Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 19 november 2009, 12:03:53 PM

Titel: 4 x CR 76
Skrivet av: Hasse L skrivet 19 november 2009, 12:03:53 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/77524Ros-B.jpg?t=1258627519)

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/30962MalmCst-B.jpg?t=1258627573)

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/37511Nkp-B.jpg?t=1258627627)
Kan någon upplysa om var detta närmare bestämt är taget?

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/44685Masthugget-B.jpg?t=1258627723)
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 november 2009, 12:18:32 PM
Snyggt! Du har ingen från Uppsala också? :)
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 november 2009, 12:33:57 PM
Lidingös CR...snyggt! Bara lyktorna fram som drar ner intrycket.
Obsevera de olika strålkastarna. På några av bussarna har de original ovala Hella bytts mot standard runda insatser. Norrköpings vagn verkar ha fått separata parkeringljus dessutom!
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Mattias skrivet 19 november 2009, 14:57:07 PM
j***ar i min låda vilka härliga bilder! Precis vad man behöver en sån här grå och trist dag! Tackar!
/M
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 november 2009, 17:43:09 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 november 2009, 12:33:57 PM
Lidingös CR...snyggt! Bara lyktorna fram som drar ner intrycket.
Obsevera de olika strålkastarna. På några av bussarna har de original ovala Hella bytts mot standard runda insatser. Norrköpings vagn verkar ha fått separata parkeringljus dessutom!

I Uppsala byttes de ovala strålkastarna från Hella ut mot dubbla runda med gemensam sarg. Rent estetiskt tycker jag att den lösning som man gjorde i Uppsala är den enda som blir lika snygg som originalet
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 19 november 2009, 18:46:06 PM


    Vad trevliga bilder.

    Man får minnen fr.n min början av förarkarriären.

   //Niclas
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Hasse L skrivet 20 november 2009, 09:03:33 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 november 2009, 12:18:32 PM
Snyggt! Du har ingen från Uppsala också? :)

Tyvärr hittar jag ingen 76:a, men här är i alla fall en CR 111.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/29512Uppsala-B.jpg?t=1258703894)
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: BenS skrivet 20 november 2009, 10:01:30 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 19 november 2009, 12:03:53 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/77524Ros-B.jpg?t=1258627519)

Lidingö bussbolag hade fina färger, åkte med dom bussarna i unga år. Linje 4 gick till Elfvik vill jag minnas. Senare har jag kört CR76 och CR111 en hel del och de var mycket trevliga vagnar att köra.
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 november 2009, 20:58:18 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 19 november 2009, 12:03:53 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/37511Nkp-B.jpg?t=1258627627)
Kan någon upplysa om var detta närmare bestämt är taget?

Tycker det ser ut som Skvallertorget i Norrköping.
15 är på väg nerför Västgötegatan medan 11 och trol. 15 kommer upp från Bredgatan
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Hasse L skrivet 20 november 2009, 22:27:39 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2009, 20:58:18 PM
Tycker det ser ut som Skvallertorget i Norrköping.
15 är på väg nerför Västgötegatan medan 11 och trol. 15 kommer upp från Bredgatan


Tack för Skvallertorget!
Hasse
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: New_options skrivet 20 november 2009, 22:49:13 PM
Dum fråga från en som endast har svaga minnen av de här bussarna från barndomens Malmö (har någon en bild på de "apelsinklyftade" nackstöden i grå plast som satt på stolsramen?)

Vilka skillnader var det mellan 76 och 111?
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2009, 23:17:35 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 20 november 2009, 09:03:33 AM
Tyvärr hittar jag ingen 76:a, men här är i alla fall en CR 111.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/29512Uppsala-B.jpg?t=1258703894)

Tack! Det är ju lika trevligt det med. Speciellt när det är dessa trevliga CR 111 som vi hade med linjenummer modell julgransbelysning :D

Platsen är sig ganska lik än idag fast Ofvandals har fått ny fasadputs sedan bilden togs :)

Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2009, 23:23:47 PM
Citat från: New_options skrivet 20 november 2009, 22:49:13 PM
Dum fråga från en som endast har svaga minnen av de här bussarna från barndomens Malmö (har någon en bild på de "apelsinklyftade" nackstöden i grå plast som satt på stolsramen?)

Vilka skillnader var det mellan 76 och 111?

Om jag inte minns fel så hade Malmös bussar precis samma stolstyp som Uppsala och då fanns inte de "apelsinklyftade" nackstöden i grå plast på stolsramen varken i Malmö eller Uppsala. Det fanns två stolstyper på CR 76, CR 110 och CR 111. En variant med raka ryggstöd och en annan med lite svängda. Uppsala hade de raka ryggstöden och om jag inte minns fel hade Malmö samma ryggstöd. SL hade däremot de svängda ryggstöden. Men jag har för mig att de "apelsinklyftade" nackstöden i grå plast inte fanns på CR 76 och CR 110 utan kom först med CR 111. CR 76 och CR 110 hade svängda ryggstöd utan dessa
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 21 november 2009, 00:55:03 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 19 november 2009, 12:03:53 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/77524Ros-B.jpg?t=1258627519)

Tack för en underbar H66-bild.
Kul med den gamla hållplatsskylten med linje"3N"på också(=nuv 293).
Inte mycket har ändrats på denna plats sedan 34 år!/Ulf
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Mattias skrivet 21 november 2009, 02:52:39 AM
Citat från: New_options skrivet 20 november 2009, 22:49:13 PM
Dum fråga från en som endast har svaga minnen av de här bussarna från barndomens Malmö (har någon en bild på de "apelsinklyftade" nackstöden i grå plast som satt på stolsramen?)

