Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 14:16:17 PM

Titel: Kommunikationsradion
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 14:16:17 PM
Vilka är de vanligaste anledningarna till att en förare ropar på trafiken o tvärtom?
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Ersa skrivet 18 november 2009, 14:21:43 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 14:16:17 PM
Vilka är de vanligaste anledningarna till att en förare ropar på trafiken o tvärtom?

"På trafiken"? ;) Menar du förare -> TL?
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 14:23:02 PM
Citat från: Verspieder skrivet 18 november 2009, 14:21:43 PM
"På trafiken"? ;) Menar du förare -> TL?
Visst är det så, jag skulle kanske ha förtydligat mig. :)
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Ersa skrivet 18 november 2009, 14:24:00 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 14:23:02 PM
Visst är det så, jag skulle kanske ha förtydligat mig. :)

Men då hade jag inte kunnat föreställa mig en förare som öppnar sidorutan och ropar argt på trafiken framför! ;D
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: 76 skrivet 18 november 2009, 14:43:15 PM
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet:

Mig->TL: Felrapporter

TL->Mig: Uppföljningar av felrapporter/meddelanden om bussbyten/anrop från servicebilen som ska mötas upp vid en hpl. (mao följder av det ovan)

Men det här ser ju helt olika ut beroende på vad och var du kör.
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: MartinMartin skrivet 18 november 2009, 14:50:11 PM
Och i UL-trafiken har man så j-a dålig utrustning så där ropar man helst inte alls utan sköter sig själv och i nödfall använder jag min telefon istället  >:(
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 14:53:22 PM
Citat från: Verspieder skrivet 18 november 2009, 14:24:00 PM
Men då hade jag inte kunnat föreställa mig en förare som öppnar sidorutan och ropar argt på trafiken framför! ;D
Den där texten fyrade av en skaplig skrattsalva... ;D
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 16:05:19 PM
Förekommer det att Mobitex används för kommunikation?
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Zella skrivet 18 november 2009, 21:40:06 PM
Här i Gbg så används Mobitex för regiontrafiken som inte har Tetra...

I Gbg så går TLI ut med gruppanrop till alla bussar med tetra och informera om stopp kör si och så... eller om bussarna i Frölunda C ska invänta nån minut sen ankommande buss...

Förare -> TLI = Kraftig försening, trafiksituation, fel på buss eller förare... allt muntligt ska gå via TLI... Sen finns det statusknappar som man trycker på vid ringa försening.
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: RoTe skrivet 19 november 2009, 02:09:20 AM
Censur
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Nico skrivet 19 november 2009, 11:07:48 AM

Citat från: RoTe skrivet 19 november 2009, 02:09:20 AM...TL Uppsala har hemligt nummer av någon korkad anledning... Så dom får ropa på radion och säga åt mig att svara.  :)

Tja, det är troligen ganska många trafikledningar som använder sig av skyddade nummer. Främst då av den enkla orsaken att man just vill ha det över radio om möjligt då man får en mycket bättre överblick. Skulle alla förare ha tillgång till telefonnumren så skulle ingående linor i många fall snabbt bli överlastade. Då många förare även gärna lämnar ut nummer till kreti och pleti i händelse av borttappade saker, trafikhändelser osv. så skulle det nog inte att få något gjort alls... så orsaken till att det är hemliga eller skyddade nummer är i de flesta fall inte så särkilt korkad!
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: buskörare skrivet 19 november 2009, 13:55:24 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 14:16:17 PM
Vilka är de vanligaste anledningarna till att en förare ropar på trafiken o tvärtom?

Bussproblem och framkomlighetsproblem/förseningar i vårt fall.
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Leif D skrivet 19 november 2009, 14:04:41 PM
Citat från: Nico skrivet 19 november 2009, 11:07:48 AM
Tja, det är troligen ganska många trafikledningar som använder sig av skyddade nummer. Främst då av den enkla orsaken att man just vill ha det över radio om möjligt då man får en mycket bättre överblick. Skulle alla förare ha tillgång till telefonnumren så skulle ingående linor i många fall snabbt bli överlastade. Då många förare även gärna lämnar ut nummer till kreti och pleti i händelse av borttappade saker, trafikhändelser osv. så skulle det nog inte att få något gjort alls... så orsaken till att det är hemliga eller skyddade nummer är i de flesta fall inte så särkilt korkad!

