Hur har det gått med upphandlingen i Jönköpings län efter överklagandet ?
Har varit helt tyst ???
			
			
			
				Varken Lingmerths eller Karlsson Buss i Vaggeryd har överklagat länsrättens dom till Kammarrätten. JLT har skrivit kontrakt med Buss i Väst och Orusttrafiken som börjar köra i juni 2010.
			
			
			
				Trevlig med lite nya entreprenörer i länet d!
			
			
			
				Om jag har förstått det hela rätt så kommer några av de nuvarande fortsätta att köra för Buss i Väst, bla Bottnaryds Trafik, Omnibuslinjen Habo-Hjo och Anebybuss. Frågan är om även Orusttrafiken kommer att använda sig av någon/ några underentreprenörer på något eller några av trafikområdena?
			
			
			
				Skulle vara intressant om Orusttrafiken kommer att göra likdant som Buss i Väst, underentreprenörer.
Börjar det kanske vara lite "inne" att ta hem trafik och sedan lägga ut det på lokala åkare.
Vad kan detta leda till i långa loppet ?
			
			
			
				Värnamo stadsbuss, vem kör den från i sommar?
			
			
			
				Har för mig det var Orust trafiken, men kolla på JLT:s hemsida.
			
			
			
				Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2009, 17:46:41 PM
Värnamo stadsbuss, vem kör den från i sommar?
Orusttrafiken har vunnit trafiken, men sannolikt fortsätter IsakssonKarlsson att köra som underentreprenör. Likaså är det med Sven Carlsson i Gnosjö, som sannolikt också fortsätter som underentreprenör till Orust.
			
 
			
			
				Citat från: julle skrivet 12 december 2009, 13:25:38 PM
Orusttrafiken har vunnit trafiken, men sannolikt fortsätter IsakssonKarlsson att köra som underentreprenör. Likaså är det med Sven Carlsson i Gnosjö, som sannolikt också fortsätter som underentreprenör till Orust.
Karlssonbuss kommer att köra en del av Orusttrafikens del i JLT.
			
 
			
			
				Vad vinner Orusttrafiken på såna här förfarande egentligen?
			
			
			
				Varför ens lägga bud?
			
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 12 december 2009, 19:12:46 PM
Vad vinner Orusttrafiken på såna här förfarande egentligen?
Mellanskillnaden mellan ersättningen från JLT och vad man betalar underentreprenören, samt att man slipper investeringkostnaden för fordon och fastigheter.
Helt säkert kommer underentreprenörskap att öka i framtiden, vilket är ett bra sätt att bibehålla de små och medelstora bussföretagens kunskap.
//eomer
			
 
			
			
				Citat från: eomer skrivet 13 december 2009, 20:32:28 PM
Mellanskillnaden mellan ersättningen från JLT och vad man betalar underentreprenören, samt att man slipper investeringkostnaden för fordon och fastigheter.
Helt säkert kommer underentreprenörskap att öka i framtiden, vilket är ett bra sätt att bibehålla de små och medelstora bussföretagens kunskap.
//eomer
Om de små bolagen är intresserade av att va med på sånt trams där de själva bara förlorar
			
 
			
			
				Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 december 2009, 20:41:06 PM
Om de små bolagen är intresserade av att va med på sånt trams där de själva bara förlorar
Det är ju så här det fungerar i många andra branscher, det är kanske på tiden att införa lite nytänkande även i Bussbranschen.
//Eomer
			
 
			
			
				Sannolikt kommer varken Sven Carlsson och Karlssonbuss/ IsakssonKarlsson att i detta fall behöva köra till "underpris", då bägge dessa lämnade avsevärt lägre pris på Gnosjö- repsektive Värnamopaketen till JLT än vad Orust gjorde. Vi får inte glömma att Orusttrafiken vann på kvalitetsutvärderingen i upphandlingen och inte lägsta pris.
Och som jag sagt tidigare, finns det några bussentreprenörer i Sverige som levererat bra, för att inte säga extremt bra kvalite, så är det just smååkarna i JLT-land, så dessa kommer nog både kunna köra billigt och till utlovad hög kvalité!
			
