Enligt Skånetrafiken skall busstrafiken utökas med 30 vagnar vid tidtabellsskiftet den 13:e dec. Några som vet vilka bolag de ska rulla för?
Jag vet att Arriva skall utöka trafiken på linje 100 med 5 min trafik i rusningstid och det gör väl ett par bussar. Någon som vet fler avtal som utökas?
			
			
			
				Citat från: Walter skrivet 11 december 2009, 20:27:39 PM
Enligt Skånetrafiken skall busstrafiken utökas med 30 vagnar vid tidtabellsskiftet den 13:e dec. Några som vet vilka bolag de ska rulla för?
Jag vet att Arriva skall utöka trafiken på linje 100 med 5 min trafik i rusningstid och det gör väl ett par bussar. Någon som vet fler avtal som utökas?
Det kan vara enstaka förtätningar på många linjer. 171:an, t.ex., får ett par avgångar till under dagen. Om ett stort antal linjer får små tillägg på det viset blir det många bussar totalt.
Anders
			
 
			
			
				Nedan är 12 tillkommande bussar:
Ske 1 Malmö-Kristianstad, får tätare trafik, uppskattningsvis 1 buss till
Ske 5 Simrishamn-Lund får en tur till på morgonen vid 6.30, 1 buss tillkommer
Ske 6 Ystad-Lund, får ytterliggare tur Ystad-Sjöbo, 1 buss tillkommer
Ske 10 Markaryd-Örkelljunga-Helsingborg, styv 30 minutertabell ÖRA-HB, 1 buss tillkommer
100 Falsterbo-Malmö, på sträckan Höllviken-Malmö blir det 5 minuterstrafik, uppskattningsvis 2 bussar går åt
142 Klågerup-Malmö, fler turer Bara-Malmö, 1 buss till
146 Trelleborg-Malmö, någon tur till samt tillkommande förstärkningar, 2 bussar till
163 Lund-Veberöd, får turer i motrusning på morgonen, uppskattningsvis 1 buss tillkommer
165 Trelleborg-Lund, 30 minuterstrafik på morgonen, uppskattningsvis 1 buss tillkommer
176 Sjöbo-Veberöd-Malmö får 1 buss tillkommer
220 Höganäs-Helsingborg får 7,5 minuterstrafik (nu 10), drar uppskattningsvis 2 bussar
470 Höör-Hörby förlängs till Sjöbo vissa turer, 1 buss mer går åt
542 Glimåkra-Broby-Hässleholm får 1 buss till
551 Kristianstad-Åhus förlängs till Furuboda, drar säkert 1 buss inräknat nedläggningen av linje 552
Sen är det säkert utökningar i Helsingborg mfl städer.
			
			
			
				Citat från: julle skrivet 11 december 2009, 22:44:45 PM
Nedan är 12 tillkommande bussar:
Ske 1 Malmö-Kristianstad, får tätare trafik, uppskattningsvis 1 buss till
Ske 5 Simrishamn-Lund får en tur till på morgonen vid 6.30, 1 buss tillkommer
Ske 6 Ystad-Lund, får ytterliggare tur Ystad-Sjöbo, 1 buss tillkommer
Ske 10 Markaryd-Örkelljunga-Helsingborg, styv 30 minutertabell ÖRA-HB, 1 buss tillkommer
100 Falsterbo-Malmö, på sträckan Höllviken-Malmö blir det 5 minuterstrafik, uppskattningsvis 2 bussar går åt
142 Klågerup-Malmö, fler turer Bara-Malmö, 1 buss till
146 Trelleborg-Malmö, någon tur till samt tillkommande förstärkningar, 2 bussar till
163 Lund-Veberöd, får turer i motrusning på morgonen, uppskattningsvis 1 buss tillkommer
165 Trelleborg-Lund, 30 minuterstrafik på morgonen, uppskattningsvis 1 buss tillkommer
176 Sjöbo-Veberöd-Malmö får 1 buss tillkommer
220 Höganäs-Helsingborg får 7,5 minuterstrafik (nu 10), drar uppskattningsvis 2 bussar
470 Höör-Hörby förlängs till Sjöbo vissa turer, 1 buss mer går åt
542 Glimåkra-Broby-Hässleholm får 1 buss till
551 Kristianstad-Åhus förlängs till Furuboda, drar säkert 1 buss inräknat nedläggningen av linje 552
Sen är det säkert utökningar i Helsingborg mfl städer.
Vad gäller SkEx 10 så blir det även ett par fler turer till Markaryd än före 13:e December. Tex måndag-fredag timmes trafik Markaryd-Helsingborg 5.30-8.30 och 14.30-18.30 där det i dag heter 6.05,10.40,12.40,13.40,18.40 som avgångstider,så frågan om det klarar sig med 1 buss extra.
I Helsingborg torde det bli någon eller några bussar extra då man öppnar nya Väla Express busslinje 22 med 15:e minuters trafik det mesta av trafikeringen,dock vad jag kan se så hittas stora delar av resurserna till denna linje genom att plocka bort vändningen vid Väla Centrum på linje 2 så att man antingen vänder vid Maria Station eller i Ödåkra och med trafik till Ödåkra varje halvtimme,dock kan man nog inte helt undvika att det behövs ytterligare fordon.
Thomas Hansen
			
