Serien från 5035 och uppåt har ju varit tämligen obruten, förutom tidigare slopade 5046, 5066 och 5068.
Nu tycks slopningen (att ersättas av Solaris och MAN 2-axliga) kommit igång lite sakta. 5037 har gjort sitt
och står nu avställd i Söderhallen utan motor och växellåda. Till Hölö inom kort.
Här har vi 5066 på krok mot Hölö när det begav sig...:
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/PB270069.jpg)
/Fredde
Slut på sötebrödsdagarna nu och vi återgår till ordningen som rådde innan muren föll? Dvs förbrukade bussar går till skrot istället för att säljas. Hur många år tar det innan vågen vänder åt andra hållet och vi köper begagnat från öst istället?
Trist för övrigt att MaxCi försvinner. Iofs en ganska tråkig vagntyp men dock den sista av den rejäla generationen med någorlunda komfort. Snart finns det bara plastbussar med symaskinsmotorer, noll fjädring, små hjul och däck tunna som gummisnoddar kvar. Får ta bilen istället. :(
Citat från: Cero skrivet 04 december 2009, 23:21:36 PM
Slut på sötebrödsdagarna nu och vi återgår till ordningen som rådde innan muren föll? Dvs förbrukade bussar går till skrot istället för att säljas. Hur många år tar det innan vågen vänder åt andra hållet och vi köper begagnat från öst istället?
Det kommer nog inte att hända med tanke på utvecklingen i Baltikum som nog inte gör att utbytestakten direkt ökar av bussarna. Om du nu inte räknar Finlad till öst? Å andra sidan flyttas ju bussarna numera runt hejvilt i Norden så även om de främst flyttas vid trafikförluster och inte för att de är uttjänta.
Enligt Demonteringar i Hölö är gamla etanolbussar i princip osäljbara numera. Vissa H 17E byggdes ju om till diesel i Riga och har ett fortsatt liv i Baltikum. Sådan ombyggnad kommer nog inte att ske något mer.
Man kan ju också spekulera vad som en dag kommer att hända när biogasbussar faller för åldersstrecket.
Export - knappast. Då återstår väl bara skroten.
Förfogandevagnarna 5130-31, är det tänkt att även dessa två skall slopas?
/Peter
Citat från: Fredde_J skrivet 04 december 2009, 22:52:22 PM
Här har vi 5066 på krok mot Hölö när det begav sig...:
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/PB270069.jpg)
/Fredde
Vackert, Årets hjulkort..
Hmm, snart dags att göra lite båtresor och fylla på Whiskeyförrådet...
Citat från: Peter Rost skrivet 04 december 2009, 23:56:14 PM
Förfogandevagnarna 5130-31, är det tänkt att även dessa två skall slopas?
/Peter
Man slopar "ungefär" i vagnsnummerordning/åldersordning, så slopning av bussar i 51-serien kommer väl senare. Flexbussarna i Söderhallen 5130 - 5132 (under 2009 utökat med en vagn) kommer säkert att slopas
när så är dags. Ersätts väl, även dom, med nya bussar.
Citat från: Svoca skrivet 05 december 2009, 00:34:04 AM
Man slopar "ungefär" i vagnsnummerordning/åldersordning, så slopning av bussar i 51-serien kommer väl senare. Flexbussarna i Söderhallen 5130 - 5132 (under 2009 utökat med en vagn) kommer säkert att slopas
när så är dags. Ersätts väl, även dom, med nya bussar.
Då får vi hoppas det leveraras många bussar nästa år då;)
God natt vänner.
Fast vänta nu, serie 2 är ju vagnarna 5035-5064. Därefter kommer serie 3, alltså vagnarna 5065-5110. Är det skrotdags för båda dessa serier eller är det bara serie 2 som ryker?
Citat från: Svoca skrivet 04 december 2009, 23:48:37 PM
Man kan ju också spekulera vad som en dag kommer att hända när biogasbussar faller för åldersstrecket.
Export - knappast. Då återstår väl bara skroten.
Man har ju redan sålt lite begagnade gasbussar från Sverige, bl.a. Volvo B10L fd. Connex Malmö, B10BLE fd. Arriva Malmö, B10L fd. Arriva Lund, det finns säkert fler kunder än för etanolbussar.
Citat från: Bussmicke skrivet 04 december 2009, 23:59:41 PM
Vackert, Årets hjulkort..
Sånt får man inte skriva Micke,,,,
Tragiskt inte kul se sånt här... :P
Citat från: yngrot skrivet 06 december 2009, 21:32:01 PM
Sånt får man inte skriva Micke,,,,
Tragiskt inte kul se sånt här... :P
Men om nu Bussmicke vill åka skramlande plastbussar med krånglande datorer med tillhörande systemfel framför en pålitlig MaxCi så ska han väl få göra det? ;)
Citat från: Karsten skrivet 05 december 2009, 10:51:53 AM
Fast vänta nu, serie 2 är ju vagnarna 5035-5064. Därefter kommer serie 3, alltså vagnarna 5065-5110. Är det skrotdags för båda dessa serier eller är det bara serie 2 som ryker?
