Efter Oppdal började jag klättra ned för Dovrefjell. Bara några kilometer efter Oppdal blev jag vittne till en olycka som såg rätt komisk ut. En VW Golf hade råkat köra på en tunna, som hamnat under bilen varför denna stod med 90-graders vinkel. De båda som åkte i den var till synes oskadda, men hustrun höll på att ge sin man en utskällning. Jag såg i backspegeln att hjälp skyndade till varför jag inte vände. I stället höll en ny olycka på att hända framför mig. En bilförare med ett illa lastat släp tappade stora delar av lasten på vägen och bilen som låg mellan oss var ytterst nära att köra in i släpet när detta nödbromsades. Själv höll jag mig lyckligtvis på avstånd.
Nåväl efter klättringen nedför i en bitvis mycket brant backe kom jag till kusten vid Sunndalsøra.
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/oppdal-molde_1.JPG)
Sedan körde jag omväxlande genom och runt fjället innan jag kom till Eidsvåg. Därifrån bar det uppför rejält men på en rastplats i en av de värsta chikanerna dök denna syn upp.
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/oppdal-molde_2.JPG)
Nog tyckte jag att det var en kaross från Brødrene Repstad först, men närmare studium gav vid handen att karossören var Torstein Alstad, som bedrev busstrafik i Eidsvåg men också byggde karosser. Bussen var chartrad av ett bröllopssällskap.
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/oppdal-molde_3.JPG)
I Kleive gjorde jag en sväng in på uppställningsplanen vid Nettbus garage. Norska bussgarage är oftast inte inhägnade och det är således lätt att komma åt att fotografera. Man behöver inte ens gå ur bilen. Tyvärr var bussarna parkerade så tätt att det det bara var denna som kunde tas på bild. Men en MAN med Vest V10 är ju inte dåligt det heller.
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/oppdal-molde_4.JPG)
Vid 18.30-tiden kom jag fram till Hotel Moldefjord i Molde, precis vid Hurtigruten-kaien som också används av cruising-fartyg. En god middag på Egon (i samma hus) fick avsluta kvällen. Men det blev nya äventyr nästa dag, då jag bland annat åkte till Bud och Kristiansund.
Det er morsomt å lese reiseminner fra en svenske som har studert busstrafikken i en region jeg selv kjenner fra egen oppvekst. Tenkte å nevne litt om den lokale transportpioneren fra Eidsvåg, Torstein Alstad (1908-1980). Han startet Eidsvåg Auto i 1932 og drev buss- og lastebiltrafikk. Etter en fusjon i 1963 ble navnet Eira-Eidsvåg Billag som er navnet som står på T-8631. På 1950-tallet begynte han også som bilforhandler, bl.a. Scania-Vabis. Dessuten drev han bilverksted. Ca. 1960 startet han egen bussbygging som ikke ble noen suksess og avsluttet 1965-66. Det ble bygd ca. 10 busser og godsvogner, de fleste til eget selskap. Men som du allerede har oppdaget: Han samarbeidet med Repstad og kjøpte karosserideler derfra. Veteranbussen T-8631 har et Repstad-emblem i grillen.
Det har skjedd mye i transportbransjen siden Alstad døde i 1980. T-8631 er et lokalt monument etter Alstad. Bygningene i Eidsvåg brukes til andre formål. Bussrutene drives i dag av Nettbuss Møre, og i dag er bare 5-6 busser stasjonert i Eidsvåg. Men Scania-forhandleren i regionen heter fremdeles Alstad Auto. Dette selskapet har flyttet nærmere Molde, til Hjelset, eller helt eksakt Skjevikåsen. Ditt siste bilde er tatt fra Alstad Auto på Skjevikåsen (ikke Kleive). Bussene til Nettbuss Møre i området Hjelset/ Kleive er stasjonert hos Alstad Auto.