Hej! Jag undrar mycket vilka personalpolitiska eller -psykologiska teorier som Nobina fd Swebus arbetar efter. Här i Örebro har man redan från rekryteringens första dag närmast bedrivit terror mot den tilltänkta personalen och nu den personal man har. Genom sitt agerande har företaget spridit oro och ängslan för framtiden hos ett stort antal anställda i stället för att backa upp dem i sin yrkesutövning. Det som nu sker är en sorts utrensning med stöd av de rådande provanställningarna av folk som företaget anser begått för stora fel. Såvitt jag förstått är tröskeln här mycket låg. Man har fått sparken för rena skitsaker. En förare fick gå efter en halv dags tjänstgöring och det är en person som tidigare jobbat i många år som extraförare hos ett annat bolag. Vad tänker sig Nobina vinna på detta? Jag tycker att det nya företagsnamnet borde ha varit Sabina (sabb-ina) när man sabbar så för de stackars anställda. Jag är glad att jag själv fått jobb inom ett gammalt seriöst bussföretag och slipper detta. Det jävliga är att de som jobbar hos Nobina inte har mycket annat val då det inte finns några andra bussjobb på orten.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 14:32:22 PM
Här i Örebro har man redan från rekryteringens första dag närmast bedrivit terror mot den tilltänkta personalen och nu den personal man har.
CitatGenom sitt agerande har företaget spridit oro och ängslan för framtiden hos ett stort antal anställda i stället för att backa upp dem i sin yrkesutövning. Det som nu sker är en sorts utrensning med stöd av de rådande provanställningarna av folk som företaget anser begått för stora fel.
Eehhh, va???
Kan Du precisera dig lite mer än att bara komma med svepande anklagelser?
Vad säger facket till att börja med?
Citat från: Knallhatt skrivet 05 december 2009, 18:44:30 PM
Eehhh, va???
Kan Du precisera dig lite mer än att bara komma med svepande anklagelser?
Vad säger facket till att börja med?
Facket kan inte göra nått, provanställning.
Lagen skyddar i första hand tillsvidareanställda (fastanställda) arbetstagare. Tidsbegränsat anställda kan få anställningen avslutad utan turordningsregler och med kort uppsägningstid. Däremot fastställs (5 § LAS) att om en arbetstagare haft tidsbegränsade anställningar hos samma arbetsgivare totalt två år under en femårsperiod, så övergår anställningen till en tillsvidareanställning.
En provanställning får vara i högst 6 månader och endast en gång per arbetsgivare/arbetstagare. Arbetsgivaren kan säga upp provanställningen med två veckors uppsägningstid och utan motivering.
Uppsagd samma dag då är det något för Kommunal att ta upp. Problemet är väl att personen ifråga är med i A-kassa och inte är medlem i Kommunal.
/ Christer K
Lagarna gäller vare sig man är med i facket eller inte.
Man har exakt samma rättigheter ändå, men är tvungen att driva sitt ärende via domstol, och eventuellt blir det då frågan om en stämning.
Det gäller att man vet vad man gör då Swebu... nej Nobina (sicket j-a namn) har massor av heltidsanställt folk vars enda arbetsuppgift är att j***as med misshagliga individer.
Detta är ganska vanligt, då man inte värdesätter sin personal i något penningbelopp, utan kan plocka in nya efter smak och tycke.
I en högkonjunktur ser det lite annorlunda ut, men den gamla mentaliteten sitter där oavsett namn på dörren.
Man ska alltid städa en trappa uppifrån, men på Sweb.. nej, Nobina har det nog aldrig städats. Någonsin...
Citat från: Knallhatt skrivet 05 december 2009, 18:44:30 PM
Eehhh, va???
Kan Du precisera dig lite mer än att bara komma med svepande anklagelser?
Vad säger facket till att börja med?
Det är inte så väldigt "bara" svepande anklagelser, det där...
Det är verkligheten för många som inte har tillräckligt brun tunga idag...
För att föregå eventuella kommande kommentarer så vill jag bara meddela att jag slutat på det där företaget för länge sedan och numera är både välmående och sysselsatt inom ett litet företag inom branschen som definitivt känner till vad personalvård är för något...
Om jag är bitter? Nääe, men jag tycker det är synd att dom inte gick i konken, när dom var på fallrepet för några år sen...
Än så länge är alla provanställda, vilket enligt somliga bedömare är mot spelreglerna eftersom det i stor utsträckning rör sig om personer som har mångårig branschvana. Provanställning skall enbart komma i fråga för helt nya personer i branschen. Att skapa otrygghet bland sina anställda borde vara en styggelse för varje företag eftersom det på ett eller annat sätt alltid slår tillbaka mot företaget. Dessutom får de inte betalt för hela sin arbetstid vilket säkert facket jobbar med just nu. Jag tycker det är ochyst mot de seriösa bussföretagen när Swebus/Nobina gång på gång lägger för låga anbud som i det här fallet drabbar personalen och kanske också kvaliteten som helhet i utförandet. Företag som ska vara med och konkurrera tvingas sänka sin standard och så sjunker standarden i hela linjetrafikbranschen. Det är också en trafiksäkerhetsfråga eftersom en lugn och harmonisk förare kör bättre.
Jag kan inte frigöra mig från misstanken att Nobinas agerande är avsett att splittra, att underkuva och i syfte att bryta fackets eventuella makt. I det här läget är facket svagare än någonsin.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 20:37:52 PM
Företag som ska vara med och konkurrera tvingas sänka sin standard och så sjunker standarden i hela linjetrafikbranschen. Det är också en trafiksäkerhetsfråga eftersom en lugn och harmonisk förare kör bättre.
Oavsett vad man tycker så är anbudsförfarande den trafikpolitik vi har idag, och det är inget som trafikföretagen bestämt. Vill du ändra trafikpolitiken får du agera högre upp, i rikspolitiken.
Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 20:37:52 PM
Jag kan inte frigöra mig från misstanken att Nobinas agerande är avsett att splittra, att underkuva och i syfte att bryta fackets eventuella makt. I det här läget är facket svagare än någonsin.
Och det är enbart Nobina som jobbar på detta sätt? Tror du verkligen att det blivit nån skillnad om Veolia eller Arriva kammat hem trafiken? Alla arbetsgivare följer ju samma lagar och regler. Facket hade ju ett bra läge att diktera villkor under den senaste strejken... men vad åstadkom man egentligen innan strejken blåstes av?
Citat från: Knallhatt skrivet 05 december 2009, 18:44:30 PM
Eehhh, va???
Kan Du precisera dig lite mer än att bara komma med svepande anklagelser?
Vad säger facket till att börja med?
Det handlar om en som fick gå för att han hade stukat foten och inte kunde köra. Han hade för mycket sjukdagar på Busslink och därför fick han gå direkt från Nobina. 2 st har fått gå för att dom pratat i telefon vid körning (kan vara befogat dock) och en för att han fick punktering på bussen och inte märkte det i tid.
Jag kan inget om Arriva eller dom andra, men jag är 99,9% säker på att Busslink inte hade betett sig på samma sätt.
Citat från: Ersa skrivet 05 december 2009, 22:44:24 PM
Oavsett vad man tycker så är anbudsförfarande den trafikpolitik vi har idag, och det är inget som trafikföretagen bestämt. Vill du ändra trafikpolitiken får du agera högre upp, i rikspolitiken.
Du får nog vända dig till EU-parlamentet...
Hej! Jag är intresserad att saker går rätt till. Normalt sett borde den tidigare personalen ha förtur till sina egna jobb i det nya företaget, sedan är det upp till det nya att följa utvecklingen och eventuellt vidta åtgärder. Här i staden har nuvarande Nobina skapat stor oro och ängslan i personalgruppen ända från första dagens rekrytering. Man vet inte fortfarande vilka kriterier som varit gällande i urvalet av anställda. Uppenbarligen har inte dessa fungerat eftersom man redan gjort sig av med ca 15 personer som inte fallit i smaken. Det är möjligt att de andra storföretagen med internationell bakgrund gjort likadant men det vet man inte. Vad som vore roligt att få reda på är hur man tänker inom Nobina. Man blir kanske av med några som inte håller måttet men övriga 80-90% av personalen far illa av dessa åtgärder och frånvaron av information runt dessa. Kanske rentav någon ansvarig läser detta och kan vägleda oss okunniga på utsidan?
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 20:37:52 PM
Jag kan inte frigöra mig från misstanken att Nobinas agerande är avsett att splittra, att underkuva och i syfte att bryta fackets eventuella makt. I det här läget är facket svagare än någonsin.
Mvh Jan G
Varför ska facket ha makten i ett företag? Vill de ha det får de väl starta ett eget. Däremot bör arbetstagarna ha makt över sin egen situation och relation med arbetsgivaren och föra en vettig dialog med sina chefer. Det är det man har chefer till. Cheferna ska föra en vettig dialog med sina medarbetare. Det är rollen som chef och den naturliga relationen man ska ha med sina medarbetare. Att prata genom facket finns ingen rimlig anledning att göra eftersom man då blandar in en tredje part med egna intressen. Man bygger också murar och skapar motsättningar och det har aldrig visat sig särskilt fruktbart men det är å andra sidan tredjepartens syfte, oavsett om det rör facklig verksamhet, politisk verksamhet eller något så simpelt som fastighetsmäkleri.
Dessutom har medarbetarna i ett företag en otrolig makt. Passar inte upplägget så slutar man. När tillräckligt många har slutat får företaget dåligt rykte på marknaden och otroligt svårt att anställa kompetent personal. Utan kompetent personal ryggar kunderna tillbaka och då faller intäkter och vinst. Fungerar i de flesta andra branscher men uppenbarligen inte inom kollektivtrafiken där man förväntar sig livstids anställningar och inte har en vettig konkurrenssituation vare sig när det gäller arbetsmarknad eller slutkund av de tjänster man producerar.
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 december 2009, 12:35:59 PM
Hej! Jag är intresserad att saker går rätt till. Normalt sett borde den tidigare personalen ha förtur till sina egna jobb i det nya företaget, sedan är det upp till det nya att följa utvecklingen och eventuellt vidta åtgärder. Här i staden har nuvarande Nobina skapat stor oro och ängslan i personalgruppen ända från första dagens rekrytering. Man vet inte fortfarande vilka kriterier som varit gällande i urvalet av anställda. Uppenbarligen har inte dessa fungerat eftersom man redan gjort sig av med ca 15 personer som inte fallit i smaken. Det är möjligt att de andra storföretagen med internationell bakgrund gjort likadant men det vet man inte. Vad som vore roligt att få reda på är hur man tänker inom Nobina. Man blir kanske av med några som inte håller måttet men övriga 80-90% av personalen far illa av dessa åtgärder och frånvaron av information runt dessa. Kanske rentav någon ansvarig läser detta och kan vägleda oss okunniga på utsidan?
Mvh Jan G
Fast har du synpunkter på att man inte tagit över personalen så är det ju så man valt att göra det i Örebro kommun i upphandlingen. Så det är ju en politisk fråga. Hade gått utmärkt för kommunen att ställa kravet i upphandlingen att personalen skulle tas över av den nya entreprenören! MEN om detta krav inte ställs, samtidigt som det ställs krav på att att operatören skall leverera kvalité, ja då blir det så här. Detta är förstås kommunens politiker helt medvetna om- så se det lika gärna som en politisk viljeyttring. Sedan är det förstås inget trevligt när det blir en dålig stämning på arbetsplatsen och det bör förstås ligga i Nobinas intresse att kommunicera på ett bra sätt. Är man arbetsgivare vill man väl sedan ganska naturligt prova den personal som anställs.