 
			
			
				Citat från: Thomas Hansen skrivet 12 december 2009, 09:02:08 AM
Vad gäller SkEx 10 så blir det även ett par fler turer till Markaryd än före 13:e December. Tex måndag-fredag timmes trafik Markaryd-Helsingborg 5.30-8.30 och 14.30-18.30 där det i dag heter 6.05,10.40,12.40,13.40,18.40 som avgångstider,så frågan om det klarar sig med 1 buss extra.
I Helsingborg torde det bli någon eller några bussar extra då man öppnar nya Väla Express busslinje 22 med 15:e minuters trafik det mesta av trafikeringen,dock vad jag kan se så hittas stora delar av resurserna till denna linje genom att plocka bort vändningen vid Väla Centrum på linje 2 så att man antingen vänder vid Maria Station eller i Ödåkra och med trafik till Ödåkra varje halvtimme,dock kan man nog inte helt undvika att det behövs ytterligare fordon.
Thomas Hansen
Skåne 10;an har 5 omlopp ( Bergkvarabuss 4 och Nobina 1) 
			
 
			
			
				Arriva har fått 4 nya ledbussar till Malmö stad och 2 nya boggi till Helsingborg stad. De levererades tidigare i höstas men är en del av de 30 bussarna.
C-M
			
			
			
				Citat från: Jan skrivet 12 december 2009, 09:24:06 AM
Skåne 10;an har 5 omlopp ( Bergkvarabuss 4 och Nobina 1) 
Jaså, kör Nobina på SkEx10 också. Trodde det sköttes av Bergkvarabuss, hur kommer det sig att det ligger på sånt här vis?
			
 
			
			
				Citat från: C-M skrivet 12 december 2009, 11:12:15 AM
Arriva har fått 4 nya ledbussar till Malmö stad och 2 nya boggi till Helsingborg stad. De levererades tidigare i höstas men är en del av de 30 bussarna.
C-M
Japp...och ytterligare bussar är beställda av Arriva både till stad i Malmö och Helsingborg samt länsbuss Malmö.
			
 
			
			
				Helt otroligt vad det ökar där nere, synd man inte ser samma sak i hela landet.
			
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 11:52:07 AM
Jaså, kör Nobina på SkEx10 också. Trodde det sköttes av Bergkvarabuss, hur kommer det sig att det ligger på sånt här vis?
Till tidtabellsskiftet var det enbart Bergkvarabuss,orsaken torde ligga i den nya tidtabellen med 30 minuters intervall Helsingborg-Örkelljunga och i perioder timmestrafik till Markaryd. Dessa två saker torde vara de som medför att Nobina kör ett fordonsomlopp på SkEx 10 från tidtabellsskiftet.
Thomas Hansen
			
 
			