Än så länge verkar det bara vara serie 2 som går till Hölö, serie 3 kommer nog att finnas kvar ett tag, det finns ju fortfarande dieselbussar kvar hos Busslinkskolan som skulle behöva bytas ut av miljöskäl.
Där har ju inte åldern lika stor betydelse som i aktiv trafik, så en gissning är att serie 3-bussar får ersätta äldre bussar i skolverksamheten innan de så småningom slopas.
Frågan är dock om det finns någon eftermarknad för de dieselbussar som rullar i skolverksamheten idag, flera av dem är närmare 20 år gamla vid det här laget...
//Fredrik
Det är väl etanolvagnarna (oavsett karosstyp) man fasar ut först och främst, då de har det dyraste drivmedlet idag?
En MaxCi med dieselmotor (hur många sådana har Busslink?) finns det ju ingen anledning att skrota innan den fallit för SL:s åldersstreck (eller flytta ut "på landet" pga miljözonen), om det inte rör sig om någon individ med extremt höga verkstadskostnader då.
Jo, men Busslinkskolan har behov av bussar som får gå i stan vilket inte alla deras bussar får göra idag.
Därför verkar det rimligt att flytta över 3-serie etanoler till Busslinkskolan och slopa deras höggolvare från 91-92.
Utan att säga för mycket tror jag mig kunna säga att 3-serie etanolerna nog kommer att hänga med ett tag till även om flera av dem ersätts av gasbussar...
//Fredrik
Citat från: Cyklisten skrivet 05 december 2009, 11:17:36 AM
Man har ju redan sålt lite begagnade gasbussar från Sverige, bl.a. Volvo B10L fd. Connex Malmö, B10BLE fd. Arriva Malmö, B10L fd. Arriva Lund, det finns säkert fler kunder än för etanolbussar.
Skulle inte tro det nej - gas är ju vanligt österut, medan etanol inte alls är utbrett däröver. Man har variken marknad, hantering för import, tankanläggningar, produktion etc...och det är ju en ganska omfattande process för några etanolbussar.
Anledningen till att man skrotar ut fler bussar just nu i allmänhet - inte bara etanol - är att man i Ryssland har betydligt strängare krav både på ålder och emissioner än man haft förut. Tror att bussarna lägst får ha Euro 3 nu.
Det börjar bli svårare och sälja bussar österut i allmänhet - KAZ är väl ett av de länder där det fortfarande går en stor mängd av de avregistrerade.
//Uffe
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 december 2009, 17:54:59 PM
Det börjar bli svårare och sälja bussar österut i allmänhet - KAZ är väl ett av de länder där det fortfarande går en stor mängd av de avregistrerade.
Det är ju dessutom lätt att "fylla upp" länder som Kazachstan med äldre Scaniabussar. De redan exporterade "evighetsmaskinerna" rullar ju på år ut och år in där borta, och med tiden minskar ju då behovet att köpa in fler svenska bussar.
Det enda sättet att tvinga bort en Scania CN113 & MaxCi från gatorna är ju med miljölagar och årsmodellsregler. Att köra dem tills de slits ut och rasar är ju i princip omöjligt. ;D
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 december 2009, 17:24:26 PM
Jo, men Busslinkskolan har behov av bussar som får gå i stan vilket inte alla deras bussar får göra idag.
Därför verkar det rimligt att flytta över 3-serie etanoler till Busslinkskolan och slopa deras höggolvare från 91-92.
Utan att säga för mycket tror jag mig kunna säga att 3-serie etanolerna nog kommer att hänga med ett tag till även om flera av dem ersätts av gasbussar...
//Fredrik
Höggolvs vagnarna drivs ju av etanol. Får dom endå inte rulla i stan?
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 december 2009, 16:43:27 PM
Än så länge verkar det bara vara serie 2 som går till Hölö, serie 3 kommer nog att finnas kvar ett tag, det finns ju fortfarande dieselbussar kvar hos Busslinkskolan som skulle behöva bytas ut av miljöskäl.
Där har ju inte åldern lika stor betydelse som i aktiv trafik, så en gissning är att serie 3-bussar får ersätta äldre bussar i skolverksamheten innan de så småningom slopas.
Frågan är dock om det finns någon eftermarknad för de dieselbussar som rullar i skolverksamheten idag, flera av dem är närmare 20 år gamla vid det här laget...
//Fredrik
knappast....att det finns någon marknad alltså - jo...delarna kan ju malas ner igen till nya fräscha bussar :D
Citat från: Optimal skrivet 08 december 2009, 18:03:37 PM
Höggolvs vagnarna drivs ju av etanol. Får dom endå inte rulla i stan?