Men snälla....
Då har man väl flera nummer, ett (eller flera) som är strängt förbjudet att lämna ut, samt sådana som ska lämnas till allmänheten, då lämpligen 0771-nummer.
Har man sedan bra telefonilösningar på sin trafikledning, så kan man säkert sålla i förväg vilka inkommande samtal man ska svara på.
Håller man sedan sin personal med tjänstemobiler så så kan man ju lätt registrera dessa i sitt telefonisystem och få upp namn och kanske all anna data om vilken tjänst personen i fråga sitter på.
Så är det allafall funtat på ett stort järnvägsföretag jag känner väl till, där det f.ö. inte används annat än mobiltelefoner av olika slag.
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Nico skrivet 19 november 2009, 22:22:53 PM

Citat från: Leif D skrivet 19 november 2009, 14:04:41 PM
Men snälla....

Då har man väl flera nummer, ett (eller flera) som är strängt förbjudet att lämna ut, samt sådana som ska lämnas till allmänheten, då lämpligen 0771-nummer.

Har man sedan bra telefonilösningar på sin trafikledning, så kan man säkert sålla i förväg vilka inkommande samtal man ska svara på.

Håller man sedan sin personal med tjänstemobiler så så kan man ju lätt registrera dessa i sitt telefonisystem och få upp namn och kanske all anna data om vilken tjänst personen i fråga sitter på.

Så är det allafall funtat på ett stort järnvägsföretag jag känner väl till, där det f.ö. inte används annat än mobiltelefoner av olika slag.

Strängt förbjudet är ju relativt för telefonnummer har en tendens att ta sig ut ändå, men att ha hemliga eller skyddade nummer är ett sätt att begränsa spridningen till 'fel' användare. Vad gäller allmänheten så har de normalt sett inget med trafikledningen att göra utan vänder sig istället med fördel till kundtjänster och andra avdelningar som är avsedda att tillhandahålla publik information. Allmänheten behöver alltså inga 0771 nummer eller annat till vare sig driftledning eller trafikledning.

Det är dock ofta så att förarna gärna lämnar ut tillgängliga nummer för att slippa vidare frågor vilket ibland betyder att t.ex. driftavdelningen på ett visst garage kan får hantera kvarglömt hos en helt annan entreprenör, en trafikledning hos entreprenör får frågor om var en annan entreprenörs tur tagit vägen osv.  Alltså, frågorna hamnar då ofta på fel ställe vilket oftast bara ställer till det för alla inblandade parter då det tar tid och även som regel leder till missnöje då svaren uteblir.

Sen handlar det helt enkelt om vilka system man har. Har man en trafikledning som är baserad på mobiltelefoni etc. så finns det rutiner för och har man en baserad på komradio etc. så är den avpassad för det, men det är nog inte många bolag som har både och. Större bolag brukar oftast undvika bärbara mobiler då det blir svårt att överblicka om man ska ha sådär 2-3000 nallar utlämnade, men det kanske inte är så många på det där järnvägsföretaget? Något lättare då med fast monterade mobiler, men då kan man lika gärna ha radio istället.
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: RoTe skrivet 19 november 2009, 22:43:04 PM
Vad spelar det för roll om TL har hemligt nr när jag ändå har det inproggat i mobilen? Det enda hemliga numret gör är att jag inte svarar när det ringer. Jag kan ju själv ringa upp dom, om jag hade vetat vem det var...

Min depå har inte hemligt nummer. Ringer dom ÄR det viktigt och är jag mitt i en jobbig trafiksituation som t.ex. stadstrafik kan vara stannar jag vid närmaste hållplats och svarar eller om jag inte hinner, ringer upp!

