Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 13:58:57 PM

Titel: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 13:58:57 PM
Idag tas (förhoppningsvis) planen för trafikförändringar för 2010 av Sl:s styrelse. En hel del har förändrats från tidigare förslag - så mycket nya linjer blir det dock inte. Däremot är det förstärkningar på många linjer. Till de större trafikförändringarna hör:
- ny linje från Cityterminalen till/från Marabou och infra City i Upplands Väsby (antar att man utnyttjar tomkörningar på 865) (tre turer morgon/kväll)
- 445C till Cityterminalen med 10-minuterstrafik (i högtrafikriktning)
- 435 C till Cityterminalen (i högtrafikriktning)
- Ny linje i högtrafik från Vallentuna till Kista
- 865 förlängs till Kungens kurva
- 635 till Österåkersanstalten (om vägen tillåter)
- 411 ersätter 409 och 411 och blir vändande

Några förändringar som inte innebär nya linjer - men dock förändringar i trafikuppläggg gäller det som tidigare diskuteras i "Ingaröpaketet", det vill säga direktbussar till Slussen även dagtid, kvällstid blir det vanliga 428-430 till Gustavsberg C. 467 förlängs som tidgare sagts till Brunn och blir vändande linje. 445 förlängs till Gustavsberg (vissa tider för att kompensera för Ingaröbussarna).

När det gäller 639 är tankegångarna kvar på att ta bort 625, men det verkar bara handla om att erätta turer och inte någon större utökning som det talats om tidigare.
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: MrX skrivet 15 december 2009, 14:53:15 PM
Går det att läsa om detta någonstans? Mitt patetiska försök att hitta det på SLs hemsida misslyckades totalt..

Lite kul med 435C och någon 44XC (varför jag sätter X där är att jag är osäker vilken som menas) är att Tyresögaraget kommer köra ett antal avgångar. Jag undrar hur det kommer fungera praktiskt. Bussarna i Tyresö räcker precis till det de är avsedda för och det finns inte mycket plats för fler. För förfogandevagnarna vi har för tillfället kommer vi ha kvar även i vår så det är inga bussar som frigörs någonstans. Eller så har jag bara missat något..
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 15:42:37 PM
Citat från: MrX skrivet 15 december 2009, 14:53:15 PM
Går det att läsa om detta någonstans? Mitt patetiska försök att hitta det på SLs hemsida misslyckades totalt..

Lite kul med 435C och någon 44XC (varför jag sätter X där är att jag är osäker vilken som menas) är att Tyresögaraget kommer köra ett antal avgångar. Jag undrar hur det kommer fungera praktiskt. Bussarna i Tyresö räcker precis till det de är avsedda för och det finns inte mycket plats för fler. För förfogandevagnarna vi har för tillfället kommer vi ha kvar även i vår så det är inga bussar som frigörs någonstans. Eller så har jag bara missat något..
Tyvärr finns det inte utlagt (de brukar lägga ut styrelseärendena - men just denna är inte utlagd ännu), nu fick jag begära ut det direkt från SL.

Såg att jag skrev fel menade förstås 446C och inte 445 som jag råkade skriva.
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: MrX skrivet 15 december 2009, 15:46:15 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 15:42:37 PM
Tyvärr finns det inte utlagt (de brukar lägga ut styrelseärendena - men just denna är inte utlagd ännu), nu fick jag begära ut det direkt från SL.

Såg att jag skrev fel menade förstås 446C och inte 445 som jag råkade skriva.

Då får jag vänta tills den kommer ut, blir väl nästa år.

Då stämmer det! Vi skulle köra 435C och 446C, jag vart lite osäker där ;)
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 16:39:45 PM
Eller kan du ladda ner den här - jag hade visst sparat en kopia när den väl låg ute  :)
Det står 2009 i början - men förslagen gäller för perdioden från 2010 några sidor längre ner när det verkligen börjar  :)

http://www.svenskbusshistoria.se/SL2010.pdf
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 20:03:26 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 16:39:45 PM
Eller kan du ladda ner den här - jag hade visst sparat en kopia när den väl låg ute  :)
Det står 2009 i början - men förslagen gäller för perdioden från 2010 några sidor längre ner när det verkligen börjar  :)

