Scania ska kraftigt minska antalet karossörer som arbetar med påbyggnader på Scanias busschassier. Scanias mål är att få ner antalet påbyggare till ca 20, globalt sett.
http://www.busstidningen.se/2009/11/04/scania-minskar-antalet-karossorer/
Undrar om Helmark blir en av de 20?
I Sverige blir det väl Omni, Irizar, Lahden och Higer som blir aktuella vad jag förstått.
Sen är det klart att man säkert kan beställa någon enstaka special hos tex Helmark - men säkert inget som erbjuds som "lagervara"
Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2009, 20:57:08 PM
Scania ska kraftigt minska antalet karossörer som arbetar med påbyggnader på Scanias busschassier. Scanias mål är att få ner antalet påbyggare till ca 20, globalt sett.
http://www.busstidningen.se/2009/11/04/scania-minskar-antalet-karossorer/
Undrar om Helmark blir en av de 20?
Fortsetter Scania med denne strategien mister de bare trofaste kunder.
Scania sin strategi med å ikke la Vest bygge karosserier på Scania-chassie har ført til at Scania sin markedsandel har blitt sterkt redusert i Norge. Norge vil ikke ha Scanias helbygde busser eller Irizar.
vad känar scania på detta?
Citat från: Mustman skrivet 23 november 2009, 22:36:09 PM
vad känar scania på detta?
Troligen vill man stärka varumärket på samma sätt som volvo har gjort och sälja mer kompletta bussar
Citat från: homer skrivet 23 november 2009, 22:45:35 PM
Troligen vill man stärka varumärket på samma sätt som volvo har gjort och sälja mer kompletta bussar
Enligt det nummer av Trafikforum som kom ut i dag är anledningen att Scania inte vill ta ansvar för vad karossörerna ställer till med när det gäller bussarna. Undantag då för de karossörer som man har samarbetsavtal med, t ex Irizar. Enligt Scania gör karossörerna även ingrepp på chassit vilket gör att de får skulden för sådant de inte rår för.
Citat från: Inge Løvoll skrivet 23 november 2009, 21:17:04 PM
Fortsetter Scania med denne strategien mister de bare trofaste kunder.
Scania sin strategi med å ikke la Vest bygge karosserier på Scania-chassie har ført til at Scania sin markedsandel har blitt sterkt redusert i Norge. Norge vil ikke ha Scanias helbygde busser eller Irizar.
Men Vest kan väl överleva utan Scania? De kan väl bygga karosser på annat som t ex Mercedes?
Finns det inte Irizar i Norge? Varför då?
Hovedgrunnen til at Scania mistet store markedsandeler i Norge var fordi Volvo "stjal" Carrus. Den nest største grunnen er utvilsomt Scanias påtvungne samarbeid med Irizar. Så om Scania skulle kaste ut de karossørene som ødelegger for merkevaren dems er Irizar den første som skulle vært sparket ut, om Norge var et stort marked. Prater man med en sjåfør som kjører mye Irizar så sier de fleste at chassiet og kjøreegenskapene er det beste de noen gang har prøvd, mens karosseriet og de forskjellige løsninger som det medfører er noe av det verste de har kjørt. For meg som passasjer er bussene helt OK, men jeg vet lite om hvordan det er å sitte på førerplass.
Norsk Scania forsøkte faktisk å finne en annen påbygger da det viste seg at Irizar på ingen måte var laget for norske forhold. Det ble blant annet forsøkt med Jonckheere Mistral, men etter hvert fikk de beskjed fra øverste hold om at det ikke var snakk om å importere noe annet enn Irizar.
Det finnes en del Irizar i Norge, men siden OmniExpress ble lansert har det nesten ikke kommet noen. Det er kun SAS Flybussen og Veolia Transport som har kjøpt for ekspresstrafikk, men Flybussen ville nok erstatte de de hadde med helt lik type, og Veolia Transport har vel en internasjonal innkjøpsavtale. Veiene og klimaet mellom Oslo og Gardermoen som Flybussen kjører på er heller ikke på noen måte representativt for Norge generelt. Det har nok også vært solgt et par Irizar til turbusseiere de siste årene, men akkurat det markedet passer de jo egentlig godt til.
