Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: cobra_81 skrivet 03 december 2009, 10:53:58 AM

Titel: Busschaufför klämd...
Skrivet av: cobra_81 skrivet 03 december 2009, 10:53:58 AM
En busschaufför har blivit klämd i mellan 2 bussar här i borås idag.

http://www.bt.se/nyheter/boras/busschauffor-blev-fastklamdbr-under-rullande-buss(1662115).gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/busschauffor-blev-fastklamdbr-under-rullande-buss(1662115).gm)
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2009, 11:36:06 AM
Citat från: cobra_81 skrivet 03 december 2009, 10:53:58 AM
En busschaufför har blivit klämd i mellan 2 bussar här i borås idag.

http://www.bt.se/nyheter/boras/busschauffor-blev-fastklamdbr-under-rullande-buss(1662115).gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/busschauffor-blev-fastklamdbr-under-rullande-buss(1662115).gm)

För den som inte känner till platsen närmare kan nämnas att det där finns tre parkeringsplatser för bussar som för tillfället inte har någon tjänst. Det lutar ganska kraftigt på platsen och det är alltså lätt att en buss kommer i rullning om bromsarna inte är åtdragna eller om de släpper på grund av något tekniskt fel.
En tragisk olycka.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Karsten skrivet 03 december 2009, 12:10:34 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2009, 11:38:03 AM
Kan man kanske anta att det rör sig om den klassiska huvudströmbrytarfadäsen? Som tagit livet av ett antal förare b.la en tidigare kollega till undertecknad

Du menar alltså att handbromsen glömts att ansättas och dörrbromsen släpper då huvudströmmen bryts?
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Ersa skrivet 03 december 2009, 13:33:40 PM
Citat från: Karsten skrivet 03 december 2009, 12:10:34 PM
Du menar alltså att handbromsen glömts att ansättas och dörrbromsen släpper då huvudströmmen bryts?

Precis så. Inträffar nästan enbart med bussar som har dörrbroms, en funktion som tyvärr kan skapa en falsk trygghet. :(
Det "felet" gör man som förare bara en gång. Även om man klarar sig själv, andra människor och bussen utan skador är det en rejält skrämmande upplevelse. Att larmet till förargrinden ska fungera borde vara högprioriterat.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: buskörare skrivet 03 december 2009, 13:35:31 PM
Här hade Råstabromsen kanske kunnat motverka. Hoppas föraren klarade sig utan större skador.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Karsten skrivet 03 december 2009, 13:54:33 PM
Citat från: buskörare skrivet 03 december 2009, 13:35:31 PM
Här hade Råstabromsen kanske kunnat motverka. Hoppas föraren klarade sig utan större skador.

Okej, vad är då Råstabroms för något?
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: buskörare skrivet 03 december 2009, 13:58:58 PM
Citat från: Karsten skrivet 03 december 2009, 13:54:33 PM
Okej, vad är då Råstabroms för något?

Råstabromsen (egentligen felaktigt, det är ingen broms) gör att bussen tutar med signalhornet om man stänger av huvudströmmen utan att ha dragit i handbromsen. Kommer från Råstagaraget i Stockholm som jag tror uppfann detta för att det var en hel del olyckor på deras garageplan.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: michael k skrivet 03 december 2009, 14:15:22 PM
i mariebo jönköping hände det en sådan sak också
föraren sprang och jagade bussen
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: buskörare skrivet 03 december 2009, 14:19:31 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2009, 14:12:51 PM
Problemet är då är det i regel redan försent när du vridit om nyckeln och bussen i värsta fall rullar iväg

Den har gjort sitt jobb och räddat många bussar. Så uppenbarligen räcker det en bra bit på vägen.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: buskörare skrivet 03 december 2009, 14:22:30 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2009, 14:21:35 PM
Så länge inte bussen står i lutning så är det jättebra.

