Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: M224 skrivet 17 december 2009, 18:06:54 PM

Titel: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: M224 skrivet 17 december 2009, 18:06:54 PM
Jag läste i "SLs trafikförändringar för 2010" att blåbusslinjerna 872/873/875 skall få lågentrebussar.

Detta gör mig mycket ledsen för jag tycker att de bussar som går där nu (Volvo B10M/B12MA) är några av
de sista riktiga bussarna kvar i SL-trafiken. Tyresö håller dem dessutom i ett mycket fint skick. De ser faktiskt
ut som nya när man kliver in i dem.

Så nu undrar jag. Vad händer med dessa när de nya lågentrebussarna kommer? Är det skrottippen som gäller?

Samt vilken typ av bussar kan Tyresö få? Det är ju ett Volvo-garage så jag kan tänka mig B9SALE kanske?

Det här är mycket dåliga nyheter för oss som föredrar att åka bekvämt.


Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Nico skrivet 17 december 2009, 18:18:20 PM

Blåa etanolscanior?!
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: M224 skrivet 17 december 2009, 18:20:06 PM
Citat från: Nico skrivet 17 december 2009, 18:18:20 PM
Blåa etanolscanior?!

Inte svära i kyrkan.  :-X

Tyresö har inte etanol (ännu).

Usch usch usch fy vilken hemsk tanke. Nej hellre B9SALE.

Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Peter Rost skrivet 17 december 2009, 20:29:18 PM
Utan att vara alltför insatt, men "skrottippen" är det nog inte aktuellt. Möjligen, omplaceringar, alternativt omlackeringar. Tyresös B12:or är väl "bara" 7-8:a år gamla.

/Peter
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: M224 skrivet 17 december 2009, 21:31:49 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 17 december 2009, 20:29:18 PM
Utan att vara alltför insatt, men "skrottippen" är det nog inte aktuellt. Möjligen, omplaceringar, alternativt omlackeringar. Tyresös B12:or är väl "bara" 7-8:a år gamla.

/Peter

Jag hoppas att Huddinge/Botkyrka kan få några av antingen 56xx-vagnarna eller att vi får tillbaka 5664, 5788 + 5789 som Tyresö fått av "oss". Sen hoppas jag att B10M (53xx, 46xx, 44xx) lackeras om till rött eller omplaceras. Det här är riktigt bra bussar.
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Matte skrivet 18 december 2009, 11:24:00 AM
Citat från: Nico skrivet 17 december 2009, 18:18:20 PM
Blåa etanolscanior?!

Ja SL verkar sattsa mera och mera på Etanol i förorterna. Busslink JoGa där jag kör ska någon gång efter nyår få 40st Etanol Scania OmniLink Led och efter Vintertabellens slut ett antal kortvagnar som är Etanol. Men hur planen är för att sätta ut dom vagnarna i trafik efter Nyår har jag ingen aning om.
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Matte skrivet 18 december 2009, 11:26:18 AM
Citat från: M224 skrivet 17 december 2009, 18:20:06 PM
Tyresö har inte etanol (ännu).

Det tar bara ca 7-8 veckor att bygga Etanol på ett Garage. Dom började Vecka 47 att bygga Etanol i JoGa.
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: M224 skrivet 18 december 2009, 11:29:23 AM
Oroväckande. Etanol är SK*T! Det är min åsikt och den står jag totalt orubblig för.

Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: MrX skrivet 18 december 2009, 11:52:10 AM
Jag läste också om lågentré kraven som ska införas. Det är både positivt och negativt, positivt i den bemärkelsen att lågentré möjliggör enklare ombordstigning med det negativa att de fina blåbussarna försvinner. Jag tror som så att de lackas om och rangeras in där Nobina finner det lämpligt. Jag kommer hålla tummarna för att 53XX stannar kvar hos Tyresö, vilka bussar! Medan 44XX förhoppningsvis försvinner från garaget illa kvickt.

Det är intressant att vi för tillfället har 25(?) blåbussar på Tyresögaraget och inom en snar framtid ska få 25(!) etanolbussar samt bygga om ett gäng till RME (dessa kommer inte vara blåa då ett gäng röda redan är utpekade). Är det någon mer än jag som börjar misstänka att det kanske blir 25 blå etanolbussar? Förmodligen ännu fler eftersom att det blir en hel del trafikutökningar, men det återstår att se
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Matte skrivet 18 december 2009, 12:06:03 PM
Citat från: MrX skrivet 18 december 2009, 11:52:10 AM
Jag läste också om lågentré kraven som ska införas. Det är både positivt och negativt, positivt i den bemärkelsen att lågentré möjliggör enklare ombordstigning med det negativa att de fina blåbussarna försvinner. Jag tror som så att de lackas om och rangeras in där Nobina finner det lämpligt. Jag kommer hålla tummarna för att 53XX stannar kvar hos Tyresö, vilka bussar! Medan 44XX förhoppningsvis försvinner från garaget illa kvickt.

Det är intressant att vi för tillfället har 25(?) blåbussar på Tyresögaraget och inom en snar framtid ska få 25(!) etanolbussar samt bygga om ett gäng till RME (dessa kommer inte vara blåa då ett gäng röda redan är utpekade). Är det någon mer än jag som börjar misstänka att det kanske blir 25 blå etanolbussar? Förmodligen ännu fler eftersom att det blir en hel del trafikutökningar, men det återstår att se

Ja sedan klarar ju inte en lågentré buss att lasta lika många personer i varje buss så det blir ju flera turer som auotomatiskt måste sattas in och att det stod att dessa linjer redan nu har ståplatser vissa tider och att då blir det ännu flera avgångar för att kapasiteten inte räcker lika bra med en Lågentré.

