(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5463531Lw-B.jpg?t=1258748825)
Under besökstiden tisdagar och torsdagar på Löwenströmska hann Råstabussen på linje 542 med en tur till och från Upplands Väsby Station på 531:an.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5428520xSoSt-B.jpg?t=1258748885)
I den sparade körspecen kunde jag kolla vad x-et står för: Man körde Rudbecksskolan - Rotebro, ej via Viby. Inofficiell skyltning. (Sen bar det av till Spånga Station och fyra fst-turer till Mjölbyplan på 540).
Härliga bilder som vanligt, vilken kvalité!
Museivagnen 5428 hade tydligen förlorat sin vita linje under vindrutan... Rätta mig om jag har fel men alla H23/H24/H30 hade väl vit linje under vindrutan efter ombyggnad till högertrafik men vissa vagnar fick den övermålad efter krockskador och liknande...?
****
Härliga bilder.
Tackar&Bockar!
HJP
Citat från: Hobgoblin skrivet 20 november 2009, 21:57:12 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5463531Lw-B.jpg?t=1258748825)
Under besökstiden tisdagar och torsdagar på Löwenströmska hann Råstabussen på linje 542 med en tur till och från Upplands Väsby Station på 531:an.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5428520xSoSt-B.jpg?t=1258748885)
I den sparade körspecen kunde jag kolla vad x-et står för: Man körde Rudbecksskolan - Rotebro, ej via Viby. Inofficiell skyltning. (Sen bar det av till Spånga Station och fyra fst-turer till Mjölbyplan på 540).
Är det två vanliga Capitoler eller kan det vara Essingecapitoler? Jag inbillar mig att den undre bussen är lite smalare
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 00:05:49 AM
Är det två vanliga Capitoler eller kan det vara Essingecapitoler? Jag inbillar mig att den undre bussen är lite smalare
Hej!
Den övre (H24 5463) är 2.50 m bred, den undre (H23 5428) är 2.36 m bred.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 november 2009, 22:25:12 PM
Härliga bilder som vanligt, vilken kvalité!
Museivagnen 5428 hade tydligen förlorat sin vita linje under vindrutan... Rätta mig om jag har fel men alla H23/H24/H30 hade väl vit linje under vindrutan efter ombyggnad till högertrafik men vissa vagnar fick den övermålad efter krockskador och liknande...?
En vagn (H30 5594) fick behålla SS-snibben efter ombyggnad till högertrafik.
Sedan högerombyggdes ju H24 5451 mycket tidigt och fick då den ljusare röda SS-färgen med tillhörande snibb,
men gick troligtvis ej i detta utförande i ordinarie SL-trafik efter dagen H
utan lackerades då om i den oxblodsröda SL-färgen utan snibb.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 00:54:24 AM
Hej!
Den övre (H24 5463) är 2.50 m bred, den undre (H23 5428) är 2.36 m bred.
En vagn (H30 5594) fick behålla SS-snibben efter ombyggnad till högertrafik.
Sedan högerombyggdes ju H24 5451 mycket tidigt och fick då den ljusare röda SS-färgen med tillhörande snibb,
men gick troligtvis ej i detta utförande i ordinarie SL-trafik efter dagen H
utan lackerades då om i den oxblodsröda SL-färgen utan snibb.
mvh K R
Fanns det snibb på några SS-bussar före Metropolbussar och senare Capitoler kom? Eller var detta något som infördes med just Metropolbussarna? Jag har alltid tyckt att snibben känns lite USA-influerad och misstänkt att detta är en design som kom just från USA och Mackbussar. Kan detta stämma?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 01:07:59 AM
Fanns det snibb på några SS-bussar före Metropolbussar och senare Capitoler kom? Eller var detta något som infördes med just Metropolbussarna? Jag har alltid tyckt att snibben känns lite USA-influerad och misstänkt att detta är en design som kom just från USA och Mackbussar. Kan detta stämma?
Uddevalla-Macken hade i alla fall snibb.