Men när TL ringer och jag inte svarar måste jag helt plötsligt svara på radion vilket jag finner mer distraherande och att stanna för att försöka koppla upp mot TL, det ska jag inte gå in på...
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Leif D skrivet 19 november 2009, 22:45:17 PM
Citat från: Nico skrivet 19 november 2009, 22:22:53 PM
Strängt förbjudet är ju relativt för telefonnummer har en tendens att ta sig ut ändå, men att ha hemliga eller skyddade nummer är ett sätt att begränsa spridningen till ’fel’ användare. Vad gäller allmänheten så har de normalt sett inget med trafikledningen att göra utan vänder sig istället med fördel till kundtjänster och andra avdelningar som är avsedda att tillhandahålla publik information. Allmänheten behöver alltså inga 0771 nummer eller annat till vare sig driftledning eller trafikledning.

Det är dock ofta så att förarna gärna lämnar ut tillgängliga nummer för att slippa vidare frågor vilket ibland betyder att t.ex. driftavdelningen på ett visst garage kan får hantera kvarglömt hos en helt annan entreprenör, en trafikledning hos entreprenör får frågor om var en annan entreprenörs tur tagit vägen osv.  Alltså, frågorna hamnar då ofta på fel ställe vilket oftast bara ställer till det för alla inblandade parter då det tar tid och även som regel leder till missnöje då svaren uteblir.

Sen handlar det helt enkelt om vilka system man har. Har man en trafikledning som är baserad på mobiltelefoni etc. så finns det rutiner för och har man en baserad på komradio etc. så är den avpassad för det, men det är nog inte många bolag som har både och. Större bolag brukar oftast undvika bärbara mobiler då det blir svårt att överblicka om man ska ha sådär 2-3000 nallar utlämnade, men det kanske inte är så många på det där järnvägsföretaget? Något lättare då med fast monterade mobiler, men då kan man lika gärna ha radio istället.


Nu beror de ju på hur man som LHM anonserar sina telefonnummer i första hand. Är man en bra LHM, så finns ju nummer för trafikinfo och kundtjänst precis över allt (tidtabeller, hållplatser, skyltar i foprdonen, den dagliga infon i gratistidningen och på hemsidan. Då lär sig ju även personalen på operatörsföretagen att lämna ut just dessa nummer och inte en massa otillåtna nummer.
Sen äre ju kanske så att den operatör som har trafikledningesansvaret för trafiken, har det för all LHM:s trafik (ej att blanda ihop med driftledning och personalledning då), varför denna operatör självklart får svara på frågor även om alla operatörers trafik. Givetvis så är man ju samlokaliserad, trafikledning, trafikinfo och kundtjänst. Att ha ett 0771-nummer är ju för att jämna ut kostnade för den som ringer, dvs alltid samma låga pris oberoende på vart från kunden ringer.

Järnvägsföretaget i fråga är väl ett av landets större och antalet tjänstemobiler torde väl ligga på runt 4000 just nu, utöver detta har man ju fasta GSM-R (MobiSir) i alla järnvägsfordon (krav för att få trafikera statens spåranläggning).
Telefonerna hanteras på ett ypperligt sätt via ett internetbaserat sysytem, där alla med behörighet (all personal) kan söka alla uppgifter om turer, tåg, bemaning, jourer, överliggningar och allt möjligt och omöjligt....
Dessutom är en SMS-tjänst kopplad till systemet för att skicka ut störningsmeddelande, anmäla sig till tjänst, ragga personal till vakanta tjänster mm. mm.
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Leif D skrivet 19 november 2009, 22:49:46 PM
Citat från: RoTe skrivet 19 november 2009, 22:43:04 PM
Vad spelar det för roll om TL har hemligt nr när jag ändå har det inproggat i mobilen? Det enda hemliga numret gör är att jag inte svarar när det ringer. Jag kan ju själv ringa upp dom, om jag hade vetat vem det var...

Min depå har inte hemligt nummer. Ringer dom ÄR det viktigt och är jag mitt i en jobbig trafiksituation som t.ex. stadstrafik kan vara stannar jag vid närmaste hållplats och svarar eller om jag inte hinner, ringer upp!

Men när TL ringer och jag inte svarar måste jag helt plötsligt svara på radion vilket jag finner mer distraherande och att stanna för att försöka koppla upp mot TL, det ska jag inte gå in på...

