Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2009/12/15/treaxligt-hogbygge-fran-irisbus/
Mycket fin buss och om nu bara priset blir attraktivt kanske det kan bli Irisbus genombrott som turistbussleverantör på svenska vägar. Vest Buss gick ut med pressmeddelande om den här bussen i går men den presenterades för första gången för ett par månader sedan. Var den med i Kortrijk?
Men nu skall den tydligen börja säljas i Skandinavien också.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2009, 09:46:08 AM
Mycket fin buss och om nu bara priset blir attraktivt kanske det kan bli Irisbus genombrott som turistbussleverantör på svenska vägar. Vest Buss gick ut med pressmeddelande om den här bussen i går men den presenterades för första gången för ett par månader sedan. Var den med i Kortrijk?
Men nu skall den tydligen börja säljas i Skandinavien också.
Nej Staffan, Irisbus var inte på plats i Kortrijk. Det fanns några ezterna karossörer med Irisbus-chassin där.
Hade varit intressant att kolla in denna högre version av Magelys.
//Niclas
Klart min favorit! Ska bli kul å se vem som blir först i sverige me en Magelys? Den blåa 2-axliga som var i Göteborg på bussmässan är inte såld än. Men den här HDH tror jag kan bli nånting för svenska bussägare, om nån vågar köpa ett nytt märke. Hoppas att Vestbuss gör en sverigeturné med den så man får provköra deras flaggskepp!
Jag tror inte alls som Staffan att man kan göra ett riktigt genombrott med en sådan här buss.
Om man tittar på vad som säljs för turistbussar på sista året som exempel så blir modeller i mellanklassen typ Setra GT-HD och MB Tourismo allt mer vanliga.
Antalet HDH och Travego är numera väldigt få, jämfört med om man går tre-fyra år tillbaka då de högre modellerna dominerade.
Tittade i svenskbusshistoria.se och fick fram följande reggade bussar 2009-2010 i Sverige:
Mellanklass:
Neoplan Cityliner 4
Setra GT-HD 35
Mercedes Tourismo 46
Topklass:
Neoplan Starliner 0
Setra HDH 9
Mercedes Travego 2
Så man ser en klar skillnad
Jag tror även att högbyggen typ Spaceliner etc som har överbyggt fram där föraren sitter för sig själv utan någon som helst kontakt med sina gäster är helt ute.
Beulas presenterade väl en sån för något år sedan - och har sålts i hur många ex? Inte ett enda tyvärr.
Jag tror att man vill ha en kontakt med sina kunder numera och inte bara sitta o lulla lalla för sig själv i ett isolerat eget bås.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 10:38:56 AM
Jag tror även att högbyggen typ Spaceliner etc som har överbyggt fram där föraren sitter för sig själv utan någon som helst kontakt med sina gäster är helt ute.
Beulas presenterade väl en sån för något år sedan - och har sålts i hur många ex? Inte ett enda tyvärr.
Jag tror att man vill ha en kontakt med sina kunder numera och inte bara sitta o lulla lalla för sig själv i ett isolerat eget bås.
Att föraren har koll på kupén, och att passagerarna lätt kan komma i kontakt med förare (och ev. guide), och tvärtom, är ju till fördel inte bara i ren turisttrafik, utan även i långväga linjetrafik.
Att marknaden för modeller som typ Spaceliner, VH Altano och Beulas Glory är ganska begränsad. Speciellt här i Norden. Men tänk väl så har det sålt en hel del Spaceliner i Sverige förut.
Nere i Europa förekommer VH Altano lite mer speciellt i Holland, Belgien och Frankrike.
Att Beulas tog fram sin Glory är ett resultat på efterfrågan från kunder bland annat här i Sverige. Modellen har sedan den visades i Göteborg för första gången sålts i ett 50-tal ex, dock ingen i Sverige än.
Sedan att modeller som Setra GT-HD och MB Tourismo sålts bra att dom ligger bra i prisläget och du får mycket buss för pengarna.