Jo, men det det väl ändå rimligt att byta ut dem mot nyare etanolare när det friställs såna?
Citat från: Optimal skrivet 08 december 2009, 18:03:37 PM
Höggolvs vagnarna drivs ju av etanol. Får dom endå inte rulla i stan?
68xx ja. Men inte 6748, 6766, 6881 och 6888....
Citat från: Optimal skrivet 08 december 2009, 18:03:37 PM
Höggolvs vagnarna drivs ju av etanol. Får dom endå inte rulla i stan?
Jo, men förr eller senare "kolliderar" de väl de med SL:s lågentré- och/eller årsmodellskrav. Dessutom är de ju dyra i drift då de väl drar mer än dubbelt så mycket bränsle jämfört med en dieselbuss?
Citat från: Karsten skrivet 05 december 2009, 10:51:53 AM
Fast vänta nu, serie 2 är ju vagnarna 5035-5064. Därefter kommer serie 3, alltså vagnarna 5065-5110. Är det skrotdags för båda dessa serier eller är det bara serie 2 som ryker?
I detta fall betecknar "serie 1, 2" o.s.v. slopningsserier. Dessa sammanfaller inte givet med vagntypens leveransserier. "Serie 1" omfattar H 18E 5001 - 5020 (redan slopade), "serie 2" 5035 - 5087, o.s.v. När de beställda 48 bussarna (28 Solaris och 20 MAN 2-axliga samtliga biogas) är levererade till Söderhallen, "bör" slopningsgränsen vara vid 5087/5088. Kvarvarande H 18E i Söderhalllen blir då 5088, 5111 - 5116, 5130 - 5132 och 5147 - 5149, således 13 vagnar. Slopning av bussarna 5035 - 5087 behöver inte nödvändigtvis betyda försäljning/skrotning, utan vissa bussar i denna serie kan flyttas till andra Busslinkgarage för användning där.
Okej, så slopningsserierna du pratar om är alltså bara ett sätt att räkna vagnsnummer? 5035-5087 är 53 vagnar, bort med 5037,5046,5066 och 5068 som redan är slopade och det blir 49 vagnar som ersätts av 48 stycken Solaris och MAN. Men jag förstår fortfarande inte varför just 5065-5087 ska vara de som slopas av de samtidigt levererade i serien 5065-5110? Borde det inte vara de 20 i serien 5065-5110 som är i sämst skick som ryker?
Följande bussar i Söderhallen är tänkta att slopas då 48 nya bussar levereras (28 Solaris och 20 MAN 2-axliga, alla biogas):
5035 - 5045
5047 - 5062
5065
5067
5069 - 5087
= 48 bussar.
5046, 5066 och 5068 slopades tidigare. Ej med vid denna omgång. 5063 - 5064 tillhör Hornsberg.
Flyttades dit från Söderhallen under sommaren 2009.
Med slopning menas här "bort från Söderhallen". Någon/några bussar kan ju komma till användning vid andra Busslinkgarage eller Busslinkskolan.
Att bussarna slopas i vagnsnummerordning kan man väl ha synpunkter på, men det är sagt att det ska slopas
i denna ordning.
Redan slopade bussar i "serie 2" är 5037 (utan motor och växellåda. Till Hölö snart) och nu har tillkommit 5060, 5065 och 5077 (Undanställda med div.fel. Ej i trafik mera).
Citat från: Karsten skrivet 08 december 2009, 19:16:58 PM
Jo, men det det väl ändå rimligt att byta ut dem mot nyare etanolare när det friställs såna?
'
Jo. Men jag vill ju hinna köra dom innan dom försvinner, tror jag kommer hinna tills dess ;D ;D
Svoca, kan du inte spela lite mer ljuv musik för öronen?
5087 åkte jag med i förmiddags på 43:an, Snickarbacken-Slussen, efter ett besök hos tandläkaren, kanske var det sista gången man åkte med den.... :'(
Citat från: Svoca skrivet 10 december 2009, 17:28:39 PM
Följande bussar i Söderhallen är tänkta att slopas då 48 nya bussar levereras (28 Solaris och 20 MAN 2-axliga, alla biogas):
5035 - 5045
5047 - 5062
5065
5067
5069 - 5087
= 48 bussar.
5046, 5066 och 5068 slopades tidigare. Ej med vid denna omgång. 5063 - 5064 tillhör Hornsberg.
Flyttades dit från Söderhallen under sommaren 2009.
Med slopning menas här "bort från Söderhallen". Någon/några bussar kan ju komma till användning vid andra Busslinkgarage eller Busslinkskolan.
Att bussarna slopas i vagnsnummerordning kan man väl ha synpunkter på, men det är sagt att det ska slopas
i denna ordning.
