Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Nupski skrivet 14 december 2009, 00:57:10 AM

Titel: Dagens tjänstgöring bakom spakar och knappar 13/12-2009 [Bilder].
Skrivet av: Nupski skrivet 14 december 2009, 00:57:10 AM
Lucia dagen bjöd inte på några luciatåg eller fylleslag däremot fanns det gratis kaffe och lussebullar på station.

Dagen började med att harva linje 1 mellan Tynnered och Östra Sjukhuset. Dagen till ära så var det italienska på omloppet, något man inte tackar nej till. Visst den gnällde dravelfel i IDUN som en MAN buss, inget nytt under solen, men den gick som en raket.

(http://www.moment21.se/pics/gs415.jpg)

Plussidorna hos dessa M32 är många bra förarmiljö med skön stol och bra med plats, gott driv i motorerna (Fyra till antalet), bra bromsar, bra belysning framåt, möter man ett tåg när man kör Angeredsbanan brukar inte lokförarna blända av men drar man på hela helljuset på en sådan här så är de grymt kvicka på att blända av, samt att man kan se vad som händer i hela vagnen med hjälp av kameror och backspeglar.

Minussidorna är till viss del gången i snäva kurvor om man råkar dra på lite snabbt, lite smäckigt bygge (Leta efter tejpbitar på fotografierna)  samt alla felpip i datorn.

(http://www.moment21.se/pics/gs415forare.jpg)

Så här ser det ut framme hos föraren eftersom pådragsspaken följer med stolen kan man vinkla den för att få bästa runtom sikt utan att behöva släppa spaken.

(http://www.moment21.se/pics/gs860703.jpg)

Efter rast vart det trampvagn på linje 6 som går från Länsmansgården på Hisingen till Kortedala i Nordöstra Göteborg via hela halva stan. För att dra på med sådana här burkar finns det en pedal för accelaration och en för retardation hur enkelt som helst, man använder bägge fossingarna den ena för att accelerera den andra för att retardera  ;D. M29 860 är den sist tillverkade av serien och är nästan ungdom om man ser till släpet M28 703 som en är av de första i sin serie 1972 för första vagnen och 1965 för släpet. M29 är byggda i Önsköldsvik hos Hägglunds och söner och släpet är elen byggd av ASEA i Västerås och korgen av ASJ i Linköping.

(http://www.moment21.se/pics/gs860forare.jpg)

Det går undan när man får trampa på med sådana burkar att man med lätthet kör om tidtabellen vilket gör att man nog för kika efter så det inte går för snabbt. Visst det är en del veteranfeeling över dom och tekniken är gammal och förarbåset trångt, får dra fram stolen för att kunna vrida den, men jisses vad skoj det är, alla borde få prova  ;D. Barndomstidens favoritljud finns kvar det eviga tickandet från Hassler tachografen.
Titel: SV: Dagens tjänstgöring bakom spakar och knappar 13/12-2009 [Bilder].
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 14 december 2009, 18:46:24 PM
Nä men titta en TETRA radio har också smugit in i vagnen.
(Alltså en digital komradio, något liknande det "Samhällsfunktionerna" är på väg över till.)

Scaniaolsson
Titel: SV: Dagens tjänstgöring bakom spakar och knappar 13/12-2009 [Bilder].
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 14 december 2009, 21:55:31 PM
Citat från: scaniaolsson skrivet 14 december 2009, 18:46:24 PM
Nä men titta en TETRA radio har också smugit in i vagnen.
(Alltså en digital komradio, något liknande det "Samhällsfunktionerna" är på väg över till.)

Scaniaolsson

Innebär det att det inte går att pyssna på via scanner??

Tomas, kör du bårde buss och spårvagn i Göteborg?
Titel: SV: Dagens tjänstgöring bakom spakar och knappar 13/12-2009 [Bilder].
Skrivet av: Nupski skrivet 14 december 2009, 22:37:17 PM
Citat från: scaniaolsson skrivet 14 december 2009, 18:46:24 PM
Nä men titta en TETRA radio har också smugit in i vagnen.
(Alltså en digital komradio, något liknande det "Samhällsfunktionerna" är på väg över till.)

Scaniaolsson

Jupp TETRA med hörbarhet nolla  ;D ofta att det blir digitaljibbrish istället för muntlig kommunikation.

Citat från: Johan Hansson skrivet 14 december 2009, 21:55:31 PM
Innebär det att det inte går att pyssna på via scanner??

Tomas, kör du bårde buss och spårvagn i Göteborg?

Du kan scanna digitaltrafik men då måste du vet hur man avkodar signalen så det är betydligt svårare än att avlyssna analog kommunikation.

Ja jag kör både buss och spårvagn fast just nu enbart spårvagn skall försöka skarva in lite busskörning vad det lider.