Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: MartinMartin skrivet 17 november 2009, 01:47:32 AM

Titel: En fråga
Skrivet av: MartinMartin skrivet 17 november 2009, 01:47:32 AM
Jag undrar om nån kan hjälpa mig och redogöra för vad den här knappen har för funktion?
Den går inte att trycka på av misstag utan man måste släppa på "sprinten" för att kunna
trycka den åt båda hållen.
Jag har flera gånger provat att tryckt men jag upplever inte att nåt händer.
Har även frågat några kollegor, men ingen vet.
Nån som har nån idé?

(http://pici.se/pictures/kGNlTIqgD.jpg)

Tack på förhand.
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: stora mellösa skrivet 17 november 2009, 02:13:28 AM
den knappen kan ha många funktioner. Symblen kan ha blivit avskavd ex vis. Vet vissa bussar som har sådan störmbrytare till huvudströmmen, Andra som har det för diff du ser knappen för nigning är likadan modell med en spärr på kan också vara för dörrbromsar
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: MartinMartin skrivet 17 november 2009, 02:49:03 AM
Citat från: stora mellösa skrivet 17 november 2009, 02:13:28 AM
den knappen kan ha många funktioner. Symblen kan ha blivit avskavd ex vis. Vet vissa bussar som har sådan störmbrytare till huvudströmmen, Andra som har det för diff du ser knappen för nigning är likadan modell med en spärr på kan också vara för dörrbromsar

Nej, det är inte en "nigningsknapp" dvs den vickar inte tillbaka utan går att ställa i 2 olika lägen. Och huvudströmen sitter i fram på den aktuella bussen och dörrbromsen i taket, så det vette tusan vad det kan vara. Jag har tryck flera gånger både vid stillastående och under färd och försökt testa mig fram men jag märker ingenting. Kanske är så enkelt att den inte är till någonting  ;D
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: RoTe skrivet 17 november 2009, 03:09:28 AM
Diffspärr brukar ha gul knapp.

Vad är det för buss? Funderar på om det kan vara öppning av bagageluckor?
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: MartinMartin skrivet 17 november 2009, 03:16:07 AM
Citat från: RoTe skrivet 17 november 2009, 03:09:28 AM
Diffspärr brukar ha gul knapp.

Vad är det för buss? Funderar på om det kan vara öppning av bagageluckor?

KR 150, VOLVO B12MA LEDBUSS
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: MartinMartin skrivet 17 november 2009, 03:20:09 AM
Och känns ju som den skulle vara till nåt viktigt just därför att knappen är "spärrad" mot misstag.
Bagageluckorna känns ju inte som nåt sånt kanske  .... men, man vet ju aldrig.
Ska testa det vid tillfälle.
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: groenis skrivet 17 november 2009, 03:26:02 AM
Det kan vara spärren till vikbromsen
Klurade mest över placeringen så pass långt bak på sidopanelen

/Lennart
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: stora mellösa skrivet 17 november 2009, 06:25:36 AM
Citat från: MartinMartin skrivet 17 november 2009, 02:49:03 AM
Nej, det är inte en "nigningsknapp" dvs den vickar inte tillbaka utan går att ställa i 2 olika lägen. Och huvudströmen sitter i fram på den aktuella bussen och dörrbromsen i taket, så det vette tusan vad det kan vara. Jag har tryck flera gånger både vid stillastående och under färd och försökt testa mig fram men jag märker ingenting. Kanske är så enkelt att den inte är till någonting  ;D

Läste du att jag skrev det var en liknande modell som nigningsknappen INTE att det var den
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: RoTe skrivet 17 november 2009, 15:04:05 PM
Citat från: groenis skrivet 17 november 2009, 03:26:02 AM
Det kan vara spärren till vikbromsen
Klurade mest över placeringen så pass långt bak på sidopanelen

/Lennart

Swebus motsvarande vagnar (585X) har ingen knapp för det. Går vikbromsen i är det bara lägga i D och gasa. Äldre vagnar har dock sådan knapp. Den brukar inte heller ha spärr på knappen.
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: Fredde skrivet 17 november 2009, 15:08:46 PM
Kan det inte vara "nattauto-knappen" som har bytts ut och bytt plats? /Fredde

Titel: SV: En fråga
Skrivet av: Matte skrivet 17 november 2009, 15:11:27 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 17 november 2009, 01:47:32 AM
Jag undrar om nån kan hjälpa mig och redogöra för vad den här knappen har för funktion?
Den går inte att trycka på av misstag utan man måste släppa på "sprinten" för att kunna
trycka den åt båda hållen.
Jag har flera gånger provat att tryckt men jag upplever inte att nåt händer.
Har även frågat några kollegor, men ingen vet.
Nån som har nån idé?

(http://pici.se/pictures/kGNlTIqgD.jpg)

Tack på förhand.

För mig så känns det lite spontant att det kan vara "Nattauto" Allså så att kunderna inte kan öppna dörrarna via dörr automatiken(kliva ner i dörr brunnen eller trycka dörr öppning knappen) Och att föraren måsta öppna mauellt...
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: RoTe skrivet 17 november 2009, 15:21:07 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2009, 15:13:16 PM
Har inte dessa bussar helt manuella bakdörrar utan automatik

Ser inte ut som det på knapparna?
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: Matte skrivet 17 november 2009, 15:22:42 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2009, 15:13:16 PM
Har inte dessa bussar helt manuella bakdörrar utan automatik

Det kanske dom har. Jag har inte så stor koll på dom. Men menas det som att dom endast kan öppnas från förarplatsen?
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: RoTe skrivet 17 november 2009, 15:25:54 PM
På våra bussar måste man frilägga dörrarna för att dom ska öppna automatiskt. Det innebär att man ska öppna bak/framdörr, sedan fungerar automatiken och passagerarna kan öppna bak för att släppa in folk... Vi har ingen nattknapp utan måste stänga av dörrkretsarna vilket gör att bakdörrarna inte ens går att öppna från förarplats.
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: Matte skrivet 17 november 2009, 15:33:54 PM
Citat från: RoTe skrivet 17 november 2009, 15:25:54 PM
På våra bussar måste man frilägga dörrarna för att dom ska öppna automatiskt. Det innebär att man ska öppna bak/framdörr, sedan fungerar automatiken och passagerarna kan öppna bak för att släppa in folk... Vi har ingen nattknapp utan måste stänga av dörrkretsarna vilket gör att bakdörrarna inte ens går att öppna från förarplats.