Redan slopade bussar i "serie 2" är 5037 (utan motor och växellåda. Till Hölö snart) och nu har tillkommit 5060, 5065 och 5077 (Undanställda med div.fel. Ej i trafik mera).
Ålrajt! Jag ser att 5063 och 5064 inte är uppräknade. Ska dessa rulla vidare?
Citat från: Karsten skrivet 11 december 2009, 01:14:45 AM
Ålrajt! Jag ser att 5063 och 5064 inte är uppräknade. Ska dessa rulla vidare?
Var 5063 - 5064 numera finns framgår av texten i föregående inlägg. Men vi kan ta det en gång till -
flyttade sommaren 2009 från Söderhallen till Hornsberg.
Citat från: Svoca skrivet 11 december 2009, 04:38:50 AM
Var 5063 - 5064 numera finns framgår av texten i föregående inlägg. Men vi kan ta det en gång till -
flyttade sommaren 2009 från Söderhallen till Hornsberg.
Oops! Det var det där med att läsa ordentligt... :-[
Citat från: Bussmicke skrivet 10 december 2009, 20:24:03 PM
Svoca, kan du inte spela lite mer ljuv musik för öronen?
Lugn BM - kommer mycket ljuv musik......... ;D
CitatSvoca, kan du inte spela lite mer ljuv musik för öronen?
Om BM själv körde buss, skulle han nog tycka att Maxci är ljuv musik... ;)
Körde en på Råsta idag (7102), och jösses vilket pärla! Visst skramlar det en del, men drivlina och styrning samt bromsar... Bara att njuta! ;D
Citat från: Robert Brink skrivet 16 december 2009, 21:01:40 PM
Om BM själv körde buss, skulle han nog tycka att Maxci är ljuv musik... ;)
Körde en på Råsta idag (7102), och jösses vilket pärla! Visst skramlar det en del, men drivlina och styrning samt bromsar... Bara att njuta! ;D
Den pärlan renoverade jag just bromsar och styrning på för ganska precis 2 år sen, när den fortfarande gick i handen. Det är en RIKTIG buss det..=D
De förare jag känner uppskattar att köra MaxCi. Pigga och raska, utmärkta i innerstadstrafik. Finns väl ett och annat undantag, men överlag en poppulär busstyp.
/Peter
5056 är krockad och väntar på sista resan till Hölö.
Tur man har gott Whiskey hemma i vår...
Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2009, 13:38:02 PM
Tur man har gott Whiskey hemma i vår...
Buss-Micke, kom ihåg, att ta till spriten när man är ledsen för att gamla fina MaxCi försvinner, det är inte bra.
Plocka istället fram några av dina många diamagasin med MaxCi, vrid persiennerna och minns dem i sin krafts dagar! En vacker dag vandrar du samma väg, och då kommer alla MaxCi att stå o vänta på dig vid Pärleporten! ;)
Citat från: Björn Forslund skrivet 31 december 2009, 14:29:15 PM
Buss-Micke, kom ihåg, att ta till spriten när man är ledsen för att gamla fina MaxCi försvinner, det är inte bra.
Plocka istället fram några av dina många diamagasin med MaxCi, vrid persiennerna och minns dem i sin krafts dagar! En vacker dag vandrar du samma väg, och då kommer alla MaxCi att stå o vänta på dig vid Pärleporten! ;)
...Han kommer väl åka en MaxCi dit..... ;D ;) :D
Citat från: Kvarne skrivet 31 december 2009, 14:46:11 PM
...Han kommer väl åka en MaxCi dit..... ;D ;) :D
...ja, vi får väl hoppas att BM slipper åka H50 (Volvo B59 /Säffle) och hamna en trappa ner... :D
:-X
Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2009, 13:38:02 PM
Tur man har gott Whiskey hemma i vår...
Från Irland då med tanke på stavningen?
Njae det vet jag inte. Green label kallas den.
Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2009, 18:32:43 PM
Njae det vet jag inte. Green label kallas den.
Johnnie Walker gör Green label som är en skotsk blandwhisky.
I Skottland stavar man Whisky utan E.
Du dricker en 15 årig Whisky som du inte verkar veta något om. Det kan inte varit billig iaf.
Nog om det.
Är väl ingen expert men gott är det.
Citat från: Björn Forslund skrivet 31 december 2009, 14:29:15 PM
Buss-Micke, kom ihåg, att ta till spriten när man är ledsen för att gamla fina MaxCi försvinner, det är inte bra.
Plocka istället fram några av dina många diamagasin med MaxCi, vrid persiennerna och minns dem i sin krafts dagar! En vacker dag vandrar du samma väg, och då kommer alla MaxCi att stå o vänta på dig vid Pärleporten! ;)
Hahaha! Klockrent ;D
På hallgården vid Söderhallen har bildats en liten "skrotsamling" bestående av 5 st H 18E.
5037, 5060, 5065 och 5077 (motorhaveri) fördes över till AB Demonteringar, Hölö 2009-12-22.