(http://www.savenfjord.nu/mack.JPG)
Det påstås att snibben i själva verket var en stiliserad markering för "Ingång fram". Hade inte en eller några av SS H17-bussar också snibb? Den kan ju i alla fall vara influerad från USA där den kan ha betytt samma sak eller något helt annat.
(Det sägs att i Pakistan fick man "SJ" på gåvobussarna från Sverige till att bli "Safe Journey". Förmodligen är det en skröna).
:D
Mr H
En snabb koll i mina böcker visar att snibb på fronten förekom rätt flitigt i USA åtminstone sedan tidigt 40-tal. Även på bussar med motorn fram. Snibben förekom i olika storlekar och var ibland riktad uppåt.
Citat från: Mr H skrivet 21 november 2009, 09:55:04 AM
Hade inte en eller några av SS H17-bussar också snibb?
Mr H
Hej!
H17E A75005, en Volvo B646 med kaross från ASJ hade snibb i fronten från leverans.
H17D A75206, en Volvo B657 med Hägglundskaross hade från början sedvanliga Hägglundsribbor som dekoration
i den genombrutna frontplåten, men fick senare hel frontplåt som då lackerades med snibb.
mvh K R
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 21 november 2009, 10:02:47 AM
En snabb koll i mina böcker visar att snibb på fronten förekom rätt flitigt i USA åtminstone sedan tidigt 40-tal. Även på bussar med motorn fram. Snibben förekom i olika storlekar och var ibland riktad uppåt.
Kan detta ses som ett bevis på att snibben skulle komma från USA och att den kom till Sverige i samband med införandet av kopior av Mackbussar i Sverige, dvs Metropolbussarna? Jag har en tid trott att det skulle vara på det viset men det skulle vara intressant att veta om jag har rätt eller fel i min teori
Samtidigt är jag inte 100 % säker på att just USA skulle varit förebild. Om jag förstått saken rätt förekom nämligen snibb även i Tyskland och någon kan även ha tittat lite även där. Men om de två importerade Mackbussarna var först i Sverige med snibb borde det nog komma från USA
Vi har sett hur den kvarvarande Mackbussprototypen ser ut, den har snibb, men var det original när den kom till Sverige? Det fanns en Mackbuss till som skrotades så gott som omedelbart när den anlände till Sverige. Hur såg den ut när den kom till Sverige? Hade den snibb eller inte?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 11:25:42 AM
Vi har sett hur den kvarvarande Mackbussprototypen ser ut, den har snibb, men var det original när den kom till Sverige? Det fanns en Mackbuss till som skrotades så gott som omedelbart när den anlände till Sverige. Hur såg den ut när den kom till Sverige? Hade den snibb eller inte?
Jag har sett bilder på den när den var ny i Uddevalla och då hade den snibb. Bussen på mn bild är för övrigt i den färgsättning som den hade när den lämnade Uddevalla. Fast liter mer sliten förstås.
Så vi kan nog på goda grundar anta att åtminstone den ena Macken hade snibb redan när den kom till Sverige.
Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 10:10:40 AM
Hej!
H17E A75005, en Volvo B646 med kaross från ASJ hade snibb i fronten från leverans.
H17D A75206, en Volvo B657 med Hägglundskaross hade från början sedvanliga Hägglundsribbor som dekoration
i den genombrutna frontplåten, men fick senare hel frontplåt som då lackerades med snibb.
mvh K R
****
Även SS H20 (Volvo) hade snibb.
HJP
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 11:25:42 AM
Vi har sett hur den kvarvarande Mackbussprototypen ser ut, den har snibb, men var det original när den kom till Sverige? Det fanns en Mackbuss till som skrotades så gott som omedelbart när den anlände till Sverige. Hur såg den ut när den kom till Sverige? Hade den snibb eller inte?
Hej!
Mack-bussen från Uddevalla, som är bevarad och som Staffan visade bild på här ovan är av typ C-41.
Denna gick till en början i provtrafik för SJ (gul med grön snibb) och kom sedermera till Uddevalla,
dit även fyra Capitol C70/3 levererades 1957-58.