http://www.svenskbusshistoria.se/SL2010.pdf
Fast det där är remissförslaget, det jag avsåg var förslaget till styrelsen som är mycket mer specificerat och där det tillkommit en hel del, fast det är klart mycket är ju kvar från det tidigare förslaget också.
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: M224 skrivet 15 december 2009, 20:12:58 PM
Jag hoppas innerligt att det är dags för 15-min trafik på linje 172 under helgerna. Det är märligt att så tung och hårt belastad blåbusslinje har 30-min trafik på lördagar och söndagar. Det är ofta som bussarna är fulla. Har mailat om detta till SL ett flertal gånger.
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 20:17:02 PM
Citat från: M224 skrivet 15 december 2009, 20:12:58 PM
Jag hoppas innerligt att det är dags för 15-min trafik på linje 172 under helgerna. Det är märligt att så tung och hårt belastad blåbusslinje har 30-min trafik på lördagar och söndagar. Det är ofta som bussarna är fulla. Har mailat om detta till SL ett flertal gånger.
Man föreslår 20-minuterstrafik på lördagar och söndagar
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: M224 skrivet 15 december 2009, 20:18:20 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 20:17:02 PM
Man föreslår 20-minuterstrafik på lördagar och söndagar

Det är taget.  ;)
Titel: Nyheter SL-busstrafik 2010 - Nu på sl.se
Skrivet av: Ted Selander skrivet 16 december 2009, 17:05:59 PM
Det färdiga förslaget lär ha tagits i sin helhet på styrelsemötet i går.

http://sl.se/Templates/PageListing.aspx?id=7822 (http://sl.se/Templates/PageListing.aspx?id=7822)

/Ted
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: at1981 skrivet 16 december 2009, 18:43:18 PM
Hej!


Bilden överst på sidan 17 i PDF-dokumentet (http://sl.se/upload/rapporter/trafikforandringar_2010.pdf), var tror ni den är tagen?
Det är en 40- eller 41-vagn och jag har en gissning var den är tagen för omgivningarna ser väldigt bekanta ut för mig men jag kan säkerligen ha helt fel, för så där kanske det ser ut på andra ställen också.

Det är antingen buss 436 eller buss 440 mot Hemmesta strax efter hpl. "Saltarövägen" för till vänster där i bild är det trädbevuxet och på andra sidan gatan sett i bild så är det lite öppet.
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: at1981 skrivet 16 december 2009, 20:03:19 PM
Hejsan!


Nu har jag läst igenom dokumentet och för mig finns en del funderingar:

Sid 35:
* Kommer nya linje 411 från Slussen till Ektorps C ha anslutning mot Slussen vid Ektorps C som kommer att visas tydligt i tidtabellen, för t.ex. resande från Skuru torg som vill åka snabbaste vägen till Slussen? (Samma fråga gäller såklart omvänd riktning också)

Sid 70:
* Kommer det att upprättas en vändslinga vid Gustavsgården eller kommer bussen att vända vid en gatukorsning där?
(Den kör ju samma sträcka mellan Gustavsbergs C - Gustavsgården via Hästhagen)

Sid 71:
* Hur kommer trafiken på linje 420 och 422 att påverkas under den tid på dygnet som linje 445 trafikeras till/från Gustavsbergs Centrum?

Fundering:
* Varför förses inte platser bortom Hemmesta med direktbussar till/från Stockholm utan byte i Hemmesta utanför rusningstrafik om nu både Stavsnäs, Djurö/Vindö + Ingarö har det? Alternativt tycker jag 436 - 440 + 461 - 463 skall förlängas till/från Ålstäket då de inte trafikerar Slussen så att resenärer ges möjlighet att resa direkt till/från Slussen utan att behöva åka via Gustavsberg med anslutning till/från Slussen med buss 432 - 434. 
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: homer skrivet 16 december 2009, 21:14:00 PM
Citat från: at1981 skrivet 16 december 2009, 20:03:19 PM
Hejsan!


Nu har jag läst igenom dokumentet och för mig finns en del funderingar:

Sid 35:
* Kommer nya linje 411 från Slussen till Ektorps C ha anslutning mot Slussen vid Ektorps C som kommer att visas tydligt i tidtabellen, för t.ex. resande från Skuru torg som vill åka snabbaste vägen till Slussen? (Samma fråga gäller såklart omvänd riktning också)

Sid 70:
* Kommer det att upprättas en vändslinga vid Gustavsgården eller kommer bussen att vända vid en gatukorsning där?
(Den kör ju samma sträcka mellan Gustavsbergs C - Gustavsgården via Hästhagen)

Sid 71:
* Hur kommer trafiken på linje 420 och 422 att påverkas under den tid på dygnet som linje 445 trafikeras till/från Gustavsbergs Centrum?