är det inte alltid en massa skandaler när den här firman tar över trafik?
dalarna någon?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2009, 07:53:13 AM
Ja det vet vi ju redan att det fungerar precis likadant där, Norrtälje t.ex, provanställd förare fick sluta efter sms:ande :-)
Ja, eller hur? För SMS:andet var det enda denna kille gjorde och Busslink sparkade honom enbart pga det? Eller nä, så var det ju inte nej...
Citat från: buskörare skrivet 06 december 2009, 16:15:01 PM
Ja, eller hur? För SMS:andet var det enda denna kille gjorde och Busslink sparkade honom enbart pga det? Eller nä, så var det ju inte nej...
Hur var det då?
Citat från: Ersa skrivet 06 december 2009, 18:22:50 PM
Hur var det då?
Inside information säger att han bl.a fått förlängd provanställningstid pga att andra saker har hänt som gjorde att dom inte ville ge honom fast anställning.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2009, 20:29:18 PM
Ett sådant krav överenstämmer inte med EG rätten, väljer någon att pröva giltigheten så går det åt fanders :-)
I övrigt så är det precis så att ska man kunna höja kvalitén på det man levererar måste man ha kontroll över sina medarbetare, då kan man inte ha livstidsanställningar utan möjlighet att bryta dem annat än vid mkt grova saker, här är upphandlingarna den enda möjlighet som finns att välja vilka man vill ha som medarbetare, dessutom kan man använda provanställningen som form för att utvärdera alla "på plats" Man kan ju inte förutsätta att tidigare arbetsgivare är helt sanningsenlig med referenser utan snabbt vill bli av med många.
Vid de första upphandlingarna i SL området 1993 passade man på att föra över sjuka och ej tjänstedugliga till den nye operatören oavsett var dessa jobbade innan, det är inte speciellt kul att mista kontrollen över vad det är för arbetstagare man blir pådyvlad :-)
i mina öron är de här skitsnack, varför skulle de inom bussbranchen vara svårare att avskeda någon än inom andra sektorer? på vilket sätt har bussförarna inom SL starkare rättigheter än vad industriarbetare eller vårdpersonal?
för övrigt finns de numera nånting som heter visstidsanställning som har börjat tillämpas. och de är vad jag förstått något som ligger mellan tillsvidare anställning och provanställning
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2009, 20:22:57 PM
Förlängd? Finns det inget som heter, om du inte varit frånvarande av t.ex godtagbara skäl, då kan man förlänga det, men inte om du arbetat, då finns det bara två möjligheter kvar.
Snack i fikarummet m.ao :-)
Ja, självklart ::)
Att det ligger mer än ett enda fall av SMS:ande är jag 100% säker på i alla fall.
Hej igen! Jag vill då påminna de ärade skribenterna om grundfrågan som jag ställde i början. Vilka personalpolitiska och -psykologiska teorier är rådande inom Nobina. De måste ju själva anse att upplägget är bra och att det inte spelar någon roll om största delen av personalen vantrivs och bekymrar sig för framtiden.
Till den skribent som kallar facket "tredje part" vill jag bara säga att facket ääär de anställda och ingenting annat. I Örebrofallet har dock det lokala facket varit oerhört försvagat av olika orsaker, dessutom har man inte fått gehör hos kommun+länstrafik för personalövertagande, naturligtvis ej heller hos Nobina. Jag har inte sagt att Nobina brutit mot några formella regler, däremot frågar jag mig hur man tänker och varför, och hur deras idealförare ser ut.
Ytterligare: De anställda är bundna till dessa jobb. De flesta är bundna till orten och det finns inga alternativa jobb att gå till. Alternativet är arbetslöshet. Frågan är vad som händer vid en kommande högkonjunktur men den är än så länge långt borta.
Mvh Jan G
Tillägg: Skribenten Ödlund vill få det till att det handlar om att den nye entreprenören skall slippa ett gäng "sjörövare". Det är inte sådana personer som ratades från jobb här i Örebro, ni skulle bli förvånade, helt vanliga och hyggliga personer, ibland med lång yrkeskarriär ratades till förmån för nybörjare m fl. F ö, skulle inte lång och trogen tjänst hos tidigare trafikutövare betyda någonting, jag tycker det säger åtskilligt om den aktuelle personen.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 december 2009, 21:10:51 PM
Tillägg: Skribenten Ödlund vill få det till att det handlar om att den nye entreprenören skall slippa ett gäng "sjörövare". Det är inte sådana personer som ratades från jobb här i Örebro, ni skulle bli förvånade, helt vanliga och hyggliga personer, ibland med lång yrkeskarriär ratades till förmån för nybörjare m fl. F ö, skulle inte lång och trogen tjänst hos tidigare trafikutövare betyda någonting, jag tycker det säger åtskilligt om den aktuelle personen.
Mvh Jan G
Det är lätt att rata andra när man inte behöver bry sig. Empati är inte alla förunnat. Vi får vara glada över att vi VET vad det är för folk och inte som Ödlund och co, TROR sig veta.
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 december 2009, 21:05:31 PM
Hej igen! Jag vill då påminna de ärade skribenterna om grundfrågan som jag ställde i början. Vilka personalpolitiska och -psykologiska teorier är rådande inom Nobina. De måste ju själva anse att upplägget är bra och att det inte spelar någon roll om största delen av personalen vantrivs och bekymrar sig för framtiden.
Till den skribent som kallar facket "tredje part" vill jag bara säga att facket ääär de anställda och ingenting annat. I Örebrofallet har dock det lokala facket varit oerhört försvagat av olika orsaker, dessutom har man inte fått gehör hos kommun+länstrafik för personalövertagande, naturligtvis ej heller hos Nobina. Jag har inte sagt att Nobina brutit mot några formella regler, däremot frågar jag mig hur man tänker och varför, och hur deras idealförare ser ut.
Ytterligare: De anställda är bundna till dessa jobb. De flesta är bundna till orten och det finns inga alternativa jobb att gå till. Alternativet är arbetslöshet. Frågan är vad som händer vid en kommande högkonjunktur men den är än så länge långt borta.
Mvh Jan G
Det är knappast ett något som bara är förekommande i Örebro utan tyvärr i hela landet där man har de här systemet. tyvärr finns de ju inte många andra jobb en bussförare kan göra än att köra buss, några som har c kort kanske kan tänka sig börja köra lastbil istället men för övrigt sitter bussförare knappast på någon specialkunskap man har nytta av på andra stället än just på vägen.
Att Swebus skulle vara sämre eller vad man ska säga än andra är knappast heller troligt, snarare tvärt om skulle jag nog vilka påstå då man är ett stort företag som funnits länge och har stor erfarenhet av liknande situationer och är van att samtala och sammarbeta med facket.
tyvärr är nog problemet ännu större i små företag som har fått chansen att växa sig snabbt, som exempel finns ju bergkvara när dem tog över trafiken i Blekinge, har för mig de va allt annat än ljuv musik... fram för allt på grund av erfarenhet från ledningen.
vad som är lite anmärkningsvärd från örebro är ju att Trafikchefen hade om jag inte läst fel precis samma position hos Busslink, mao är de precis samma folk som innan bara en ny uniform...
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 december 2009, 21:05:31 PM
Till den skribent som kallar facket "tredje part" vill jag bara säga att facket ääär de anställda och ingenting annat.
Facket bildades av anställda på det tidiga 1900-talet. Numera är det ett flertal organisationer med en egen agenda som definitivt är tredje part i relationen mellan medarbetare och chef.
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 december 2009, 21:05:31 PM
Ytterligare: De anställda är bundna till dessa jobb. De flesta är bundna till orten och det finns inga alternativa jobb att gå till. Alternativet är arbetslöshet. Frågan är vad som händer vid en kommande högkonjunktur men den är än så länge långt borta.
Du menar alltså att bussförare ska garanteras livslång anställning? Gäller det bara småorter eller alla städer i hela landet? Var går gränsen för liten ort och är det fler yrken som ska hanteras likadant?
Känns lite som att en del anställda riskerat/riskerar avsked på så att säga "grått papper".
/Peter
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2009, 21:35:23 PM
Ett annat exempel på operatörsbyte är Gotland, där lämnade Swebus i somras och där finns det idag ett antal förare som kört sedan SJ tiden som står utan jobb då man kört strikt efter referenserna...
Jag kan även komma med ett bakvänt exempel till de kritiska rösterna i Närke: När Swebus tog över Umeå tätort från Veolia nu senast valde man att ta över all körande personal rakt av, varav majoriteten var de förare som kört för Polarbuss i många år. Detta övertagande skedde trots att Swebus inte var tvingade av avtal eller fackförbund. Så "skurkföretag" vet jag inte om jag vill kalla det... ::)
När Connex/Veolia tog över från Polarbuss två år tidigare försökte man dock att genomföra en viss gallring. Problemet för den nye operatören var att man inte kunde gallra särskilt hårt innan det blev förarbrist på garaget. Detta då antalet bussförare i stan var rätt begränsat vid tillfället.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2009, 20:29:18 PM
Vid de första upphandlingarna i SL området 1993 passade man på att föra över sjuka och ej tjänstedugliga till den nye operatören oavsett var dessa jobbade innan, det är inte speciellt kul att mista kontrollen över vad det är för arbetstagare man blir pådyvlad :-)
Det är mycket sällan du har faktafel Lasse :) men det var vid upphandlingen 1995 i Stockholm som detta skedde (Tyresö och Märsta). 1993 var det inget krav på övertagande av personal. /Henrik/
Citat från: buskörare skrivet 06 december 2009, 21:14:21 PM
Det är lätt att rata andra när man inte behöver bry sig. Empati är inte alla förunnat. Vi får vara glada över att vi VET vad det är för folk och inte som Ödlund och co, TROR sig veta.
Det är inte bra när pendeln slår över något åt fel håll, och bra arbetstagare inte får fortsatt arbete. Jag har drabbats av arbetslöshet några gånger och tvingats flytta många herrans mil för att hitta jobb, vilket inte är kul.
Men man måste även kunna se verkligheten ur arbetsgivarens synvinkel. Så är det verkligen bättre att pendeln slår över åt andra hållet? Jag skulle då aldrig starta ett privat företag och ge mig in i en upphandling där en ett gäng avtal tvingar mig att ta över en massa personal vars duglighet jag inte har en aning om. Skulle du?
Många av mina f.d. kollegor runtom Sverige har varit väldigt bra kollegor, men jag skulle kanske inte vilja anställa exakt alla av dem i en egen firma.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2009, 20:29:18 PM
Ett sådant krav överenstämmer inte med EG rätten, väljer någon att pröva giltigheten så går det åt fanders :-)
I övrigt så är det precis så att ska man kunna höja kvalitén på det man levererar måste man ha kontroll över sina medarbetare, då kan man inte ha livstidsanställningar utan möjlighet att bryta dem annat än vid mkt grova saker, här är upphandlingarna den enda möjlighet som finns att välja vilka man vill ha som medarbetare, dessutom kan man använda provanställningen som form för att utvärdera alla "på plats" Man kan ju inte förutsätta att tidigare arbetsgivare är helt sanningsenlig med referenser utan snabbt vill bli av med många.
