7433 stod i torsdags 10/12 på hallgården Söderhallen. Borta under fredagen. Trol. hos JMR.
Nu har fem 2-axliga MAN biogasbussar levererats till Söderhallen. Den 5/2 kom 7440, 7442, 7443,
7444 och 7447 från JMR i Hammarby till Söderhallen. De är utrustade med BussPC och Access, men saknar ännu så länge stämpelbord m m. Kommer väl i trafik vad det lider. Flera bussar i serien är hämtade från Jordbro till JMR i Hammarby för montering av BussPC och Access.
Var bygger man de bussarna?
Polen som de boggie-vagnarna?
/J
Hej!
Alla MAN gasbussar byggs i Poznan, Polen.
Jag är osäker om det alls byggs några bussar i Salzgitter idag, eller om det bara är chassier för karossering.
Man kan se om man har ett chassinummer så är tecken nummer 11 produktionsstället.
På de ledvagnar Busslink har (blåbussarna) är den B = Salzgitter, Tyskland, medan dessa nya tillsammans med boggiebussarna etc har bokstaven R = Poznan, Polen.
A78 som Nobina har i Stockholm etc, och Lions Regio som finns i Kalmar län mm, samt de Lion´s Coach som finns hos tex Swebus Express är byggda i Ankara, Turkiet och har bokstaven T som tecken 11.
//Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 februari 2010, 18:59:54 PM
Hej!
Alla MAN gasbussar byggs i Poznan, Polen.
Jag är osäker om det alls byggs några bussar i Salzgitter idag, eller om det bara är chassier för karossering.
Man kan se om man har ett chassinummer så är tecken nummer 11 produktionsstället.
På de ledvagnar Busslink har (blåbussarna) är den B = Salzgitter, Tyskland, medan dessa nya tillsammans med boggiebussarna etc har bokstaven R = Poznan, Polen.
A78 som Nobina har i Stockholm etc, och Lions Regio som finns i Kalmar län mm, samt de Lion´s Coach som finns hos tex Swebus Express är byggda i Ankara, Turkiet och har bokstaven T som tecken 11.
//Uffe
Dom externa påbyggda chassin som jag såg på Busworld hade ett C som 11,e tecken i chassinumret. Vart dessa chassin är byggda vet jag inte men skall försöka ta reda på detta.
//Niclas
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 februari 2010, 18:59:54 PM
Alla MAN gasbussar byggs i Poznan, Polen.
På licens av Solaris, eller i en egen separat byggnad?
Trafikstart skedde 8/2. Minst tre bussar - 7442, 7443 och 7444 - var ute i trafik. Flera är på gång ut i trafik. Ett tiotal bussar i denna serie finns hos JMR i Hammarby för montering av BussPC och Access. Fem bussar står ännu uppställda i Jordbro.
Citat från: Svoca skrivet 09 februari 2010, 04:20:32 AM
Trafikstart skedde 8/2. Minst tre bussar - 7442, 7443 och 7444 - var ute i trafik. Flera är på gång ut i trafik. Ett tiotal bussar i denna serie finns hos JMR i Hammarby för montering av BussPC och Access. Fem bussar står ännu uppställda i Jordbro.
Fick 7442 på korttur på 3:an i morse. Var inställd på att bara köra ledbussar så ingen kamera medfördes. Så kan det gå. Men bussen gick väldigt bra, mjuka bromsar och dito växellåda. Dock måste dörren längst bak oftast tvångsstängas och SL-accessen fungerade inte...
Hälsn /H
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 februari 2010, 14:08:38 PM
Fick 7442 på korttur på 3:an i morse. Var inställd på att bara köra ledbussar så ingen kamera medfördes. Så kan det gå. Men bussen gick väldigt bra, mjuka bromsar och dito växellåda. Dock måste dörren längst bak oftast tvångsstängas och SL-accessen fungerade inte...
Hälsn /H
Örebro har jätteproblem med dörrarna på sina MAN. Är det nått generellt? Nån som vet?
Citat från: buskörare skrivet 09 februari 2010, 14:12:26 PM
Örebro har jätteproblem med dörrarna på sina MAN. Är det nått generellt? Nån som vet?
Hur yttrar sig felen?