Själv är jag inte så övertygad att Irisbus Magelys är nåt för den Svenska marknaden.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 december 2009, 12:26:55 PM
Att Beulas tog fram sin Glory är ett resultat på efterfrågan från kunder bland annat här i Sverige. Modellen har sedan den visades i Göteborg för första gången sålts i ett 50-tal ex, dock ingen i Sverige än.
Att Glory skulle ha tagits fram efter efterfrågan från Svenska kunder har jag svårt att tänka mig - baserat på att det just inte sålts någon alls av bussen om den nu skulle vara så efterfrågad.
Jag tror snarare det var en chansning att man hoppades att någon kund i Sverige skulle nappa på idén.
Däremot har du säkert rätt i att man får "mycket" buss för pengarna när man köper mellanklass - eftersom du får mycket av lyxen och utrustningen men till ett lägre pris.
Det är intressant statistik som Ulf tagit fram att det nästan inte säljs några högbyggda bussar i Sverige av årsmodell 2009-2010. Jag har inte tänkt på detta förut.
Det finns vad jag förstår två anledningar härtill: dels konjunkturen som gjort att bussbolagen måste spara även vid bussköp och dels att bussar typ Setras GT-HD och Mercedes Tourismo blivit så pass välutrustade att de gott duger som turistbussar även på längre sträckor. Det senare gäller såväl passagerarkomfort som utseende.
Mot denna bakgrund får vi väl se om det går att sälja Magelys i Sverige. Vad jag förstår är det mycket en fråga om pris. Kan man lägga sig på en nivå obetydligt över typen GT-HD så bör det gå bra. Skall de kosta lika mycket som eller men än Setra HDH eller Mercedes Travego så kommer saken i ett annat läge.
När det gäller överdäckade bussar av typ Glory tror jag att det aldrig blir någon jätteefterfrågan men bussen har bara varit ute på svensk marknad sedan i juli i år. Visserligen visades den på Persontrafik 2008 i Göteborg i oktober men först i slutet av juni inledde Rex Knorr marknadsföringen av den ute bland bussägarna. Han uppger själv att han mött stort intresse och att flera bussbolag sagt att de vill ha en sådan buss men att konjunkturerna än så länge har hindrat dem. Eftersom priset noteras i euro är det förståeligt om bussägarna avvaktar.
Om det sedan verkligen går att sälja denna typ av bussar vet jag inte. Många förare gillar överdäckade bussar, de flesta reseledare gör det inte. På inköpsresor till Tyskland bör dessa bussar passa bra - föraren slipper störas av stökiga resenärer och det är gott om bagageutrymme. Men någon anledning finns det förstås till att Neoplan lagt ned Spaceliner och Setra HDS.
Ett problem med bussar som Setra GT-HD och Mercedes Tourismo eller liknande är att det blir svårt att klara vikterna med full buss och bara två axlar, går man upp till tre axlar ökar längden till ungefär 13m vilket gör bussen oanvändbar på vissa resmål.
Jag vet att det har sålts två 415HDH för leverans nästa år, hur många det blir får väl statistiken visa när 2010 är slut.
Ska rätta mig själv lite med min statistik jag tog fram innan och förtydliga att siffrorna är levererade OCH förregistrerade bussar hittills med årsmodellerna 2009 och 2010 - så dom två HDH är med i dom 9.
Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 16:30:35 PM
Ska rätta mig själv lite med min statistik jag tog fram innan och förtydliga att siffrorna är levererade OCH förregistrerade bussar hittills med årsmodellerna 2009 och 2010 - så dom två HDH är med i dom 9.
Uffe
Nope, det är dom inte.
Det går inte att förregistrera en hög med järnrör och några rullar klädseltyg....
Citat från: Blue skrivet 15 december 2009, 16:39:52 PM
Nope, det är dom inte.
Det går inte att förregistrera en hög med järnrör och några rullar klädseltyg....
hehe...då är det fler HDH på G då - bra det ju :P
Utseendemässigt tycker jag att den nya irisbussen påminner lite om SJs mullvad X40. http://www.jarnvag.net/vagnguide/X40.asp (http://www.jarnvag.net/vagnguide/X40.asp).
Kanske något att investera i för den som sysslar med tågersättning. :D