Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Calle skrivet 05 december 2009, 01:01:08 AM

Titel: Problemen med GS MAN-bussar
Skrivet av: Calle skrivet 05 december 2009, 01:01:08 AM
Verkar främst röra problem med 700-serien som drivs av naturgas. Det tråkiga är att dessa bussar håller max ett par veckor efter service, sen börjar dom att bråka igen. Samma problem förekommer på GS Volvogasbussar. Jag kan i detta fallet inte dela uppfattningen att Volvo skulle ha mer problem med sina CNG än MAN. En buss på linje 60 kan med tur klara de värsta backarna, för att sen tappa orken och bli stående. Neoplan jobbar tydligen med att få dessa ryckande monster att fungera bra, men som sagt så håller det inte länge.

Ett annat exempel är GS "ostar" med naturgasdrift som av någon anledningen är ovanligt pigga, men som av någon anledningen kan börja bolma svart rök.
Titel: SV: Problemen med GS MAN-bussar
Skrivet av: groenis skrivet 05 december 2009, 02:49:35 AM
Att "gasvagnar" kan gå orent i gången kan vara att förångaren inte håller måttet
eller att motortemperaturen inte kommer upp som den ska.
Svartrök kan komma ibland om det är mycket sot i "pipan"
Det här var kända problem på -80 talet när man importerade bilar och som konverterades till
motorgasol.

/Lennart
Titel: SV: Problemen med GS MAN-bussar
Skrivet av: M skrivet 05 december 2009, 09:26:05 AM
Citat från: Calle skrivet 05 december 2009, 01:01:08 AM

Ett annat exempel är GS "ostar" med naturgasdrift som av någon anledningen är ovanligt pigga, men som av någon anledningen kan börja bolma svart rök.

När dom var nya var dom alldeles bedrövliga att köra. Ryckte,dog och var allmännt struliga. Sitter MAN motor i dom.
Svartrök låter lurigt. Kan ju tyda på att dom drar i sig motorolja. Kanske taskiga kolvringar eller ventilstyrningar.
Gas är enligt min mening ett jävulens påfund som bussbrännsle.

/M
Titel: SV: Problemen med GS MAN-bussar
Skrivet av: Cyklisten skrivet 05 december 2009, 11:21:07 AM
Ett annat känt problem är att det kommer in någon slags kompressorolja i gasen som sedan går vidare till rampen, detta gör att bussarna rycker och i värsta fall stannar. Men då skulle man säkert märka att bränslesystemet sätts igen.
Titel: SV: Problemen med GS MAN-bussar
Skrivet av: M skrivet 05 december 2009, 11:51:21 AM
Citat från: Cyklisten skrivet 05 december 2009, 11:21:07 AM
Ett annat känt problem är att det kommer in någon slags kompressorolja i gasen som sedan går vidare till rampen, detta gör att bussarna rycker och i värsta fall stannar. Men då skulle man säkert märka att bränslesystemet sätts igen.
Jodå inte ovanligt. Sedan vill regulatorerna gärna frysa när det börjar bli lite kallt. Speciellt på morgonen innan motorn har blivit varm.

/M