			
			
				Citat från: julle skrivet 14 december 2009, 00:30:09 AM
Sannolikt kommer varken Sven Carlsson och Karlssonbuss/ IsakssonKarlsson att i detta fall behöva köra till "underpris", då bägge dessa lämnade avsevärt lägre pris på Gnosjö- repsektive Värnamopaketen till JLT än vad Orust gjorde. Vi får inte glömma att Orusttrafiken vann på kvalitetsutvärderingen i upphandlingen och inte lägsta pris.
Men nu blir det ju här väldigt konstigt. Om nu Orusttrafiken vann kvalitetsutvärderingen så kan de alltså ta hem paketet och sedan lägga ut den på någon som fick sämre kvalitetsbetyg i upphandlingen. 
Fast det här kanske säger mest om hur orättvis kvalitetsutväreringen är. Som någon sa att den som ljuger bäst vinner kvalitetstutvärderingen. Små företag har inte en chans därför att de inte kan dokumentera det som efterfrågas. 
Jag ifrågasätter dock inte att Karlssonbuss och Sven Carlsson kommer att kunna leverera till hög kvalitet, minst lika hög som Orusttrafiken. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2009, 12:45:37 PM
Men nu blir det ju här väldigt konstigt. Om nu Orusttrafiken vann kvalitetsutvärderingen så kan de alltså ta hem paketet och sedan lägga ut den på någon som fick sämre kvalitetsbetyg i upphandlingen. 
Fast det här kanske säger mest om hur orättvis kvalitetsutväreringen är. Som någon sa att den som ljuger bäst vinner kvalitetstutvärderingen. Små företag har inte en chans därför att de inte kan dokumentera det som efterfrågas. 
Jag ifrågasätter dock inte att Karlssonbuss och Sven Carlsson kommer att kunna leverera till hög kvalitet, minst lika hög som Orusttrafiken. 
Huvudmannen ska dock godkänna alla underentreprenörer, och har då har dock all rätt i världen att dra i nödbromsen om ett företag med "låg kvalitet" ska rekryteras. Med detta menar jag heller inget negativt om Carlsson & Karlsson, utan skriver bara hur det fungerar rent allmänt.
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 14 december 2009, 15:40:45 PM
Huvudmannen ska dock godkänna alla underentreprenörer, och har då har dock all rätt i världen att dra i nödbromsen om ett företag med "låg kvalitet" ska rekryteras. Med detta menar jag heller inget negativt om Carlsson & Karlsson, utan skriver bara hur det fungerar rent allmänt.
Jovisst. Men det är ju konstigt att ett företag kan slå ut ett mindre genom att utlova bättre kvalitet och sedan inte köra. Och det är minst lika konstigt att huvudmannen först ger ett bolag väsentligt högre kvalitetsbetyg och sedan accepterar att ett annat företag som tidigare fått väsentligt lägre kvalitetsbetyg kör. Men detta säger väl egentligen bara hur felaktigt kvalitetsutvärderingen fungerar. Jag tycker det är bara bra att JLT tar sitt förnuft till fånga och låter dessa duktiga bussbolag köra trots att det inte gick enligt LOU. Det är alltså LOU som skall ändras. 
			
 
			
			
				Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2009, 12:45:37 PM
Men nu blir det ju här väldigt konstigt. Om nu Orusttrafiken vann kvalitetsutvärderingen så kan de alltså ta hem paketet och sedan lägga ut den på någon som fick sämre kvalitetsbetyg i upphandlingen. 
Fast det här kanske säger mest om hur orättvis kvalitetsutväreringen är. Som någon sa att den som ljuger bäst vinner kvalitetstutvärderingen. Små företag har inte en chans därför att de inte kan dokumentera det som efterfrågas. 
Jag ifrågasätter dock inte att Karlssonbuss och Sven Carlsson kommer att kunna leverera till hög kvalitet, minst lika hög som Orusttrafiken. 
Här kan jag bara hålla med dig. Fast man får väl se det som så att det är JLT som betalar mellanskillnaden för att få den "nödvändiga" dokumentation och certifiering för hur trafiken ska bedrivas. Sedan att alla vet att det bara är en sysselsättningspolitisk åtgärd för att några cerfieringsinstitut och tjänstemän också ska ha sin del av inbetalade skattepengar spelar inte så stor roll.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 december 2009, 15:51:51 PM
Jovisst. Men det är ju konstigt att ett företag kan slå ut ett mindre genom att utlova bättre kvalitet och sedan inte köra. Och det är minst lika konstigt att huvudmannen först ger ett bolag väsentligt högre kvalitetsbetyg och sedan accepterar att ett annat företag som tidigare fått väsentligt lägre kvalitetsbetyg kör. Men detta säger väl egentligen bara hur felaktigt kvalitetsutvärderingen fungerar. Jag tycker det är bara bra att JLT tar sitt förnuft till fånga och låter dessa duktiga bussbolag köra trots att det inte gick enligt LOU. Det är alltså LOU som skall ändras. 
Nej det är inte fel på LOU, snarare i så fall på de kriterier som JLT satt upp för att bolagen ska få poäng i tävlingen. Nu vet jag inte vad för krav som ställdes i den aktuella upphandlingen men det kan ju ibland vara krav som går emot syftet med kraven. Ibland gör man en jätteinsats för miljön och föreskriver att fordonen ska tvättas i en miljövänlig certifierad tvättanläggning varje dag, som då givetvis bara finns hos ett stort bolag flera mil bort på en centralort dit man får tomköra tur en gång om dagen.