Vid de första upphandlingarna i SL området 1993 passade man på att föra över sjuka och ej tjänstedugliga till den nye operatören oavsett var dessa jobbade innan, det är inte speciellt kul att mista kontrollen över vad det är för arbetstagare man blir pådyvlad :-)
Nja, så himla klart är det inte enligt EG-rätten, däremot är det tydligt att det inte skall ses som en en "verksamhetsövergång", utan att det här handlar om kravet på affärsmässighet uppfylls. Och egentligen alltså om kravet följer under proportionalitetsprincipen. Denna gräns har varit relativt oklar, men det finns ju en Göteborgsdom där väl Göteborgs spårvägar fick bakläxa på detta, där man inte ansåg att det var ett rimligt krav, så det är förstås en viss risk med att ha med kravet. Men du förstod min poäng, om beställaren ställer krav på utföraren på kvalité och får anmärkningar om bussförare inte sköter sig, så är det klart att utföraren vill ha koll på vilka den anställer. Sedan kan jag hålla med busskörare om att hela idéen med arbetsrätten är att man inte skall kunna säga upp någon utan saklig grund. Och nauturligtvis är det synd att förarna drabbas med de återkommande upphandlingarna. Systemet är långt ifrån optimalt. Men ingen hindrar ju Örebro från att köra bussarna i egen regi. Systemet skapar helt enkelt denna mellanform som väl ingen är riktigt nöjd med. Sedan kan man väl konstatera att det ser ut så här på många ställen i arbetslivet idag. Självklart är det synd om förare drabbas som är "oskyldiga" eller alltför lättvindigt förlorar sin provanställning. Men om det är utan grund, jag då är det ju snarare tecken på dålig ledning, för det är ju knappast i företagets intresse att säga upp duktiga bussförare.
Denna tråd var rätt intressant att läsa.
Många av "bilomnibussens" åsikter och inlägg går raka vägen in i hjärtat på gamla kommunistiska Sovjetunionen (facket skulle ha makten - gud bevare oss) - vill vi ha det?
Jag håller helt med vissa skribenter i tråden att det faktiskt inte är något särskilt för varken bussbranschen eller Örebro att företag vill välja vilka man vill ha anställda - precis som arbetstagarna väljer vilka företag man vill arbeta hos.
I grundinlägget låter det som att Nobina skulle ha någon slags psykologisk taktik att kuva de anställda så man kan peka ut vilka man ska slänga ut - vilket är en direkt löjlig ståndpunkt. Nobina är ett företag som skall gå med vinst för att överleva precis som vilket företag som helst - även i Örebro - och vill alla gånger ha anställda som lever upp till de (säkerligen inte onormala) krav som ställs för att arbeta i det aktuella företaget.
Att man alltid har initiala problem innan det trimmats in vid ett nytt övertagande av trafik har vi ju gått igenom här 186,75 gånger redan....
"Bilomnibussen" - är du helt övertygad att du kan uttala dig om exakt vad för anledningar som lett fram till varje enskild persons icke förlängda provanställning? Har du inte det är det lite märkligt att du uttalar dig på det aggressiva sätt mot Nobina som företag som du gör.
Kanske du var en av dom som inte fick förlängd anställning? De som brukar skrika högst här om sådana saker är de som själva ofta ställt till något och inte fått fortsätta och är besvikna och vill ta ut sin aggression på att man kanske själv inte passade in i "gänget" eller gjorde något fel själv....brukar det inte ofta vara så?
Dessutom...vill man förändra något går man till sin chef och inte till forumet...även om vi givetvis kan diskutera. Men du vill ju förändra - på vilka sätt har du försökt med det - skulle vara intressant att veta faktiskt!
Utan att på något vis välja ståndpunkt, planhalva, ringhörna, sargkant osv. så vill jag dock gärna efterlysa lite källhänvisningar då det alltid är av intresse i trådar som denna där det relateras till ett förarkollektivs åsikter... men utan att sagda förarkollektiv egentligen är representerat.
Citat från: Ersa skrivet 06 december 2009, 22:34:13 PMMånga av mina f.d. kollegor runtom Sverige har varit väldigt bra kollegor, men jag skulle kanske inte vilja anställa exakt alla av dem i en egen firma.
I övrigt så kan man nog helt krasst konstatera att Eriks kommentar ovan är ganska träffande för det är inte alltid så att den som man själv kanske uppfattar som en bra och duktig kollega verkligen är det och vice versa. Han/hon kanske visar upp en helt annan sida mot trafikanterna och har diverse kundklagomål, krockar i parti och minut, har hög frånvaro, dyker inte upp i tid till avlösningar etc. Inte heller behöver lång tjänstgöringstid innebära att man är duktig på det man gör, tvärtom så kanske man skaffat sig diverse olater med tiden.
Med andra ord så är allt relativt vilket man nog bör ha i åtanke. Inget är alltså enbart svart eller vitt och bara för att en arbetsgivare kanske ser en annan sak i ett visst förhållande, än det som kanske en viss anställds kollega ser, så behöver det inte per automatik betyda att den ena parten har rätt i sin bedömning medan den andra har fel. Istället kan som sagt bägge åsikterna vara lika giltiga, men då avhängigt utifrån vilka premisser som bedömningen görs. Istället för att direkt ifrågasätta ett visst företag mm. så bör man kanske avvakta ett tag innan man sågar allt jäms med?
Nico // Skrivet i egenskap av forummedlem
I övrigt så har vi som sagt inget emot att ha högt i tak och kunna diskutera det mesta i bussväg bara det görs på ett någorlunda sakligt vis. Samtliga deltagarna i tråden bör dock kanske hålla nedanstående forumregel i bakhuvudet så att vi inte låter tråden överträda en viss punkt.
»Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektivt färgade åsikter (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman eller motsvarande) om olika företag, organisationer etc. hör inte hemma i Bussnack.«
Nico // Skrivet i egenskap av moderator
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 december 2009, 11:28:10 AM
I grundinlägget låter det som att Nobina skulle ha någon slags psykologisk taktik att kuva de anställda så man kan peka ut vilka man ska slänga ut - vilket är en direkt löjlig ståndpunkt.
Nja, så löjligt är det inte. Givetvis har alla företag ett visst intresse av visa för sin personal vem som bestämmer, sen finns det förstås olika sätt att göra det på och exempelvis Swebus hittillsvarande sätt kan ju möjligen vara lite bakslugt i längden.
Det stora problemet som jag ser det för personalen i kollektivtrafikbranschen är den här obenägenheten att byta jobb, som gör att arbetsgivarna gör allt i världen för att bli av med folk vid de få tillfällen de har chansen. Ett av dem är just vid övertaganden. En person, som har råkat få ett jobb som han egentligen inte borde ha, vill gärna vara kvar på just det jobbet resten av livet och i kollektivtrafiken är det bra betalt, bra arbetstider och i övrigt bra förmåner i förhållande till andra jobb. Att anställa en sån är hur lätt som helst men att bli av med honom är så gott som omöjligt. Därför tror jag att arbetsgivarna lätt hamnar i en metodik som går ut på att förnedra personalen precis så mycket som behövs för att nå lönsamhet på kort sikt. Superkorkat, javisst, men människor ÄR lite korkade, speciellt när de ger sig in i den här leken!
Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 16:17:13 PM
Det stora problemet som jag ser det för personalen i kollektivtrafikbranschen är den här obenägenheten att byta jobb, som gör att arbetsgivarna gör allt i världen för att bli av med folk vid de få tillfällen de har chansen. Ett av dem är just vid övertaganden. En person, som har råkat få ett jobb som han egentligen inte borde ha, vill gärna vara kvar på just det jobbet resten av livet och i kollektivtrafiken är det bra betalt, bra arbetstider och i övrigt bra förmåner i förhållande till andra jobb. Att anställa en sån är hur lätt som helst men att bli av med honom är så gott som omöjligt. Därför tror jag att arbetsgivarna lätt hamnar i en metodik som går ut på att förnedra personalen precis så mycket som behövs för att nå lönsamhet på kort sikt. Superkorkat, javisst, men människor ÄR lite korkade, speciellt när de ger sig in i den här leken!
Skrota LAS så löser det sig!
Citati kollektivtrafiken är det bra betalt, bra arbetstider och i övrigt bra förmåner i förhållande till andra jobb.
ursäkt mig men vad snackar du om?
du vet näppeligen vad du snackar om
bra betalt för att köra i kollektivtrafiken?
tycker du kanske skulle återkomma till debatten när du vet vad du snackar om
sätt dig och kör nattbuss förbi rosengård eller någon tung linje någonstans
forumtroll är ordet för sådan rappakalja som du slänger ut dig och ett hån mot samtliga som sitter med delade pass och nattkörninga osv
fö lite utrensning kan alltid vara bra emellanåt men i örebro har det tagit sig konstiga propotioner tror jag
Citat från: michael k skrivet 07 december 2009, 17:53:11 PM
ursäkt mig men vad snackar du om?
du vet näppeligen vad du snackar om
bra betalt för att köra i kollektivtrafiken?
tycker du kanske skulle återkomma till debatten när du vet vad du snackar om
sätt dig och kör nattbuss förbi rosengård eller någon tung linje någonstans
forumtroll är ordet för sådan rappakalja som du slänger ut dig och ett hån mot samtliga som sitter med delade pass och nattkörninga osv
fö lite utrensning kan alltid vara bra emellanåt men i örebro har det tagit sig konstiga propotioner tror jag
Oj oj...här var man arger minsann :D
Kan säga att jag kört nattbuss förbi Rosengård i flera år och sveriges i särklass tyngsta linje, linje 4 i Stockholms innerstad i några år den med - och visst är det jobbigt ibland - men inget som man skulle be o böna om att få slippa för attman inte klarar det.
Det är som med alla jobb...saker är bra och saker är dåligt...
Frågan är bara...varför är man då där om lönen är så usel och arbetstiderna så usla...även turisttrafiken har sina för och nackdeler ju...
Sedan går jag emot JDS på att man med en viss taktik skulle vända förarna mot sig. Vänd på sítuationen om du själv var ansvarig i ett företag...hur skulle du själv gjort?
Även om jag håller med dig att man får in personer som inte passar i verksamheten vid ett rent övertagandekrav av förare - som någon sa.....bussförare är ingen livstidsanställning....och som tur är är det väl bara SL som har övertagandekrav på förare....
Citat från: michael k skrivet 07 december 2009, 17:53:11 PM
ursäkt mig men vad snackar du om?
du vet näppeligen vad du snackar om
bra betalt för att köra i kollektivtrafiken?
tycker du kanske skulle återkomma till debatten när du vet vad du snackar om
sätt dig och kör nattbuss förbi rosengård eller någon tung linje någonstans
forumtroll är ordet för sådan rappakalja som du slänger ut dig och ett hån mot samtliga som sitter med delade pass och nattkörninga osv
Jaha, men tänk om det ligger något i det jag säger? Oavsett vad du tycker om slitet i kollektivtrafiken så kan du väl medge att det finns jobb som är ännu slitigare och har ännu sämre förmåner, och som somliga borde prova på innan de fortsätter att invända mot att man måste följa vissa regler på jobbet?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 december 2009, 11:28:10 AM
Kanske du var en av dom som inte fick förlängd anställning? De som brukar skrika högst här om sådana saker är de som själva ofta ställt till något och inte fått fortsätta och är besvikna och vill ta ut sin aggression på att man kanske själv inte passade in i "gänget" eller gjorde något fel själv....brukar det inte ofta vara så?
Han är nog den bästa bussföraren som har varit på Swebus, har arbetat ihop i många år inom busstrfiken.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 07 december 2009, 19:11:00 PM
Han är nog den bästa bussföraren som har varit på Swebus, har arbetat ihop i många år inom busstrfiken.
Jamen hur vet man det?! Antalet tjänsteår är knappast synonymt med att man måste vara duktig på det man gör. Likaledes poängteras att en bra kollega som sagt inte per automatik behöver vara samma sak som en bra anställd.