Aha... Jag e så van att använda Nattauto och huur det funkar på våra bussar hos Busslink Södertörn. Då fungerar framdörren helt normalt. Men bakdörrarna kan endast jag öppna då. Som tex vid hpl som man vet att det är mycket spring, mycket folk eller om man inte litar på automatiken. Sedan finns det snor ungar som tjuv plingar jämt. Då e det skönt att ha nattauto. För då öppnas inte dörrarna och då försvinner det 50% av det roliga med att tjuv plinga.
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: MartinMartin skrivet 18 november 2009, 01:34:02 AM
Citat från: Matte skrivet 17 november 2009, 15:11:27 PM
För mig så känns det lite spontant att det kan vara "Nattauto" Allså så att kunderna inte kan öppna dörrarna via dörr automatiken(kliva ner i dörr brunnen eller trycka dörr öppning knappen) Och att föraren måsta öppna mauellt...

Tack för tipset ... ska kolla det vid tillfälle.
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: groenis skrivet 18 november 2009, 04:29:33 AM
Hej RoTe
Var inne på gamla VanHool leden där satt knappen långt bak med ett plastlock över
som man var tvungen att lyfta på för att frigöra vikbromsen men det var på vagnar med Wilson låda
Volvos ledvagnar var den rund om det var en automatare också långt bak på sidopanelen.
Men vad vet jag slutade köra de modellerna -88

/Lennart
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: Matte skrivet 18 november 2009, 10:59:33 AM
Citat från: MartinMartin skrivet 18 november 2009, 01:34:02 AM
Tack för tipset ... ska kolla det vid tillfälle.

Och sedan kom jag på en sak till... Det verkar vara en nyare Volvo buss. Kolla vad det står i C90 displayen i vänstra nedre hörnet under bussen. Där kan det stå vad som aktiveras alt avaktiveras när man trycker på knappar. Så gör det på Busslink Södertörns vagnar som är Volvo B12MA som har likadan panel på den sidan. Där står det i Displayen Nattauto på om man trycker på den knappen som nog sitter på nästan samma ställe.
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: Fredde skrivet 18 november 2009, 11:06:29 AM
Vart har man placerat luftavstängningen till alla dörrar i dagsläget? Förr satt den ju oftat längst bak på denna panel (till vänster)
Sedan satt oftast knappen för dörrkretsar uppe på luckan till destskylten fram (föraren var tvungen att ställa sig upp för nå denna knapp) när man avaktiverade denna kunde man köra med alla dörrar öppna under färd men "lingsystemet/stoppknapparna" var ur drift...

Karlstadsbuss hade 4st Volvo B10R (invnr 217-220) där man kunde köra med framdörrarna öppna vi hastighet över 30km/h utan "dörrbromsarna" kopplades in.. Det stog tillåmed i handboken från Volvo... Var detta vanligt på 80-talet?

Ville man på i princip alla Scania & Volvo på denna tid (80-tal) så kunde man flytta dessa vita plastrullar (insexnyckel behövdes) som satt på dörraxeln som 2st gränslägen kände av så dörrbromsen släppte tex direkt efter dörren börja stänga sig om man så ville... Vet att en Scania CR112 (KB ivnr 197) så räckte det att mitten dörrarna börja stänga sig så släppte dörrbromsen direkt....  

På Karlstadsbuss Scania CR111 så kunde man öppna framdörren i farten vid HPL utan bussen bromsa in hårt när man redan hade börjat inbromsningen...
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: Matte skrivet 18 november 2009, 11:44:58 AM
Citat från: Fredde skrivet 18 november 2009, 11:06:29 AM
Vart har man placerat luftavstängningen till alla dörrar i dagsläget? Förr satt den ju oftat längst bak på denna panel (till vänster)
Sedan satt oftast knappen för dörrkretsar uppe på luckan till destskylten fram (föraren var tvungen att ställa sig upp för nå denna knapp)

Ja den sitter nog längre bk lufta avstängningen för dörrarna. Och knappen för dörrkretsar sitter lite olika på olika entrepenörer och garage. På denna kan jag tänka mig att den sitter ovanför förarplatsen så föraren måste ställa sig upp men inte på luckan till destskylten fram då bussen har destskylten fram monterad innanför framrutan i överkant.
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: Soe skrivet 20 december 2009, 13:57:31 PM
Jag tog bort knappen, inga kablar kopplade, den är alltså till ingenting. ;D
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: RoTe skrivet 20 december 2009, 14:43:25 PM
Citat från: Soe skrivet 20 december 2009, 13:57:31 PM
Jag tog bort knappen, inga kablar kopplade, den är alltså till ingenting. ;D

Vilken luring!
Titel: SV: En fråga
Skrivet av: MartinMartin skrivet 20 december 2009, 16:21:34 PM
Citat från: Soe skrivet 20 december 2009, 13:57:31 PM
Jag tog bort knappen, inga kablar kopplade, den är alltså till ingenting. ;D

Va bra, då kan jag äntligen sluta fundera, Soe  ;)