http://www.sl.se/Upload/rapporter/uploads/Bilaga%201%20Plan%20trafikupphandlingar%202010%202013.pdf
Den här filen är i mina ögon ganska ny. vad som dessutom är nytt jämfört med den gamla är att Norrort (täby, österåker och Vaxholm) samt Lidingö ska upphandlas  med trafikstart januari 2013. man planerar dessutom eventuellt att göra busstrafiken på Lidingö och Lidingöbanan till ett enda trafikområde, vilket låter som man vill ha tillbaka Veolia som bussentreprenör men även Nobina kanske är intresserade, för Busslink kan väl inte tänkas vilja köra spårvagn?
innerstan och bromma ska ha trafikstart efter ny upphandling 2014
de trafikområden som inte nämns är Tyresö, Handen och Norrtälje, men de kanske kommer 2015 då man har för avsikt att nyupphandla alla tillsvidareavtal.
			
			
			
				Nu är ju den där infon rätt gammal och mycket har hänt. Lidingöbanan ska rustas, med start 2012, så jag tror inte man lägger en upphandling som börjar gälla mitt i den rustningen? Låter knepigt i så fall. Keolis var ju med och kämpade om tunnelbanan, så kanske kan det finnas intresse en av spårvagnar?
Busstrafiken läggs väl ut nästa år på upphandling i alla fall, det är vad som sägs på jobbet åtminstone.
			
			
			
				Citat från: homer skrivet 18 november 2009, 20:56:48 PM
http://www.sl.se/Upload/rapporter/uploads/Bilaga%201%20Plan%20trafikupphandlingar%202010%202013.pdf
 för Busslink kan väl inte tänkas vilja köra spårvagn?
Varför inte? Man gjorde ju det i Norrköping..
			
 
			
			
				busslink /Keolis har ju mycket spårtrafik i utlandet.
			
			
			
				Alla större busstrafikföretag som är inriktade på upphandlad linjetrafik kan givetvis tänka sig att även köra spårtrafik om det finns pengar att tjäna. Att Veolia redan kan tåg och spårväg vet vi ju alla, och ett av målen med att Concordia Bus byter namn till det mer neutrala Nobina är nog att starkt kunna bredda sin verksamhet. Som Magnus J skriver kan även Keolis spårväg, och frågan är hur länge ägaren vill behålla det svenska dotterbolagets namn Busslink om man skulle ta över en hel del spårtrafik?
			
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 19 november 2009, 13:51:48 PM
Lidingöbanan ska rustas, med start 2012, så jag tror inte man lägger en upphandling som börjar gälla mitt i den rustningen? Låter knepigt i så fall.
Blir det även nya spårfordon efter upprustningen?
Om LB ska rustas upp ska väl det bli ersättningstrafik med buss, och då ska väl även denna upphandlas innan?
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2009, 14:49:57 PM
Blir det även nya spårfordon efter upprustningen?
Om LB ska rustas upp ska väl det bli ersättningstrafik med buss, och då ska väl även denna upphandlas innan?
Japp, det blir nya vagnar, Lidingö kommun går t.o.m. in och sponsrar dem. När det gäller upphandlingen så vore det närmast tjänstefel om de valde att göra gemensam sak med spårväg och buss om man trodde att någon entreprenör skulle gynnas av det (även om sådant förekommer). Här tycker man nog det är praktiskt eftersom man samsas om samma område för uppställning och att Lidingöbanan är ett så pass litet objekt att det blir svårt att få någon ekonomi i det om man inte kan samordna trafiken med annan verksamhet. Även busstrafiken på Lidingö är ju ett väl litet område (om man ser på hur SL planerar sina nuvarande upphandlingar)...Eftersom det blir en del ombyggnader och annat är det väl också praktiskt att ha samma utförare.
			
