Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Svoca skrivet 11 december 2009, 04:49:43 AM

Titel: Bussen är lysande
Skrivet av: Svoca skrivet 11 december 2009, 04:49:43 AM
En buss vid Busslink, Söderhallen går sedan en tid tillbaka med lysdioder i stället för lysrören i taket.
Det är MAN biogasled 5398 där provet sker. Något annorlunda sken i bussen blir det med lysdioder.
Om det blir någon fortsättning med lysdioder i flera bussar återstår att se. 
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: MGA skrivet 11 december 2009, 06:55:56 AM
Finns en Merca hos Nobina i Botkyrka som har det också.
Vagn 5460.
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: groenis skrivet 11 december 2009, 14:41:14 PM
Eftersom turistvagnarna har det så kanske även linjevagnarna får det, En lysdiod lever längre än ett lysrör

/Lennart
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: AO skrivet 11 december 2009, 16:28:45 PM
Är det någon som har en bild på hur det ser ut?
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: Svoca skrivet 11 december 2009, 16:55:19 PM
Citat från: MGA skrivet 11 december 2009, 06:55:56 AM
Finns en Merca hos Nobina i Botkyrka som har det också.
Vagn 5460.
Aha - det finns flera bussar med lysdioder än Busslink 5398. Kan det finnas ännu flera runt om i landet ? Någon som kan berätta ?
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: MrRep skrivet 11 december 2009, 17:03:31 PM
Citat från: Svoca skrivet 11 december 2009, 16:55:19 PM
Aha - det finns flera bussar med lysdioder än Busslink 5398. Kan finns ännu flera runt om i landet. Någon som
kan berätta ?

Nobina Södra Skåne har två 6694 MAN och 5832 Volvo
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: Walter skrivet 11 december 2009, 19:46:36 PM
Citat från: MrRep skrivet 11 december 2009, 17:03:31 PM
Nobina Södra Skåne har två 6694 MAN och 5832 Volvo

Är det Nobinas initiativ?
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: MrRep skrivet 11 december 2009, 20:53:46 PM
Citat från: Walter skrivet 11 december 2009, 19:46:36 PM
Är det Nobinas initiativ?

Yes, Det är eftermonterat för att testa
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: Leif D skrivet 11 december 2009, 21:35:10 PM
Detta kommer ju på bred front nu på hela belysningsmarknaden.
Det som behöver provas ut är ju vilka färgtemperaturer som är mest lämpliga för LED-belysning i olika miljöer och för ändamål.
Man jobbar hårt för att ta fram ersättningsprodukter som ersätter olika typer av glödlampor, halogenlampor, lysrör och lågenergi-lysrör. Viktigt är ju att få fram nya produkter som kan ersätta rakt av, utan ombyggnader, vilket kräver samma fysiska mått (i princip) och samma drivspänningar och samma anslutningar.
LED-produkternas förbrukning och värmeutveckling är försumbar i jämförelse med tidigare produkter, men vi är ännu inte framme vid full kompatibilitet som ersättare. Detta kommer säkert att uppnås inom de närmaste åren.
Livslängden är också så lång att man i princip aldrig behöver byta ut dem pga förbrukning. Dock kan ju alltid avbrott i kretsarna uppstå av andra orsaker, men eftersom livslängden beräknas var mycket lång, så accepteras säkert ett högre pris. Dock kommer ju priserna att sjunka vartefter masstillverkningen ökar.
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: Knut skrivet 11 december 2009, 23:49:55 PM
Glödlamper og lysstoffrør skal vel ut av markedet innen ganske kort tid iflg EU. Husker ikke årstallet for salgsslutt
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: RoTe skrivet 11 december 2009, 23:58:41 PM
Varför inuti bussen? Det är viktigare med LED utanpå där glödlampor går sönder bara man tittar på dom.
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: Ersa skrivet 12 december 2009, 10:34:43 AM
Dioder är mycket billigare i längden. De drar mycket mindre ström och behöver sällan bytas.
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: MrRep skrivet 12 december 2009, 10:54:01 AM
Citat från: RoTe skrivet 11 december 2009, 23:58:41 PM
Varför inuti bussen? Det är viktigare med LED utanpå där glödlampor går sönder bara man tittar på dom.

Ett "diodlysrör" lyser över 50 000 timmar vilket innbär om bussen rullar 12 timmar om dagen belysning i ca 11 år om det inte vibrerar sönder innan förstås. Många bussar idag har diod på utsidan också när de tillverkas nya exempelvis sidomarkeringar, nummerskylt, extra bromsljus, markeringsljus fram. Ytterligare en fördel på insidan är att du slipper ha någon reaktor till lysröret du kopplar det direkt på 24v vilket ytterliggare sänker driftskostnaden. Ett annat bra exempel på ledbelysning som funnits i många år är ju destskylten vilket i många var lysrör som jämnt och ständigt var trasigt idag är det sällan man behöver göra ett ingrepp i dagensskyltar och oftast när det behövs så har det lossnat i lödningar eller i kopplingar.
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: Cyklisten skrivet 12 december 2009, 11:10:28 AM
Vad bra, jag upplever att dessa elektroniska "lysrörsmoduler" är sönder oftare än själva lysrören, i alla fall på lite äldre volvobussar. Något jobbiga att byta är de också, hoppas att LED-tekniken kommer till nytta även där.
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: Ersa skrivet 12 december 2009, 11:33:32 AM
Citat från: MrRep skrivet 12 december 2009, 10:54:01 AM
Ett annat bra exempel på ledbelysning som funnits i många år är ju destskylten vilket i många var lysrör som jämnt och ständigt var trasigt idag är det sällan man behöver göra ett ingrepp i dagensskyltar och oftast när det behövs så har det lossnat i lödningar eller i kopplingar.

En destinationsskylt av matristyp som är upplyst med dioder syns ju så mycket bättre än en likvärdig som är upplyst med lysrör. :)
Titel: SV: Bussen är lysande
Skrivet av: MrRep skrivet 12 december 2009, 11:59:54 AM
Citat från: Cyklisten skrivet 12 december 2009, 11:10:28 AM
Vad bra, jag upplever att dessa elektroniska "lysrörsmoduler" är sönder oftare än själva lysrören, i alla fall på lite äldre volvobussar. Något jobbiga att byta är de också, hoppas att LED-tekniken kommer till nytta även där.

Här en en stor del av vinsten med LED Lysrör; En reaktor "lysrörsmodul" betalar nästan hela den materiela investeringen för LED Lysrören och denna har bara en livslängd på ca 3-4 år.