På min senaste resa till Umeå tog jag en avstickare till hälsingland och utnyttjade en dagbiljett på x-trafik till max. Här är några bilder från den turen.
(http://makuhr.se/0911/Klovsjo_Ratan_Trafik_15_AHO831_Ljusdal_20091126.jpg)
KR-Trafik 15
(http://makuhr.se/0911/Klovsjo_Ratan_Trafik_300_RTG112_Bollnas_20091126.jpg)
KR-Trafik 300
(http://makuhr.se/0911/Klovsjo_Ratan_Trafik_109_TSN628_Bollnas_20091126.jpg)
KR-Trafik 109
(http://makuhr.se/0911/Klovsjo_Ratan_Trafik_319_BNP923_Soderhamn_20091126.jpg)
KR-Trafik 319
(http://makuhr.se/0911/Klovsjo_Ratan_Trafik_307_SLJ940_Soderhamn_20091126.jpg)
KR-Trafik 307
(http://makuhr.se/0911/Klovsjo_Ratan_Trafik_336_EER992_Soderhamn_20091126.jpg)
KR-Trafik 336
(http://makuhr.se/0911/Klovsjo_Ratan_Trafik_325_CWD145_Hudiksvall_20091126.jpg)
KR-Trafik 325
(http://makuhr.se/0911/Klovsjo_Ratan_Trafik_344_BOL230_Hudiksvall_20091126.jpg)
KR-Trafik 344
(http://makuhr.se/0911/Klovsjo_Ratan_Trafik_101_TTD934_Hudiksvall_20091126.jpg)
KR-Trafik 101
Citat från: Muk skrivet 01 december 2009, 00:16:02 AM
På min senaste resa till Umeå tog jag en avstickare till hälsingland och utnyttjade en dagbiljett på x-trafik till max. Här är några bilder från den turen.
(http://makuhr.se/0911/Klovsjo_Ratan_Trafik_15_AHO831_Ljusdal_20091126.jpg)
KR-Trafik 15
Ååååh, vill ha på bild.
Var hör den hemma?
Citat från: Bussmicke skrivet 01 december 2009, 01:27:08 AM
Ååååh, vill ha på bild.
Var hör den hemma?
Jaga reda på den nu i vinter eller vår. Det finns nog en viss risk att alla dessa f.d. Inlandsbussar av typen Carrus Regal (KR 15-18) försvinner innan sommaren när de kan ersättas av ett flertal nyare godsbussar som blivit arbetslösa i Jämtland.
Exakt, just därför vill jag veta var den finns.
Fina bilder!
Tack!
KR 300 (Scania Omnilink) är numera i Hudiksvall.. Såg den där i Tisdags...
Citat från: Bussmicke skrivet 01 december 2009, 02:51:07 AM
Exakt, just därför vill jag veta var den finns.
KR 15 går ju bevisligen på den länsöverskridande 56:an mellan Sveg och Ljusdal, men då den är Jämtlandslackad med tillhörande dekaler borde den rimligen tillhöra en Jämtlandsdepå, förmodligen i södra delen av länet. Inom Bergs kommun har man inga godsbussar stationerade vad jag vet, men i Härjedalen borde man ha några. Jag skulle sätta en slant på Sveg, men kanske Christian Ljunggren vet svaret, så vi slipper fumla i totalt mörker? :)
Vad hade Hudiksvall för bussar före Vlo Säffle 8500? Inte Scania VEST V25 iaf! elr?
Citat från: hissen12 skrivet 27 december 2009, 18:56:00 PM
Vad hade Hudiksvall för bussar före Vlo Säffle 8500? Inte Scania VEST V25 iaf! elr?
Hej
Man hade lite blandat med Bussar i Hudik när swebus körde. Både Volvo 8700 carrus och Volvo säffle 8500. Men även en del carrus vegor.
