Då har man varit och presenterat sig på Söderhallen, och därefter blivit bjuden på en snabb genomgång av MaxCins ersättare Solaris Urbino av utbildarna. Vilka vagnar! :D Precis varenda liten nackdel från Umeås -06:or är åtgärdade, och det rejält.
-Lysdioder i varenda bakljus, som dessutom är lätta att byta ut genom att hela insatsen sitter i två skruvar samt snabbkoppling för kabeln. Lite oväntat var det glödlampor i främre blinkers och p-ljus.
-En inte direkt vacker, men väldigt praktisk, lucka i fronten för rampkoppling.
-Gott om stora serviceluckor överallt som gör det enkelt för mekaniker att komma åt varenda pryl.
-Rejäl hederlig stående bromspedal istället för hängande. Däremot hängande gaspedal.
-Återfjädrande dörrknappar som trycks uppåt/neråt för öppning/stängning. Förr var det enbart neråt för både öppning och stängning
-Slidedörrar som öppnas utåt och glider längsmed sidorna, precis som på ett t-banetåg. Säkert för resenärer och perfekt vid städning. Fotoceller längsmed hela dörrens höjd, som på moderna hissar omöjliggör olyckor.
-Gott om knappar för strypning av gas, nödstopp av motor samt friläggande av dörrkretsar. Borde gå snabbt att utrymma vid behov.
-Gott om plats bakom den avancerade "turistbussförarstolen" som går att skjuta bak så långt att inte ens mina långa ben nådde pedalerna. Inte heller några bekymmer med utrymme sedan stolen vridits åt höger för att simulera kundmottagning.
Utöver förbättringarna finns samma goa värme, samma utmärkta ASR-antispinn och samma (lika lättstyrda?) lilla ratt som förr.
Negativt då? Samma varningssummer som stönar samma "uuuuh" oavsett om man blinkar eller om någon trycker på stopp- eller barnvagnsknappen. Full med datorer som ibland måste startas om för att man ska kunna köra vidare. Men datorer får man ju vilket märke man än köper idag.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Busslink_7409_SOGA_091208a.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Busslink_7409_SOGA_091208b.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Busslink_7409_SOGA_091208c.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Busslink_7409_SOGA_091208d.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Busslink_7409_SOGA_091208e.jpg)
Och de är grymt snygga också! Dock ser baken lite naken ut utan trådbussattiraljer..
Låter på dina punkter som en MAN i mångt och mycket.
Man känner igen en hel del av punkterna som redan finns sedan länge på man.
Längsglidande bakdörrar, lätthanterligt värmesystem, fotoceller upptill längs hela utrymmet...märks att man tittar på varandra på mässorna :)
Det finns en hel del likheter mellan Solaris och Neoplan/MAN helt klart, och även med Mercedes Citaro. Så nog känns de alla som att de har en slags gemensam "tysk standard".
Citat från: Ersa skrivet 08 december 2009, 23:40:35 PM
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Busslink_7409_SOGA_091208e.jpg)
Bussfronter er ikke som de en gang var ... ;D
Citat från: Øyvind Berg skrivet 09 december 2009, 00:56:42 AM
Bussfronter er ikke som de en gang var ... ;D
Du menar att man enklare såg skillnad på fram- och bakdel förr? ;)
Citat från: Ersa skrivet 09 december 2009, 01:07:01 AM
Du menar att man enklare såg skillnad på fram- och bakdel förr? ;)
Vel, man ser jo lett forskjell på fram- og bakdelen på Solarisene. Men bakdelen på en Solaris kan jo ligne på fronten på en annen ukjent modell for eksempel.
Jeg liker egentlig fronten på Solarisene veldig godt, men bakdelen ser for mye ut som den har en stor frontrute, i hvert fall på avstand.
Citat från: Ersa skrivet 08 december 2009, 23:40:35 PM
-Rejäl hederlig stående bromspedal istället för hängande. Däremot hängande gaspedal.
Fick också provköra en Solaris häromdan. Tyckte nog att det är litet konstigt att man måste lyfta underbenet en bit när man flyttar foten från gas till broms. Rör man bara foten snabbt i sidled så hamnar tårna mitt på pedalen och man får inte styrka nog att bromsa hårt. Det är delvis en vanesak, men i en situation....?
/H
(leg. gnällspik)
Låter som ne trevlig buss men tog du inga bilder inuti exvis förarplatsen ???
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 december 2009, 00:06:48 AM
Låter på dina punkter som en MAN i mångt och mycket.
Man känner igen en hel del av punkterna som redan finns sedan länge på man.
Längsglidande bakdörrar, lätthanterligt värmesystem, fotoceller upptill längs hela utrymmet...märks att man tittar på varandra på mässorna :)
Citat från: Ersa skrivet 09 december 2009, 00:35:56 AM
Det finns en hel del likheter mellan Solaris och Neoplan/MAN helt klart, och även med Mercedes Citaro. Så nog känns de alla som att de har en slags gemensam "tysk standard".
Solaris har ju funnits några år nu, så de har väl "mognat" till ganska bra bussar nu..... man har f.ö. nu även tillverkat sin första spårvagn.
Och visst ser man på varandras produkter på mässorna, så är det naturligtvis. Men framförallt är det ju så att likheterna beror på att fordonskomponenttillverkarna styr detta i ganska hög grad.
Det går ju naturligtvis att köpa komponenter som specialtillverkas, men då blir ju priserna därefter. Nej man försöker nog hålla sig till de komponenter som leverantörerna erbjuder i möjligaste mån.
Elektriska komponenter, bl.a. baklyktor och strålkastare har ju länge varit väldigt lika och ibland under lång tid. Som exempel så har ju de flesta bussar numer runda lyktor där bak och av lysdiodtyp. Detta förklaras då med att diodkakorna för inbyggnad är runda hos de flesta tillverkare.