Precis. Och långt ifrån alla står i lutning. Eller så pass kraftig lutning att man inte hinner hoppa in och dra i handbromsen.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: MrX skrivet 03 december 2009, 14:59:06 PM
Citat från: buskörare skrivet 03 december 2009, 13:58:58 PM
Råstabromsen (egentligen felaktigt, det är ingen broms) gör att bussen tutar med signalhornet om man stänger av huvudströmmen utan att ha dragit i handbromsen. Kommer från Råstagaraget i Stockholm som jag tror uppfann detta för att det var en hel del olyckor på deras garageplan.

Det är väl som så att bromsventilen löser ut också? Då blir ju bussen stående. De nya volvobussarna vi fick till Tyresö (och NV också för den delen) har denna funktion.

Det är läskigt med rullande bussar utan broms, usch
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Danne B. skrivet 03 december 2009, 18:43:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2009, 13:33:40 PMAtt larmet till förargrinden ska fungera borde vara högprioriterat.

Detta borde ju vara ett lagkrav på bussar med dörrbroms egentligen... Märkligt att det inte är det? Är ju en enkel sak för SBP att kolla t.ex.!

//Danne
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: yngrot skrivet 03 december 2009, 18:58:00 PM
Tragiskt för vår kollega hoppas han inte får några svåra men av detta... Tyvärr händer sånt här nån gång emellanåt rätt svårt förebygga alla såna här saker... På B-L s bussar går motorn ej att stänga av om p-bromsen inte är dragen det bestämdes för ganska länge sen och fungerar den så kan man inte stänga av motorn och ej heller få bussen på rull ... dörrsummer fungerar väl nuförtiden på de bussar som har grind från fabriken det hände tyvärr ofta förr att tvättpersonalen kopplade bort dem det var orsaken till en Wiima som åker ner i Viskan på 80-talet vagn 193?? Osäker på numret...
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Optimal skrivet 03 december 2009, 19:05:42 PM
Citat från: buskörare skrivet 03 december 2009, 13:58:58 PM
Råstabromsen (egentligen felaktigt, det är ingen broms) gör att bussen tutar med signalhornet om man stänger av huvudströmmen utan att ha dragit i handbromsen. Kommer från Råstagaraget i Stockholm som jag tror uppfann detta för att det var en hel del olyckor på deras garageplan.

Den finns på Busslinks 53xx Scania Omnicity. Vrider man av huvudströmmen utan att ha ansatt handbromsen så tutar bussen och dörrbromsen lossas inte. Iaf inte på endel av dom.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2009, 19:37:21 PM
Citat från: yngrot skrivet 03 december 2009, 18:58:00 PM
Tragiskt för vår kollega hoppas han inte får några svåra men av detta...

Borås Tidning är uppdaterad och tidigare uppgifter om att skadorna var allvarliga men inte livshotande har nu bytts ut mot att han bara blev lindrigt skadad.
http://www.bt.se/nyheter/boras/busschauffor-hamnade-under-buss(1662115).gm

Därmed lär väl två MaxCi-bussar förtidspensioneras. Även om inte skadorna är så stora så lär man väl inte lägga ned några större summor på att reparera dem eftersom de ändå skall bort om ett par månader.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Danne B. skrivet 03 december 2009, 20:13:10 PM
Skönt att han klarat sig så pass bra!!!

Men... Väntar några rättsliga påföljder efter t.ex. en så´n här incident om det skulle visa sig bero på glömd parkeringsbroms?

//Danne
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: yngrot skrivet 04 december 2009, 02:58:25 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2009, 19:37:21 PM
Borås Tidning är uppdaterad och tidigare uppgifter om att skadorna var allvarliga men inte livshotande har nu bytts ut mot att han bara blev lindrigt skadad.
http://www.bt.se/nyheter/boras/busschauffor-hamnade-under-buss(1662115).gm

Därmed lär väl två MaxCi-bussar förtidspensioneras. Även om inte skadorna är så stora så lär man väl inte lägga ned några större summor på att reparera dem eftersom de ändå skall bort om ett par månader.



