Under vistelsen i London förra veckan kunde åtskilliga nya Scania Omnicity dubbeldäckare beskådas. Tre stora bolag förser sig av dessa polska byggen för närvarande.
Osökt går då tanken till Scanias första(?) londondubbeldäckare, de 164 bussar som levererades 1975-77 med kaross från Metro-Cammell. De betecknades MD och rullade mest i sydöstra London.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/MD3122CrystalPal-B.jpg?t=1260219191)
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/MD59180Woolwich-B.jpg?t=1260219388)
Intressanta bilder överlag! Fronternas assymetri påminner en även lite om diskussionerna om nya Solaris. Dessa vagnar var dock betydligt trevligare att se... :D
Kul att se bilder på dessa i trafik. Har för mig att de var 164 stycken till antalet och att de var förhållandevis populära. Dock blev de relativt kortlivade beroende på att de var "non standard" och även lär haft en tendens att rosta. Ersättaren kallades Metrobus och var ett Metro-Cammell helbygge med Cumminsmotor.
Några Scania enkeldeckare baserade på CR110 testades också i London under 70-talets första hälft. De såg ut som CR110 fast med front likadan som dubbeldäckarna. De valdes bort till förmån för Leyland National, men blev ganska populära bland mindre bussbolag i mindre städer, då ofta med dörr endast fram.
Omnicitydubbeldäckaren är för övrigt riktigt trevlig. :) Skulle inte ha något emot dylika i Stockholm. Men det går ju inte.... :(
Metro Scania BR 110 M:
http://www.yellins.com/transporthistory/Bus/scania.htm
Remembering Metro-Scania & Metropolitan Buses på Facebook:
http://www.facebook.com/group.php?gid=91167314967
//M
Citat från: Mattias skrivet 08 december 2009, 00:30:00 AM
Metro Scania BR 110 M:
http://www.yellins.com/transporthistory/Bus/scania.htm
Gjordes det inte till och med någon prototyp som var en Metro Scania BR 76, alltså en variant på Scania CR 76?
De här Metro Scania som enkeldäckade bussar är i alla fall mycket lika våra vanliga Scania CR 76, CR 110 och CR 111 :D