Fundering:
* Varför förses inte platser bortom Hemmesta med direktbussar till/från Stockholm utan byte i Hemmesta utanför rusningstrafik om nu både Stavsnäs, Djurö/Vindö + Ingarö har det? Alternativt tycker jag 436 - 440 + 461 - 463 skall förlängas till/från Ålstäket då de inte trafikerar Slussen så att resenärer ges möjlighet att resa direkt till/från Slussen utan att behöva åka via Gustavsberg med anslutning till/från Slussen med buss 432 - 434.  

Sls argument att de skulle vara otydligt med två linjer till Duvnäs utskog köper jag inte, tycker de här nya förslaget är vansinnigt, bussarna måste ju ändå köra bort till forum nacka rondellen och vända om, de går inte att vända om man ska ha ektorp C som sista hållplats alltså - i betyg!

420 borde rimligtvis få trafik samma tider som Ingaröbussarna går som X-bussar samtidigt kan man korta av 422 till Orminge eller ta bort den helt, från sickla till Orminge kan man ju byta i forum..., men som sagt de står ju inget så de återstår väl att se hur de är tänkt...

vad gäller 446C säger jag bara -TÄNK OM. verkar helt värdelöst, och funderar på vad körtiden kommer bli från Cityterminalen via vasagatan... kommer troligen bli en flopp eftersom de kommer ta för lång tid och folk väljer  att resa från slussen då de går fortare och där kommer de då visa sig att bussarna inte räcker till...

435C har man åtminstånde lagt bussarna som extra bussar utöver vanliga 435:or vilket är klokt, de kommer givetvis vara några som väljer den på morgonen då folk ändå står vid stolpen och väntar, men på eftermiddagen går dem troligen tomma, precis som 485X gjorde 2006... minns inte SL hur de var 2006?

vad gäller Gustavsgården och 467 verkar dem inte ha tänkt till, visst finns de någon 3 vägs korsning precis efter Gustavsgården där de skulle fungera att vända, men de är nog knappast troligt att de blir så, man har nog helt enkelt inte tänkt igenom de, och absolut inte varit på platsen och kollat...

att 445 blir enda bussarna som trafikerar lagnövägen kommer troligen bli lite skrik om i lokaltidningen från boende vid Insjön, gissningsvis kommer Sl backa efter påtryckningar och sätta in några extra avgångar på 425 (bara en gissning baserad på erfarenhet).

hade dessutom varit bättre att förlänga 467 till vallbovägen, man hade vunnit mycket på att bara köra kortvagnar vid fågelvik (större sannorlikhet att bussen kommer upp för backen) dessutom hade 430 fått en bättre sträcka och boende vid eknäsvägen hade sluppit slingan



ang 436-440 och direkt bussar håller jag med dig, bussarna tappade mycket folk när dem fick (slussen-bussbyte) i hemmesta 2005 men de verkar som om folk har hittat tillbaka till dem för de är ofta väldigt mycket folk och 474:orna blir fulla redan innan dem lämnat första hållplats
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Tommy E skrivet 16 december 2009, 21:21:31 PM
Utmärkt att en ny eftermiddagstur på linje 338 införs! :) Men tyvärr dröjer det väl till nästa höst innan förändringen träder i kraft?
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Karsten skrivet 16 december 2009, 21:36:39 PM
Och hur kommer 444 påverkas av att 445 börjar trafikeras hela dagarna? Turtätheten Slussen-motorvägen-Björknäs-Orminge borde ju öka, samordnas dessa linjer? Vilken turtäthet kommer 445 få, och kommer 422 gå parallellt med 445 på sträckan Björknäs-Gustavsberg? Det är lite märkligt att man inte "marknadsför" 445:ans kraftiga utökning som en separat nyhet i dokumentet. Det behövs även i fortsättningen bra förbindelser Sickla-Orminge, dagens 422or i 15-minuterstrafik med boggivagnar är ofta överfulla på vardagseftermiddagarna. Att förlänga 413 till Orminge vissa tider kanske vore något?
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: homer skrivet 16 december 2009, 22:16:29 PM
Citat från: Karsten skrivet 16 december 2009, 21:36:39 PM
Och hur kommer 444 påverkas av att 445 börjar trafikeras hela dagarna? Turtätheten Slussen-motorvägen-Björknäs-Orminge borde ju öka, samordnas dessa linjer? Vilken turtäthet kommer 445 få, och kommer 422 gå parallellt med 445 på sträckan Björknäs-Gustavsberg? Det är lite märkligt att man inte "marknadsför" 445:ans kraftiga utökning som en separat nyhet i dokumentet. Det behövs även i fortsättningen bra förbindelser Sickla-Orminge, dagens 422or i 15-minuterstrafik med boggivagnar är ofta överfulla på vardagseftermiddagarna. Att förlänga 413 till Orminge vissa tider kanske vore något?

