Busslink tog BLÅ express och Ö-snabben från spårvägen och nu har dom bestämt att Busslink inte ska köra BLÅ utan ska ge bort den till Sandarna Transporter.
Som jag känner till Sandarna bara kör färdtjänst och flexlinjen här i Göteborg.
Hoppas att dom gör det bra och sen är det bara att säga grattis till Sandarna Transport till en bra linje.
			
			
			
				Följande frågor poppar upp i mitt huvud.
Vem har bestämt att Sandarna Transporter ska köra Blå Express och Ö-snabben. Busslink? Västtrafik? Ska Sandarna Transporter köra som underentreprenör? Alla omlopp? eller bara enstaka? Med egna eller Busslinks bussar? Finns det någon skriftlig källa till dessa uppgifter?
			
			
			
				Lägger verkligen Busslink ut sånt på underentreprenörer?
			
			
			
				Citat från: IntresseTrafik skrivet 26 november 2009, 21:50:29 PM
Följande frågor poppar upp i mitt huvud.
Vem har bestämt att Sandarna Transporter ska köra Blå Express och Ö-snabben. Busslink? Västtrafik? Ska Sandarna Transporter köra som underentreprenör? Alla omlopp? eller bara enstaka? Med egna eller Busslinks bussar? Finns det någon skriftlig källa till dessa uppgifter?
Ja, det finns ett internt PM om saken (som jag inte har tillgång till just nu). Det gäller även servicelinjerna i Mölndal. Underentreprenad med alla omlopp, såvitt känt. Fordonsfrågan har jag inte svar på ännu.
/Ted
			
 
			
			
				Vadan detta?
			
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 november 2009, 22:02:58 PM
Vadan detta?
Verkligen befogad fråga. Blå Express och Ösnabben lär väl vara två av de mest lönsamma linjerna i denna upphandling. 
Vad gäller servicelinjerna i Mölndal frångår man alltså GS´underentreprenör Göteborgs Buss.
//Jonas G
			
 
			
			
				Citat från: Ted S skrivet 26 november 2009, 22:02:27 PM
Ja, det finns ett internt PM om saken (som jag inte har tillgång till just nu). Det gäller även servicelinjerna i Mölndal. Underentreprenad med alla omlopp, såvitt känt. Fordonsfrågan har jag inte svar på ännu.
/Ted
Svemicke skrev häromdagen att Borås Lokaltrafik skall sälja sina nya 8500-or 228 och 229 till Sandarna. Så där kanske vi i alla fall har två av bussarna och dessutom en förklaring till uppgiften, som jag först fann smått otrolig. Visserligen kör Sandarna färdtjänsten i Borås numera men deras Ford Transit är säkert lämpligare för detta än en 8500 boggi. 
			
 
			
			
				Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 november 2009, 22:32:46 PM
Verkligen befogad fråga. Blå Express och Ösnabben lär väl vara två av de mest lönsamma linjerna i denna upphandling. 
Vad gäller servicelinjerna i Mölndal frångår man alltså GS´underentreprenör Göteborgs Buss.
//Jonas G
Vad är det som skulle vara så "lönsamt" med Blå Express och Ösnabben, och för vem i så fall?
Busslink har onekligen lagt ett mycket lågt pris på kombinationsanbudet av dessa båda kontrakt, så utan att sväva ut kan man nog lungt förmoda att det för Busslink INTE blir någon vinstmaskin med detta uppdrag!
Att Busslink väljer att leja ut detta uppdrag är nog egentligen inte särskilt märkligt. Ett par, tre, max fem bussar placerade i Kungsbacka samt några inne i Göteborg, dessutom med udda fordonstyp (expressmärkta boggibussar) som inte passar in för övrig trafik Busslink vunnit i Partille respektive Mölndal.
Tja, varför inte leja ut det till någon smååkare, alternativt till något företag som råkar finnas etablerade dels i Kungsbacka, dels i centrala Göteborg. Om verksamhet redan finns på dessa båda ställen, är det ingen match att få in 7-8 bussar till för att köra Blå Express. Men att tomköra från Mölndal eller Partille, det verkar inte särskilt vettigt.
			
 
			
			
				Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 november 2009, 22:32:46 PM
Verkligen befogad fråga. Blå Express och Ösnabben lär väl vara två av de mest lönsamma linjerna i denna upphandling. 
Vad gäller servicelinjerna i Mölndal frångår man alltså GS´underentreprenör Göteborgs Buss.
//Jonas G
Men vänta nu här: Ö-snabben står det inget om att Busslink kommer "ge" bort! - läs ursprungsinlägget igen!
			
 
			
			
				Har Busslink angett att de ska använda underentreprenör i anbudet??? 
B-L skall sälja 228 229  måste blivit snabbt bestämt enligt plan skulle de ju använts på 40 linjer... 
			
			
			
				Citat från: yngrot skrivet 27 november 2009, 14:57:51 PM
B-L skall sälja 228 229  måste blivit snabbt bestämt enligt plan skulle de ju använts på 40 linjer... 
Njae, det har väl bara varit ett envist rykte att dessa, liksom vissa andra boggibussar, skulle köras på "40-linjerna". 
Att de skulle övertas av Sandarna är jag också lite tveksam till, men det skulle ju kunna ha ändrats.
			
 
			
			
				Ska kolla detta nästa vecka med den som vet... 
			
			
			
				Uttrycket "bara kör flexlinjen" är väl ett understatement då de kör nog merparten av flexlinjerna i Göteborg.
 
			
			
			
				Ingen som har kollat Busslinks hemsida? ;-)
http://www.busslink.com/default.aspx?id=21232&refid=1609