Bussarna står fortfarande kvar p g a "kö" vid skrotningsanläggningen i Hölö. 5056 (krock) ingår
också bland de undanställda bussarna, men är ännu ej överförd på Demonteringar. Kommer nog att
ske inom kort.
Ytterligare fyra H 18E har slopats i Söderhallen under början av jan. -10. 5040, 5043, 5044 och 5051 har ställts i "högen" av "Hölövagnar" vid muren på hallgården.
Är det dags att välja ut några bra exemplar att bevara, eller är det ingen brådska än på ett tag? Jag antar att dessa som skrotas ut nu är de mest slitna.
Det är nog så att de flesta H 18E är väldigt slitna. Bra ex. finns inte längre men möjligen lite bättre.
Individer som slopas har det oftast hänt något med. Fel som kostar att laga. Bättre att slopa dessa. Det har pratats om att bevara en st H 18E. 5049 har nämnts. Ej avgjort.
Citat från: Svoca skrivet 09 december 2009, 16:17:11 PM
I detta fall betecknar "serie 1, 2" o.s.v. slopningsserier. Dessa sammanfaller inte givet med vagntypens leveransserier. "Serie 1" omfattar H 18E 5001 - 5020 (redan slopade), "serie 2" 5035 - 5087, o.s.v. När de beställda 48 bussarna (28 Solaris och 20 MAN 2-axliga samtliga biogas) är levererade till Söderhallen, "bör" slopningsgränsen vara vid 5087/5088. Kvarvarande H 18E i Söderhalllen blir då 5088, 5111 - 5116, 5130 - 5132 och 5147 - 5149, således 13 vagnar. Slopning av bussarna 5035 - 5087 behöver inte nödvändigtvis betyda försäljning/skrotning, utan vissa bussar i denna serie kan flyttas till andra Busslinkgarage för användning där.
Blir det inte en väldigt bussbrist när de 20 markerade försvinner till sitt riktiga hem då? Eller har dom beställt fler än dom 20 som Lidingö ska ha och som tillfälligt ska gå på Söderhallen?
Citat från: buskörare skrivet 14 januari 2010, 01:58:13 AM
Blir det inte en väldigt bussbrist när de 20 markerade försvinner till sitt riktiga hem då? Eller har dom beställt fler än dom 20 som Lidingö ska ha och som tillfälligt ska gå på Söderhallen?
Då kommer det ett nytt tjog MAN till stan.
/Ted
Citat från: Ersa skrivet 14 januari 2010, 01:03:05 AM
Är det dags att välja ut några bra exemplar att bevara, eller är det ingen brådska än på ett tag? Jag antar att dessa som skrotas ut nu är de mest slitna.
Jag lägger min röst på att bevara 5158-59. Ja nån av dom. Trevligare MaxCi finns inte. Dock är dom diesel drivna och har H18A som littera har jag för mig. Och beställda som Kamomiller som va en sjukrese busslinje SÖS-Nynäshamn. Med 4stegsllåda, Högaryggstöd och bättre fjädring än stadsbuss MaxCi. Trevligaste Scanior jag kört genom åren.
Men nog vore dieseldrift bara en fördel på en bevarad MaxCi? Etanol lär ju vara ett rätt "dött" bränsle om 10-20 år, så tankning av en veteranetanolbuss lär inte bli billigt eller problemfritt år 2030.
Citat från: Ersa skrivet 14 januari 2010, 13:02:32 PM
Men nog vore dieseldrift bara en fördel på en bevarad MaxCi? Etanol lär ju vara ett rätt "dött" bränsle om 10-20 år, så tankning av en veteranetanolbuss lär inte bli billigt eller problemfritt år 2030.
.. aldrig hört talas om "Timrå-Konjak" på dunk, 5-liters i plast... 8) ;D
/B
Spelar väl i egentligen ingen roll? Det lär väl bli Spårvägsmuseum som bevarar den, och den kommer isåfall sannolikt att bli stationär på museet. Om en 15-20 år när den blivit museal i gemene mans ögon kanske det blir läge att köra med den på någon veteranlinje på stan...och då är det nog inte svårare att fixa fram etanol än diesel..
Jag är bara lite nyfiken på en sak. Är alla 20 bussar i nummerserien 5001-5020 på skroten nu? eller finns det några som typ står avställda nånstans, antingen i fordonsreserven eller som reservdelsförråd åt dom H-18E som fortfarande finns kvar i trafiken?
5057 är senaste slopade H 18E i Söderhallen. 5055 såld 2010-01-19 till Banverket, Borlänge.
Stripad vit med reklamtext för järnvägsbygget "Citybanan". Ska ställas upp på olika platser i
Stockholm som infobuss för detta järnvägsprojekt.
Citat från: Svoca skrivet 24 januari 2010, 21:13:19 PM
5057 är senaste slopade H 18E i Söderhallen. 5055 såld 2010-01-19 till Banverket, Borlänge.