Citat från: Christer K skrivet 07 december 2009, 19:11:00 PM
Han är nog den bästa bussföraren som har varit på Swebus, har arbetat ihop i många år inom busstrfiken.
/ Christer K
Eftersom du citerar mig så kan jag då svara med att ibland kanske man har varit på ett arbete för länge o själv borde sluta om man nu är så urbota missnöjd att inte något som helst är bra?
CitatKan säga att jag kört nattbuss förbi Rosengård i flera år och sveriges i särklass tyngsta linje, linje 4 i Stockholms innerstad i några år den med - och visst är det jobbigt ibland - men inget som man skulle be o böna om att få slippa för attman inte klarar det.
Det är som med alla jobb...saker är bra och saker är dåligt...
jag har kört stomlinjerna i jönköping samt linje 31 i oslo
den i oslo var betydligt mera arbetsamm en jkpg
men fördelen var ju att tiden gick väldigt5 fort
vilket den inte gör när man kör genom ett regntungt tyskland på nätterna
det är betydligt tråkigare att snurra runt utan att ha en enda passagerare
fast tillbaka till topic
situationen i örebro handlar bara att med makt visa vem som bestämmer
och ingjuta fruktan bland arbetarna
snart får vi väl se hur de gråter i massmedia om vilken förarbrist det är och kräver att arbetsförmedlingen startar kurser
Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 19:04:35 PM
Jaha, men tänk om det ligger något i det jag säger? Oavsett vad du tycker om slitet i kollektivtrafiken så kan du väl medge att det finns jobb som är ännu slitigare och har ännu sämre förmåner, och som somliga borde prova på innan de fortsätter att invända mot att man måste följa vissa regler på jobbet?
Håller med!
Det är ganska intressant i en sådan här tråd där det direkt visar vilka som trivs med sitt jobb och vilka som inte gör det.
Klart vi alla har våra upp och nergångar, dåliga eller bra dagar - men att vara så väldigt missnöjd och klaga på sitt eget arbete offentligt på ett forum på nätet där många av deras egna ansvariga läser - då måste man vara väldigt trött på det och kanske borde skaffa sig något annat jobb?
Jag menar...har man kommit till den punkten att man klagar på lön, arbetstider, bussar, förhållanden, företaget direkt etc etc...då kanske man skulle ställa sig den frågan? Då spelar det nog ingen roll om man försöker förändra...desstutom går inte ALLT att förändra i en arbetssituation...vissa saker är helt enkelt som det är...som arbetstider tex...take it or leave it...
Hälsar Uffe..som ska jobba hela natten nu och köra omkring på små mörka vägar....men det går det också-...
Citat från: michael k skrivet 07 december 2009, 19:26:07 PM
fast tillbaka till topic
situationen i örebro handlar bara att med makt visa vem som bestämmer
och ingjuta fruktan bland arbetarna
snart får vi väl se hur de gråter i massmedia om vilken förarbrist det är och kräver att arbetsförmedlingen startar kurser
Det där lät nästan lite på gränsen till löjligt att dom skulle komma o gråta i massmedia...sorry om jag kommenterar det så.
Men vem är det egentligen som bär ansvaret och den ekonomiska biten liksom för att trafikavtalet skall fungera....och vem är det som anställer förare enligt den policy som företaget har?
Är det förarna eller företagen?
Gapet i Örebro mynnar endast från att bussförare som inte höll måttet inte heller fick någon anställning....det är vad jag tror iaf..men jag kan ju förståss ha heeelt fel :-X
Citat från: Nico skrivet 07 december 2009, 19:18:18 PM
Jamen hur vet man det?! Antalet tjänsteår är knappast synonymt med att man måste vara duktig på det man gör. Likaledes poängteras att en bra kollega som sagt inte per automatik behöver vara samma sak som en bra anställd.
Om nu Christer K känner Janne G så är det väl fullt möjligt för honom att veta det, åtminstone med tillräckligt god säkerhet för att våga berätta det. Men rent generellt är det förstås svårt, speciellt för en ny operatör, att skilja agnarna från vetet...
vänta och se rådeström det kommer
vi kan ju se hur en viss chef på arriva(jkpg) lyckade gång efter gång kliva i klaveret
Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 19:32:18 PM
Om nu Christer K känner Janne G så är det väl fullt möjligt för honom att veta det, åtminstone med tillräckligt god säkerhet för att våga berätta det. Men rent generellt är det förstås svårt, speciellt för en ny operatör, att skilja agnarna från vetet...
Nej, håller inte alls med dig där. Som sagt så kanske en person är en jättebra kollega enligt somliga medarbetare, men det behöver som sagt inte vara samma sak som att denne person är en idealisk anställd.
Skillnader i åskådning beror som sagt på olika uppfattning och preferenser om vad som är bra. Med mindre än att den ene i ditt exempel även har insyn i hur kollegan är som anställd (annat än den uppfattning man fått genom möten på stan, i pauslokaler osv.) så är det nog svårt att säga hur arbetsgivarens uppfattning av samma person ter sig.
Citat från: michael k skrivet 07 december 2009, 19:34:14 PM
vänta och se rådeström det kommer
vi kan ju se hur en viss chef på arriva(jkpg) lyckade gång efter gång kliva i klaveret
Japp japp...jag ska ha det i åtanke :)
Men alltså..egentligen är man lite dum som ger sig in i sådana här diskussioner med bussförare som är så urbota trötta på sitt arbete.....som jag skrev innan...är man så trött på allt så man klagar högljutt i ett forum på nätet är man kanske "beyond everything" på triveslplanet?
Och tiderna kan man knappast klaga på tycker jag....det kan ju ingen komma och påstå att ingen visste om när man började som bussförare att man jobbar när alla andra är lediga?
eftersomn vi inte vet så är det ju bara spekulation från min sida
men sexton stycken känns konstigt
vi får se hur det går för dom
Citat från: Nico skrivet 07 december 2009, 19:39:59 PM
Nej, håller inte alls med dig där. Som sagt så kanske en person är en jättebra kollega enligt somliga medarbetare, men det behöver som sagt inte vara samma sak som att denne person är en idealisk anställd.
Skillnader i åskådning beror som sagt på olika uppfattning och preferenser om vad som är bra. Med mindre än att den ene i ditt exempel även har insyn i hur kollegan är som anställd (annat än den uppfattning man fått genom möten på stan, i pauslokaler osv.) så är det nog svårt att säga hur arbetsgivarens uppfattning av samma person ter sig.
Jo, men nu var det väl inte arbetsgivarens uppfattning utan
Sanningen som vi var ute efter. :-*
Givetvis behöver inte arbetsgivaren vara vare sig den ende som vet, eller den som bäst vet, hur lämplig person X egentligen är för sitt jobb. Däremot brukar man väl rent allmänt anse att arbetsgivarens uppfattning i den frågan gäller, vare sig den är riktig eller inte. Det är liksom arbetsgivarens privilegium att bedöma sin egen personal, och det är väl det du är inne på här, misstänker jag.
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 17:19:11 PM
Skrota LAS så löser det sig!
Att slopa LAS tror jag knappast är någon lösning.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 07 december 2009, 20:20:47 PM
Att slopa LAS tror jag knappast är någon lösning.
/Peter
Det funkar ju bra i andra länder. ::)
Vore så underbart skönt att slippa alla självgoda gamlingar på arbetsplatserna. Utan LAS skulle dom bli precis som alla vi andra.
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 20:22:17 PM
Det funkar ju bra i andra länder. ::)
Det där är nog en missuppfattning, men innan jag dömer ut den helt får du gärna nämna något land som du anser som ett föregångsland när det gäller att behålla rätt personal på de kommunalt finansierade busslinjerna och berätta lite om hur reglerna ser ut där.
Om Örebro.
Hustru och jag tillbringade 16-17/10 i Örebro med god mat och teater, Hjalmar förståss!
På lördagen då vi strosade i staden runt Slottet tyckte vi att ovanligt många bussförare struntade i att lämna företräde till fotgängare som befann sig på övergångsställen, man bara körde vidare, och alla hade nya bussar.
Några med barnvagnar fick t.o.m. skynda sig över gatan då bussen kom????
Ville bara dela med mig av den upplevelsen från Örebro, den förvånade mig.
Hälsningar
Tage
Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 20:29:20 PM
Det där är nog en missuppfattning, men innan jag dömer ut den helt får du gärna nämna något land som du anser som ett föregångsland när det gäller att behålla rätt personal på de kommunalt finansierade busslinjerna och berätta lite om hur reglerna ser ut där.
Titta lite hur det funkar i Danmark. Det är ett land väldigt likt Sverige men dom är ungefär 20 år före oss i politiken.
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 20:55:52 PM
Titta lite hur det funkar i Danmark. Det är ett land väldigt likt Sverige men dom är ungefär 20 år före oss i politiken.
Jaha, och bussgaragen?
Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 21:14:57 PM
Jaha, och bussgaragen?
Vet jag inget specifikt om, men skulle det vara så stor skillnad mot landet i övrigt? Nog för att detta är ett bussforum men man behöver inte snöa in sig på en yrkesbana under hela sitt liv.
Sen är ju skillnaderna rätt stora mellan de arbetsrättsliga systemen i EU:s medlemmsländer.
/Peter
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 21:36:16 PM
Vet jag inget specifikt om, men skulle det vara så stor skillnad mot landet i övrigt?
Vet inte, hur är det i landet i övrigt? Vet du något bra som jag kan använda som exempel om jag ska berätta för någon om det fantastiska danska systemet för att se till att rätt person har rätt jobb, till exempel.
Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 21:44:43 PM
Vet inte, hur är det i landet i övrigt? Vet du något bra som jag kan använda som exempel om jag ska berätta för någon om det fantastiska danska systemet för att se till att rätt person har rätt jobb, till exempel.
Säger inte det sig självt? Har du inget anställningsskydd blir arbetsmarknaden mer rörlig. Arbetsgivarna vet att arbetstagarna inte har någon anledning att stanna kvar om dom känner sig felaktigt behandlade och arbetstagarna vet att det alltid finns annat jobb att få, pga att alla hela tiden rör på sig. Det resulterar i ett mycket behagligare arbetsklimat där arbetsgivare samt arbetstagare MÅSTE skärpa till sig mer eftersom en dålig arbetsgivare inte får arbetstagare och vice versa.
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 22:11:20 PM
Säger inte det sig självt? Har du inget anställningsskydd blir arbetsmarknaden mer rörlig. Arbetsgivarna vet att arbetstagarna inte har någon anledning att stanna kvar om dom känner sig felaktigt behandlade och arbetstagarna vet att det alltid finns annat jobb att få, pga att alla hela tiden rör på sig. Det resulterar i ett mycket behagligare arbetsklimat där arbetsgivare samt arbetstagare MÅSTE skärpa till sig mer eftersom en dålig arbetsgivare inte får arbetstagare och vice versa.
Jaha, men kan du visa att detta på något sätt inverkar positivt på kvaliteten på till exempel den danska busstrafiken?
Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 22:20:49 PM
Jaha, men kan du visa att detta på något sätt inverkar positivt på kvaliteten på till exempel den danska busstrafiken?
Jag är mest intresserad av lastbilar och på lastbilssidan är det enbart positivt. Såg ett reportage på TV för några år sedan där de pratade med danska lastbilschaufförer och dom tyckte inte man skulle ha något annat system.