Vi får väl kolla detta lite för nu börjar det väl bli vagnsbrist om även dessa 2 försvinner...
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 december 2009, 08:43:51 AM
Citat från: Danne B. skrivet 03 december 2009, 20:13:10 PM
Skönt att han klarat sig så pass bra!!!

Men... Väntar några rättsliga påföljder efter t.ex. en så´n här incident om det skulle visa sig bero på glömd parkeringsbroms?

//Danne

Först får det väl utredas om det varit slarv från föraren som lämnade bussen eller ett tekniskt fel. Observera att det inte var den förare som lämnat bussen som skadades utan en annan förare som lite senare råkade gå förbi och såg att bussen börjat rulla. Instinktivt försökte han då stoppa den med armarna men kollegor skrek till honom att han skulle ta sig undan. Därvid snubblade han och hamnade under bussen samt släppades med denna.
Tur i oturen att det stod en buss parkerad framför. Annars hade farten ökat och bussen hade sannolikt hamnat i Viskan så som har hänt ett antal gånger förut. Gångbanan utmed Viskan är livligt använd så det kunde hänt personolyckor där också.
Det var kanske inget smart ingripande av föraren men ändå: genom detta hindrade han en fullt möjlig betydligt svårare olycka.

Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: buskörare skrivet 04 december 2009, 11:24:11 AM
Citat från: Danne B. skrivet 03 december 2009, 20:13:10 PM
Skönt att han klarat sig så pass bra!!!

Men... Väntar några rättsliga påföljder efter t.ex. en så´n här incident om det skulle visa sig bero på glömd parkeringsbroms?

//Danne

Det ska nog mycket till att det ska bli rättsliga åtgärder. Beror väl på om båda bussarna tillhörde samma ägare, men gör dom det har jag svårt att tro att det skulle bli det.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: buskörare skrivet 04 december 2009, 11:25:51 AM
Citat från: Optimal skrivet 03 december 2009, 19:05:42 PM
Den finns på Busslinks 53xx Scania Omnicity. Vrider man av huvudströmmen utan att ha ansatt handbromsen så tutar bussen och dörrbromsen lossas inte. Iaf inte på endel av dom.

Så kanske det är, ja. Att dörrbromsen inte lossas. Vi hade detta på några nya Volvo i Örebro (3223 och uppåt) men jag minns inte mer än att det blev ett himla liv på bussen. Ibland även fast handbromsen låg i. Glapp nånstans.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Danne skrivet 06 december 2009, 00:34:46 AM
Den så kallade "Råstabromsen" fungerar som så att: Om bussens motor stängs av utan att handbromsen är dragen ljuder en summer, öppnar man sen förargrinden ljuder ytterligare en summer, går man trots detta ur bussen och slår av huvudströmmen kommer signalhornet att ljuda och bussens huvudström fortfarande vara på så att dörrbromsen är aktiv.

Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: buskörare skrivet 06 december 2009, 16:34:13 PM
Citat från: Danne skrivet 06 december 2009, 00:34:46 AM
Den så kallade "Råstabromsen" fungerar som så att: Om bussens motor stängs av utan att handbromsen är dragen ljuder en summer, öppnar man sen förargrinden ljuder ytterligare en summer, går man trots detta ur bussen och slår av huvudströmmen kommer signalhornet att ljuda och bussens huvudström fortfarande vara på så att dörrbromsen är aktiv.



Tur att nån kan klargöra ;)
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: preacher skrivet 07 december 2009, 17:46:28 PM
Olyckor är alltid tragiska o när man är stressad eller trött är det lätt hänt.

Nu har vi inte systemet med huvudströmbrytare på våra Citaro i Blekinge utan bara en tändningsnyckel. Om man stänger tändningen utan att dra handbromsen tjuter en summer. Har fungerat hitentils iallafall.

Glad december
Pär
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: TH14b skrivet 08 december 2009, 18:14:52 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 december 2009, 23:14:20 PM
Vad?

Du blandar nog ihop den civilrättsliga delen med en eventuell brottsutredning.