Inte för ja förstår varför du komplicerar en "skitsak" så dant, men kanske är det så att radiosystemet inte funkar som det ska, alternativt som du tror ? 
Kanske skulle man koppla in systemteknikerna på Prebus på problemet ??   Men de är ju inte min sak iofs.
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: New_options skrivet 20 november 2009, 00:01:01 AM
Den här tråden fick mig att fundera ett slag på situationen i Blekinge. Vi hade tidigare ett Storno-baserat system som de flesta klagade på trots att det i stort sett alltid fungerade hyfsat, kan vi säga. Visst fanns det fläöckar i täckning - men det vore rätt lätt att bygga till täckning... Om man velat. På den tiden användes radion flitigt - såväl mellan bussarna som mellan TL och buss. Låt vara att en del använde radion för mycket (det var roligt att koppla ner skitsnacket och de satt och undrade vad som hände)

I alla fall satsade man på ett nytt Ericsson-system med inbyggd GPS. Täckningen blev inte mycket bättre än tidigare, systemet blev ganska snårigt att abvända och resultatet är att det nya radionätet uteslutande används enbart för positionering av fordonen.
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Larry987 skrivet 20 november 2009, 10:44:54 AM
Radions används vid anslutningar till annan linje, anslutande buss ropar upp !
Visst funkar den dåligt, sprakar nästan jämt...
Funkar bättre att ropa upp Trafikledarens mobil med dennes kortnummer
M.v.h
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: lil-sis skrivet 21 november 2009, 00:52:21 AM
Citat från: Verspieder skrivet 18 november 2009, 14:24:00 PM
Men då hade jag inte kunnat föreställa mig en förare som öppnar sidorutan och ropar argt på trafiken framför! ;D

DET hade jag kunnat göra  ;D Nu nöjer jag mig med att muttra för mig själv (hm nå det är säkert någon mer som hör).

För min del är det mest en massa fel på bussen jag ropar om. Och även andras fel (trasiga lampor då oftast).

Men generellt är radion så tyst att jag undrar om den är trasig ibland...

Har läst lite mer.

Om det är så att jag är mitt uppe i något när TL ropar så svarar jag inte. Är det något viktigt så säger de det ändå. Sen ropar jag upp när jag har tid igen.
Ringer TL på mobilen så visas det nummer i displayen som är tillgängligt för allmänheten (om de inte sitter på Fjalar, då är det ett annat nummer men fortfarande inte dolt). Samma om kommenderingen ringer osv.
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Nico skrivet 21 november 2009, 12:46:14 PM

Några inlägg som istället kom att handla om telefonnr till hittegods mm. har brutits ut.

De återfinns här: Tfn.nr till hittegods, kundtjänst mm. (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29879.0)
Titel: SV: Kommunikationsradion
Skrivet av: Ersa skrivet 21 november 2009, 20:28:37 PM
För att svara på ursprungsinlägget, i personligt perspektiv:

Förare -> TL:
Nästan enbart avvikande händelser ropas in till TL, som t.ex vagnfel, förseningar och vissa övriga frågor om taxor och utrustning, eller nära till pappersbrist i någon ändhållplatstoalett. Enligt trafikledarna var det under bra sommardagar oftast helt tyst i långa perioder inne på TL i Umeå tätort, då trafiken då rullade på av sig själv.

Förare -> Förare:
Uteslutande vid övergångar mellan olika i stadstrafik. Detta på andra hållplatser än "centrum". T.ex den forna övergången mellan linjerna 5 och 7 på Illervägen i Umeå. Kan även bli ett meddelande om nedsläckt/trasig belysning kvällstid. En äldre trafikledare i Umeå berättade även om den gång en finländare och en skåning skulle köra ordinarie samt förstärkning. Ingen av dem förstod den andra, så till slut fick trafikledaren efter en djup suck själv bryta in i samtalet. ;D

TL -> Förare:
Här kan det vara precis vad som helst, både som anrop och allmänt utrop. Oftast trafikomläggningar och olika varningar, men ibland även förfrågningar om man har lust att jobba över någon timme, istället för att köra bussen till garaget som det var tänkt.