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 22:11:20 PM
Säger inte det sig självt? Har du inget anställningsskydd blir arbetsmarknaden mer rörlig. Arbetsgivarna vet att arbetstagarna inte har någon anledning att stanna kvar om dom känner sig felaktigt behandlade och arbetstagarna vet att det alltid finns annat jobb att få, pga att alla hela tiden rör på sig. Det resulterar i ett mycket behagligare arbetsklimat där arbetsgivare samt arbetstagare MÅSTE skärpa till sig mer eftersom en dålig arbetsgivare inte får arbetstagare och vice versa.
Jag är tillräckligt gammal för att ha jobbat under den tiden "när arbetsgivaren ägde att fritt anställa och avskeda personal". Att få sparken för att man kom försent därför att tåget var försenat eller för att man råkade vakna med influensa den morgonen det var jättemycket att göra var då fullt möjligt.
Jag känner inte alls igen mig i den lyckos-situation du beskriver. Det du skriver är faktiskt en förolämpning för oss som på 1970-talet (längre sedan än så var det inte) kämpade för att få bort den skrivningen i avtalen. Sedan må vara att LAS kunde ha en bättre utformning men det var i alla fall på sin tid ett stort steg framåt.
En mer rörlig arbetsmarknad är inte heller något självändamål. Det innebär ju bara att personalen är mindre rutinerad. Dessutom kostar en anställningsprocess stora pengar, i synnerhet om arbetsgivaren också skall stå för en del av utbildning (t ex för att ta D-körkort).
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 22:23:21 PM
Jag är mest intresserad av lastbilar och på lastbilssidan är det enbart positivt. Såg ett reportage på TV för några år sedan där de pratade med danska lastbilschaufförer och dom tyckte inte man skulle ha något annat system.
Okej, vi kommer inte längre med det här, jag trodde att du visste något som inte jag vet. Tack för att du försökte i alla fall! :)
Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 20:07:42 PM
Jo, men nu var det väl inte arbetsgivarens uppfattning utan Sanningen som vi var ute efter. :-*
Givetvis behöver inte arbetsgivaren vara vare sig den ende som vet, eller den som bäst vet, hur lämplig person X egentligen är för sitt jobb. Däremot brukar man väl rent allmänt anse att arbetsgivarens uppfattning i den frågan gäller, vare sig den är riktig eller inte. Det är liksom arbetsgivarens privilegium att bedöma sin egen personal, och det är väl det du är inne på här, misstänker jag.
Jo, det var väl lite det jag var ute efter ja.
Det är ju trots allt så att arbetsgivare och arbetstagare har olika ansvar i sina arbetsuppgifter, och i arbetstagarens ingår att följa de villkor man själv gått med på när man AV EGEN FRI VILJA började på arbetet - liksom arbetstagaren har full rätt och sitter på kompetensen att kunna bedöma vem som är lämpad för uppgiften och inte. Hur skulle det se ut om arbetstagarna anställde sig själva tro?
Sen sa du något rätt kul och intressant...SANNINGEN....undrar var man får fram den...genom att sätta sig in i företagets sätt att driva verksamheten och vad man vill uppnå, eller med skitsnack o allmänt prat i fikarummet?
Jag väljer att avstå från att bedöma där :-X
Än en gång får jag säga att det är intressant vilket oerhört samtal som breder ut sig efter min enkla fråga: Efter vilka teorier bedrivs personalpolitiken inom nuvarande Nobina. Om detta företag nu gjort ett sådant korrekt urval av medarbetare med iakttagande av en massa för oss övriga okända faktorer, hur kan det då ha blivit så att man redan efter två månader har tvingats göra sig av med ca 15 anställda. Om det varit en eller två hade jag tyckt det låtit normalt men inte femton.
Så ser jag till min häpnad min egen person diskuteras. Jag har kört buss i 33 år. Hur jag sköter mitt jobb får andra bedöma. I fallet Örebro skulle jag aldrig ha nedlåtit mig till att söka mitt eget jobb på de rådande villkoren som i princip innebar att kräla i stoftet för Swebus. Man måste vara tjurskallig och stolt ibland. Jag var beredd att veckopendla för att vara kvar inom Busslink om det varit nödvändigt, dock fick jag jobb hos ett annat och välrenommerat företag nästan på hemorten.
Jag tror det är betydligt lättare att säga upp folk som missköter jobbet än vad somliga skribenter här tror. Det är nog saklig grund för uppsägning om man inte passar tider eller beter sig elakt mot kunderna. I övrigt försvarar jag inte de som faktiskt missköter sig, men det ska vara proportioner i allt och jag lider med de fd kollegor som utan att missköta sig nu är arbetslösa och går div kurser.
Mvh Jan G
Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 22:31:10 PM
Okej, vi kommer inte längre med det här, jag trodde att du visste något som inte jag vet. Tack för att du försökte i alla fall! :)
Det är väl ingen hemlighet detta?
CitatDe senaste 20 åren har sjukfrånvaron i Sverige närmast konstant legat betydligt över den danska. Och idag är sjukfrånvaron på svenska arbetsplatser mellan två och tre gånger så hög som i Danmark.
Anställningsskyddet i Danmark hänger istället samman med kollektivavtalen och några utspridda lagar kopplade till olika arbetstagargrupper. Det betyder dels att medarbetare som inte hunnit omfattas av kollektivavtal står helt utan anställningsskydd, och dels att anställningsskyddet varierar något på olika delar av arbetsmarknaden. Avsaknaden av ett generellt anställningsskydd likt det svenska ger en betydligt större rörlighet och flexibilitet på den danska arbetsmarknaden.
Det är rimligt att anta detta har en viss betydelse för skillnaden i sjukfrånvaro mellan Sverige och Danmark. Skillnaden blir extra tydlig om tar i betraktning att nära hälften av alla sjukskrivna på den svenska arbetsmarknaden har varit borta mer än ett år från arbetet - en grupp som är mycket liten i Danmark.
För att kommentera det sista stycket. I Sverige kör man slut på sin kropp genom ett tungt yrke. Men man klarar fortfarande av att göra många saker. Men pga LAS kan man då inte byta arbetsgivare eftersom ingen vill ha en sjukling trots att denne mycket väl klarar av många arbetsuppgifter, så länge de inte innebär att flänga runt på en byggställning och bära plank t.ex.
I Danmark arbetar man tills man känner att man inte klarar det längre, så byter man jobb INNAN man får skador, just för att det finns så mycket jobb att byta till och man förlorar inte sin turordning i LAS. I Sverige har man ALLT att förlora när man säger upp sig. Så får det inte vara!!
CitatFör samtidigt som danska arbetsgivare har lättare att friställa medarbetare innebär det även ett mindre risktagande vid nyanställning. Detta medför att danska arbetstagare ofta har lättare att skaffa sig ett nytt arbete och inte är lika rädda för att bli arbetslösa som svenska arbetstagare. Med andra ord är det i många fall lättare i Danmark att skifta jobb om man inte trivs på en arbetsplats eller bara känner att det är för slitsamt.
http://www.cifs.dk/scripts/artikel.asp?id=1035&lng=3
Citat från: RoTe skrivet 08 december 2009, 12:48:42 PM
Det är väl ingen hemlighet detta?
För att kommentera det sista stycket. I Sverige kör man slut på sin kropp genom ett tungt yrke. Men man klarar fortfarande av att göra många saker. Men pga LAS kan man då inte byta arbetsgivare eftersom ingen vill ha en sjukling trots att denne mycket väl klarar av många arbetsuppgifter, så länge de inte innebär att flänga runt på en byggställning och bära plank t.ex.
I Danmark arbetar man tills man känner att man inte klarar det längre, så byter man jobb INNAN man får skador, just för att det finns så mycket jobb att byta till och man förlorar inte sin turordning i LAS. I Sverige har man ALLT att förlora när man säger upp sig. Så får det inte vara!!
http://www.cifs.dk/scripts/artikel.asp?id=1035&lng=3
Tyvärr är det ju inte så att man vare sig med eller utan LAS kan vraka och välja bland hur många jobb som helst.
Även utan LAS kommer det inte att finnas 10-tals jobb att välja på om man väljer att sluta på sitt nuvarande.
Jag vågar påstå att de allra flesta av oss är utbildade till att klara av kanske 2-3 olika yrken, i vissa fall fler men mer ofta färre.
Så länge som arbetsgivarna kräver fleråriga studier + arbetslivserfarenhet + att man helst ska vara under 30år, är det inte så lätt att bara sadla om hur som helst.
Sedan är det ju också så som Staffan sa att LAS är inte en speciellt gammal lag och som det vara tidigare är inget att sträva efter.
Det är ju inte speciellt roligt att bli av med jobbet för att bussen var sen på morgonen...
Citat från: Z skrivet 08 december 2009, 13:33:37 PM
Det är ju inte speciellt roligt att bli av med jobbet för att bussen var sen på morgonen...
Detta verkar ni ha som ENDA argument till att LAS ska finnas kvar?
Jag har sagt det tidigare. I ett land utan LAS om en arbetsgivare beter sig så, får den arbetsgivaren ingen arbetskraft och kommer på sikt gå i konkurs! Det skulle vara under en extremt hög arbetslöshet som en arbetsgivare kan göra så...
Citat från: RoTe skrivet 08 december 2009, 14:14:58 PM
Detta verkar ni ha som ENDA argument till att LAS ska finnas kvar?
Jag har sagt det tidigare. I ett land utan LAS om en arbetsgivare beter sig så, får den arbetsgivaren ingen arbetskraft och kommer på sikt gå i konkurs! Det skulle vara under en extremt hög arbetslöshet som en arbetsgivare kan göra så...
Det skulle ha varit så i Sverige före 1970-talet då alltså. Jag var med då och så var det inte.
Det där med att vi bara skulle ha ett enda argument till att LAS ska finnas kvar tyder på att du antingen att inte vill ta till dig det andra skriver eller att du är oförskämd mot dem som tycker på annat sätt än du.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2009, 22:27:33 PM
En mer rörlig arbetsmarknad är inte heller något självändamål. Det innebär ju bara att personalen är mindre rutinerad. Dessutom kostar en anställningsprocess stora pengar, i synnerhet om arbetsgivaren också skall stå för en del av utbildning (t ex för att ta D-körkort).
Företag med hög personalomsättning har ju stora utgifter i utbildningar, vilket tär rejält på vinsten. Dessutom anses idag ett företag med hög personalomsättning ha stora problem, och många drar sig nog att söka arbete hos en arbetsgivare där folk ideligen säger upp sig. Alla vill väl arbeta på en trygg arbetsplats och kunna komma in i rutinerna innan man väljer att rycka upp sina rötter igen?
Att dessutom ständigt ha en hög andel nyutbildade orutinerade förare ute i trafiken är ju inte heller någon direkt optimal situation.
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 22:11:20 PM
Säger inte det sig självt? Har du inget anställningsskydd blir arbetsmarknaden mer rörlig. Arbetsgivarna vet att arbetstagarna inte har någon anledning att stanna kvar om dom känner sig felaktigt behandlade och arbetstagarna vet att det alltid finns annat jobb att få, pga att alla hela tiden rör på sig. Det resulterar i ett mycket behagligare arbetsklimat där arbetsgivare samt arbetstagare MÅSTE skärpa till sig mer eftersom en dålig arbetsgivare inte får arbetstagare och vice versa.
Men hur blir det i realiteten?
Vi tar en mindre stad som exempel. Det finns två större industrier, ett bussföretag samt ett stort lastbilsåkeri som har alla körningar för de bägge industrierna. I övrigt är det mest småföretag i kommunen. På den enda industrin kokar missnöjet och alla arbetare säger upp sig en efter en. På nästan alla de andra arbetsplatserna är man dock nöjda och stannar kvar. Alla får dessutom stanna då de sköter sig. Att alla andra företag plötsligt skulle anställa de 100-tal personer som nu sitter arbetslösa känns främmande. Så vart ska de ta vägen?
