(http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bus/SV/2.jpg)
Vet varken när, var eller hur.
Citat från: BD skrivet 08 december 2009, 23:23:06 PM
Vet varken när, var eller hur.
Torde vara i närheten av Stockholms län iaf, med tanke på regskyltarnas länsbokstäver. Beställningskörning till/från Finland eller Åland? Det enda SBH vet om regnr C292 är att det är en Scania-Vabis B63 med ASJ-kaross av 1950 års modell.
Grannforumet är underrättade:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=13440.0
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 december 2009, 23:50:54 PM
Gissningsvis tågfärjan Trelleborg(1958) på Nådendalsleden
Så det är verkligen tågvagnar och räls man ser? Jisses! Både bussar, tåg och färja på samma bild! Här har vi något för alla. 8)
(http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Farja/1.jpg)
(http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Farja/2.jpg)
Betyder inte att de är tagna vid samma tillfälle som bussbilden.
Men SJ personvagnen av 60-talsmodell förbryllar liksom alla obehöriga(?) på vagndäcket.
Bussen till vänster tycker jag ser misstänkt lik ut att vara en Thor - kaross, men säker är jag inte
Skulle det kunna vara Sassnitzleden även på första bilden? Visserligen är det en bil från Stockholm och en buss från Uppsala men dessa kanske har kört ner till Trelleborg?
Personvagnen på sista bilden förbryllar. Att en sådan skulle gå till Nådendal kan vi helt utesluta. Till Sassnitz är synnerligen ovanligt men sannolikheten är betydligt större
Hade jag inte tittat på Ödlunds länk så skulle jag tro det var färjorna mellan Helsingborg och Helsingör
Där imellan så gick det också mycket vagntrafik både pass och godsvagnar.
Det har avtagit helt sen bron kom.
Opel Kapitänen ser ut att kommit sent till båten?
/Lennart
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2009, 12:18:17 PM
På vilket sätt skulle det vara synnerligen ovanligt med personvagnar på "Kungsleden"?? Det var väl snarare synnerligen vanligt eftersom ett antal resandetåg med främst sovvagnar gick den vägen :-) Till Nådendal fraktades enbart godsvagnar i ordinarie trafik.
Det som talar för Nådendalslinjen för den första bilden är även om vi utesluter reg nr på fordonen även att man sällan fraktade personbilar på vagndäck på Kungsleden.
SJ:s 60-talsvagnar har bara någon enstaka gång gått mellan Trelleborg och Sassnitz för prov. Lastprofilen i DDR medgav inte utan vidare att svenska vagnar användes. Frågan är dock om det verkligen är en sådan som skymtar på bilden. Kan väl även vara en av de tyska vagnar som regelmässigt gick där.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2009, 13:01:27 PM
Bilden med personvagnen ska enligt uppgift vara tagen 27 april 1958, d.vs första dagen i trafik, de flesta riktiga 60 talsvagnar faller därför bort.
Det skulle kunna vara en 50-talsvagn, troligen en WL3. Men fortfarande något märkligt att den gick till DDR. Tysk är den inte. Takrundningen stämmer inte riktigt med tyska vagnar
Citat från: BD skrivet 08 december 2009, 23:23:06 PM
(http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bus/SV/2.jpg)
Vet varken när, var eller hur.
Bussen är denna.
(http://jan-rickman.magix.net/mpfo07/10/80/CC/14/10/E4E711DEA35FD23651E09DB7/80CC8940E4E711DEA213A1B751E09DB7.jpg)
(http://jan-rickman.magix.net/mpfo06/10/86/AF/09/50/E4E711DEBAD8CB9951E09DB7/86AF5770E4E711DE8CA5B56851E09DB7.jpg)
(http://jan-rickman.magix.net/mpfo06/10/7C/10/60/C0/E4E711DE843D385A51E09DB7/7C114B20E4E711DE9F14877F51E09DB7.jpg)
/Janne
Man blir imponerad av vad ni får fram från en sån här gammal bild... Själv var jag 2 år 1958 och de flesta som skrivit var väl inte ens födda då... ???
Passvagnen skulle kunna vara en SJ ABo24 (senare AB8K) som väl gick bl.a Stockholm-Berlin vid denna tidpunkt men jag blir lite osäker på takstuket. WL3 fick inte gå i Tyskland.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 09 december 2009, 19:31:53 PM
Passvagnen skulle kunna vara en SJ ABo24 (senare AB8K) som väl gick bl.a Stockholm-Berlin vid denna tidpunkt men jag blir lite osäker på takstuket. WL3 fick inte gå i Tyskland.
Mr H
Där har vi nog facit. ABo24/AB8K hade enligt bilder ett takstuk som mycket väl kan vara det vi ser på bilden trots att den var tysktillverkad.
Citat från: BD skrivet 09 december 2009, 07:03:17 AM
(http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Farja/2.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 09 december 2009, 19:31:53 PM
Passvagnen skulle kunna vara en SJ ABo24 (senare AB8K) som väl gick bl.a Stockholm-Berlin vid denna tidpunkt men jag blir lite osäker på takstuket. WL3 fick inte gå i Tyskland.