står
CitatDetta medför att Gamla Skärgårdsvägen
förlorar sin trafik med linje 428-430. Denna trafik ersätts av linje 445
som förlängs så att den startar/slutar i Gustavsberg de flesta tider som
inte Gamla Skärgårdsvägen trafikeras av annan motorvägstrafik (linje
425 Slussen – Gustavsbergs Lugnet).
vilket borde vara all tid som 428-430 trafikerar Lagnövägen idag, dvs från tidig morgon till sen kväll, men sen står de längre ner
CitatLinje 445 trafikerar sin förlängda sträcka till/från Gustavsberg ca kl.
07-14 samt kl. 19.30-21.30 i riktning från Slussen, och ca kl. 10-22 i
riktning mot Slussen.
vilket inte riktigt är de tider som motorvägsbussarna går på idag. utan en klar försämring framförallt på kvällarna


att förlänga 413 verkar lite dumt då den egentligen har Talludden som sluthpl. Slussen-björknäs avgångarna är väl egentligen förstärkningar för 422 om jag inte minns fel, nog var de så förut iallafall.
men man kan ju alltid starta 419 igen om inte 422 går att korta av
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Karsten skrivet 16 december 2009, 22:29:32 PM
Det som inte verkar så genomtänkt är ju varför man ska trafikförsörja Ö Ekedal med 445 då inte 425 trafikeras. Om det inte finns något behov att utöka trafikeringstiden på 445 utöver behovet att trafikförsörja Ö Ekedal med en snabbare buss än 422 så förstår jag inte varför dessa bussar inte kan gå motorvägen från Lagnövägen till stan.

Någon mer insatt i arbetet kring förslaget kanske kan utveckla det? HB?
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: at1981 skrivet 17 december 2009, 07:42:05 AM
Citat från: homer skrivet 16 december 2009, 22:16:29 PM

att förlänga 413 verkar lite dumt då den egentligen har Talludden som sluthpl. Slussen-björknäs avgångarna är väl egentligen förstärkningar för 422 om jag inte minns fel, nog var de så förut iallafall.
men man kan ju alltid starta 419 igen om inte 422 går att korta av



Hej!

Linje 422 borde va unik för sträckan mellan Orminge - Gustavsberg och återinför linje 419 lokalvägen mellan Slussen - Orminge C för att begränsa antalet olika linjevarianter på enskild linje.

Linje 445 går ju också sträckan Orminge - Gustavsberg men den kör ju som sagt motorvägen mellan Slussen - Björknäs vilket 422 inte gör, vilket utgör en skillnad.
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: at1981 skrivet 17 december 2009, 07:58:28 AM
Citat från: homer skrivet 16 december 2009, 21:14:00 PM
Sls argument att de skulle vara otydligt med två linjer till Duvnäs utskog köper jag inte, tycker de här nya förslaget är vansinnigt, bussarna måste ju ändå köra bort till forum nacka rondellen och vända om, de går inte att vända om man ska ha ektorp C som sista hållplats alltså - i betyg!


Hejsan!

Jag funderade också väldigt mycket på det där var 411 ska vända i och med SL:s förslag, för om de ska gå till Ektorps C så kan de tidigast vända vid rondellen i Nacka Forum. Då vore det mer rimligt att korta av linje 411 att enbart gå till Skurustugan så den kan vända vid Ektorps rondellen men i praktiken så innebär det dagens ringlinjer 409 och 411 med bussbyte till/från Slussen vid Skurustugan. Folk som åker med dagens 411 som t.ex. vill till Skuru torg åker med 413, 414, 422 eller 471 från Slussen till Skurusutgan och byter där och människor som åker från t.ex. Skuru torg byter ju såklart vid Skurustugan till anslutande buss till Slussen.

Dessa människor vill inte åka en omväg via Lindholmsplan bara för att slippa byta buss, utan väljer den snabbaste vägen till Slussen, däremot borde man i fallet 409 och 411 följa övrigt mönster i SL-trafiken vad gäller ringlinjer som trafikeras dubbelriktat att kalla den H eller V som i fallet med 424 eller göra som på Rådmansö (631) att i ena riktningen kalla linjen som X efter siffran.