Jag sitter inte och är sarkastisk eller elak nu, utan får bara inte helheten att gå ihop. :)
Citat från: bilomnibussen skrivet 08 december 2009, 12:09:13 PM
Än en gång får jag säga att det är intressant vilket oerhört samtal som breder ut sig efter min enkla fråga: Efter vilka teorier bedrivs personalpolitiken inom nuvarande Nobina. Om detta företag nu gjort ett sådant korrekt urval av medarbetare med iakttagande av en massa för oss övriga okända faktorer, hur kan det då ha blivit så att man redan efter två månader har tvingats göra sig av med ca 15 anställda. Om det varit en eller två hade jag tyckt det låtit normalt men inte femton.
Så ser jag till min häpnad min egen person diskuteras. Jag har kört buss i 33 år. Hur jag sköter mitt jobb får andra bedöma. I fallet Örebro skulle jag aldrig ha nedlåtit mig till att söka mitt eget jobb på de rådande villkoren som i princip innebar att kräla i stoftet för Swebus. Man måste vara tjurskallig och stolt ibland. Jag var beredd att veckopendla för att vara kvar inom Busslink om det varit nödvändigt, dock fick jag jobb hos ett annat och välrenommerat företag nästan på hemorten.
Jag tror det är betydligt lättare att säga upp folk som missköter jobbet än vad somliga skribenter här tror. Det är nog saklig grund för uppsägning om man inte passar tider eller beter sig elakt mot kunderna. I övrigt försvarar jag inte de som faktiskt missköter sig, men det ska vara proportioner i allt och jag lider med de fd kollegor som utan att missköta sig nu är arbetslösa och går div kurser.
Mvh Jan G
Ja, attå gå in på din person är ju helt fel egentligen - men dina åsikter framför du ju med glöd, och då är det ju inte svårt att se vilket läger du sitter i heller eller hur?
Men ärligt - om du nu inte ens skulle nedlåta dig att arbeta där - hur kan du då ens uttala dig om varför Swebus skulle vara ett så dåligt företag just i Örebro - då vet du ju inte alls vad du pratar om utan går endast på hörsägen.
15 personer kanske inte alls är så många - jämfört och utslaget på alla anställda i Örebro-trafiken hos Swebus procentuellt - hur många hundra det nu kan vara.
Och det är säkert inget konstigt att just dessa 15 helt enkelt inte passade in i Swebus profil - och då har Swebus full rätt att inte flrlänga provanställningen - utan att för den skulle utmålas som idioter - tycker åtminstone jag.
Som sagt - det är väl Swebus som anställer och bedömer sina förares lämplighet och inte tvärtom? Det är så typiskt - så fort arbetsgivaren gr sådant här så tycker folk att man "j***as" med dom anställda - istället för att kanske ställa sig frågan om det inte är så att de som fick gå helt enkelt inte passade där.
Med ett rent övertagande och LAS skulle man få ett helt koppel med förare som kanske är ännu mer trötta på sitt jobb än vissa verkar vara här (och det hade väl varit ännu sämre?) - utan att peka ut någon särskild person :)
Försökte göra en beräkning av en rekrytering i början av 90-talet på kostnaden.
Jag räknade med en förare som fick körkort av företaget (SL).
Kom fram till att 400000 kronor var en rimlig kostnad. En del av dessa pengar var "dolda".
Lön för instruktör, 8 veckor. Lön till Elev 8 veckor. Rullkostnad för buss 35 dgr. Annonskostnad. Lön till anställare.
Administrativa kostnader (Läkarundersökning, porto mm). I dessa pengar är även sociala avgifter medräknade.
Har jag räknat bort mig? ???
Citat från: Wetjo skrivet 09 december 2009, 05:54:09 AM
Har jag räknat bort mig? ???
Med tanke på att SJ vid samma tid räknade med att en externrekryterad lokförare kostade drygt en miljon kronor att anställa så verkar dina siffror inte orimliga. Det var alltså på den tiden då SJ själva stod för all lokförarutbildning.
Citat från: Ersa skrivet 08 december 2009, 15:59:47 PM
Men hur blir det i realiteten?
Vi tar en mindre stad som exempel. Det finns två större industrier, ett bussföretag samt ett stort lastbilsåkeri som har alla körningar för de bägge industrierna. I övrigt är det mest småföretag i kommunen. På den enda industrin kokar missnöjet och alla arbetare säger upp sig en efter en. På nästan alla de andra arbetsplatserna är man dock nöjda och stannar kvar. Alla får dessutom stanna då de sköter sig. Att alla andra företag plötsligt skulle anställa de 100-tal personer som nu sitter arbetslösa känns främmande. Så vart ska de ta vägen?
Jag sitter inte och är sarkastisk eller elak nu, utan får bara inte helheten att gå ihop. :)
De kan t.ex. gå på A-Kassa. Om vi skrotar LAS kommer betydligt fler gå med i A-Kassan. Vilket betyder att A-Kassan kan börja fungera igen och vara det den är tänkt att vara. Då kan dom där 100 personerna, förvisso efter en viss karens, få pengar så dom överlever, samt att företaget kan ju försöka bäst dom vill att locka 100 personer till den lilla byn ingen vill bo i. ;)
Citat från: RoTe skrivet 09 december 2009, 10:51:31 AM
De kan t.ex. gå på A-Kassa. Om vi skrotar LAS kommer betydligt fler gå med i A-Kassan. Vilket betyder att A-Kassan kan börja fungera igen och vara det den är tänkt att vara. Då kan dom där 100 personerna, förvisso efter en viss karens, få pengar så dom överlever, samt att företaget kan ju försöka bäst dom vill att locka 100 personer till den lilla byn ingen vill bo i. ;)
Den verklighet du försöker antyda finns inte, det är rena utopin.
Du glömmer att folk är väldigt lätta att manipulera och att de flesta av oss står ut med ganska mycket innan vi går så långt som att säga upp oss eftersom man på något sätt måste få pengar till att försörja sig.
Vad som är risken med att slopa LAS är att vi får det som förr i tiden då man som arbetstagare snällt fick stå med mössan i handen och göra precis som arbetsgivaren sa och tyckte, eller riskera avsked på plats. Detta leder till att folk blir rädda och förtryckta och vi är snart tillbaka i det klassiska klassamhället.
Det du är ute efter är en värld där det hela tiden finns massor med lediga jobb(som man dessutom är kvalificerad till) som bara väntar på att bli tillsatta av folk som slutat/fått sparken från någon konkurrent.
Verkligheten idag är ju att det troligen inte finns någon annan arbetsgivare i samma bransch(speciellt i bussbranschen) på orten, eller kanske inte ens inom pendlingsavstånd och då är det inte så lätt att "vraka och välja" en annan arbetsgivare om man är missnöjd med den man har...
Citat från: Z skrivet 09 december 2009, 14:32:17 PM
Vad som är risken med att slopa LAS är att vi får det som förr i tiden då man som arbetstagare snällt fick stå med mössan i handen och göra precis som arbetsgivaren sa och tyckte, eller riskera avsked på plats. Detta leder till att folk blir rädda och förtryckta och vi är snart tillbaka i det klassiska klassamhället.
Självklart ska vi inte tillbaka till den tid då folk stod med mössan i hand. Däremot finns ett antal problem med svensk arbetsmarknad som växt fram under de senaste 50 åren och som har skapat onödig stelhet och som inte uppmuntrar vare sig arbetstagare att göra ett bra jobb eller arbetsgivare att vara måna om personalen. Något måste göras åt LAS för att få igång arbetsmarknaden med bättre rörlighet och få arbetstagarna att ta större ansvar för vad de levererar. Därmed inte sagt att den bör avskaffas helt. Det ska inte gå att sparka folk till höger och vänster bara för att chefen var sur, bussen var sen eller att man hade fel färg på skjortan den dagen. Men det ska inte heller vara möjligt att år efter år göra ett dåligt jobb utan engagemang utan att arbetsgivaren ska kunna göra något åt det. Garanterat finns någon annan, ung eller gammal, som gärna skulle göra jobbet och dessutom bättre. Ett företag som går bra och levererar vinst gynnar faktiskt både ägaren och medarbetarna, något som vissa kretsar tycks ha glömt bort.
Vi måste komma i ett läge där svensken i gemen vågar "släppa sargen", inte törsta efter 100% trygghet och ta ansvar för sin egen situation. Tyvärr kan det också innebära att man i gemen måste bli mer rörlig även geografiskt. Drar mig till minnes att jag läste härförleden att svenskar är de av EU-medborgarna som är minst flyttbenägna för att ta jobb. Om vi inte förändrar oss kommer att bli grymt ifrånkörda framöver av andra länder vars befolkning inte lever under samma trygghetsraseri som vi. Därmed inte sagt att vi ska tillbaka till livegendom.
Om nu LAS skulle slopas skulle det betyda att före detta kriminella, och personer med "diagnoser" av olika slag skulle få stora svårigheter att komma in i det hårda arbetsklimat som nu råder.
Senaste nytt från Örebro 17 st har fått gått nu, kommunal ska i morgon Torsdag 10 dec inleda förhandlingar med Nobina. De skall behandla bland annat LAS och provanställning av förare.
/ Christer K
Citat från: Peter Rost skrivet 09 december 2009, 21:42:25 PM
Om nu LAS skulle slopas skulle det betyda att före detta kriminella, och personer med "diagnoser" av olika slag skulle få stora svårigheter att komma in i det hårda arbetsklimat som nu råder.
När jag i våras sökte jobb i Norge som bussförare krävdes att jag skulle ha ett läkarintyg (samma som för körkort bara att det stod statens vegvesen högst upp) samt ett utdrag ur polisregistret för att få så kallad "kjöreseddel" klarar man inte åtminstone detta så har man nog tyvärr inget bakom ratten att göra. 8)
Ja jag fick jobbet
Citat från: The Boxer skrivet 09 december 2009, 22:07:16 PM
När jag i våras sökte jobb i Norge som bussförare krävdes att jag skulle ha ett läkarintyg (samma som för körkort bara att det stod statens vegvesen högst upp) samt ett utdrag ur polisregistret för att få så kallad "kjöreseddel" klarar man inte åtminstone detta så har man nog tyvärr inget bakom ratten att göra. 8)
Ja jag fick jobbet
Utmärkt! ;) Jag tror inte att personer som har till exempel, Asperger, ADHD kanske lämpar sig som bussförare, kanske finns ett och annat undantag jag vet inte. Däremot personer som suttit inne borde få en chans att komma tillbaka till arbetslivet även som bussförare, eller vilket jobb man nu önskar sig.
/Peter
CitatOm nu LAS skulle slopas skulle det betyda att före detta kriminella, och personer med "diagnoser" av olika slag skulle få stora svårigheter att komma in i det hårda arbetsklimat som nu råder.
det är väl två saker som inte har med varannat att göra
fö finns det väk gott om folk med diagnoser i branschen särskilt på bassidan ;D
fö hur går det där hittar de folk i takt med det de sparkar
eller kör de som är kvar en massa övertid?
Citat från: Z skrivet 09 december 2009, 14:32:17 PM
Den verklighet du försöker antyda finns inte, det är rena utopin.
Du glömmer att folk är väldigt lätta att manipulera och att de flesta av oss står ut med ganska mycket innan vi går så långt som att säga upp oss eftersom man på något sätt måste få pengar till att försörja sig.