Om detta skrivs f ö i en mindre artikel i tidningen Classic Motor nr 12/2009.
Om provvagnen vid SS, H17 A514 Mack C-50, avses som den andra vagnen kan bilder på denna beskådas
på Spårvägsmuséets fotodatabas. Ange "Mack" som sökord i fältet för Motiv på denna sida:
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_advanced.aspx?id=14065
Denna buss demonterades senare hos Scania-Vabis i Södertälje inför produktionen av C50 Metropol.
mvh K R
Så man krockade provbussen i Febr 1950 . var det det som ledde att den skrotades ?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 00:05:49 AM
Är det två vanliga Capitoler eller kan det vara Essingecapitoler? Jag inbillar mig att den undre bussen är lite smalare
Precis som med CF modellen så ser du rätt enkelt om det är en smalare variant genom att notera den raka plåtlisten mellan vindrutorna i fronten, då den smalare modellen har denna, medans modeller med fullbredd som du ser på bilden ovan, har en integrerad fönsterstolpe med karossen, då också med avrundade hörn på vindrutorna.
//M
Citat från: Svempa skrivet 21 november 2009, 17:24:38 PM
Så man krockade provbussen i Febr 1950 . var det det som ledde att den skrotades ?
Hej!
Nej, bussen gick i provtrafik för SS mellan 1949 och 1951, så bussen reparerades efter den krock
som det finns bilder på bussen efter kollisionen i Spårvägsmuséets fotodatabas.
På dessa bilder ser man ett veck i takkanten ovanför destinationsskylten som även syns på den bild (post nr 2)
på Macken tagen på Norr Mälarstrand med Stadshuset i bakgrunden skyltad linje 61.
Denna bild är visserligen daterad 1949, men är förmodligen tagen senare.
Sedan demonterades bussen som sagt i Södertälje,
detta för att utgöra mall för tillverkning av svetsjiggar inför produktionen av Scania-Vabis C50 Metropol.
mvh K R
Citat från: Svempa skrivet 21 november 2009, 17:24:38 PM
Så man krockade provbussen i Febr 1950 . var det det som ledde att den skrotades ?
Var det inte meningen att den skulle skrotas ändå? Att man köpte den för att just skrota och kopiera alla delar för att bygga bussar själva?
Man demonterade Mackbussen just för att få mallar till svetsjiggarna, samt även detaljstudier av uppbyggnaden. Ritningar är ju en sak, men IRL är ännu bättre. Det här var ju något helt nytt för Scania-Vabis, en helbyggd buss.
Citat från: Hobgoblin skrivet 20 november 2009, 21:57:12 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5463531Lw-B.jpg?t=1258748825)
Under besökstiden tisdagar och torsdagar på Löwenströmska hann Råstabussen på linje 542 med en tur till och från Upplands Väsby Station på 531:an.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5428520xSoSt-B.jpg?t=1258748885)
I den sparade körspecen kunde jag kolla vad x-et står för: Man körde Rudbecksskolan - Rotebro, ej via Viby. Inofficiell skyltning. (Sen bar det av till Spånga Station och fyra fst-turer till Mjölbyplan på 540).
Finfina bilder! :) Turerna på 540, var det Extraturer, mellan Spånga Station-Rinkeby Mjölbyplan?
/Peter
Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 18:22:57 PM
Hej!
Nej, bussen gick i provtrafik för SS mellan 1949 och 1951, så bussen reparerades efter den krock
som det finns bilder på bussen efter kollisionen i Spårvägsmuséets fotodatabas.
På dessa bilder ser man ett veck i takkanten ovanför destinationsskylten som även syns på den bild (post nr 2)
på Macken tagen på Norr Mälarstrand med Stadshuset i bakgrunden skyltad linje 61.
Denna bild är visserligen daterad 1949, men är förmodligen tagen senare.