Folk som i nutid reser med 409 och 411 är så vana med hur det fungerar, för så här har väl bussarna kört sedan SL bildades i början på 1970-talet och efter 40 år så blir det mer förvirring än nytta i och med det här nya förslaget.


Det som skulle göra människorna glada däremot är att linje 449 trafikeras under dagtid också och då ersätta 409 och låta 411 gå som vanligt under den tiden, för människor som reser lokalt inom Nacka från t.ex. Skuru torg får väl finna sig i att åka via Lindholmsplan men som kompensation får människor i det området en direktbuss till Slussen --- Men som vanligt handlar det ju om passagerarunderlag och sådant
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: at1981 skrivet 17 december 2009, 08:06:24 AM
Citat från: Karsten skrivet 16 december 2009, 22:29:32 PM
Det som inte verkar så genomtänkt är ju varför man ska trafikförsörja Ö Ekedal med 445 då inte 425 trafikeras. Om det inte finns något behov att utöka trafikeringstiden på 445 utöver behovet att trafikförsörja Ö Ekedal med en snabbare buss än 422 så förstår jag inte varför dessa bussar inte kan gå motorvägen från Lagnövägen till stan.


Hejsan!

Boende mellan hpl. Lagnövägen och Höjdhagen blir nog inte så glada åt att behöva åka med 445 eller 422 från Slussen för att ta sig hem, annars får de åka 474 till Gustavsberg och byta till 422 eller 445 mot Slussen. Då skall tidtabellerna vara så pass synkroniserade med varandra att man som passagerare inte ska behöva vänta så länge vid bussbyte.

Fast å andra sidan när vägen för ett antal år sedan hade rasat där strax efter hpl. Eriksberg (mot Gustavsberg) så gick ju 485 mellan Östra Ekedal och Farsta slott och då hade de under lång period ingen direktbuss alls från Slussen utan behövde alltid byta buss så det skulle nog fungera.

Om nu 445 ska ersätta 422 mellan Orminge - Gustavsberg så borde 445 också gå till Styrmannen alternativt att man kör 425 direkt från Slussen till Styrmannen under denna tiden på dygnet som 445 trafikeras som ersättare för 422.

Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: at1981 skrivet 17 december 2009, 08:36:47 AM
Citat från: homer skrivet 16 december 2009, 21:14:00 PM
ang 436-440 och direkt bussar håller jag med dig, bussarna tappade mycket folk när dem fick (slussen-bussbyte) i hemmesta 2005 men de verkar som om folk har hittat tillbaka till dem för de är ofta väldigt mycket folk och 474:orna blir fulla redan innan dem lämnat första hållplats


Hej!

Igår pratade jag med en människa som arbetar på Värmdö kommun med trafikfrågor som i sin tur har täta kontakter med SL, han och hans kollegor har en målsättning att människor bortom Hemmesta ska få bättre trafik än idag och än så länge har SL inga planer på att slopa bussbytena vid Hemmesta utanför rusningstid med tanke på 474:ans höga turtäthet och enligt SL låga passagerarunderlag bortom Hemmesta.

Men enligt "homer" så blir ju 474:an fullsatt ibland redan vid Hemmesta vägskäl mot Slussen (trots 474:ans höga turtäthet) och det talar emot SL:s siffror om lågt passagerarunderlag bortom Hemmesta, och om människor slipper byta buss så kommer passagerarunderlaget att öka ytterliggare bortom Hemmesta.


(Om SL skulle slopa krav på just blå bussar på stomlinjer, för passageraren är intresserad av linjenummer och framförallt av turtäthet och inte bussens färg så ökar flexibiliteten avsevärt. För om det inte är motiverat med direktbussar sent på kvällarna mellan Hemmesta och Stockholm vilket jag kan förstå, då kan man låta 436 - 440 skylta om i Hemmesta till 474 och köra till Slussen via Gustavsberg så slipper man byta buss i alla fall och ändå ett enda linjenummer att hålla reda på för resenärer Hemmesta - Gustavsberg - Slussen)

Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Carl Eric skrivet 21 december 2009, 19:09:45 PM
Citat från: at1981 skrivet 17 december 2009, 08:06:24 AM

Hejsan!