Vad som är risken med att slopa LAS är att vi får det som förr i tiden då man som arbetstagare snällt fick stå med mössan i handen och göra precis som arbetsgivaren sa och tyckte, eller riskera avsked på plats. Detta leder till att folk blir rädda och förtryckta och vi är snart tillbaka i det klassiska klassamhället.
Det du är ute efter är en värld där det hela tiden finns massor med lediga jobb(som man dessutom är kvalificerad till) som bara väntar på att bli tillsatta av folk som slutat/fått sparken från någon konkurrent.
Verkligheten idag är ju att det troligen inte finns någon annan arbetsgivare i samma bransch(speciellt i bussbranschen) på orten, eller kanske inte ens inom pendlingsavstånd och då är det inte så lätt att "vraka och välja" en annan arbetsgivare om man är missnöjd med den man har...
En fråga bara, det finns massor av länder som inte har något anställningsskydd alls och dessa länder fungerar. Hur kan dom göra det?
Fungerar och fungerar bra är två olika saker.
Men du kommer nog uppskatta LAS när du blir gammal som gatan :p
Citat från: lil-sis skrivet 10 december 2009, 11:49:26 AM
Fungerar och fungerar bra är två olika saker.
Men du kommer nog uppskatta LAS när du blir gammal som gatan :p
Jo precis, det är ju så. Det är enbart gamlingar som gynnas av LAS. Därför jag får mothugg i tråden, av gamlingar...
Ni kan ju läsa denna texten som hänvisar till en forskningsrapport: http://erixon.com/blogg/2008/03/minskat-anstallningsskydd-ger-okad-trygghet/
Citat från: RoTe skrivet 10 december 2009, 11:57:53 AM
Jo precis, det är ju så. Det är enbart gamlingar som gynnas av LAS. Därför jag får mothugg i tråden, av gamlingar...
Det har inte slagit dig att du själv en dag blir gammal? Och att de som är gamla i dag har varit med på tiden när LAS inte fanns?
Man blir lite trött av Rotes inlägg, våra föregångare har fått kämpa hårt för att få det lite bättre ... han skulle kanske börja prata med de äldre som minns hur det var förr när man fick stå med mössan i hand .. den som ville få det bättre fick ofta sparken på stående fot ... Dit vill ju inte jag komma igen den saken är då säker...
Citat från: yngrot skrivet 10 december 2009, 18:37:11 PM
Man blir lite trött av Rotes inlägg, våra föregångare har fått kämpa hårt för att få det lite bättre ... han skulle kanske börja prata med de äldre som minns hur det var förr när man fick stå med mössan i hand .. den som ville få det bättre fick ofta sparken på stående fot ... Dit vill ju inte jag komma igen den saken är då säker...
Varför se allt svart eller vitt? Det finns ett antal problem på svensk arbetsmarknad och även om inte LAS är orsaken till alla de problemen så kan man knappas påstå att LAS är bra i alla stycken. Man måste väl kunna ifrågasätta den ordning som gäller idag utan att bli nermald i skorna? Om vi aldrig vågar vända på stenarna kommer vi aldrig framåt. Det kan inte vara så att våra föregångares modell av det ideala samhället som de kämpade för till punkt och pricka gäller även idag, 70 år senare. Jag tror dagens unga ser samhället på ett helt annat sätt och jag kan säga att många av de jag känner som är födda på 60- och 70-talen i många fall har andra uppfattningar än de som är äldre, oavsett eventuell politisk åskådning.
rote skulle behöva arbeta lite hos england transport från salt lake city
där har dom mettaldetektor in till kontoret samt beväpnad vakt
hur tror ni förhållanden är där?
http://www.thetruckersreport.com/truckingindustryforum/report-a-bad-trucking-company-here/
läs lite här så ser ni hur det är att arbeta där arbetsgivaren har all makt
Citat från: Cero skrivet 10 december 2009, 18:53:01 PM
Varför se allt svart eller vitt? Det finns ett antal problem på svensk arbetsmarknad och även om inte LAS är orsaken till alla de problemen så kan man knappas påstå att LAS är bra i alla stycken. Man måste väl kunna ifrågasätta den ordning som gäller idag utan att bli nermald i skorna? Om vi aldrig vågar vända på stenarna kommer vi aldrig framåt. Det kan inte vara så att våra föregångares modell av det ideala samhället som de kämpade för till punkt och pricka gäller även idag, 70 år senare. Jag tror dagens unga ser samhället på ett helt annat sätt och jag kan säga att många av de jag känner som är födda på 60- och 70-talen i många fall har andra uppfattningar än de som är äldre, oavsett eventuell politisk åskådning.
Oavsett uppfattning så är väl ett fel som lätt begås av oss yngre, att vi tror att man ska kunna både äta upp kakan och ha den kvar. Exempelvis är det lätt att vara lite "bortskämd" när man argumenterar för en ändring av LAS, och argumentera som om man skulle kunna dra nytta av fördelarna med en sådan ändring och samtidigt dra nytta av fördelarna med ett oförändrat regelverk. För att undvika det bör man bland annat veta lite om hur det var innan det nuvarande regelverket infördes, och vad som i övrigt har förändrats sedan dess.
Det verkar som att många har missat att LAS inte alls hindrar en att byta jobb. Man sitter ju säkert på sitt gamla medan man söker det nya...
LAS vara eller inte, problemen med Swebus/Nobina's personalpolitiska kultur eskalerar nu också i Örebro, och debatten och diskussionerna går intensiva på bl a lokalradion! Och inte oväntat diskuteras nu också inom Örebro Kommun att ta krafttag för att upprätthålla kvaliteten på den trafik man beslutat om, bl a genom en förbättrad kontroll av entreprenörens åtaganden i syfte att få fram bättre underlag för att kunna utdöma vitesförelägganden!
Som bekant finns det ju en anledning att en entreprenör, och då i synnerhet Swebus/Nobina som alldeles särskilt utmärker sig på området, väljer att bedriva den personalpolitik man gör! Till syvende och sist är ett av huvudmålen att få fram personal som "rättar in sig i ledet" och inte utgör en risk för entreprenören när det kommer till t ex på viket sätt och på vilken nivå man väljer att underhålla fordon och annan material nödvändig för verksamheten. Vilken betydelse vinstuttaget har för ett företag som Swebus/Nobina är inte helt irrelevant!
Här kommer en länk om just radio Örebro
http://www.sr.se/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=3311410 (http://www.sr.se/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=3311410)
Länk till radio utsändningen idag, cirka 7.30 minuter in i programet.
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2108687&BroadcastDate=&IsBlock= (http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2108687&BroadcastDate=&IsBlock=)
/ Christer K
Antal år i yrket säger egentligen ingenting om hur du är som yrkesutövare.
Känner vi inte alla till någon - förare, personalplanerare, kassörska, lärare eller vad det nu kan vara - som har jobbat på samma ställe sedan Hedenhös tid, men lik förbannat är t. ex. tjurig, oengagerad eller rent av inkompetent för sitt yrke?
Om du vore arbetsgivare och skulle anställa ett hundratal personer, skulle du inte vilja vara säker på att du får den personal som trivs med sitt jobb och gör det bra och inte bara dom som på papperet är behöriga att utföra det?
Skulle det kännas bättre om han som sitter bredvid dig på lunchrasten med inställningen "Jag skiter i allt" ska sitta lika tryggt på jobbet som du som verkligen älskar att ge service till kunder och varje dag anstränger dig för att göra ett bra jobb?
Jag har full förståelse för att det kan kännas konstigt att med 22 års erfarenhet i yrket bli anställd på prov, men om man vet att man sköter sitt jobb har man väl inget att vara orolig för?
En anledning till att man inte ger fast anställning direkt är ju också att om man lyckas anställa fel person är det ju ett mindre h*****e att göra sig av med personen ifråga. Då j***ar är fackföreningarna på hugget och ska hjälpa sina medlemmar!
Citat från: Nilz skrivet 17 december 2009, 11:59:43 AM
Jag har full förståelse för att det kan kännas konstigt att med 22 års erfarenhet i yrket bli anställd på prov, men om man vet att man sköter sitt jobb har man väl inget att vara orolig för?
En anledning till att man inte ger fast anställning direkt är ju också att om man lyckas anställa fel person är det ju ett mindre h*****e att göra sig av med personen ifråga. Då j***ar är fackföreningarna på hugget och ska hjälpa sina medlemmar!
Det konstiga i det hela är att personen som är chef på Nobina var chef över samma personal på Busslink. Borde man då inte känna folket som tidigare har arbetat inom samma bolag.
/ Christer K
Beror nog lite på vilken nivå som en viss chef sitter på. Sitter man som trafikområdeschef eller högre har man nog ingen större personkännedom om samtliga förare. Det är ju inte heller en person i den positionen som sköter detta vanligtvis utan det har man ju då rekryterare och personalansvariga för att hantera.
Citat från: Christer K skrivet 17 december 2009, 18:23:59 PM
Det konstiga i det hela är att personen som är chef på Nobina var chef över samma personal på Busslink. Borde man då inte känna folket som tidigare har arbetat inom samma bolag.
/ Christer K
Hej kan Berätta att Tex som är platschef tillträde i höstas, Var tidigare på Busslink i Råsta en mycket kort session. Men dessförinnan på Busslink i Örebro. Han känner många av Nobinas föredetta Busslink-chaufförer i Örebro. Men han har dessvärre inte kunnat påverka anställningarna något märkvärt från början.. Men när de skulle rekrytera folk. Så var det många duktiga, noggranna och erfarna Svenska chaufförer som inte fick något jobb. På grund av att de var för dyra m.m. Så vad gör de? Jo de tar in Pensionärer och nybörjare. Det vill säga de som har lägsta lönenivå..
En kompis till min far drog tebax till Norge (Oslo). För att jobba. Då han inte dög i Örebro.. Han behövde knappast fråga om jobb. Då han jobbat där en period tidigare.. "De sa bara välkommen. Kan du börja efter helgen.."
Nää tyvärr så handlar det mycket om att man lagt ett dåligt anbud och sliter ut personalen och ger de dåliga tjänster med många bussbyten.. Sen så är servicen på bussarna under all kritik..
De borde ta lärdom av de mindre men ändå lokalt stora operatörerna. Ta t.ex Weidermans. De bedriver linjetrafik åt Länis. Där har chaufförerna ytterst få bussbyten. Å väldigt få bussar med problem utmed linjen.. Har en god vän i kyrkan. Som numera jobbar för Weidermans. Han trivs jättebra där. Med god organisation och bra chefer. Han saknar inte sin gamla arbetsgivare.. Nobina(Swebus).. Vilket jag har full förståelse för..
Citat från: bisquit skrivet 21 december 2009, 00:12:56 AM
Men när de skulle rekrytera folk. Så var det många duktiga, noggranna och erfarna Svenska chaufförer som inte fick något jobb. På grund av att de var för dyra m.m. Så vad gör de? Jo de tar in Pensionärer och nybörjare. Det vill säga de som har lägsta lönenivå..
Ursäkta att jag ställer mig skeptisk här, men det låter lite väl mycket som hörsägen från tredje part. Jag köper inte det påståendet då det inte tar särskilt många år att klättra upp i lönetrappan numera, så t.o.m de som bara kört i 8-10 år har väl nästan samma lönenivå som de 60-åriga herrarna som kört buss i nästan 40 år? "Nybörjare" är på intet sätt alltid billigare att anställa än erfarna förare då nybörjarna kräver en hel del internutbildning, vilket naturligtvis alla större bussföretag vetat om sedan länge. Det hela jämnar alltid ut sig i slutändan, och bussbranschen är ju dessutom en bransch där lönerna inte är individuella "marknadsanpassade", utan istället väldigt lika för män och kvinnor i olika åldrar. Inte någon jättehög lön, men åtminstone någorlunda rättvis.
