3 bilder på 2 vanhooler
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swe061.jpg)
Swebus 4332 vid garaget i Borlänge sept 2002
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swe062.jpg)
Swebus 4358 i Mora i april 2007
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/swe063.jpg)
Förarplatsbild i 4358
Hur många VanHooler fanns det i 43xx-serien, och var alla av samma årsmodell?
Vilka bussar var vanliga inom Swebus Express innan alla dessa VanHooler köptes in?
1 4327-4341, 4350-4399
2 Första dag itrafik spridda från december 1997 till oktober 1998
3 Pass
Det var väl mest vanhool:er före 43-seriens intåg....
J-A, har du några bilder från Hugo Hedströms väg, och tiden då Swebus hade depån där ?
Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2009, 03:30:02 AM
Hur många VanHooler fanns det i 43xx-serien, och var alla av samma årsmodell?
Vilka bussar var vanliga inom Swebus Express innan alla dessa VanHooler köptes in?
Var det inte så att Swebus Express emanerade ur den gamla veckoslutstrafiken, och att 43-serien var de första Swebus Expressvagnarna (vissa veckoslutsvagnar lackades väl upp och användes till trafiken). I Uppsala användes 3163-3164 samt 3270-3271 som veckoslutsvagnar, något som de mötande förarna söderifrån inte lär ha varit jätte roade av.
Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2009, 03:30:02 AM
Hur många VanHooler fanns det i 43xx-serien, och var alla av samma årsmodell?
Vilka bussar var vanliga inom Swebus Express innan alla dessa VanHooler köptes in?
Det fanns en hel del "gamla" bussar från Interbus och övriga sk veckoslutsbussar som togs över till SweX närdom drog igång trafiken tillsammans med dom nya VH:na. Den som startade SweX var ju "skotten" på Stagecoach som tyckte att Sverige skulle ha ett bättre expressbussnät.
//Niclas
Citat från: Walter skrivet 23 november 2009, 08:43:00 AM
1 4327-4341, 4350-4399
2 Första dag itrafik spridda från december 1997 till oktober 1998
3 Pass
På fråga 3 är svaret att det mestadels var Volvo B10M van Hool Alizée då också men av lite äldre modell. Förekom också Carrus och till och med Säffle. En och annan Neoplan kunde också dyka upp.
Var alla bussarna enligt 1 från början avsedda för Swebus Express med undantag för de som gick för Kustbussen?
Citat från: JoSe skrivet 23 november 2009, 10:23:14 AM
Var det inte så att Swebus Express emanerade ur den gamla veckoslutstrafiken, och att 43-serien var de första Swebus Expressvagnarna (vissa veckoslutsvagnar lackades väl upp och användes till trafiken). I Uppsala användes 3163-3164 samt 3270-3271 som veckoslutsvagnar, något som de mötande förarna söderifrån inte lär ha varit jätte roade av.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2009, 10:43:47 AM
Det fanns en hel del "gamla" bussar från Interbus och övriga sk veckoslutsbussar som togs över till SweX närdom drog igång trafiken tillsammans med dom nya VH:na. Den som startade SweX var ju "skotten" på Stagecoach som tyckte att Sverige skulle ha ett bättre expressbussnät.
Tack för dessa svar. Nu till några följdfrågor:
-Omkring 1991 var väl alla företag (SJ Buss, GDG, Wasatrafik, Diligenstrafiken) ett enda företag vid namn Swebus?
Hade då Swebus själva redan "samlat ihop" veckoslutstrafiken under ett enda namn redan innan Stagecoach kom in i bilden?
-När köpte Stagecoach upp Swebus
-När bildades själva Swebus Express som eget företag?
Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2009, 12:19:33 PM
Tack för dessa svar. Nu till några följdfrågor:
-Omkring 1991 var väl alla företag (SJ Buss, GDG, Wasatrafik, Diligenstrafiken) ett enda företag vid namn Swebus?
Hade då Swebus själva redan "samlat ihop" veckoslutstrafiken under ett enda namn redan innan Stagecoach kom in i bilden?
-När köpte Stagecoach upp Swebus
-När bildades själva Swebus Express som eget företag?
Trafiken började under 1997 men exakt datum kommer jag inte ihåg. Och om SweX var ett eget företag från början är jag osäker på.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2009, 12:25:35 PM
Trafiken började under 1997 men exakt datum kommer jag inte ihåg. Och om SweX var ett eget företag från början är jag osäker på.
Ägandeformen är ju mindre viktig. Men jag är rätt nyfiken både på tiden före 1990, samt 1990-1997 mellan GDG/SJ:s trafik och starten för Swebus Express. Dessa år ser man inte så ofta på bilder.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 11:34:46 AM
Var alla bussarna enligt 1 från början avsedda för Swebus Express med undantag för de som gick för Kustbussen?
Var vissa reserverade för kustbussarna redan vid leverans? Jag trodde de (ca 5) var sådana expresser som blivit överförda till Kustbussarna. Ett flertal av dessa vagnare levde/lever ju vidare inom linjetrafiken.
Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2009, 12:28:28 PM
Ägandeformen är ju mindre viktig. Men jag är rätt nyfiken både på tiden före 1990, samt 1990-1997 mellan GDG/SJ:s trafik och starten för Swebus Express. Dessa år ser man inte så ofta på bilder.
Ja, det var den tiden jag svarade på. SJ Buss och Swebus körde expressbussar redan innan dotterbolaget Swebus Express bildades.
Citat från: Walter skrivet 23 november 2009, 12:36:56 PM
Var vissa reserverade för kustbussarna redan vid leverans? Jag trodde de (ca 5) var sådana expresser som blivit överförda till Kustbussarna. Ett flertal av dessa vagnare levde/lever ju vidare inom linjetrafiken.
Det är riktigt att Kustbussarna ur 43xx-serien överfördes till denna trafik efter en tid hos Swebus Express. Samtliga 65 van Hool-bussar levererades med Swebus Express(Stagecoach)-lack. Det fanns t o m ytterligare åtta i beställning, dessa bussar hamnade istället hos Linjebuss och Birkatrafiken.
Det var väl så att skottens planer för SweX var stora, t ex timmestrafik Gävle-Stockholm, Göteborg-Stockholm m m, därav blev väl ett antal av bussarna övertaliga när verksamheten s a s "landade" på en mer rimlig nivå.
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 november 2009, 23:08:09 PM
Det är riktigt att Kustbussarna ur 43xx-serien överfördes till denna trafik efter en tid hos Swebus Express. Samtliga 65 van Hool-bussar levererades med Swebus Express(Stagecoach)-lack. Det fanns t o m ytterligare åtta i beställning, dessa bussar hamnade istället hos Linjebuss och Birkatrafiken.
Det var väl så att skottens planer för SweX var stora, t ex timmestrafik Gävle-Stockholm, Göteborg-Stockholm m m, därav blev väl ett antal av bussarna övertaliga när verksamheten s a s "landade" på en mer rimlig nivå.
Birka vanhoolerna hade väl andra bagageluckor bak?
Citat från: j-a skrivet 23 november 2009, 23:30:45 PM
Birka vanhoolerna hade väl andra bagageluckor bak?
Jo, av någon anledning är ena luckan av de två baktill i halvformat!
/GL