Vilka skillnader var det mellan 76 och 111?

I det "en gång i tiden möjlighet att ladda upp bilder" -galleriet på SvOf´s sida, finns en del gott att kika på för den som kanske inte gjort det, eller glömt att det finns. Där hittar man bland annat denna bild, interiör från SL 5215, CR 111 M. Endast CR 111 hade dessa plastnackstöd.

(http://www.omnibuss.se/bildgalleri/Stockholm/5215a.JPG)

Vill man bekanta sig lite djupare med främst Scanias CR bussar rekommenderas ett besök på min enkla Scania CR site, där det lite närmare finns redovisat vad som skiljer de olika CR modellerna åt.

//M
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 21 november 2009, 09:37:33 AM
Petig kommentar: Det var nog inte nackstöd utan tandskydd.
Mvh Jan G
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 13:21:56 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 21 november 2009, 09:37:33 AM
Petig kommentar: Det var nog inte nackstöd utan tandskydd.
Mvh Jan G

Vad de än var så är det lustigt att bara den ena av stolstyperna på CR 111 hade dessa och inte den andra. Det hade nog knappast varit några problem att sätta dit dessa även på de stolar som hade rakt ryggstöd
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: yngrot skrivet 23 november 2009, 17:40:28 PM
Underbara bilder  man tackar och bockar kvällen känns genast mycket bättre.. ;D
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Lars Borgemo skrivet 23 november 2009, 22:38:55 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 19 november 2009, 12:03:53 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/44685Masthugget-B.jpg?t=1258627723)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 november 2009, 17:43:09 PM
I Uppsala byttes de ovala strålkastarna från Hella ut mot dubbla runda med gemensam sarg. Rent estetiskt tycker jag att den lösning som man gjorde i Uppsala är den enda som blir lika snygg som originalet
Originalet var nog snyggast, men det var mer mörker än ljus som kom ur de ovala Hella-ljusen. GS rationaliserade också bort de övre markeringsljusen, lampglasen byttes mot en blå plåt medan resten av armaturen var kvar. Så slapp verkstadsgubbarna hämta en trappstege...
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2009, 23:05:51 PM
Citat från: LarryB skrivet 23 november 2009, 22:38:55 PM
Originalet var nog snyggast, men det var mer mörker än ljus som kom ur de ovala Hella-ljusen. GS rationaliserade också bort de övre markeringsljusen, lampglasen byttes mot en blå plåt medan resten av armaturen var kvar. Så slapp verkstadsgubbarna hämta en trappstege...

GS verkade konstigt nog behålla de ovala strålkastarna från Hella så länge de hade kvar bussarna. Däremot gjorde de andra lustiga ingrepp på sina bussar som just att ta bort de övre markeringsljusen. En annan sak som jag tror GS var väldigt ensamma om var att ta bort hörnfönstren i bakpartiet. Jag tycker att bakpartiet på GS bussar blev ganska besynnerligt efter detta ingrepp
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Svemicke skrivet 24 november 2009, 01:22:39 AM
Jag är kär! Vilka underbara bilder!
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Bfg skrivet 26 november 2009, 20:54:54 PM
Anledningen till att GS tog bort hörn fönstret efter några år var att bussarna tappade dom.
Karossen rörde för mycket på sig.
Vet ej om andra bolag hadde samma problem eller om GS var ensamma om detta?
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: yngrot skrivet 26 november 2009, 21:00:17 PM
Det förekom ju även att yngre resenärer tryckte ut rutan...
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 november 2009, 11:13:56 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 november 2009, 00:55:03 AM
Tack för en underbar H66-bild.
Kul med den gamla hållplatsskylten med linje"3N"på också(=nuv 293).
Inte mycket har ändrats på denna plats sedan 34 år!/Ulf

Inte mycket? =) - Inte en hållplatsskylt som finns kvar, ingen av hållplatskurerna finns, byggnaden i bakgrunden är riven, t-banestationen har väl inte kvar de där plastskydden? - CR-bussarna är borta sen länge, skulle vilja säga att det är väldigt lite som inte har ändrats!
Titel: SV: 4 x CR 76
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 27 november 2009, 12:18:35 PM
Citat från: Bfg skrivet 26 november 2009, 20:54:54 PM
Anledningen till att GS tog bort hörn fönstret efter några år var att bussarna tappade dom.
Karossen rörde för mycket på sig.
Vet ej om andra bolag hadde samma problem eller om GS var ensamma om detta?

Citat från: yngrot skrivet 26 november 2009, 21:00:17 PM
Det förekom ju även att yngre resenärer tryckte ut rutan...

Man kan ju tycka att andra som t ex Uppsala borde haft samma problem, dvs att karosserna rörde på sig och tappade hörnfönstren i bak. Har någon hört talas om det problemet från annat håll än Göteborg? Har inte hört att det hänt i Uppsala i alla fall

Jag undrar om inte det främsta problemet borde ha varit att ligister vandaliserade bussarna och tryckte ut hörnfönstren. Detta har säkert hänt i många andra orter. Men kanske var det ännu mer förekommande i just Göteborg på den tiden. Det kanske var något gäng i Göteborg som härjade på den tiden som gjorde detta så det kanske blev mer i Göteborg än på andra håll