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 februari 2010, 14:08:38 PM
Fick 7442 på korttur på 3:an i morse. Var inställd på att bara köra ledbussar så ingen kamera medfördes. Så kan det gå. Men bussen gick väldigt bra, mjuka bromsar och dito växellåda. Dock måste dörren längst bak oftast tvångsstängas och SL-accessen fungerade inte...
Hälsn /H
Detta beror oftas att man slarvar lite med att trycka ordentligt på knappen när man stänger dörrarna. Trycker man ordenligt utan att dutta på knappen a la Scani-tryckning så går bakdörren igen tillsammans med mittdörrarna.
Detta har jag märkt på våra MAN här i Uppsala.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 09 februari 2010, 14:17:51 PM
Hur yttrar sig felen?
Detta beror oftas att man slarvar lite med att trycka ordentligt på knappen när man stänger dörrarna. Trycker man ordenligt utan att dutta på knappen a la Scani-tryckning så går bakdörren igen tillsammans med mittdörrarna.
Detta har jag märkt på våra MAN här i Uppsala.
//Niclas
Jag ska kolla upp det och återkomma. Tror att dom inte går att stänga. Men jag ska kolla närmare.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 09 februari 2010, 14:17:51 PM
Detta beror oftas att man slarvar lite med att trycka ordentligt på knappen när man stänger dörrarna. Trycker man ordenligt utan att dutta på knappen a la Scani-tryckning så går bakdörren igen tillsammans med mittdörrarna.
Detta har jag märkt på våra MAN här i Uppsala.
Påminner om de MAN som SwEx har i 67xx-serien. Allt från dörrknappstryckning till växling tar en evinnerlig tid. Löjligt att behöva hålla nere en återfjädrande knapp i 1-2 sekunder för att dörren ska gå upp. Vad är det för fel på knappar med två lägen? Övre läget stängd dörr, och med ett rejält
klonk ändrar man till nedre läget = öppen dörr.
Vad är nästa steg? Ersätta knappraden 1-2-D-N-R med en enda liten återfjädrande knapp som man måste hålla nere 2 sekunder för att ändra växelläge åt ett håll? ::)
Citat från: buskörare skrivet 09 februari 2010, 14:20:30 PM
Okej, gör gärna det.
En annan sak som många av mina kollegor gör fel när det gäller MAN-bussarna att dom trycker för många gånger efter varann på dörrknapparna när dom inte går igen direkt och då får dörrelektroniken spel och inte vet riktigt vad den skall göra, skall jag öppna eller stänga dörren ;)
Utan om man bara trycker en gång och väntar nån sekund till man ser olm dörrarna hinner reagerar innan man trycker en gång till på knappen. Annars får man en låsning på dörrarna så man måste ut ibland och slå av huvudbrytaren på vänstersida.
//Niclas
Citat från: Hobgoblin skrivet 09 februari 2010, 14:08:38 PM
Fick 7442 på korttur på 3:an i morse. Var inställd på att bara köra ledbussar så ingen kamera medfördes. Så kan det gå. Men bussen gick väldigt bra, mjuka bromsar och dito växellåda. Dock måste dörren längst bak oftast tvångsstängas och SL-accessen fungerade inte...
Hälsn /H
Åh! Då måste det ha varit dig jag såg, när 7442 passerade Fridhemsplan som linje 3 runt typ strax efter tio över 8 på morgonen. =D
Citat från: buskörare skrivet 09 februari 2010, 14:20:30 PM
Jag ska kolla upp det och återkomma. Tror att dom inte går att stänga. Men jag ska kolla närmare.
Tydligen så är det så att dom inte går att stänga. Förarna får gå bak och släppa ut luften ur dörren för att den ska kunna stängas.
Citat från: Andreas skrivet 09 februari 2010, 14:51:07 PM
Åh! Då måste det ha varit dig jag såg, när 7442 passerade Fridhemsplan som linje 3 runt typ strax efter tio över 8 på morgonen. =D
Stämmer bra, tabelltid 8.10 Fhp mot KaS. (Tur 419.)
/ H
7436 levererad 9/2 till Söderhallen.
7431 och 7439 levererade 10/2 till Söderhallen.
7433 levererad 11/2 till Söderhallen.