MVH Peter
X-Län
en sak jag har sett här i Söderhamn, det är fortf samma chaufförer som Veolia nu på KR.. Fasst Chaufförerna är väl anstälda på X-trafik Söderhamn? KR sköter väl om bussar och sånt....
Jag har hört från typ 2 Chaufförer att dem gillade VEST v25 bättre en nuvarande 8500.. Dom tycker att 8500 har sega dörrsystem och ryckiga I-Shiftlådor.. Sen en sak jag hörde från en chaufför, att dörren inte går att öppna förrän bussen står helt still och köra iväg när dörrar är helt stängda, VIlket gick att göra med V25..
Hoppas att vi får tillbaka ngn VEST som lånebuss ngn=) Dom är fina.. Förresten, påminner nyare Scania VEST´s inredning V25,ornas?
Citat från: hissen12 skrivet 27 december 2009, 23:40:24 PM
en sak jag har sett här i Söderhamn, det är fortf samma chaufförer som Veolia nu på KR.. Fasst Chaufförerna är väl anstälda på X-trafik Söderhamn? KR sköter väl om bussar och sånt....
Jag har hört från typ 2 Chaufförer att dem gillade VEST v25 bättre en nuvarande 8500.. Dom tycker att 8500 har sega dörrsystem och ryckiga I-Shiftlådor.. Sen en sak jag hörde från en chaufför, att dörren inte går att öppna förrän bussen står helt still och köra iväg när dörrar är helt stängda, VIlket gick att göra med V25..
Hoppas att vi får tillbaka ngn VEST som lånebuss ngn=) Dom är fina.. Förresten, påminner nyare Scania VEST´s inredning V25,ornas?
Hej
X-trafik är bara länstrafikbolag.Dom sköter om planering av tidtabeller linjesträckning osv. X-trafik har inga egna Busschaufförer eller Bussar. KR-Trafik anställde busschaufförer från Veolia i Söderhamn. Detsamma gjorde man i Hudik.De är därför du känner igen många chaufförer.Likadant är de med Bussarna.X-Trafik har inga egna Bussar utan de är KR-Trafiks, fast dom kör ju för X-Trafik ;)
MVH Peter
X-Län
Citat från: hissen12 skrivet 27 december 2009, 23:40:24 PM
Jag har hört från typ 2 Chaufförer att dem gillade VEST v25 bättre en nuvarande 8500.. Dom tycker att 8500 har sega dörrsystem och ryckiga I-Shiftlådor.. Sen en sak jag hörde från en chaufför, att dörren inte går att öppna förrän bussen står helt still och köra iväg när dörrar är helt stängda, VIlket gick att göra med V25..
Det spelar ingen roll vilken bussmodell man köper idag. Alla bussmodeller med dörrbroms är numera utrustade så att bussen måste stå helt still för att dörrarna ska kunna öppnas, samt har långsam stängning. Så ser säkerhetskraven ut idag helt enkelt, vilket de inte gjorde för över 10 år sedan. Om bussen har en gammal kaross från norska Vest (ska inte skrivas ut med versaler då det inte är en förkortning) finska Carrus, svenska Säffle eller spanska Irizar har inte mycket att göra med inredning, inställningar för dörrbromsar eller vilka motorer eller växellådor som används. Det har mest att göra med chassits tillverkare, t.ex Volvo, Scania, Mercedes m.fl.
Citat från: hissen12 skrivet 27 december 2009, 23:40:24 PM
Hoppas att vi får tillbaka ngn VEST som lånebuss ngn=) Dom är fina.. Förresten, påminner nyare Scania VEST´s inredning V25,ornas?
Var lite realistisk nu. Det kommer inte tillbaka någon sliten Veoliavagn till Söderhamn. Om Veolia vinner trafik i X-län i framtiden är dina favoritbussar sedan länge historia ändå. De uppfyller ju idag knappt ens kraven att gå ordinarie trafik i andra län.
Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 09:17:50 AM
Det spelar ingen roll vilken bussmodell man köper idag. Alla bussmodeller med dörrbroms är numera utrustade så att bussen måste stå helt still för att dörrarna ska kunna öppnas, samt har långsam stängning. Så ser säkerhetskraven ut idag helt enkelt, vilket de inte gjorde för över 10 år sedan. Om bussen har en gammal kaross från norska Vest (ska inte skrivas ut med versaler då det inte är en förkortning) finska Carrus, svenska Säffle eller spanska Irizar har inte mycket att göra med inredning, inställningar för dörrbromsar eller vilka motorer eller växellådor som används. Det har mest att göra med chassits tillverkare, t.ex Volvo, Scania, Mercedes m.fl.
Var lite realistisk nu. Det kommer inte tillbaka någon sliten Veoliavagn till Söderhamn. Om Veolia vinner trafik i X-län i framtiden är dina favoritbussar sedan länge historia ändå. De uppfyller ju idag knappt ens kraven att gå ordinarie trafik i andra län.
Får väl ta och åka ngn Scania Vest V25 i framtiden i annat län, Vart finns dom närmast X-län? Annars kanske man får hoppas dom finns kvar i Lund ett tag!
Trevliga bilder! ;)
Citat från: hissen12 skrivet 17 januari 2010, 22:00:24 PM
Får väl ta och åka ngn Scania Vest V25 i framtiden i annat län, Vart finns dom närmast X-län? Annars kanske man får hoppas dom finns kvar i Lund ett tag!
Pröva med Veolia i Östergötland, främst i Motala/Linköping/Norrköping(?)!
CitatDet spelar ingen roll vilken bussmodell man köper idag. Alla bussmodeller med dörrbroms är numera utrustade så att bussen måste stå helt still för att dörrarna ska kunna öppnas, samt har långsam stängning.
Tja...
helt må stämma på alla Volvomodeller nyare än Säffle 2000 (d.v.s 8500, 8700, 9700 mfl) och kanske Omnifamiljen med nya looken. Allting äldre än så vill jag få till att det kan variera mellan vagn till vagn även om det rör sig om samma årsmodell/leverans. Det är mycket ofta man hör "klicket" från dörrvredet/spaken säg...3-5 meter ifrån där föraren tänker stanna och så öppnas dörrarna ett par meter innan bussen stannar helt. Samma sak gäller när föraren stänger dörrarna: det går att gasa iväg ganska omgående (en hav sekund kanske) efter man vridit på spaken, istället för att vänta på att dörren ska gå igen helt.
Det jag skrev ovan ska gälla bara om det är bara framdörrarna som är öppna (om jag kommer ihåg rätt), men det finns även en bunt vagnar i Stockholm där man även kan öppna bakdörrarna när bussen har 3-5 meter till hållplatsen/stänga i farten.
Summa Summarum, istället för att skriva att alla vagnar med dörrbromsar måste stå helt stilla för att dörrarna ska öppna, vill jag få det till att dörrbromsen går i/släpper vid olika tidpunkter helt beroende på individen. :)
Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 januari 2010, 19:08:22 PM
Tja...helt må stämma på alla Volvomodeller nyare än Säffle 2000 (d.v.s 8500, 8700, 9700 mfl) och kanske Omnifamiljen med nya looken. Allting äldre än så vill jag få till att det kan variera mellan vagn till vagn även om det rör sig om samma årsmodell/leverans. Det är mycket ofta man hör "klicket" från dörrvredet/spaken säg...3-5 meter ifrån där föraren tänker stanna och så öppnas dörrarna ett par meter innan bussen stannar helt. Samma sak gäller när föraren stänger dörrarna: det går att gasa iväg ganska omgående (en hav sekund kanske) efter man vridit på spaken, istället för att vänta på att dörren ska gå igen helt.
Det jag skrev ovan ska gälla bara om det är bara framdörrarna som är öppna (om jag kommer ihåg rätt), men det finns även en bunt vagnar i Stockholm där man även kan öppna bakdörrarna när bussen har 3-5 meter till hållplatsen/stänga i farten.