Stripad vit med reklamtext för järnvägsbygget "Citybanan". Ska ställas upp på olika platser i
Stockholm som infobuss för detta järnvägsprojekt.
Fint! Då har Bussmicke nåt att titta på en tid framöver. ;)
Citat från: Bussfanatikern skrivet 15 januari 2010, 00:24:49 AM
Jag är bara lite nyfiken på en sak. Är alla 20 bussar i nummerserien 5001-5020 på skroten nu? eller finns det några som typ står avställda nånstans, antingen i fordonsreserven eller som reservdelsförråd åt dom H-18E som fortfarande finns kvar i trafiken?
AB Demonteringar, Hölö står som ägare till alla 20 bussarna i serien 5001 - 5020. De allra flesta
är också avregistrerade förutom 5003 och 5017. Detta är nog bara en åtgärd som ännu inte
gjorts. Bussar som hamnar i Hölö blir till allra största delen skrotade på plats. Kan inte tänka mig
att någon av dessa 20 bussar skulle stå kvar vid någon Busslinkanläggning.
Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2010, 21:48:55 PM
Fint! Då har Bussmicke nåt att titta på en tid framöver. ;)
:-X
Den första bussen "5001" borde ha bevarats som musseiföremål istället.
Jag förstår inte varför många är så inne på att alltid spara nr 1 i serier som skrotas ut. Bevara i stället den som är i bäst skick!
Citat från: Karsten skrivet 25 januari 2010, 08:42:19 AM
Jag förstår inte varför många är så inne på att alltid spara nr 1 i serier som skrotas ut. Bevara i stället den som är i bäst skick!
Siffernörderi? ;)
Frågan beror ju en hel del på om individen ska stå still och samla damm, eller om den aktivt ska köras i trafik. Ska de ändå bara stå inne i en hall kan det gärna vara en av de tidiga modellerna snyggt upplackade i de originalfärger den hade vid leverans, medan en individ som ska köras runt på stan naturligtvis bör vara en i bra maskinellt skick som kan bevaras i det bruksskick den haft de senaste åren.
För mig hade vilken H18-individ som helst passat bra inne på Spårvägsmuséet, men det hade varit roligast med en tidig med spoiler och raka nedre fönsterkanter pga att de är såpass ovanliga jämfört med helheten.
5074 slopad. Krockad baktill.
Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2010, 12:36:22 PM
5074 slopad. Krockad baktill.
Synd. Den var en av de trevligare att köra, åtminstånde för ett par år sedan.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 05 februari 2010, 14:48:56 PM
Synd. Den var en av de trevligare att köra, åtminstånde för ett par år sedan.
// Niclas
Men den gick visst för långsamt, höll inte tillräckligt avstånd till fordonet bakom. :P
5075 (f d Söderhallen) rullar sedan en tid tillbaka på Lidingö.
Citat från: Svoca skrivet 06 februari 2010, 05:39:32 AM
5075 (f d Söderhallen) rullar sedan en tid tillbaka på Lidingö.
Primärt på linje 73
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_5075_NNW126_Stockholm_100204.jpg)
Tänk att vissa beger sig ända ut till Ropsten bara för att fota MaxCi ;D
Det var inte den som var huvudmålet med turen dit, det var 6679.
Sen var det trafikledaren som tipsade mig om bussen att den fanns där för det visste jag inte själv.
Ha!
Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2010, 23:14:13 PM
Det var inte den som var huvudmålet med turen dit, det var 6679.
Sen var det trafikledaren som tipsade mig om bussen att den fanns där för det visste jag inte själv.
Ha!
Förnekelse! ;)
Aktuellt läge - slopningar:
5040 och 5051 sålda 2010-01-29 till AB Demonteringar, Hölö. Båda bussarna avhämtade från Söderhallen.
5074 (krock bak) såld 2010-02-02 till AB Demonteringar, Hölö. Står avställd kvar på gården - Söderhallen.
5043, 5044 och 5056 (krock fram) ägare Busslink. Står avställda på gården -Söderhallen.
5036 slopad 10/2.
Citat från: Svoca skrivet 07 februari 2010, 06:32:38 AM
Aktuellt läge - slopningar:
5040 och 5051 sålda 2010-01-29 till AB Demonteringar, Hölö. Båda bussarna avhämtade från Söderhallen.
5074 (krock bak) såld 2010-02-02 till AB Demonteringar, Hölö. Står avställd kvar på gården - Söderhallen.
5043, 5044 och 5056 (krock fram) ägare Busslink. Står avställda på gården -Söderhallen.
Kollade vägmätarställningen i 5056 igår, 72440 mil blev det. Denna vagn har ju enligt expertisen varit ledande bland H 18E. Återstår att se om någon annan blir kvar så länge att rekordet kommer att slås.