Sedan demonterades bussen som sagt i Södertälje,
detta för att utgöra mall för tillverkning av svetsjiggar inför produktionen av Scania-Vabis C50 Metropol.
mvh K R
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2749.jpg (http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2749.jpg)
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2750.jpg (http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2750.jpg)
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2751.jpg (http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2751.jpg)
Bilder!
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 21 november 2009, 20:35:29 PM
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2749.jpg (http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2749.jpg)
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2750.jpg (http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2750.jpg)
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2751.jpg (http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2751.jpg)
Bilder!
/Janne
Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 18:22:57 PM
På dessa bilder ser man ett veck i takkanten ovanför destinationsskylten som även syns på bilden
på Macken tagen på Norr Mälarstrand med Stadshuset i bakgrunden skyltad linje 61.
Denna bild är visserligen daterad 1949, men är förmodligen tagen senare.
...och här är bilden från Norr Mälarstrand:
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-B388.jpg
mvh K R
Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 21:24:22 PM
...och här är bilden från Norr Mälarstrand:
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-B388.jpg
mvh K R
På den tiden tyckte väl alla att den här bussen var ett under av modernitet :D
Säkert! På den tiden var Spårvägens modernaste buss H15, "Höghusen". Skillnaden är ju, om inte milsvid, ganska så stor.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 november 2009, 22:25:12 PM
Museivagnen 5428 hade tydligen förlorat sin vita linje under vindrutan... Rätta mig om jag har fel men alla H23/H24/H30 hade väl vit linje under vindrutan efter ombyggnad till högertrafik men vissa vagnar fick den övermålad efter krockskador och liknande...?
Ja, antagligen förenklade man det för sig allteftersom; jag noterade inga datum när det begav sig. Förutom 418 och 428 har jag 414, 433, 434 och 440 på bild med samma front.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5418507Rsta-B.jpg?t=1258893068)
Linje 507 kom till 4.4.1972 då inflyttningen i Hallonbergen hade börjat. Gick via Hallonbergen till Råstagaraget. 508 kördes via Ör till Ursvik, ibland även till Råsta.
Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 15:56:06 PM
Hej!
Mack-bussen från Uddevalla, som är bevarad och som Staffan visade bild på här ovan är av typ C-41.
Denna gick till en början i provtrafik för SJ (gul med grön snibb) och kom sedermera till Uddevalla,
dit även fyra Capitol C70/3 levererades 1957-58.
Om detta skrivs f ö i en mindre artikel i tidningen Classic Motor nr 12/2009.
Om provvagnen vid SS, H17 A514 Mack C-50, avses som den andra vagnen kan bilder på denna beskådas
på Spårvägsmuséets fotodatabas. Ange "Mack" som sökord i fältet för Motiv på denna sida:
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_advanced.aspx?id=14065
Denna buss demonterades senare hos Scania-Vabis i Södertälje inför produktionen av C50 Metropol.
mvh K R
Hade SS en eller flera Mack som provbuss?
Jag har en bild på en Mackbuss i Stockholm som en numera avliden vän har tagit, ska försöka leta fram den.
SS hade blott en enda Mackbuss (till låns av Scania-Vabis) som provbuss, det var C50:an i grönt och silver som visats på flera bilder. Denna var så gott som identisk med Metropolerna bortsett från motorn och en del andra detaljer. Bussen demonterades av Scania-Vabis, enligt tidigare inlägg.
Den andra Mackbussen, C41:an, provades av SJ för att sedan säljas till UOT i Uddevalla. Denna lever kvar hos Tommy Karlsson i Värmland.
Citat från: Peter Rost skrivet 21 november 2009, 19:44:51 PM
Finfina bilder! :) Turerna på 540, var det Extraturer, mellan Spånga Station-Rinkeby Mjölbyplan?
/Peter
Ja, de var oannonserade förstärkningsturer med tomning tillbaka. Mycket resande var det via Spånga stn innan Järvabanan öppnades, Rinkeby försörjdes förstås huvudsakligen av 552 från Sundbybergs station.
/Hasse
Sökte på "prototyp" och hittade Jönköpings-Metropolen! Den har jag aldrig sett på bild förr.