 
			
			
				Citat från: Omnilasse skrivet 24 november 2009, 10:35:03 AM
Japp, det blir nya vagnar, Lidingö kommun går t.o.m. in och sponsrar dem. När det gäller upphandlingen så vore det närmast tjänstefel om de valde att göra gemensam sak med spårväg och buss om man trodde att någon entreprenör skulle gynnas av det (även om sådant förekommer). Här tycker man nog det är praktiskt eftersom man samsas om samma område för uppställning och att Lidingöbanan är ett så pass litet objekt att det blir svårt att få någon ekonomi i det om man inte kan samordna trafiken med annan verksamhet. Även busstrafiken på Lidingö är ju ett väl litet område (om man ser på hur SL planerar sina nuvarande upphandlingar)...Eftersom det blir en del ombyggnader och annat är det väl också praktiskt att ha samma utförare.
Lidingö stad går in och köper en vagn, samt står för upprustningen av gamla Lidingöbron där tågen går. Redan idag har Busslink och Veolia ett ganska tätt samarbete och vid större tågproblem går Busslink så gått det går in och ersätter med buss.
			
 
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 24 november 2009, 13:01:38 PM
Lidingö stad går in och köper en vagn, samt står för upprustningen av gamla Lidingöbron där tågen går. Redan idag har Busslink och Veolia ett ganska tätt samarbete och vid större tågproblem går Busslink så gått det går in och ersätter med buss.
Nja, men det är ju för att Veolia har avtal med Busslink i hela länet om ersättningstrafik. Precis som att Swebus har avtal med Stockholmståg om ersättningstrafik på pendeln. 
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 24 november 2009, 13:15:20 PM
Nja, men det är ju för att Veolia har avtal med Busslink i hela länet om ersättningstrafik.
Nej inte på alla lokalbanor i Stockholms län.
/Fredde
			
 
			
			
				Nähä? Vilka har Veolia avtal med nu för tiden då?
			
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 25 november 2009, 01:16:42 AM
Nähä? Vilka har Veolia avtal med nu för tiden då?
Jag hörde att Swebus fått ersättningstrafiken för Nockebybanan och Tvärbanan men det kanske är lösa rykten? Någon nämnde också tunnelbanan eller vissa delar av denna men det är ju förstås inte Veolia som kör där.
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 25 november 2009, 01:16:42 AM
Nähä? Vilka har Veolia avtal med nu för tiden då?
När det gäller Saltsjöbanan är det Swebus på den.
			
 
			
			
				Citat från: Fredde_J skrivet 25 november 2009, 18:33:30 PM
När det gäller Saltsjöbanan är det Swebus på den.
hur länge har de varit de? busslink brukar ju vara snabbt på plats om den stannar
			
 
			
			
				Då är det nog Swebus för all Veolias trafik i Stockholm. Det enda som Busslink då har huvudansvaret för borde vara Roslagsbanan, någon som säger emot?
			
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 25 november 2009, 22:34:39 PM
Då är det nog Swebus för all Veolias trafik i Stockholm. Det enda som Busslink då har huvudansvaret för borde vara Roslagsbanan, någon som säger emot?
Det torde lite bökigt för Veolia, Arriva eller Swebus att snabbt rycka ut till Kårsta, ja... 8)
			
 
			
			
				Citat från: Verspieder skrivet 25 november 2009, 22:37:10 PM
Det torde lite bökigt för Veolia, Arriva eller Swebus att snabbt rycka ut till Kårsta, ja... 8)
Ja, men de som hade svårast med det var faktiskt Kårsta buss och taxi. Den firman har vi inte längre avtal med, finns den kvar öht?
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 25 november 2009, 23:21:38 PM
Ja, men de som hade svårast med det var faktiskt Kårsta buss och taxi. Den firman har vi inte längre avtal med, finns den kvar öht?
Den frågan har diskuterats förr, och jag tror vi kom fram till ett nekande svar.
Senast jag såg en av deras bussar var nog omkring 2005, då deras höga VanHool stod i Rimbo inför försäljning. 1-2 år efter stod deras gamla SL-kärra (H8?) på Hölöskroten (varvid Kvarne snabbt la rabarber på hela skyltskåpet för eget bruk).