Jag förstår inte riktigt det här med lågentrékravet hos SL. Likaså låggolv. SL talar om att "alla ska kunna åka med SL" och sätter stor vikt vid lågentrébussar och låggolvsbussar. Fine. Men det verkar uppenbarligen som att det viktigaste för SL är just att resenären kommer med.
Vad som sker inne i bussen verkar SL strunta i totalt.
Titta här exempelvis:
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_6675_Inredning.jpg)
Detta är en av Busslinks splitternya(nåja) 66xx-vagnar. Den klassas, som jag förstått det, som en lågentré-buss. Men till samtliga
av sittplatserna är det ett jättekliv. Detta innebär ju att "alla kan inte åka med. Vad anser SL om detta? Eftersom denna buss är helt ny kan den väl inte slopas om bara några år då? SL har ju satt ett år då samtliga skall kunna bruka SL-trafiken.
Hur tänker man? Är det faktiskt så att det enda SL bryr sig om är att resenärerna kan kliva på bussen? Struntar SL i resenären väl ombord?
Tja, det här är väl ett klassiskt exempel på detta med att sila mygg och svälja kameler. Du sade det själv, nämligen att det essentiella är att alla kommer ombord. Efter det har man nog inte tänkt så särdeles långt utan då verkar man räkna med att resten ska lösa sig själv. Dagens version med podestrar mm. ser ju mera ut som 'Lustiga huset', men tillfreddställer nog kraven på att allt är politiskt och samhälleligt korrekt och då är saken naturligtvis biff och därmed basta! :P ;)
Kolla bara på B9SALE! Jag ser folk som muttrar varje gång jag åker i dem.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2009, 10:43:03 AM
Om inte beställaren speciellt specificerat att någon eller några stolar ska stå direkt på "låggolvet" så är detta med podestrar helt enligt Buss 2000 och Bussdirektivet, det är t.om så att man eftersträvar den lösningen för att erhålla utsikt från alla platser, alternativet är djupt neddragna sidorutor.
Det viktigaste med lågentre-låggolvsbussar är att möjliggöra transport av rullstolar-.rullatorer etc och det uppfylls juu av bussen ifråga.
Men då faller ju SLs vision om att
alla ska kunna åka med SL-trafiken. Med bussar som denna är det fortfarande mkt svårt för Tant Agda som har käpp, att åka med. Om detta är OK så torde ju det inte vara fel med höggolvare heller. Enda skillnaden är att "jätteklivet" är vid dörren på dem. Visst, barnvagnar och liknande får lyftas ombord, men herregud. Har ni sett dagens barnvagnar? De är ju hur stora som hellst och har snart "vuxit" sig för stora för barnvagnsplatsen...
Citat från: Kvarne skrivet 19 november 2009, 10:49:21 AM
Men då faller ju SLs vision om att alla ska kunna åka med SL-trafiken. Med bussar som denna är det fortfarande mkt svårt för Tant Agda som har käpp, att åka med. Om detta är OK så torde ju det inte vara fel med höggolvare heller. Enda skillnaden är att "jätteklivet" är vid dörren på dem. Visst, barnvagnar och liknande får lyftas ombord, men herregud. Har ni sett dagens barnvagnar? De är ju hur stora som hellst och har snart "vuxit" sig för stora för barnvagnsplatsen...
Det handlar inte om barnvagnar egentligen, utan om att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla. Med denna lösning kommer alla in i bussen, men tyvärr måste de som inte kan klättra stå under färden. Om man inte klarar av att klättra upp får man åka rullstol, typ.. ::)
Citat från: Karsten skrivet 19 november 2009, 10:53:15 AM
Det handlar inte om barnvagnar egentligen, utan om att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla. Med denna lösning kommer alla in i bussen, men tyvärr måste de som inte kan klättra stå under färden. Om man inte klarar av att klättra upp får man åka rullstol, typ.. ::)
Jag förstår, men då är det ju så att SL bara bryr sig om att resenärerna kan kliva på, vad som sker sen skiter man i....?