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg
M.v.h.
Ola
Moderators edit: länken korrigerad
Intressant bild! Den måste ha tagits tidigast omkring 1960, då SS-Metropolerna har blivit av med "blinkpilarna" i fronten, vilka sitter kvar på Jönköpingsbussen. Kanske är bussen ute på en abonnemangskörning och har parkerats vid BSS-terminalen Ringvägen.
Alternativt är det något år innan Dagen H, och Wallenberg har köpt den från Jönköping. Kanske hann den provas på BSS innan den gick till SOAB och blev blå?
Någon prototypbuss är det inte frågan om, den ingick i seriertillverkningen, den enda som inte gick till SS. Istället fick SS en extra Capitol. Jönköpingsbussen hamnade sedan hos SOAB och slutade sina dar på Silverdalens Mek Verkstad.
Citat från: Ola Almquist skrivet 23 november 2009, 10:25:49 AM
Sökte på "prototyp" och hittade Jönköpings-Metropolen! Den har jag aldrig sett på bild förr.
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg
M.v.h.
Ola
Moderators edit: länken korrigerad
Mycket intressant! Första gången jag ser en färgbild på bussen. Det är nog också första gången jag ser bild på bussen framifrån :D
Skyltskåpet är faktiskt bredare än det som brukar finnas på SS-bussarna. Jämför gärna med SS-Metropolen som syns till vänster. Undrar om bussen levererades med detta bredare skyltskåp efter önskemål från Jönköping eller om man i Jönköping kan ha modifierat detta i efterhand
Har för mig att jag sett en annan äldre bild på den bussen, men med samma skyltskåp som SS Metropoler, så man kan nog tänka sig att det modifierats i efterhand för att få plats med en normal destrulle.
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 november 2009, 11:56:25 AM
Har för mig att jag sett en annan äldre bild på den bussen, men med samma skyltskåp som SS Metropoler, så man kan nog tänka sig att det modifierats i efterhand för att få plats med en normal destrulle.
Låter ju troligt. Men använde alltså Jönköping sin Metropolbuss ibland till beställningstrafik? Hur lämplig var den bussen för långfärd? Jag har alltid utgått från att Metropolbussar varit typiska stadsbussar
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2009, 12:02:29 PM
Låter ju troligt. Men använde alltså Jönköping sin Metropolbuss ibland till beställningstrafik? Hur lämplig var den bussen för långfärd? Jag har alltid utgått från att Metropolbussar varit typiska stadsbussar
Om de verkligen använde bussen för långturer vet jag ej, men med dåtidens vägar var det nog inget större problem att hålla ett bra tempo med en Metropol, och för föraren var det nog skönt att slippa motorbullret. Inredning var ju inte avsedd för längre turer, men folk hade lägre krav förr.
Den hade i alla fall en enorm dest.rulle då den rullade i Södertälje sommaren 1967 då Södertäljes dest.rulla hade sytts på den befintliga från Jönköping!
Mr H
Märkligt, visst ser det väl ut på bilden som man ersatt körriktningsklubban med någon större blinkersanordning på samma plats (bakom dörr 2)? Måste varit ett provisorium då jag är ganska så säker på att den hade klubborna på slutet.
Mr H
Tusen tack för dessa två härliga Råsta-Capitol-bilder!
Jag tycker det är väldigt intressant att se bilden på Metropolbussen från Jönköping. Bussen är ju verkligen unik :D
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg
Var bussen lackad likadant som deras Capitoler var på den tiden? Eller var det bara Metropolbussen som hade denna lack?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2009, 20:16:30 PM
Jag tycker det är väldigt intressant att se bilden på Metropolbussen från Jönköping. Bussen är ju verkligen unik :D
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg
Var bussen lackad likadant som deras Capitoler var på den tiden? Eller var det bara Metropolbussen som hade denna lack?