			
				Citat från: Thomas Hansen skrivet 12 december 2009, 18:02:06 PM
Till tidtabellsskiftet var det enbart Bergkvarabuss,orsaken torde ligga i den nya tidtabellen med 30 minuters intervall Helsingborg-Örkelljunga och i perioder timmestrafik till Markaryd. Dessa två saker torde vara de som medför att Nobina kör ett fordonsomlopp på SkEx 10 från tidtabellsskiftet.
Thomas Hansen
Är det då som underentreprenörer åt Bergkvara eller?
För annars, har ett företag avtal om linjen så är det väl den som ska köra det. Sen om dem behöver hjälp /underentreprenörer är en sak.
Både Bergkvarabuss och Nobina, utgår samtliga omlopp från Örkelljunga?
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 18:48:25 PM
Är det då som underentreprenörer åt Bergkvara eller?
För annars, har ett företag avtal om linjen så är det väl den som ska köra det. Sen om dem behöver hjälp /underentreprenörer är en sak.
Både Bergkvarabuss och Nobina, utgår samtliga omlopp från Örkelljunga?
Anledningen är att linje 521 nästan försvinner och man får då nya timmar på Skåneexpressen 10 och linje 510 (1 tur). Dessa kör Nobina Öra. Neoplanen 6734 kommer att rulla på Skex 10.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 12 december 2009, 19:07:42 PM
Anledningen är att linje 521 nästan försvinner och man får då nya timmar på Skåneexpressen 10 och linje 510 (1 tur). Dessa kör Nobina Öra. Neoplanen 6734 kommer att rulla på Skex 10.
Vad ersätter Neoplanen på Skex 9 då?
Lite dumt bara att Lågentreturer ersätts med SkåneExpressen turer, funkar ju inte så bra med fordonsanvändningen.
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 18:48:25 PM
Är det då som underentreprenörer åt Bergkvara eller?
För annars, har ett företag avtal om linjen så är det väl den som ska köra det. Sen om dem behöver hjälp /underentreprenörer är en sak.
Både Bergkvarabuss och Nobina, utgår samtliga omlopp från Örkelljunga?
Vad jag kan se så torde ett omlopp börja i Markaryd,möjligen tomkörning från Örkelljunga då det är Örkelljunga både hos Bergkvarabuss och Nobina som står som utövare. Den tur som åtänks är den från Markaryd 5.30 vilket närmast är en förlängning av den tur som hittils börjat i Örkelljunga mot Helsingborg 6.05 med skillnaden att den nu går 5 minuter tidligare Örkelljunga-Helsingborg.
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 19:12:15 PM
Vad ersätter Neoplanen på Skex 9 då?
Lite dumt bara att Lågentreturer ersätts med SkåneExpressen turer, funkar ju inte så bra med fordonsanvändningen.
5438 rullar på Skex 9 som fast tillsvidare.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 12 december 2009, 20:00:37 PM
5438 rullar på Skex 9 som fast tillsvidare.
Jaha ja..de rackarna ger bort Neoplanen för förmån av en "gammal" Volvo.
Men I-K har ju en trevlig buss på linjen istället :)
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 20:02:27 PM
Jaha ja..de rackarna ger bort Neoplanen för förmån av en "gammal" Volvo.
Men I-K har ju en trevlig buss på linjen istället :)
6733 finns ju kvar på linje 9
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 12 december 2009, 20:16:23 PM
6733 finns ju kvar på linje 9
Okej Swebus....ursäkta Nobina har 2 omlopp på 9an. 
			
 
			
			
				Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 december 2009, 12:51:09 PM
Japp...och ytterligare bussar är beställda av Arriva både till stad i Malmö och Helsingborg samt länsbuss Malmö.
Nej, Arriva har inte beställt fler bussar till Skåne utöver de sex som levererades under hösten. Det som är beställt däremot är 61 bussar till Halland.
C-M 
			
 
			
			
				Jo, Arriva har beställt fler bussar till Skåne alldeles nyligen.
Halland har inget med saken att göra - annat län och andra bussar  :)
Dock finns inget officiellt ännu om vad som är beställt - så det får jag återkomma till.
			
			
			
				Stadsbussar är ju säkert MAN. Och regionbussar är väl risken rätt stor att det är MAN eller Solaris
			
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 20:19:38 PM
Okej Swebus....ursäkta Nobina har 2 omlopp på 9an. 
Nej Björn Nobina har 3 omlopp på 9:an 6733, 5438  och 5205. Det fjärde omloppet körs av IK CDS145.
			
