Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Jonas Strömblad skrivet 16 november 2009, 21:20:44 PM

Titel: Utan vagnar
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 16 november 2009, 21:20:44 PM
(http://s995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/X22024_Tomteboda_091114.jpg)
Scheisse! Tappade visst vagnarna någonstans  :o  :'(
/J
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 16 november 2009, 21:22:31 PM
X2 Sport!  8)
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 16 november 2009, 21:30:55 PM
(http://s995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/X22017_VasterasNorra_091112.jpg)
Jo, fast då är nog det här strået vassare. En ensam driv får "bara" gå i 160 km/h, medan den här konfigurationen får gå i 200 km/h.
Å det går ganska bra  ;D
/J
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 16 november 2009, 22:01:27 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 16 november 2009, 21:30:55 PM
(http://s995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/X22017_VasterasNorra_091112.jpg)
Jo, fast då är nog det här strået vassare. En ensam driv får "bara" gå i 160 km/h, medan den här konfigurationen får gå i 200 km/h.
Å det går ganska bra  ;D
/J

Trevligt med en bild från Finnslätten! Där har jag tillbringat mycket tid. Det känns dock lite deppigt att se hur SJ har låtit X2 "förfalla". Dels med den grå målningen, dels med att ha olikfärgade fönsterbågar,dels med att att bort noskonen och dels med bristfällig/obefintlig tvättning av tågen. Men fortfarande trevligt att se hur det ser ut hos f d ABB Traction.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 16 november 2009, 22:33:27 PM
Målningen kan man ju ha olika åsikter om... Men fönsterbågar och tvätt, javisst! Det ser ju inte så strålande ut. Det är synd att man inte redan från början byggde X2'an med en noskon som både tål älgkrockar och är lätt att fälla undan vid multning.
/J
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 16 november 2009, 22:56:36 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 16 november 2009, 22:33:27 PM
Målningen kan man ju ha olika åsikter om... Men fönsterbågar och tvätt, javisst! Det ser ju inte så strålande ut. Det är synd att man inte redan från början byggde X2'an med en noskon som både tål älgkrockar och är lätt att fälla undan vid multning.
/J

Jag tror inte det går att göra en noskon som tål en älgkrock i 200 km/h.


M v h
Ingwar
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2009, 23:03:33 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 22:39:24 PM
Ja det är lite märkligt att det ska vara så svårt att tvätta järnvägsfordon, X1 o X10 tvättades ju under många år inte alls eller var tredje år typ.

Hur är det egentligen där man kör upphandlad trafik? Finns där inga krav på skötsel av samma sätt som på bussidan?



Jo, det brukar finnas krav på att de fordon som används i upphandlad trafik är tvättade. Olika länsbolag är olika noga med efterlevnaden av detta. Olika trafikutövare också.
Sedan är det också problem att tvätta järnvägsfordon när det är minusgrader ute. Det är stor risk för att dörrarna fryser då och att det bildas is i underredet när de rullar ut. Uppvärmt utrymme för att torka dem är det ont om.
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 17 november 2009, 00:01:22 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2009, 23:03:33 PM
Jo, det brukar finnas krav på att de fordon som används i upphandlad trafik är tvättade. Olika länsbolag är olika noga med efterlevnaden av detta. Olika trafikutövare också.
Sedan är det också problem att tvätta järnvägsfordon när det är minusgrader ute. Det är stor risk för att dörrarna fryser då och att det bildas is i underredet när de rullar ut. Uppvärmt utrymme för att torka dem är det ont om.

Men detta med tvätt gäller alltså inte X2000-trafiken som SJ fortfarande har monopol på?
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2009, 09:27:01 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2009, 00:03:54 AM
Det är ju liknande problem med att tvätta bussar när det är minusgrader att dörrar o luckor gärna fryser fast.

Jo, fast oftare är det lättare att hitta en inomhusuppställning för bussen efter tvätten. Och så är det vanligen lägre hastigheter. Det är rätt stor skillnad redan mellan 90 och 130 km/tim när det gäller tillfrysning. För att nu inte tala om X2000 som går i 200. En bussdörr är heller inte lika tät som en tågdörr.
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2009, 09:28:00 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 november 2009, 00:01:22 AM
Men detta med tvätt gäller alltså inte X2000-trafiken som SJ fortfarande har monopol på?

Jag svarade på frågan som den ställdes.
I icke-upphandlad trafik är det naturligtvis trafikutövaren som bestämmer hur ofta tågen skall tvättas.
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 17 november 2009, 11:04:27 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2009, 09:28:00 AM
Jag svarade på frågan som den ställdes.
I icke-upphandlad trafik är det naturligtvis trafikutövaren som bestämmer hur ofta tågen skall tvättas.

Om X2000-trafiken hade varit upphandlad så undrar jag om det verkligen hade accepterats att tågen sett ut som de faktiskt gör. Så gott som varje gång jag ser ett länsmålat tåg bredvid en X2:a så brukar länståget se rent ut medan X2:an är smutsig tyvärr :(
Titel: SV: Utan vagnar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 november 2009, 17:39:32 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 16 november 2009, 21:30:55 PM
Jo, fast då är nog det här strået vassare. En ensam driv får "bara" gå i 160 km/h, medan den här konfigurationen får gå i 200 km/h.
Å det går ganska bra  ;D
/J

Utan Bistron och kaffe? Aj aj aj inte bra