Metropolen tillhörde Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna och Capitolerna Jönköpings Kommunala Trafikverk. Det var alltså två olika bolag med olika lack. Metropolen hade samma lack samt TJH:s övriga bussar. JKT:s bussar var huvudsakligen blå.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 20:51:12 PM
Metropolen tillhörde Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna och Capitolerna Jönköpings Kommunala Trafikverk. Det var alltså två olika bolag med olika lack. Metropolen hade samma lack samt TJH:s övriga bussar. JKT:s bussar var huvudsakligen blå.
Hur kommer det sig egentligen att denna udda, tvåhundrade Metropol hamnade i Jönköping av alla ställen? Inget ont om Jönköping, men det förefaller lite udda att SS beställde 199 och Jönköping 1.
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 november 2009, 11:56:25 AM
Har för mig att jag sett en annan äldre bild på den bussen, men med samma skyltskåp som SS Metropoler, så man kan nog tänka sig att det modifierats i efterhand för att få plats med en normal destrulle.
Hej!
Kan ju vara den bilden som finns att se på Jönköpings Spårvagns- och Busshistoriska Sällskaps hemsida:
http://www.jsbs.se/index.htm
Välj "Jönköping-Huskvarna bussarna" i vänstra kolumnen och scrolla ner en bit.
Denna bild fanns även med i Färdskrivaren nr 4/2008 i dess artikel om Scania-Vabis Metropol.
Överst på sidan finns en färgbild på en annan TJH-buss, som uppvisar samma färgschema
som på bilden på Metropolen från Skanstull (som f ö är daterad 1964).
mvh K R
Citat från: Cero skrivet 23 november 2009, 21:26:01 PM
Hur kommer det sig egentligen att denna udda, tvåhundrade Metropol hamnade i Jönköping av alla ställen? Inget ont om Jönköping, men det förefaller lite udda att SS beställde 199 och Jönköping 1.
Hej!
SS beställde 200 Metropoler av Scania-Vabis. Att en av dessa i stället såldes till Jönköping kan bero på att man
även försökte sälja in vagntypen till andra operatörer i landet.
Två SS-Metropoler (A75060-61) provades även i Göteborg i ett utbyte mellan SS och GS,
där det i gengäld till Stockholm kom två Volvo B658 med Hägglundskaross (litt H17C O824, O837).
Dessa vagnar målades om i resp. bolags färger under lånetiden (år 1954), men behöll enligt uppgift
sina ordinarie länsregistreringar.
Som ersättning för den uteblivna 200:de Metropolen erhöll SS senare 181 st C70 Capitol (litt H21-22) i stället för beställda 180 st.
mvh K R
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 20:51:12 PM
Metropolen tillhörde Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna och Capitolerna Jönköpings Kommunala Trafikverk. Det var alltså två olika bolag med olika lack. Metropolen hade samma lack samt TJH:s övriga bussar. JKT:s bussar var huvudsakligen blå.
Så Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna köpte aldrig någon Capitol? Någon som vet varför de då nöjde sig med en enda Metropolbuss? Jag har alltid trott att den här Metropolbussen var den som ledde till att det kom Capitoler till Jönköping, men tydligen hade jag alltså fel?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2009, 23:09:37 PM
Så Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna köpte aldrig någon Capitol? Någon som vet varför de då nöjde sig med en enda Metropolbuss? Jag har alltid trott att den här Metropolbussen var den som ledde till att det kom Capitoler till Jönköping, men tydligen hade jag alltså fel?
Capitol var för liten för Huskvarna-trafiken. Att det bara blev en enda torde alltså ha berott på att Scania lade ned Metropol-tillverkningen.
Det är väl inte otänkbart att kommunen sneglade på Huskvarnas Metropol innan de bestämde sig för Capitol. Jönköping är för övrigt den stad som köpte flest Capitol näst efter Stockholm.
Citat från: K R skrivet 23 november 2009, 21:54:35 PM
Hej!
SS beställde 200 Metropoler av Scania-Vabis. Att en av dessa i stället såldes till Jönköping kan bero på att man
även försökte sälja in vagntypen till andra operatörer i landet.