Summa Summarum, istället för att skriva att alla vagnar med dörrbromsar måste stå helt stilla för att dörrarna ska öppna, vill jag få det till att dörrbromsen går i/släpper vid olika tidpunkter helt beroende på individen. :)
Attans, jag var nog lite otydlig. Det jag menade var enbart nya bussmodeller tillverkade efter 2005 med dörrknappar på höger panel, t.ex Volvo 9700, Neoplan Euroliner och turkiska MAN Lions Coach. De bägge sistnämnda är helt fenomenala på att kräva stillastående i 1-2 sek innan dörrar kan öppnas. Dessutom vill den gärna att dörrbromsen ska fortsätta vara låst i 1-3 sek efter att dörrarna stängts helt och föraren gett lite gas. Motorn varvar upp utan att bussen rör sig... och plötsligt släpps bussen lös och hoppar fram. Antal sekunder verkar vara slumpmässigt för tillfället och inte styras av vilken individ det är.
Volvo 9700 är inte alls bråkig på samma sätt, och på den kan man dessutom koppla bort dörrbromsen om man känner för det. Även dörrarna på Solaris Urbino svarar direkt på knapptryckningen och kommer snabbt iväg från hållplatserna jämfört mot slöa nya B9S.
När jag tänker efter borde ju dörrbroms egentligen inte behöva förekomma på förorts/landsbygdsbussar om man istället kopplar så att dörrarna bara kan öppnas när parkeringsbromsen är åtdragen. Men kunna stängas oavsett parkeringsbromsens läge. :)
Det är väl smidigare att ha dörrbroms än att tvingas dra handbromsen på varje hpl...
Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2010, 04:04:47 AM
Det är väl smidigare att ha dörrbroms än att tvingas dra handbromsen på varje hpl...
Även om det tar längre att få upp dörren pga dörrbromsen, än vad det tar att att dra åt handbromsen?
Dessutom är ju "varje hpl" ett relativt begrepp när det gäller långväga landsbygdstrafik.
Jo man stannar ju oftast inte på alla hpl när man kör på "landet".. men låter ju ändå som ett extra moment. Dax för en klassisk kommentar ändå. ;D Det var bättre förr... :D
Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2010, 11:02:35 AM
Jo man stannar ju oftast inte på alla hpl när man kör på "landet".. men låter ju ändå som ett extra moment. Dax för en klassisk kommentar ändå. ;D Det var bättre förr... :D
Vissa skumma landbygdsbussar (byggda utanför Sverige) har faktiskt redan funktionen att parkeringsbromsen
måste vara åtdragen för att bakdörren ska kunna öppnas. Detta trots att de även har en dörrbroms som inte går att koppla ur... ::)
Eller ännu värre som vi hade på våra Vega när de kom summer som tjöt som f#n om p-bromsen inte var dragen.. :P men det löste vi genom att koppla bort elgasen när bakdörren är öppen summern gjorde en hörselskadad och resenärer undra vad det var för fel på bussen..
Citat från: yngrot skrivet 19 januari 2010, 04:04:47 AM
Det är väl smidigare att ha dörrbroms än att tvingas dra handbromsen på varje hpl...
Inte om dörrbromsen är "jobbig".
Våra Volvo 8700 kör jag med avstängd dörrbroms på.
Dom måste dörrarna vara 100% stängda på innan man får nudda gaspedalen, annars kommer man ingen vart. Säffle 2k kan man hålla lagom gas och när bussen tycker det är ok släpper den dörrbroms och glider iväg. På våra börjar dörrbromsen släppa när dörrarna har ca 1dm kvar att stänga, men bussen kommer aldrig i rullning innan dom är helt stängda. Känns ruskigt effektivt och noga avvägt!
Fast 8500 är ju precis lika jobbiga, men vi har bara en sån som tur är. ;) Tacka vet jag Säffle System 2000!
Återstår med andra ord hur det blir för oss med Veolias nya 8500 och 8700