Fortsätter visningen med fler bilder från Falun och bussar tillhöriga Wasatrafik-koncernen. Wastrafik ägde nämligen vid det här laget också Lundsvalls Trafik AB i Bjursås och Svärdsjö-Falu Trafik AB. van Hoolen 708 verkar vara numrerad i Lundvalls serie trots att den är Wasa-lackad.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3519.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3520.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3521.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3522.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/3523.jpg)
Vanhoolen ser väldigt lik GDGs 15-16xx vagnar,hade det något gemensamt i samband med inköpen??
Enligt SBH var Wasatrafik 1508 och 1656 inköpta som GDG 1767-68, det lär ha varit något gemensamt köp....
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2009, 11:36:36 AM
Fortsätter visningen med fler bilder från Falun och bussar tillhöriga Wasatrafik-koncernen. Wastrafik ägde nämligen vid det här laget också Lundsvalls Trafik AB i Bjursås och Svärdsjö-Falu Trafik AB. van Hoolen 708 verkar vara numrerad i Lundvalls serie trots att den är Wasa-lackad.
Wasatrafik tog över Lundvalls Trafik och Svärdsjö Falu Trafikförening omkring 1984/85 och lade bussarna i nummerserien 701-. Denna serie behölls till 1989 då Wasatrafik införde nya fyrsiffriga inv.nr.
Härlig nostalgi. Dom där har man också kört...
Liten tår i ögat...
Klar majoritet av finländare och belgare. Underbara tider! :D
Vad hade den andra Vanhool:en, (1656) för inv nr först ? Nr 1656 borde ju rimligtvis ha tillfallit Ajokki:n 156, men den fick ju heta 1756, till skillnad från övriga 150 vagnar, som fick nr på 1650 serien.
(Kollade själv, Svärdsjö-Falu 756.)