 
			
			
				Citat från: Jan skrivet 13 december 2009, 10:45:33 AM
Nej Björn Nobina har 3 omlopp på 9:an 6733, 5438  och 5205. Det fjärde omloppet körs av IK CDS145.
Tusan, jag trodde IK hade fler Omlopp än 1. Se så lite man är i stan och ser vad som händer numera ;D
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 december 2009, 10:39:16 AM
Stadsbussar är ju säkert MAN. Och regionbussar är väl risken rätt stor att det är MAN eller Solaris
Eller Mercedes, eller Scania, eller volvo...alla har di ju gasbussar :-)
			
 
			
			
				Citat från: Thomas Hansen skrivet 12 december 2009, 19:40:54 PM
Vad jag kan se så torde ett omlopp börja i Markaryd,möjligen tomkörning från Örkelljunga då det är Örkelljunga både hos Bergkvarabuss och Nobina som står som utövare. Den tur som åtänks är den från Markaryd 5.30 vilket närmast är en förlängning av den tur som hittils börjat i Örkelljunga mot Helsingborg 6.05 med skillnaden att den nu går 5 minuter tidligare Örkelljunga-Helsingborg.
Får för mig att Bergkvara ställer en buss i Markaryd för Ske10 hos Göinge bil. Någon som vet säkert?
			
 
			
			
				Citat från: julle skrivet 13 december 2009, 20:20:11 PM
Får för mig att Bergkvara ställer en buss i Markaryd för Ske10 hos Göinge bil. Någon som vet säkert?
tomkörning 30 km
			
 
			
			
				Verkar för övrigt som att Nobina har nya CNG-bussar på 219/220,upptäckte 0104 på 219 precis efter nyår.
Någon mer inside kan möjligen informera hur många sådanna Nobina har skaffat för 219/220.
Thomas Hansen
			
			
			
				Citat från: Thomas Hansen skrivet 15 januari 2010, 08:49:25 AM
Verkar för övrigt som att Nobina har nya CNG-bussar på 219/220,upptäckte 0104 på 219 precis efter nyår.
Någon mer inside kan möjligen informera hur många sådanna Nobina har skaffat för 219/220.
Thomas Hansen
0103 och 0104
			
 
			
			
				Citat från: julle skrivet 11 december 2009, 22:44:45 PM
Nedan är 12 tillkommande bussar:
Ske 1 Malmö-Kristianstad, får tätare trafik, uppskattningsvis 1 buss till
Ske 5 Simrishamn-Lund får en tur till på morgonen vid 6.30, 1 buss tillkommer
Ske 6 Ystad-Lund, får ytterliggare tur Ystad-Sjöbo, 1 buss tillkommer
Ske 10 Markaryd-Örkelljunga-Helsingborg, styv 30 minutertabell ÖRA-HB, 1 buss tillkommer
100 Falsterbo-Malmö, på sträckan Höllviken-Malmö blir det 5 minuterstrafik, uppskattningsvis 2 bussar går åt
142 Klågerup-Malmö, fler turer Bara-Malmö, 1 buss till
146 Trelleborg-Malmö, någon tur till samt tillkommande förstärkningar, 2 bussar till
163 Lund-Veberöd, får turer i motrusning på morgonen, uppskattningsvis 1 buss tillkommer
165 Trelleborg-Lund, 30 minuterstrafik på morgonen, uppskattningsvis 1 buss tillkommer
176 Sjöbo-Veberöd-Malmö får 1 buss tillkommer
220 Höganäs-Helsingborg får 7,5 minuterstrafik (nu 10), drar uppskattningsvis 2 bussar
470 Höör-Hörby förlängs till Sjöbo vissa turer, 1 buss mer går åt
542 Glimåkra-Broby-Hässleholm får 1 buss till
551 Kristianstad-Åhus förlängs till Furuboda, drar säkert 1 buss inräknat nedläggningen av linje 552
Sen är det säkert utökningar i Helsingborg mfl städer.
Utökningen på linje 542 kostar ingen ny buss, denna klaras av med befintliga 2 omlopp och att 1 omlopp på linje 536 kör en morgontur på linje 542.
//eomer