Mr H
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2009, 19:40:45 PM
Där har vi nog facit. ABo24/AB8K hade enligt bilder ett takstuk som mycket väl kan vara det vi ser på bilden trots att den var tysktillverkad.
Det märkliga är att jag faktiskt är 100 % säker på att detta inte är en AB8K. Det är det som gör allting så konstigt. Jag är också lika bombsäker på att vagnen inte heller är tysk. Istället är jag helt säker på att den är svensk
Titta på bilden. Vagnen är lite för bred för att vara en tysk vagn eller en AB8K. Takrundningen stämmer dessutom med WL3. AB8K har föresten inga takluckor. Se länken nedan
http://www.jarnvag.net/test/images/bild/vagnguide/extAB8K4589Gavle86MT.jpg
WL3 har däremot takluckor. Se länken nedan
http://www.jarnvag.net/test/images/bild/vagnguide/extWL3T4668Malmo88.jpg
Just att WL3 normalt inte fick rulla i DDR gör detta väldigt intressant eftersom jag är så bombsäker på att vagnen är en WL3
Hm, jag kommer ihåg vid ett tillfälle på 80-talet när en WL3 av olika skäl följde med färjan över till Puttgarden. Stor sensation och det omnämndes i TÅG och det påstogs där då vill jag minnas att en sådan vagn aldrig hade rullat i Tyskland tidigare. Hur som helst med det men kan det vara så att det faktiskt är en WL3 som följde med färjan på premiärturen fram och tillbaka därför att inbjudna potentater hade inbjudits att resa med den fram och tillbaka från Stockholm? Vi får inte glömma att värden för händelsen hette SJ!
En sådan vagn behöver ju givetvis inte vara godkänd för trafik i Tyskland om den bara går fram och tillbaka på färjan! Det är synd att bilden är så pass dålig att gavelpartiet är så svårt att se annars skulle det förstås vara mycket enklare. Men om det är en invigningstur så finns det väl förmodligen fler fotografier från resan och även artiklar om händelsen och ex.vis resan till den?
Mr H
Citat från: BD skrivet 09 december 2009, 07:03:17 AM
(http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Farja/1.jpg)
Noterar att det finns expertis på järnvägsmaterial här, och det här blir nog ett långskott...
Går det med ledning av det lilla som syns av biltransportvagnen avgöra vilken typ det är? Det rör sig av allt att döma om en dubbeldäckarvagn med det övre planet nedsänkt.
Skodan som lite försktigt tittar ut är en sån här: www.theautochannel.com/news/2009/02/02/401729.1-lg.jpg
Ni är nog på rätt spår. Det är troligen invigningsturen den 28 april 1958 det rör sig om, liksom ett specialtåg. Det är det i alla fall på dessa bilder:
http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=Jvm.KBDB07996 (http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=Jvm.KBDB07996)
http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=Jvm.KBDB07997 (http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=Jvm.KBDB07997)
Jag kan inte garantera att det är samma tillfälle.
Vagnen närmast på bilden från Trelleborg F(?) är i alla fall en BFo4 (senare BF1). Vagnen på färjan skulle kunna vara en WLABo6 (WL3), men det är svårt att se. Det troligaste är att det är samma BFo4.
Bilden med bussen skall vara tagen i juli 1958, finns även här:
http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=Jvm.KBDB08466 (http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=Jvm.KBDB08466)
Liksom dessa, visst är det en Thor:
http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=Jvm.KBDB08467 (http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=Jvm.KBDB08467)
http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=Jvm.KBDB08465 (http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=Jvm.KBDB08465)
M.v.h.
Ola
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 december 2009, 13:14:34 PM
Det skulle kunna vara en 50-talsvagn, troligen en WL3. Men fortfarande något märkligt att den gick till DDR. Tysk är den inte. Takrundningen stämmer inte riktigt med tyska vagnar
Snällt om du börjar läsa och begrunda det som skrivs istället för att spinna vidare på teorier varför alla andra skulle vara ute o cykla.
Lars Ö. etc vet vad dom pratar om - du bara spekulerar...sorry..men det är väl inte svårt att acceptera :)?
Tack för övrigt för trevliga bilder, och intressanta FAKTA som skrivs!
Hej! Bussen till vänster är en Thor.
Mvh Jan G
Förresten vore det intressant att få läsa lite om Lindbergs Biltrafik i Uppsala. Var väl ett rent beställningsföretag? På 70-talet hade de en buss med Autokori-kaross försedd med takräcke och en Kutter. Bussarna var då lackerade i en gul+beige färgkombination. Firman gav ett lite gammalmodigt intryck.
Mvh Jan G
Hej!
Thorbussen är K267, en Volvo B638 levererad i april 1957 till E Svensson/Blekingebuss i Karlskrona. Verkar vara en ovanligt lyxig Thor med fönster takrundningen.
/GL
Den var väl dessutom försedd med turbo!!