Sjäv har jag tidigare erfarenheter med Etanol när jag kört för Busslink HBH. Dom e helt ok i sig. Men dock trötta i maskinen och att var enda pryl i dessa Scania PlastRaketer inte sitter riktigt skruvade och skakar frenetsikt.
Så det kommer inte bli 90KM/H på där Tyresövägen/Gudöbroleden möts och till Norra Sköndal  ;)

Dock så är Scanias senaste kaross på OmniLink mycket bekväma att köra. Speciellt med Nya Be-Ge stolen som är monterade i Södertörns hittills nyaste Vagnar av Scania OmniLink Ck serie.
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: M224 skrivet 18 december 2009, 12:18:24 PM
Jag måste verkligen ut och fota dagens blåbussar som rullar i Tyresö. Om det blir så att det blir OmniLink som skall ersätta 53xx och de andra blåbussarna så blir det sista gången jag åker ut till Tyresö frivilligt på dessa linjer.

Det har varit en fröjd att få åka med Tyresös fina blåbussar på linje 172 och att den epoken går i graven är inte alls kul.
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Karsten skrivet 18 december 2009, 12:22:16 PM
Det finns ju även efter lågentrekravet på 872-875 införts ett par blåbusslinjer utan lågentrekrav inom Swebus. 474 och 172 iaf.
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: MrX skrivet 18 december 2009, 12:39:10 PM
Citat från: M224 skrivet 18 december 2009, 12:18:24 PM
Jag måste verkligen ut och fota dagens blåbussar som rullar i Tyresö. Om det blir så att det blir OmniLink som skall ersätta 53xx och de andra blåbussarna så blir det sista gången jag åker ut till Tyresö frivilligt på dessa linjer.

Det har varit en fröjd att få åka med Tyresös fina blåbussar på linje 172 och att den epoken går i graven är inte alls kul.

Det är kul att du gillar våra bussar! SL hade sin kvalitetsmätning för någon månad sen och som vanligt hade Tyresö de renaste bussarna i SL. Jag har letat efter det, någonstans på internet borde det finnas någon notis om det. Men icke.

Angående etanolbussar, visst kan det vara så att vi får 25 blå etanolbussar men det är inte säkert. Personligen hoppas jag på volvo, kanske ett gäng b9s till det redan proppade Tyresö.
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Fredde skrivet 18 december 2009, 13:38:14 PM
Är det så att en etanolbuss drar ca 30% mer än motsvarande diesel, som hos personbilar? (etanol/bensin) Det låter ju mindre bra isf rent omloppstekniskt på blåbusslinjer om de inte kan rulla från tidig morgon till sen kväll... (omlopp med avlösning ute på linjen)

Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Fredde skrivet 18 december 2009, 13:41:40 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 december 2009, 13:39:48 PM
Räkna med 60% mer, i tätortstrafik 70%.
Under 6,5 liter/milen kommer du knappast

Ojdå så pass.. Mindre praktiskt i praktiken på längre linjer m.a.o.

Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Matte skrivet 18 december 2009, 13:51:09 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 december 2009, 13:39:48 PM
Räkna med 60% mer, i tätortstrafik 70%.
Under 6,5 liter/milen kommer du knappast

Det va ungefär vad jag tänkte ge som svar på den frågan. När jag hade Etanol utbildning i HBH så berättade utbildarna att om en motsvarade Dieselbuss drar 5 liter per mil så drar en Etanol 10-11 liter per mil. Men sedan har ju iof Etanol motorutvecklingen gått lite framåt sedan 1999-2001 som dom bussarna va levererade från Scania som jag körde. Så det kan ju vara något mindre liter antal per mil.
Dock så är ju det också mycket tätare Service intervaller på en Etanol buss också. Kan inte Service intervallen på Diesel och Etanol bussar just nu. Men om du har 2st SAAB 9-5 med Bensin respektive Etanol så är Service intervallen ungefär 2500KM på Benien motorn och 1000 på Etanol motorn.
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 december 2009, 18:32:56 PM
Citat från: M224 skrivet 17 december 2009, 18:06:54 PM
Jag läste i "SLs trafikförändringar för 2010" att blåbusslinjerna 872/873/875 skall få lågentrebussar.

Mycket tråkig nyhet, fattas bara bara att eländet kommer till 172..
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: homer skrivet 18 december 2009, 19:26:05 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 december 2009, 18:32:56 PM
Mycket tråkig nyhet, fattas bara bara att eländet kommer till 172..

augusti 2011 skulle jag vilja påstå, senast
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 december 2009, 16:18:14 PM
Tråkigt
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: M224 skrivet 19 december 2009, 16:40:29 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 19 december 2009, 16:18:14 PM
Tråkigt

Japp vi lever i förändringens tid. Jag tyckte det var nyss som vi fick blåbussarna och nu är de redan utdömda.

Jag åkte f.ö med Busslink 6957 idag och det var riktigt trevligt. Samtidigt så kändes det vemodigt för "H33:orna"
är ju också dödsdömda.
Titel: SV: Tyresö linje 872/873/875
Skrivet av: Matte skrivet 19 december 2009, 16:51:24 PM
Citat från: M224 skrivet 19 december 2009, 16:40:29 PM
Japp vi lever i förändringens tid. Jag tyckte det var nyss som vi fick blåbussarna och nu är de redan utdömda.

Jag åkte f.ö med Busslink 6957 idag och det var riktigt trevligt. Samtidigt så kändes det vemodigt för "H33:orna"
är ju också dödsdömda.

Nja jag tror att det finns andra vagnar som är dödsdömda innan dessa. Finns ett gäng andra Scanior och Volvosar i Södertörn som ska bort innan. Alla fall vad jag förstått av info jag fått när dom nya etanolarna kommer.