Å hur vettigt är det att låta gamla Tant Agda som redan går med käpp å har svårt att gå, stå under hela sin färd...? Visionen faller pladask kan jag tycka. Men bussar som denna kan inte ALLA åka med SL, bara de som antingen kan klättra eller har rullator/barnvagn.
Citat från: Kvarne skrivet 19 november 2009, 10:58:16 AM
Jag förstår, men då är det ju så att SL bara bryr sig om att resenärerna kan kliva på, vad som sker sen skiter man i....?
Å hur vettigt är det att låta gamla Tant Agda som redan går med käpp å har svårt att gå, stå under hela sin färd...? Visionen faller pladask kan jag tycka. Men bussar som denna kan inte ALLA åka med SL, bara de som antingen kan klättra eller har rullator/barnvagn.
Ja, just det! Men den är tillgänglig för alla...
Kvarne, det är som med det mesta här i samhället. Det ser jättefint ut på papperet när kostymnissarna sitter och bestämmer men ute i verkligheten är allt inte lika perfekt.
Citat från: Kvarne skrivet 19 november 2009, 10:49:21 AM
Men då faller ju SLs vision om att alla ska kunna åka med SL-trafiken. Med bussar som denna är det fortfarande mkt svårt för Tant Agda som har käpp, att åka med. Om detta är OK så torde ju det inte vara fel med höggolvare heller. Enda skillnaden är att "jätteklivet" är vid dörren på dem. Visst, barnvagnar och liknande får lyftas ombord, men herregud. Har ni sett dagens barnvagnar? De är ju hur stora som hellst och har snart "vuxit" sig för stora för barnvagnsplatsen...
Tant Agda har tillgång till 3 platser vid barnvagnsplatserna. Sen har väl inte SL (förutom kanske i Norrtälje då) nån sittgaranti. Men jag har också sen vi fick våra 3 66-vagnar undrat detta.
Mer lågentré lär nog komma snart. Det är väl nästa år (2010) som all kollektivtrafik ska vara tillgänglig? Hörde (av en bussförsäljare) att alternativet är att montera in hissar i befintliga fordon eller skaffa lågentré... Någon som vet mer om det?
/Fredde
Det är väl som vanligt att de som bestämmer sånt här varken åker buss eller kört buss ....vissa av dem har nog inte ens sett hur bussen ser ut invändigt..Denna planlösning förekommer ju på fler ställen landet runt och personligen upplever jag det som att det är mycket sämre för typ tant Agda att hoppa upp på ett säte i en "låggolvare" än en normalgolvad buss med visserligen steg in vid dörren men sedan är det en låg podester att kliva upp på ... Men sånt här får vi tyvärr leva med .... :P
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2009, 15:09:10 PM
Det har Transportstyrelsen flyttat fram, 2020 ska anpassningen vara klar till 90%
Tack för det. Då kanske man får åka bekvämt i höggolvssbussar några år till då.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2009, 15:09:10 PM
Det har Transportstyrelsen flyttat fram, 2020 ska anpassningen vara klar till 90%
Okej, tack för klargörandet. Tyckte att 2010 verkade vara lite väl snart... /Fredde
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2009, 15:13:38 PM
Det avgör ju beställarna, alla nya avtal som upphandlas torde få lågentré/golv förutom i rena expressbussar på landsbygden
Japp tyvärr.
Att dem här så kallade platåerna finns även på låggolvet har då aldrig jag upplevt som något problem, har aldrig heller hört någon klaga på dem, inte heller att de skulle vara svåra att komma upp på, och de är ju som Lars Ö. säger, låggolvet är inte till för tant Agda med käpp utan för rullstols Roland
Fast i tex Scania Maxci som har stolarna direkt på golvet, och är bra mycket äldre! Så valde ju dom flesta med funktionshinder ändå att klättra upp på platsen längst fram, och den var inte direkt låg den inte...
Men håller ändå med Kvarne här i sakfrågan.
//R
Angående låggolv
Ni som kör linjetrafik pröva ett litet experiment tänk att ryggraden är stel
vilket många blir när man är äldre,
Prova sen att försöka sitta på en golv monterad stol och prova sen att göra samma sak
med en podestermonterad stol så kommer ni att förstå äldres situation om vad som är bäst.