Då hoppas jag man får se fler på stan snart för nu är det tunnsått med dem på stan
Citat från: Bussmicke skrivet 12 februari 2010, 12:58:30 PM
Då hoppas jag man får se fler på stan snart för nu är det tunnsått med dem på stan
Håll ut! Det kommer mera! Just nu fyra korta MAN i trafik - 7440, 7442, 7443 & 7444. ;)
7432, 7434 & 7441 levererade 12/2 till Söderhallen. Nu är ytterligare tre bussar i trafik - 7431, 7436 & 7441. Summa totalt sju i trafik.
Även 7433 i trafik.
Citat från: Svoca skrivet 15 februari 2010, 02:04:23 AM
Även 7433 i trafik.
Ja, jag fångade den på bild på 44:an igår. Jag har lagt in bilderna på den i ämnet "Biogased i Stockholm" här på forumet. ;)
7434 & 7439 är trafik från 15/2. Tio i trafik just nu.
7435, 7438 & 7445 levererade 18/2 till Söderhallen. Nu 15 levererade och 10 i trafik.
7437 levererad 19/2 till Söderhallen.
Saknas bara 7429, 7430, 7446, eller?
Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 12:11:29 PM
Saknas bara 7429, 7430, 7446, eller?
Bra påläst - BM! Den fjärde, ej levererade är 7448. Dessa fyra är "på G" från JMR i Hammarby.
7446 levererad 23/2 till Söderhallen. 17 levererade - 3 återstår att leverera.
7434-7436 har jag sett köra Tunnelbana mot Norsborg idag.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 februari 2010, 13:27:49 PM
7434-7436 har jag sett köra Tunnelbana mot Norsborg idag.
Även 7433
7448 levererad 24/2 till Söderhallen.
7429 & 7430 levererade 26/2 till Söderhallen. Härmed är hela serien på 20 bussar. 7429 - 7448, levererad.
Samtliga är satta i trafik utom just de två senast levererade.
7429 rullade på 59 idag..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7429_TDY445_Stockholm_100227.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 27 februari 2010, 20:17:14 PM
7429 rullade på 59 idag..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7429_TDY445_Stockholm_100227.jpg)
Här kommer mitt bidrag till bildsamlingen:
(http://i863.photobucket.com/albums/ab198/Ante_91/blablabla/021.jpg)
Busslink 7433, även den på linje 59, men vid Handelshögskolan i riktning mot Centralen och Norra Hammarbyhamnen. Fotad igår.
(http://i863.photobucket.com/albums/ab198/Ante_91/blablabla/073.jpg)
(http://i863.photobucket.com/albums/ab198/Ante_91/blablabla/086.jpg)
(http://i863.photobucket.com/albums/ab198/Ante_91/blablabla/087.jpg)
Både Busslink 7441 och Busslink 7442, var ute och rullade på linje 44 idag. De låg på turerna direkt efter varandra, samt att jag lyckades upptäcka en Solaris på linjen också.
Busslink 7436 ute på linje 55 idag och Busslink 7437 på linje 66. :)
7437 var det första jag såg när jag kom ut från T-banan vid Zinken..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7437_CDZ214_Stockholm_100228.jpg)
Under promenaden till Slussen möttes..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7439_BED353_Stockholm_100228.jpg)
som sedan åktes med till..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7439_BED353_Stockholm_100228c.jpg)
Under färden möttes 7436.
Citat från: Bussmicke skrivet 28 februari 2010, 18:27:01 PM
7437 var det första jag såg när jag kom ut från T-banan vid Zinken..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7437_CDZ214_Stockholm_100228.jpg)
Under promenaden till Slussen möttes..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7439_BED353_Stockholm_100228.jpg)
som sedan åktes med till..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7439_BED353_Stockholm_100228c.jpg)
Under färden möttes 7436.
Stiligt! När var du ute? Jag såg 7436 två gånger idag. Först när jag satt i Busslink 5088 som linje 55 mot Sofia, så mötte jag den på andra sidan gatan vid Skanstull. Någonstans mellan 4 och halv 5 tror jag det var, så såg jag 7436 igen vid Slussen, då den antagligen var på väg tillbaka mot Sofia igen på samma tur. Du lär kanske ha mött den isf runt samma tillfälle.
7429 satts i trafik sent (korttur) den 26/2 och någon dag senare kom 7430 ut i trafik. Härmed är hela serien,
7429 - 7448, satta i trafik.
Mötte 7436 vid 16:40
In till stan kom jag runt 15