/H
5042 slopad 11/2.
Kan du inte spela lite mer ljuv musik?
Fortfarande 42 st MaxCi/H 18E i trafik i Söderhallen. Det stora flertalet av dessa försvinner (skrot/flyttning)
under vintern/våren 2010. Kvar därefter i trafik i Söderhallen blir c:a 13 - 15 bussar av denna typ.
Mumma, vackra toner..
Citat från: Svoca skrivet 12 februari 2010, 05:08:54 AM
5042 slopad 11/2.
Gick 5042 i trafik 11/2 innan den slopades eller var 10/2 sista trafikdag? Körde den själv då.
Hälsn /H
Citat från: Hobgoblin skrivet 12 februari 2010, 20:07:07 PM
Gick 5042 i trafik 11/2 innan den slopades eller var 10/2 sista trafikdag? Körde den själv då.
Hälsn /H
Det bör ha varit fyra kollegor efter dig som hade nöjet att framföra 5042 den 10/2, innan den gick in i SÖH kl. 19.12. Ingen notering för den 11/2.
/Ted
5041 slopad 12/2.
5035 slopad 15/2.
CitatFortfarande 42 st MaxCi/H 18E i trafik i Söderhallen. Det stora flertalet av dessa försvinner (skrot/flyttning)
under vintern/våren 2010. Kvar därefter i trafik i Söderhallen blir c:a 13 - 15 bussar av denna typ
Så med lite tur om min flytt till Söderhallen går igenom, så hinner man köra några innan dom försvinner helt! ;D
//R
Va? Ska du sluta med riktiga bussar o börja med färdtjänst?
Citat från: Bussmicke skrivet 16 februari 2010, 10:29:49 AM
Va? Ska du sluta med riktiga bussar o börja med färdtjänst?
När blev alla 12-meters lågentrévagnar färdtjänst, och vad är då alla låggolvsbussar? Turistvagnar? ;D
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2010, 11:05:36 AM
När blev alla 12-meters lågentrévagnar färdtjänst, och vad är då alla låggolvsbussar? Turistvagnar? ;D
Om lågentré är färdtjänst så borde väl låggolv räknas som ambulans. ;D
5047 slopad 22/2.
5069 slopad 25/2.
5057 såld 2010-02-17 till RPS Polismyndigheten i Stockholm.
Citat från: Svoca skrivet 03 mars 2010, 04:17:15 AM
5057 såld 2010-02-17 till RPS Polismyndigheten i Stockholm.
Hum....? Vad ska de använda den till?
Citat från: Kvarne skrivet 03 mars 2010, 07:29:40 AM
Hum....? Vad ska de använda den till?
Kanske något så våldsamt som övningar i gisslanfritagning eller så?
Slutet blir väl ute i Sörentorp när Nationella Insatsstyrkan övat färdigt.
5049 slopad 2/3.
Citat från: Svoca skrivet 04 mars 2010, 11:20:01 AM
5049 slopad 2/3.
Det ryktades ju att den skulle sparas för eftervärlden tidigare i den här tråden. Hur blev det med det?
Citat från: Börje skrivet 04 mars 2010, 13:53:22 PM
Det ryktades ju att den skulle sparas för eftervärlden tidigare i den här tråden. Hur blev det med det?
5049 blev skadad vid krock och då får annat exemplar sparas.
5087 och 5147 har nyligen flyttats från Söderhallen till Hornsberg.
Citat från: Svoca skrivet 05 mars 2010, 18:05:30 PM
5087 och 5147 har nyligen flyttats från Söderhallen till Hornsberg.
5063-5064 ska avvecklas. Kan tänkas att dessa ska ersätta.
Vid "skrothörnan" längs muren i Söderhallen står nu nio MaxCi/H 18E och väntar på sista resan mot Hölö.
Åtta av dessa är redan överskrivna på AB Demonteringar, Hölö: 5035, 5036, 5041, 5042, 5043, 5044, 5047
och 5056. 5069 (avställd) står även där, men är fortfarande ägd av Busslink. 5049 står fortfarande kvar i verkstaden.
Pga det tillfälliga Solarisstoppet har slopningen av H 18E/MaxCi hejdats just nu. Meningen var att bl a 5059, 5076 och 5080 skulle slopas under mars månad, men i stället underhålls dessa bussar för fortsatt drift en tid. Vidare har 2750 lånats in till Söderhallen från Råsta. 4769 från Täby fanns även i Söderhallen förra veckan men den lär nu gå i trafik i Hornsberg. 5087, 5088 och 5147 som nyligen flyttats från Söderhallen till Hornsberg är nu tillfälligt åter i Söderhallen. 5090 har lånats från Hornsberg till Söderhallen.
H 18E/MaxCi-läget i Söderhallen (trafikvagnar) ser just nu ut så här:
5039, 5048, 5050, 5054, 5058, 5059, 5061 - 5062, 5067, 5070 - 5073, 5076, 5078 - 5088, 5090,
5111 - 5116, 5130 - 5132 och 5147 - 5149 = 38 vagnar.
