen att få in så många passagerare som möjligt.

Hur vanligt var detta?

Jag vet att GDG 1435 bara hade 1 dörr fram därför att den trafikerade Klarälvsdalen upp till Långflon som ny och anledningen
var ju att få in så många som möjligt, men totalt opraktist. Jag har själv kört den på linjen mellan Karlstad och Slottsbron som dubbleringsbuss fullsatt med ståplats och naturligtvis så skulle ju en argsint passagerare som satt längst bak ut först och inte fattade att det inte fanns någon bakdörr förrän han skulle kliva av!
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 17 januari 2010, 16:05:30 PM
Endast en bakdörr är inte nödvändigtvis något säkerhetsproblem, de flesta sidorutor kan ju användas som nödutgångar med lite våld...
Det har fortsatt levereras bussar, bl a till Stockholms ytterområden, med en bakdörr även långt senare.
Så sent som 2000/2001 levererades det Vegor med denna dörrställning till Norrtälje.
Ösmo har ju ett antal Lahtibussar och två Volvobussar med denna dörrställning, de senare levererades så sent som 2007...
//Fredrik
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: Fredde skrivet 17 januari 2010, 16:19:19 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 januari 2010, 16:05:30 PM
Endast en bakdörr är inte nödvändigtvis något säkerhetsproblem
//Fredrik

Nej visst. Men med endast en dörr som den på bilden då?

/Fredde

Titel: SV: En V8a
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2010, 16:20:47 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 januari 2010, 16:05:30 PM
Endast en bakdörr är inte nödvändigtvis något säkerhetsproblem, de flesta sidorutor kan ju användas som nödutgångar med lite våld...
Det har fortsatt levereras bussar, bl a till Stockholms ytterområden, med en bakdörr även långt senare.
Så sent som 2000/2001 levererades det Vegor med denna dörrställning till Norrtälje.
Ösmo har ju ett antal Lahtibussar och två Volvobussar med denna dörrställning, de senare levererades så sent som 2007...
//Fredrik

Men nu menade Lars att bussarna bara hade en enda dörr, alltså framdörren eller dörrställning 1-0-0. Av turistbussar byggda på 1970-talet var det många som bara hade framdörr. I vissa fall fanns en sedan-dörr som öppnades manuellt längst bak. Att öppna denna dörr på Scania CR145 inifrån krävde en viss utbildning: man skulle hålla en knapp intryckt samtidigt som man tryckte ned handtaget. Detta för att ingen skulle öppna dörren av misstag. Sedan gällde det ju att föraren kommit ihåg att låsa upp dörren.
Turistbussar med dörr 1-1-0 (eller möjligen 1-0-1) är väl annars det normala i Sverige än i dag. Liksom för många regionbussar.
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 17 januari 2010, 19:05:03 PM
OK, jag läste visst lite för fort... :-[
//Fredrik
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 17 januari 2010, 19:44:00 PM
Citat från: j-a skrivet 17 december 2009, 22:11:05 PM
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swe087.jpg)
Fd GDG 2300 i Malungsfors i Maj 2000

Det var väl en sådan här som brann på R40 någon gång på 70-talet....

/B
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2010, 21:27:08 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 17 januari 2010, 19:44:00 PM
Det var väl en sådan här som brann på R40 någon gång på 70-talet....

/B

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27806.msg202828#msg202828
Bussen som brann i Jönköping hade dock sedan-dörr bak. Nu spelade det inte så stor roll eftersom den ändå inte kunde användas eftersom det brann precis vid den dörren.
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: 1896 skrivet 18 januari 2010, 10:35:46 AM
Av GDG:s V8:or var det väl bara dom egen beställda 1400-04 som hade bakdörr, undrar hur det var med 1302 ? den lär ha varit i Vänersborg, men det var å andra sidan ingen V8:a.
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: Ersa skrivet 18 januari 2010, 10:58:01 AM
Ibland känns det inte som om det är nån skillnad på 1+0+0 och 1+1+0 då ju väldigt många ska ut fram trots att det finns en mittdörr närmare deras sittplats. ::)
Titel: SV: En V8a
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2010, 11:38:57 AM
Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2010, 10:58:01 AM
Ibland känns det inte som om det är nån skillnad på 1+0+0 och 1+1+0 då ju väldigt många ska ut fram trots att det finns en mittdörr närmare deras sittplats. ::)

I vanlig linjetrafik skall avstigning genom framdörren normalt undvikas fast många resenärer har svårt att förstå det. Men det finns också osmidiga bussförare, som den vid Borås Lokaltrafik som vägrade mig att gå ut genom framdörren trots att jag satt längst fram och mittgången var proppfull med skolbarn. Det var dessutom inte någon påstigande vid hållplatsen.
Men i turisttrafik i bussar med dörr 1-1-0 går det smidigast att tömma en fullsatt buss om alla går framåt. Alltså att de som sitter bakom mittdörren använder denna medan de som sitter framför den använder framdörren.
(Sedan finns det ju problem med kallras och sådant kalla vinterdagar men det kan vi kanske lämna därhän nu.)