Låggolvet är mest för att förenkla för barnvagnar,rullstolar samt rullatorer.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 25 november 2009, 02:44:32 AMLåggolvet är mest för att förenkla för barnvagnar,rullstolar samt rullatorer.
Det är väl egentligen detta som är den stora och även något tragikomiska poängen i det hela. För att göra bussarna tillgängliga för en ganska liten minoritet så försämrar man istället för den stora majoriteten. Har den senare gruppen valmöjligheter så finns det nog en ganska hög risk att det blir just kollektivtrafikalternativet som ratas.
Ska man få folk att välja kollektivt resande framför t.ex. egen bil (och där har i många fall priset inte direkt visat sig vara en avgörande faktor) så gäller det att man är så attraktiv som möjligt, men detta med låggolv och allmän tillgänglighetsanpassning ses nog ändå i många fall som en negativ aspekt på det stora hela. Det är dock inte PK att erkänna det, men parat med att bussar, t-bana mm. sällan är så fräscht invändigt, att man får trängas, att där finns folk som inte tvättar sig, att det är för varm, kallt, fuktigt, att det kan kännas osäkert, att det går jättebra radiellt men inte på tvären osv. gör att kan folk istället ta bilen eller vad valet nu blir så gör de det. Alltså finns det troligen en risk att våra kära politiker som vanligt gör kollektivtrafiken en otjänst med dessa idéer och experiment.
Det går 'aldrig att ha ett vi utan ett dem' brukar det heta i vissa sammanhang, men nollvisionen mm. liksom även detta med tillgänglighetsanpassning är (som jag ser det) mest flådigt politiskt utanverk som ligger i tiden. Att man aldrig kan tillgodose önskemålen hos samtliga 100 % borde vara känt, men ändå så verkar de ansvariga tro att det ska gå bara intentionerna är de rätta... men, tja...
Mycket bra inlägg Nico..
Lågentrébussar är väl den utmärkta kompromissen. 90 % av resenärerna klarar trappsteg och kan sitta i den bekväma bakre delen, de övriga (med barnvagnar, väskor, rullstolar, rullatorer, kryckor, dåliga knän etc. etc.) får hålla sig i den mindre bekväma främre delen. (Alternativet hade ju varit att inte komma med över huvud taget.)
100 % låggolv har jag aldrig förstått vitsen med, mer än att det ser tjusigt ut i specifikationerna. (Varför göra något halvhjärtat när man kan göra det till 100 %?)
Anders
Det försvinner ju så ruskigt många stolar om man har låggolv även bak i bussen. 42 sittplatser i en 18-meters Volvo B9SALF är inte okej. Speciellt inte när alla sittplatser utom 3-4 st är så högt monterade på podestrar att folk som klarar trappstegen i en Scania CN113 får bekymmer att ta sig upp i stolen. Jämför vi med lågentréversionen av samma buss (B9SALE) har man ju där istället jämnat ut höjden upp till bakdelen med ytterligare ett trappsteg bakom mittdörren (totalt 2 st), vilket gör att det är enklare att komma upp. Som en bonus får man dessutom 55 sittplatser istället för 42.
Hur många sittande hade man i de gamla 20-metersledvagnarna med normalgolv? Uppåt 80 st? Bara värt en jämförelse.
Det finns jättemånga stela gamla åldringar som åker med Swebus Express, GoByBus och andra expressbussföretag varje dag, och de tar sig alltid på och av visserligen långsamt, men ytterst sällan med några klagomål. Det är snarare så att rörelsehindrade människor säger att de väljer Swebus Express före tågen då de upplever att det är enklare att ta sig på och av en turistbuss (med hjälp av föraren) än ett tåg (där tåg- eller stationsvärd ofta "saknas")
För att avrunda tycker jag även att lågentrévagnar verkar ha golvet/insteget på en högre nivå än vad det nedersta trappsteget var i de äldre bussarna. I Umeå där trottoarkanterna är i det närmsta obefintliga på Vasaplan (c:a 1 cm höga) fick gamlingarna ofta svårare att kliva in i en lågentrévagn jämfört med de gamla CN113 om nigningen var ut funktion på lågentrévagnen.