Två SS-Metropoler (A75060-61) provades även i Göteborg i ett utbyte mellan SS och GS,
där det i gengäld till Stockholm kom två Volvo B658 med Hägglundskaross (litt H17C O824, O837).
Dessa vagnar målades om i resp. bolags färger under lånetiden (år 1954), men behöll enligt uppgift
sina ordinarie länsregistreringar.
Som ersättning för den uteblivna 200:de Metropolen erhöll SS senare 181 st C70 Capitol (litt H21-22) i stället för beställda 180 st.
mvh K R
På den bilden ser man att den Metropolen har ett likadant skyltskåp som SS-Metropolerna. Så det visar tydligen att man i efterhand tydligen gjort skyltskåpet större efter en tid
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2009, 08:24:46 AM
Capitol var för liten för Huskvarna-trafiken. Att det bara blev en enda torde alltså ha berott på att Scania lade ned Metropol-tillverkningen.
Det är väl inte otänkbart att kommunen sneglade på Huskvarnas Metropol innan de bestämde sig för Capitol. Jönköping är för övrigt den stad som köpte flest Capitol näst efter Stockholm.
Så det var storleken som avgjorde. Men nog måste de väl haft en tanke på fler bussar när de köpte Metropolbussen? Hade inte Scania något som helst intresse att annars marknadsföra Metropolbussarna till andra än SS? I Uppsala köptes under samma tid ödorna. Här hade man intressen för stora bussar under denna tid. Men jag skulle nog kunna tänka mig att ett alternativ till ödlorna hade kunnat vara just Metropolbussarna
Metropol var för stor för alla andra, och för tung t o m för Stockholms innerstad. Därför byggde Scania istället Capitol.
Metropolen var byggd för städer i USA, med rutnät av raka breda gator, den passade inte i Europas gamla trånga städer med ofta medeltida stadskärnor.
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 november 2009, 14:49:44 PM
Metropol var för stor för alla andra, och för tung t o m för Stockholms innerstad. Därför byggde Scania istället Capitol.
Metropolen var byggd för städer i USA, med rutnät av raka breda gator, den passade inte i Europas gamla trånga städer med ofta medeltida stadskärnor.
Det var intressant! Att Metropolbussarna var kopior var amerikanska Mackbussar som i sin tur var tänkta för trafik i USA var välkänt. Men att dessa sedan egentligen inte var så lämpliga här i Europa var nytt för mig. Det låter ju som en miss i planeringarna att inte SS eller Scania kom på detta redan från början när Metropolbussarna beställdes. Eller hade SS någon sorts övertro på att Stockholm skulle omstruktureras så till den grad att staden skulle få "amerikansk struktur" att man lika gärna kunde köpa in amerikanska bussar? Fast jag tycker det sistnämnda verkar lite långsökt
Capitolen verkar helt klart i alla fall vara en mer europeisk variant. Måtten mer konventionella i Europa liksom designen med fönster av europeisk typ istället för de amerikanska fönstren på Metropolbussarna
Undrar om det har hänt någon olycka med en Metropol på grund av att den varit för stor
Nej, någon olycka just pga storleken har nog inte skett, eftersom den ju aldrig användes allmänt i Stockholms innerstad pga det höga axeltrycket. SS fick dispens för vissa förortslinjer som terminerade inne i staden, tex vid Skanstull och Slussen. Det var väl först när spårvagn 10 lades ner som Metropol rullade på en ren stadslinje en period.
Metropol var främst avsedd som matarbuss till tunnelbanan i de nya förorterna, och där fyllde den sin funktion till stor belåtenhet. SS hade inte tänkt fel, det var bara det att bussen var skräddarsydd för just Stockholm. Capitolen blev "konfektionsvarianten" som kunde köpas färdig i butiken s a s.
Det bör också beaktas att t ex Uppsala vid denna tid hade tvåmansbetjäning på de tyngre linjerna, där "Ödlorna" var insatta. Metropol var långt före sin tid i Sverige med enmansbetjäning i denna typ av trafik.