.. med ledbussar på dessa SL-linjer. Dock kunde man se det sommaren 2007 vid två tillfällen 8)
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/000_2072.jpg)
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/DSC00001.jpg)
/Fredde
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 december 2009, 23:18:16 PM
439 tycker jag att man ofta (hyfsat ofta) hade ledbuss på när jag körde, däremot aldrig på 430.... Vid Eknäs Brygga behöver man ju kunna backa för att vända :-)
vid eknäs brygga är de bra mycket lättare att vända ledbuss än vid vreta gård
Citat från: homer skrivet 08 december 2009, 23:22:24 PM
vid eknäs brygga är de bra mycket lättare att vända ledbuss än vid vreta gård
Jo, hagen på andra sidan gården ligger illa till ibland ::)
Ja, det är bättre med plats vid Eknäs än Vreta och de flesta känner vändplanen vid Eknäs bättre eftersom man hamnar där mycket oftare. Däremot är det ju samma backningsmanöver på båda ställena bortsett från att vid Vreta backar man ut på en landsväg.
Citat från: Fredde_J skrivet 08 december 2009, 23:23:43 PM
Jo, hagen på andra sidan gården ligger illa till ibland ::)
Eller bergsknallen på andra sidan vägen. Förra vintern fick jag hämta en kollega som parkerat 5158 vackert tvärs över vägen med bakdelen på bussen fastkörd mot berget, boggihjulet hängande över diket och resten av bussen effektivt ställd så ingen kunde passera.
Citat från: Karsten skrivet 08 december 2009, 23:28:03 PM
Eller bergsknallen på andra sidan vägen. Förra vintern fick jag hämta en kollega som parkerat 5158 vackert tvärs över vägen med bakdelen på bussen fastkörd mot berget, boggihjulet hängande över diket och resten av bussen effektivt ställd så ingen kunde passera.
Ajdå... Inte bra det.... Men det är enklare att bärga en buss därifrån än om man kör ner till Skägga :P (dvs man missar att vända vid Vreta gård)
Nä, inte har det ändrats. Men om du ska få in baken bredvid ladan måste du ju svänga leden 90 grader mot vägen du kommer på. I mitt tycke en klart knepigare manöver än den i Eknäs.
Finns det inget krav på slinga för rundkörning av ledvagn på nästan alla SL-linjers ändhållplatser, om tillräckligt naturligt utrymme saknas?
Citat från: Ersa skrivet 09 december 2009, 00:40:58 AM
Finns det inget krav på slinga för rundkörning av ledvagn på nästan alla SL-linjers ändhållplatser, om tillräckligt naturligt utrymme saknas?
Jo, det gör det nog. I alla fall så kräver inte SL att linjer där det inte går att vända med ledvagn trafikeras med ledvagn. 430 och 439 är boggilinjer, men 430 har till och från trafikerats med ledvagn i många år. På 90-talet gick fredagsnatturen med ledvagn för att det behövdes på 496:an varvet efteråt. Av samma anledning har det också planenligt gått ledvagn på 426 och 432.
Jag har inte haft några som helst problem med att vända ledvagn vid dessa ställen men jag har aldrig kört ledvagn till Kalvsvik.
Skulle däremot inte förvåna mig om Marc backat in vid Kalvsviks gård och sedan backat ända ner till Kalvsviks brygga ;)
// Niclas
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 december 2009, 23:41:33 PM
Vad?
Kan man inte backa in vid ladan i Vreta numera?
I Eknäs måste man ju kunna backa i "sväng" och det vet man ju av erfarenhet att inte alla kan, i allafall kunde inte alla det då, vi fick ju hjälpa många att backa ut från rampen t.om
I Vreta har jag aldrig haft nåt problem att vända men om det har ändrats sedan 2002-2003 så...
numera är de aldrig några problem då 99,9 % av alla 439 körs av Älvsbygaraget (precis som alla andra värmdö linjer) och där bor inga ledbussar
att köra fram mot gamla skolan vid vreta och sen backa in mot ladan ha rag aldrig gjort, tycker de verkar lite väl våghalsigt att träffa hålet in på gården med en ledbuss... kör man däremot in i hålet brevid ladan och backar ut fungerar de bra förutom att man som Karsten säger måste backa ut på 70 väg med ledbussen, en boggi går att hålla sig på gruset med och man behöver inte riskera att bli en "folkrace buss med plats för personbil längst bak...
Citat från: homer skrivet 09 december 2009, 19:06:25 PM
numera är de aldrig några problem då 99,9 % av alla 439 körs av Älvsbygaraget (precis som alla andra värmdö linjer) och där bor inga ledbussar
Hur kan du få det till det till att umman av alla avgångar på Lördagar, söndagar och helgdagar är 0,1%? Då körs nämligen bara kortvagnen i Älvsby och det enbart på 46X-linjer... 439 körs dessa dagar av Mölnvik eller Björknäs. ::)
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 10 december 2009, 18:21:00 PM
Hur kan du få det till det till att umman av alla avgångar på Lördagar, söndagar och helgdagar är 0,1%? Då körs nämligen bara kortvagnen i Älvsby och det enbart på 46X-linjer... 439 körs dessa dagar av Mölnvik eller Björknäs. ::)
/Fredde
ta de inte så bokstavligt utan mer känslomässigt
Citat från: homer skrivet 10 december 2009, 18:35:08 PM
ta de inte så bokstavligt utan mer känslomässigt
Alltid! ;D
Kan inte låta bli, här en bild med ledvagn
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSD_2236.jpg)
här en till
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSD_5830.jpg)
och en till
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSD_6393.jpg)
Jag kör mycket gärna en led till Eknäs brygga.
I fall du skulle backa för långt var du ju garderad på bild 1.. ;D
Vad är det för dosa som syns intill destskylt i vindrutan??
Citat från: yngrot skrivet 11 december 2009, 08:24:28 AM
I fall du skulle backa för långt var du ju garderad på bild 1.. ;D
Vad är det för dosa som syns intill destskylt i vindrutan??
övervakningskamera för bakdörren