Citat från: Svoca skrivet 17 mars 2010, 05:50:06 AM
4769 från Täby fanns även i Söderhallen förra veckan men den lär nu gå i trafik i Hornsberg.
Tack för alla intressanta uppgifter. Aha etanolkortvagnen 4769 tillhör Täby numera? Då har den flyttats från Råsta och är den första icke-ledade etanolbussen i Täby.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 mars 2010, 08:17:01 AM
Tack för alla intressanta uppgifter. Aha etanolkortvagnen 4769 tillhör Täby numera? Då har den flyttats från Råsta och är den första icke-ledade etanolbussen i Täby.
Nja, det gick nog lite fort här, 4769 tillhör fortfarande Råsta så vitt jag vet, men är för tillfället utlånad till Hornsberg.
//Fredrik
Citat från: Svoca skrivet 05 mars 2010, 18:04:20 PM
5049 blev skadad vid krock och då får annat exemplar sparas.
5054 är det sista budet!
// Niclas
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 mars 2010, 09:27:46 AM
Nja, det gick nog lite fort här, 4769 tillhör fortfarande Råsta så vitt jag vet, men är för tillfället utlånad till Hornsberg.
//Fredrik
Nja, är inte så säker på att 4769 tillhör Råsta. Enligt verkstaden Söderhallen så lånades 4769 just från
Täby. 4769 blev inte långvarig i Söderhallen, utan den flyttades till Hornsberg. I utbyte fick Söderhallen
låna 5090 från Hornsberg.
Citat från: Svoca skrivet 17 mars 2010, 15:03:44 PM
Nja, är inte så säker på att 4769 tillhör Råsta. Enligt verkstaden Söderhallen så lånades 4769 just från
Täby. 4769 blev inte långvarig i Söderhallen, utan den flyttades till Hornsberg. I utbyte fick Söderhallen
låna 5090 från Hornsberg.
Njo, visst hör den hemma i Råsta. Tillfälliga rymningar kan inte alltid förhindras.
/Ted
Det tycks vara en komplicerad historia runt buss 4769. Tillhör Råsta, utlånad till Täby (där hämtade Söderhallen denna buss), utlånad till Söderhallen och slutligen (?) utlånad till Hornsberg. Fortsättning
följer.....??
Nja, så komplicerat är det knappast... bara man inte lyssnar för mycket på vad verkstaden i Söderhallen säger då de troligen inte varit direkt involverade i det hela och vad gäller Täby så har de nog fått det helt om bakfötterna. ;)
Det här är egentligen lite OT, men då jag deltog på ett hörn för att koordinera denna lilla grej mellan drifterna på Söderhallen och Råsta så kan jag utan att avslöja några större hemligheter berätta att 4769 kördes från Råsta för ett par dagar sedan – har för mig att det var i torsdags. Beroende på diverse orsaker så ställdes vagnen på Tjärhovsplan där sedan den eftermiddagens förare på Flex7 mötte upp och tog över vagnen för vidare färd till Söderhallen.
Då det väl kanske inte är helt bra med en uddavagn på det viset så gjordes någon dag efteråt ytterligare en rockad mellan Söderhallen och Hornsberg. De senare har ju ändå en del 47-vagnar i sitt stall så 4769 passade lite bättre där.
Citat från: Nico skrivet 17 mars 2010, 21:18:57 PM
Nja, så komplicerat är det knappast... bara man inte lyssnar för mycket på vad verkstaden i Söderhallen säger då de troligen inte varit direkt involverade i det hela och vad gäller Täby så har de nog fått det helt om bakfötterna. ;)
Det här är egentligen lite OT, men då jag deltog på ett hörn för att koordinera denna lilla grej mellan drifterna på Söderhallen och Råsta så kan jag utan att avslöja några större hemligheter berätta att 4769 kördes från Råsta för ett par dagar sedan – har för mig att det var i torsdags. Beroende på diverse orsaker så ställdes vagnen på Tjärhovsplan där sedan den eftermiddagens förare på Flex7 mötte upp och tog över vagnen för vidare färd till Söderhallen.
Då det väl kanske inte är helt bra med en uddavagn på det viset så gjordes någon dag efteråt ytterligare en rockad mellan Söderhallen och Hornsberg. De senare har ju ändå en del 47-vagnar i sitt stall så 4769 passade lite bättre där.
Tackar för klarläggandet!
Tack för klargörandet av historien med 4769.
"Skrothörnan" på Söderhallen har börjat rensas de senaste veckorna. Ett antal H 18E/MaxCi har åkt sista resan till Hölö. Kvar står nu fem d:o och väntar på resan mot "döden" i Hölö - 5035, 5036, 5043, 5044 och 5049.