Vest sin største kunde gjennom tidene har alltid vært og er fortsatt NSB/Nettbuss, og for dem så er det nesten alltid snakk om Volvo, så Vest kan nok overleve uten Scania, i hvert fall så lenge de har Nettbuss som trofast kunde. Nå har jo Vest også inngått samarbeid med Irisbus, både om å levere helbygg fra Irisbus, men også å bygge Vests modeller på Eurorider-chassi. Men om det vil bli noe populært i Norge er for tidlig å si. Såvidt jeg vet har Vest levert flere busser bygget på Irisbus til Sverige enn til Norge sålangt. Den eneste Irisbus-modellen som selger bra i Norge er Daily, men den har vært populær i mange år, og det er dessuten et helt annet marked.
Siste tilskudd fra Vest nå er at de har begynt å levere busser med HC-lift i framdøra og at de skal forsøke å bygge laventré midibusser på MAN-chassis igjen.
Vest har jo også bygd på blant annet MAN og MB tidligere, men det har kun vært i liten skala, og det virker som man ikke ønsker å bygge på så veldig mange forskjellige chassis. Det er jo også en utfordring for Vest å skulle tilpasse sine karosserier til de forskjellige chassiene.
Men tilbake til saken. Problemet med Scania er at de virker å gjøre alt de kan for å få minst mulig markedsandeler i Norge. Ved å slippe til Vest og andre små karossører og hive ut Irizar hadde de nok hatt en sjanse til å få tilbake markedsandeler, men det er noe som vil ta mange år å bygge opp igjen. De har brukt relativt få år på å rive det ned. Det virker som de fleste av de som trofast handler Scania er de som for alt i verden ikke vil kjøpe noe som det står skrevet Volvo på.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2009, 23:13:32 PM
Men Vest kan väl överleva utan Scania? De kan väl bygga karosser på annat som t ex Mercedes?
För svensk marknad torde det bli Irisbus. Dels därför att de tre ex som hittills har sålts i Sverige har blivit uppskattade ("i varje fall inte sämre än Scania" för att citera en av köparna) och dels därför att Vest redan har ett samarbete med Irisbus.
Det är tveksamt om Volvo vill släppa chassier till Vest för påbyggnad om det är svenska köpare. Hur Mercedes ställer sig i dagsläget vet jag inte, men de tycker måhända att det räcker med deras helbyggda produkter. Däremot har ju MAN gärna sålt chassier för extern karossering.
Under ett par år har Scania inte levererat chassier till Vest. Det blev en uppmjukning i våras men det verkar som sagt nu åter bli en skärpning. Scania har sagt att de skall samarbeta med ett 20-tal karrossörer.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 november 2009, 08:57:24 AM
De flesta bussar som Helmark bygger är ju f.ö dylika uddavagnar så här blir det knappast någon skillnad alls, detsamma gäller ju vanHool
När det gället Van Hool ute på kontinenten är antal en aning större än vad det säljs i Sverige ;)
//Niclas
Citat från: Niklas Bygdestam link=topic=29954.msg219575#msg219575 ;) date=1259014412
Finns det inte Irizar i Norge? Varför då?
Det är inte norskt. ;)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2009, 23:13:32 PM
Men Vest kan väl överleva utan Scania? De kan väl bygga karosser på annat som t ex Mercedes?
Finns det inte Irizar i Norge? Varför då?
Visst skulle Vest kunna bygga på Mercedes men det är ju frågan om nån skulle vilja köpa ett sånt koncept.
Sålda Irizarer finns i Norge men dom är inte alltför många.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 november 2009, 10:28:45 AM
Sålda Irizarer finns i Norge men dom är inte alltför många.
Det har vært registrert ca. 190 Irizarer i Norge så langt, de fleste er nok fortsatt på veien. Det er vel et dusin PB, et halvt dusin "udda" saker som InterCentury og resten er Century. De fleste Century'ene har blitt solgt som Classic, uten at det har gjort dem noe mer populære.
En av de første Contrast eller Center ble jo bygget på MB. Levert til Nettbuss. Gikk rundt Gardermoen en periode