Om det har begåtts ett brott eller ej påverkas inte av vem som är fordonets/fordonens ägare, är det samma ägare så blir det dock knappast någon civilrättslig följd av det hela, men rättsliga åtgärder blir det säkerligen eftersom vårdslöshet faller inom allmänt åtal, enbart om vårdslösheten är att anse som ringa kan påföljd efterges.

I ett fall som detta är det ytterst tveksamt om detta undantag kan åberopas när det uppstod kroppskada.

Vad som inte framkommit i tråden är att det var samme förare som parkerade bussen som blev "överkörd". Om det har betydelse i en rättsprocess vet jag inte, men oavsett om föraren varit vårdslös eller inte har denne enbart skadat sig själv.
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: yngrot skrivet 09 december 2009, 18:11:23 PM


Därmed lär väl två MaxCi-bussar förtidspensioneras. Även om inte skadorna är så stora så lär man väl inte lägga ned några större summor på att reparera dem eftersom de ändå skall bort om ett par månader.

[/quote]


Vagn 026 är redan i trafik 018 väntar på nya vindrutor.. skadorna på bussarna var rätt små ändå...
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: michael k skrivet 09 december 2009, 22:56:35 PM
jag glömde handbromsen en gång
på gedserbåten
när båten tuffade iväg gav sig bussen iväg på egen hand
den parade sig med bussen framför
den bussen hade en skidbox monterad  så mina backspeglar gick på var sin sida om boxen ;D
inte en skråma blev det på någon av bussarna ;D
men det var ju lite pinsamt när de ropade på båten efter mig :-[
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: D_skalis skrivet 10 december 2009, 15:21:17 PM
Tydligen så var det samma chaufför som rammade bilar på Allegatan tidigare i år

http://www.bt.se/nyheter/boras/far-kora-buss-trots-tva-uppmarksammade-olyckor-pa-ett-ar(1674439).gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/far-kora-buss-trots-tva-uppmarksammade-olyckor-pa-ett-ar(1674439).gm)
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: yngrot skrivet 10 december 2009, 18:23:45 PM
B-T gör som vanligt när det gäller B-L men vem som helst kan ju göra en tabbe. Sen är det ju maximal otur att det var samma förare som gjorde detta och den stora masskrocken på Allegatan men han har ändå kört 16 är utan några tabbar... och han tillhör inte dem som kör som en biltjuv...
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Ersa skrivet 11 december 2009, 15:35:47 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2009, 23:41:34 PM
Ja det är väl ganska ointressant för läsarna detta....  att glömma p-bromsen kan nog alla göra men de flesta gångerna händer ju ingenting.
Jag minns att jag dubbelkollade i flera år efter min lilla "incident" 2000 varje gång jag lämnade förarplatsen.

Även bussar där dörrbromsen kan slås av med en strömbrytare kan man få en otäck upplevelse när buss nr 9 av 10 plötsligt rullar fram sedan man öppnat framdörren och släppt fotbromsen. Då är man snabb på handbromsen även i de bussar som man "vet" har dörrbroms inkopplad jämt.
Av någon skum anledning har man ofta gömt ovan nämnda strömbrytare innanför en lucka ovanför föraren på Carrus Star och Volvo 9700, så man inte ser i vilket läge den är i. Man passar även på att gömma strömbrytaren för stoppsignalen där, så man inte kan ändra läge på den sedan man kommit ut på motorvägen... >:(
Titel: SV: Busschaufför klämd...
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 17 december 2009, 19:32:27 PM
Citat från: yngrot skrivet 09 december 2009, 18:11:23 PM

Därmed lär väl två MaxCi-bussar förtidspensioneras. Även om inte skadorna är så stora så lär man väl inte lägga ned några större summor på att reparera dem eftersom de ändå skall bort om ett par månader.




Vagn 026 är redan i trafik 018 väntar på nya vindrutor.. skadorna på bussarna var rätt små ändå...

018 gick på linje 3 idag.