Det enda man som operatör kan spara på i lönekostnader är att man kapar några minuter här och där i alla förartjänster. Som t.ex minuterna man har på sig att starta igång bussen på morgonen innan färd till starthållplats.
Citat från: bisquit skrivet 21 december 2009, 00:12:56 AM
Nää tyvärr så handlar det mycket om att man lagt ett dåligt anbud och sliter ut personalen och ger de dåliga tjänster med många bussbyten.. Sen så är servicen på bussarna under all kritik..
De borde ta lärdom av de mindre men ändå lokalt stora operatörerna. Ta t.ex Weidermans. De bedriver linjetrafik åt Länis. Där har chaufförerna ytterst få bussbyten. Å väldigt få bussar med problem utmed linjen.
Är inte det lite som att jämföra äpplen med päron? Weidermans har väl knappast lika mycket trafik som Nobina i Örebro, och således kan de lägga upp sin trafik på ett bättre sätt. Det gäller även andra län där både små och stora företag kör landsbygdstrafik "bredvid" varandra i samma område.
Att Hastus räknat ut många bussbyten för Nobina beror ju på hur tidtabellerna är upplagda. Förare som kört ett tag och ska ha rast kan ju inte samtidigt behålla bussen under sin rast, utan den måste ju rulla vidare under tiden.
Hej
Utan att vara inblandad i Örebro och vet inte detaljer om området eller vad som har hänt, eller påståtts ha hänt.
Man skall inte glömma bort några detaljer. Man upphandlade en trafik som omfattade ett helt nytt linjenät som alla anbudsgivare själva fick konstruera, givetvis efter vissa ramar som var angivet i anbudsmaterialet. Alla anbudsgivare har beräknat personalbehovet efter detta.
Efter anbudstiden beslöt huvudmannen att bibehålla dagens linjenät under en övergångsperiod, av olika orsaker bland annat pga överklagande och av ekonomiska skäl.
Dagens linjenät kräver färre förare och kan då vara svårt att beräkna personalbehovet mitt under en uppstartsprocess där man inte har detaljplanerat trafiken än.
I Nobinas personaltidning har trafikchefen Tex sagt att 85% av alla förare är gamla örebroare, samt att 1400 personer sökte 270 tjänster (dvs ca 5 sökande till varje tjänst). Det innebär alltså att ca 230 st är tidigare örebroförare och ca 40 st är nya, utifrån. Jag tycker inte att detta låter dramatiskt.
CitatSen så är servicen på bussarna under all kritik..
Bussarna är nya, leverades till trafikstart 1 oktober. Att påstå att servicen är under all kritik efter 2½ månad är, enligt min åsikt, lite väl tidigt att påstå. Det kan ju, tyvärr måste man ibland säga, vara barnsjukdomar på nylevererade fordon.
CitatTa t.ex Weidermans. De bedriver linjetrafik åt Länis. Där har chaufförerna ytterst få bussbyten. Å väldigt få bussar med problem utmed linjen..
Jag säger inte emot, men man måste tänka på trafikstrukturen. Har Du stadstrafik med en tidtabell med ytterst få, eller för korta, uppehåll på ändhållplatserna så måste du avlösa föraren efter 2h30 för att han skall få sin bensträckare. Detta enligt BBA.
Har Du länstrafik så ligger det ofta längre uppehåll på ändhållplatser och då löser du det problemet på ett naturligt sätt. Är det dessutom EU-trafik så är problemet ännu enklare - Du kan slippa bussbyten
Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 22:11:20 PM
Arbetsgivarna vet att arbetstagarna inte har någon anledning att stanna kvar om dom känner sig felaktigt behandlade och arbetstagarna vet att det alltid finns annat jobb att få, pga att alla hela tiden rör på sig.
.. men om det nu inte bara är så enkelt att hoppa av till ett annat arbete .. Det kanske inte växer andra arbeten på träd i dussin..
Eller är det godtycke och dagsformlig lynnighet (från chefer) som skall vara gällande?
Då är vi farligt nära mobbning!
/B
Underbart att se denna debatt. Det finns ju helt klart en pro-Swebusfalang, som inte tror eller ens lyssnar på de som har något negativt att säga om den allsmäktige store (Swebus, eller Nobina som skiten heter idag), och en skara som ser hur det egentligen ligger till på vissa håll...
Faktum är, utan att säga alltför mycket, att Swebus på vissa håll i landet styrt genom en slags självinavlande rövslickeriskola, där man slickar uppåt och sparkar nedåt. Man klappar sig själva på axeln och tycker att :Guud, vad duktiga vi är...
Det finns bättre och sämre depåer och områden, men Örebro och Uppsala hör till dom sämst skötta fallen.
Jag har bevittnat båda och iofs fler ändå, men dom två går utanpå det mesta.
Att säga upp eller inte ta över befintlig personal och ersätta dessa med folk av lägre löneklass är något som ingen borde försvara.
Genom att försvara fenomenet så hjälper ni som är Nobinaförespråkare, arbetsgivarsidan att vidareförädla detta beteende till nästa trafikområde.
Att tyst se på när diktiga medarbetare får gå tycker jag är direkt fegt, för att inte säga ynkligt.
Jag fick lära mig som liten grabb, att ska man städa i en trappa, så börjar man högst upp, för annars virvlar det bara upp ny skit åt alla håll när man sopar...
Det är ju verkligen skönt att alla buksvågertendenser och all inavel och svågerpolitik och klappadumigsåklapparjagdig och vuxenpennalism är helt utrotat i det NYA NOBINA... Nähä, köpte inte ni heller det? Men det är ändå, som Bengt skriver, att nu är vi nära godtycke och mobbing.
Kom inte och säg att det här är regeringens fel eller att det ligger i tiden, för då blir det fullt utslag på Bullshit-o-metern.
Kommentar i förebyggande syfte... : Nehej jag är INTE bitter på det företag jag en gång jobbat på. Där fanns bara INGA utvecklingsmöjligheter, och jag har det alldeles utomförträffligt bra, där jag är nu...
Hittade denna länk om "personalhantering" i Sverige sett ur ett EU perspektiv och vilka lagar och regler som verkligen gäller!
Hoppas att den kan bringa klarhet och "rensa luften" från vaga antaganden och lösa rykten...
http://ec.europa.eu/youreurope/business/managing-business/managing-staff/sweden/index_sv.htm
/Bengt
Citat från: Knallhatt skrivet 21 december 2009, 11:13:15 AM
Hej
Utan att vara inblandad i Örebro och vet inte detaljer om området eller vad som har hänt, eller påståtts ha hänt.
Man skall inte glömma bort några detaljer. Man upphandlade en trafik som omfattade ett helt nytt linjenät som alla anbudsgivare själva fick konstruera, givetvis efter vissa ramar som var angivet i anbudsmaterialet. Alla anbudsgivare har beräknat personalbehovet efter detta.
Efter anbudstiden beslöt huvudmannen att bibehålla dagens linjenät under en övergångsperiod, av olika orsaker bland annat pga överklagande och av ekonomiska skäl.
Dagens linjenät kräver färre förare och kan då vara svårt att beräkna personalbehovet mitt under en uppstartsprocess där man inte har detaljplanerat trafiken än.
I Nobinas personaltidning har trafikchefen Tex sagt att 85% av alla förare är gamla örebroare, samt att 1400 personer sökte 270 tjänster (dvs ca 5 sökande till varje tjänst). Det innebär alltså att ca 230 st är tidigare örebroförare och ca 40 st är nya, utifrån. Jag tycker inte att detta låter dramatiskt.
Bussarna är nya, leverades till trafikstart 1 oktober. Att påstå att servicen är under all kritik efter 2½ månad är, enligt min åsikt, lite väl tidigt att påstå. Det kan ju, tyvärr måste man ibland säga, vara barnsjukdomar på nylevererade fordon.
Jag säger inte emot, men man måste tänka på trafikstrukturen. Har Du stadstrafik med en tidtabell med ytterst få, eller för korta, uppehåll på ändhållplatserna så måste du avlösa föraren efter 2h30 för att han skall få sin bensträckare. Detta enligt BBA.
Har Du länstrafik så ligger det ofta längre uppehåll på ändhållplatser och då löser du det problemet på ett naturligt sätt. Är det dessutom EU-trafik så är problemet ännu enklare - Du kan slippa bussbyten
270 anställda är inte lika med 270 förare. Ett bussgarage kräver även mekaniker, administrativ personal och tvätthallspersonal.
Barnsjukdomar på ett fordon som har rullat på andra ställen utan dessa problem i över ett år? Men ja, vissa saker är ju inte Nobinas fel. En hel del beror på Länstrafikens ointresse för sina resenärer och en del säkert på Nobina. Att skyltningen på landsortarna inte funkade på flera veckor är väl ganska klart Nobinas grej?
Nobina kör liksom Weidermans landsortstrafik, vissa tjänster rena landsortskörningar. Några av dom EU-trafik. Trots det är det flertalet byten av bussar längs vägen, nått även Busslink gjorde. Men Busslink hade sina byten koncentrerade till ett ställe (busstationen), medan Nobina har valt att lägga bytena på 4-5 olika ställen på landsorts/stadstrafik. Några av dom dessutom inte ens i närheten av toaletter.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2010, 14:07:32 PM
Skyltningen sköts väl av beställaren som tillhandahåller filer? Avlösningsplatser beror ju på vilka linjer som passerar var och hur det fungerar tidsmässigt, det är ju en aning opraktiskt att ha avlösningsplatser som kräver tomkörningar och f.ö minns jag att beställaren hade regler i underlaget var avlösningar fick ske och inte. En avlösningsplats är inte liktydigt med rastplats och därför ser jag inget måste att ha toaletter vid varje hållplats där förare kan ta emot eller lämna av en buss.
På Busslink hade vi 2 avlösningsställen. 1 för stadsbussarna där alla dom stannade och 1 för landsortsbussarna där alla dom passerar. Nobina har gjort annorlunda och låter dom byta på många fler än dessa 2 som fortfarande passeras av alla bussar. Att ha en paus (den enda på 2,30) trodde jag var för att det var toapaus? Om man ändå inte måste ha en toa i närheten får man ju ändå ingen toapaus. I så fall är det ju värre ändå, företaget väljer medvetet att inte ge sina förare möjlighet att gå på toa.
Angående skyltarna trodde jag det var företaget eftersom det ligger kvar i bussen när den byter garage. Men det kanske inte är så.
Det är riktigt.. Åkte förbi och kolla in garaget i höstas och då så jag att de hade några avlösningsbilar.. Så har de oxå på min fars garage/ Unibus i Lilleström Norge.. Blir oftast mer lönsamt att ha små bilar och byta förare efter en linje.. Sen så är det ju bättre för miljö m.m.
Tror inte det hade blivit bättre med någon annan stor operatör.. För om det skall fungera bra, så krävs det nästan att det är ett litet bolag eller kommunalt ägt..
Citat från: bisquit skrivet 14 januari 2010, 19:06:39 PMFör om det skall fungera bra, så krävs det nästan att det är ett litet bolag eller kommunalt ägt..
Nja, jag kan köpa att det nog fungerar bättre med ett litet bolag än med ett stort... just för att överblicken blir lättare ju mindre något är. Däremot kan man nog knappast säga att ett bolag skulle fungera bätte bara för att det skulle råka vara ägt/drivet av en kommun.