Boende mellan hpl. Lagnövägen och Höjdhagen blir nog inte så glada åt att behöva åka med 445 eller 422 från Slussen för att ta sig hem.


NEJ VERKLIGEN INTE!

Anledning till att man åker 25 eller 28-30 är för att slippa stå på 74:an... Kliver av vid Höjdhagen och tycker inte att det är något problem med att få vänta lite längre bara man SLIPPER åka 74:an!

MVH Calken
Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Omnilasse skrivet 22 december 2009, 10:32:58 AM
Citat från: at1981 skrivet 17 december 2009, 08:36:47 AM

Men enligt "homer" så blir ju 474:an fullsatt ibland redan vid Hemmesta vägskäl mot Slussen (trots 474:ans höga turtäthet) och det talar emot SL:s siffror om lågt passagerarunderlag bortom Hemmesta, och om människor slipper byta buss så kommer passagerarunderlaget att öka ytterliggare bortom Hemmesta.

Jag skulle nog säga att både "Homer" och SL har rätt. Trafikunderlaget skiljer sig förstås rätt kraftigt både mellan turerna och de olika linjerna, så på vissa turer är förstås underlaget relativt stort. Meningen med en stombuss blir också lite fel om alla passagerare skall byta till samma linje. I sådana fallet blir ju resultatet att man måste sätta in extrabuss på 474 och då är det verkligen fel. Utifrån passagerarantal kan det väl dock konstateras att underlaget från Hemmesta också behövs för att kunna fylla en direktbusslinje utanför högtrafik. Utan att ha tillgång till aktuell passagerarstatistik, kan man ju dock från belastningen i högtrafik sluta sig till att det iaf skulle gå att ha halvtimmestrafik med direktbussar på sträckan Slussen-Hemmesta. Frågan är ju då om passagerarna väljer att vänta på direktbuss eller om man tar 474 om den kommer först. I det senare fallet skulle det ju inte vara någon idé. Samtidigt kan det konstateras att restiden från Slussen nästan är 20-minuter längre med 474 och det är en ganska stor tidsvinst (större än reformen för trafiken till Ingarö). Men det kostar drygt två omlopp och det kan kanske vara svårt att minska på 474:ans trafik. Å andra kan det ju vara ett alternativ istället för att öka 474:ans turtäthet utanför högtrafik. Tycker kanske själv att det hade varit naturligare att istället för att införa 10-minuterstrafik dagtid (mot kvarstrafiken), skulle man ha infört direktbussar i halvtimmestrafik till Hemmesta under dagtrafiken. Att det krävs 10-minuterstrafik även utanför högtrafik på 474 tyder på att det är rätt många som kan åka andra alternativ i högtrafik.


Titel: SV: Nyheter SL-busstrafik 2010
Skrivet av: Omnilasse skrivet 26 december 2009, 12:57:20 PM
Citat från: homer skrivet 16 december 2009, 21:14:00 PM

vad gäller 446C säger jag bara -TÄNK OM. verkar helt värdelöst, och funderar på vad körtiden kommer bli från Cityterminalen via vasagatan... kommer troligen bli en flopp eftersom de kommer ta för lång tid och folk väljer  att resa från slussen då de går fortare och där kommer de då visa sig att bussarna inte räcker till...
.
435C har man åtminstånde lagt bussarna som extra bussar utöver vanliga 435:or vilket är klokt, de kommer givetvis vara några som väljer den på morgonen då folk ändå står vid stolpen och väntar, men på eftermiddagen går dem troligen tomma, precis som 485X gjorde 2006... minns inte SL hur de var 2006?
Såg att 435C och 446C kommer börja gå redan från den 11 januari. Vad jag förstår är det platsbristen vid Slussen som gör att det är svårt att trafikera fler bussar där. Problem är helt enkelt att det tar nästan 4-minuter att fylla en ledbuss och då är det svårt med tätare trafik. Däremot så kommer 446 behålla sin 5-minuterstrafik på eftermiddagen från Slussen. Att man väljer Cityterminalen är väl förstås något mer attraktivt än att ta bussen ute på gatan, eftersom man kan vänta inomhus. Så det kan nog locka lite mer på eftermiddagen (under förutsättning att det inte tar för lång tid på Vasagatan), däremot kanske valet på 446C att ha halvtimmestrafik före 16 och efter 18, som ganska dödfött. Hur många väntar 20-25 minuter på bussen, istället för att ta tunnelbanan till Slussen? 20-minuterstrafik är också lite för sällan, för att det ska vara ett attraktivt alternativ.