Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bou skrivet 15 november 2009, 01:46:23 AM

Titel: Busstrafikens framtid
Skrivet av: Bou skrivet 15 november 2009, 01:46:23 AM
Jag jobbar på ett privat bussföretag som kör trafik i innerstaden (och andra delar av Sthlm) och störs nu i mitt dagliga (och nattliga) arbete av bygget med den sk Citybanan.

Detta är en fråga till de som är lite mer insatta då jag "endast" är en hederlig knegare som kör bussarna. Hur ser framtiden ut för busstrafiken i Stockholm? Jag har hört rykten om att stomlinjerna 1,2,3 och 4 ska köras med spårvagn i framtiden. Åtminstone är det tänkt att spårtrafiken ska ta över 4:an.

Hur kommer detta att "drabba" oss chaufförer, då det blir mindre tjänster. Kommer de att behöva sparka chaufförer, eller balanseras det upp med fler turer på andra linjer?

Jag stormtrivs som sagt på mitt arbete och vill självfallet att busstrafiken skall utvecklas och inte avvecklas och då tas över av spårbunden trafik.

Så ni som är mer insatta, hur ser framtiden ut?  8)
Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: Wetjo skrivet 15 november 2009, 06:06:32 AM
Citat från: Bou skrivet 15 november 2009, 01:46:23 AM
Jag jobbar på ett privat bussföretag som kör trafik i innerstaden (och andra delar av Sthlm) och störs nu i mitt dagliga (och nattliga) arbete av bygget med den sk Citybanan.
Detta är en fråga till de som är lite mer insatta då jag "endast" är en hederlig knegare som kör bussarna. Hur ser framtiden ut för busstrafiken i Stockholm? Jag har hört rykten om att stomlinjerna 1,2,3 och 4 ska köras med spårvagn i framtiden. Åtminstone är det tänkt att spårtrafiken ska ta över 4:an.
Hur kommer detta att "drabba" oss chaufförer, då det blir mindre tjänster. Kommer de att behöva sparka chaufförer, eller balanseras det upp med fler turer på andra linjer?
Jag stormtrivs som sagt på mitt arbete och vill självfallet att busstrafiken skall utvecklas och inte avvecklas och då tas över av spårbunden trafik.
Så ni som är mer insatta, hur ser framtiden ut?  8)

Tror inte du behöver vara orolig de närmasste 10 - 15 åren. Nu är det önskemål o "tuppfäktning" som gäller.Det är ju val nästa år...
Från beslut till "färdig produkt" tar det minst 10 år, med tanke på prövningar o bygglov mm.
Sen är det tänkt att Spårvägen ska vara ett komplement till busstrafiken. Inget konkurrensförhållande råder.
Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2009, 09:56:29 AM
Citat från: Wetjo skrivet 15 november 2009, 06:06:32 AM
Tror inte du behöver vara orolig de närmasste 10 - 15 åren. Nu är det önskemål o "tuppfäktning" som gäller.Det är ju val nästa år...
Från beslut till "färdig produkt" tar det minst 10 år, med tanke på prövningar o bygglov mm.
Sen är det tänkt att Spårvägen ska vara ett komplement till busstrafiken. Inget konkurrensförhållande råder.

Därtill kommer ju att även spårvagnsförare kommer att behövas.
Så tillgången på arbete för de som i dag är bussförare får nog anses tryggad. Utbyggnad av en verksamhet har historiskt sett brukat visat sig bra för de anställda.

Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 november 2009, 11:26:37 AM
Citat från: Wetjo skrivet 15 november 2009, 06:06:32 AM
Tror inte du behöver vara orolig de närmasste 10 - 15 åren. Nu är det önskemål o "tuppfäktning" som gäller.Det är ju val nästa år...
Från beslut till "färdig produkt" tar det minst 10 år, med tanke på prövningar o bygglov mm.
Sen är det tänkt att Spårvägen ska vara ett komplement till busstrafiken. Inget konkurrensförhållande råder.
Dessutom brukar spårtrafik leda till större antal kollektivresenärer, vilket leder till att fler behöver byta till buss, alltså att även busstrafiken ökar på de linjer som inte görs om. Den enda av stomlinjerna som kommer över gränsen för att det ekonomiskt skall vara lönsamt att överföra till spårväg är 4:an och om det kommer något beslut är jag nästan övertygad om att man kommer att göra om den först innan man sätter igång arbetet på de andra linjerna (både för att utvärdera men också för att det skulle bli trafikkaos om alla vägar där stombussarna går skulle börja byggas om samtidigt)  Däremot har vi förstås Cityspårvägen som väl är närmast på gång. Den kommer innebära en viss minskning av busstrafiken till Djurgården, i övrigt ser linjens sträckning ut som att man därmed kan undvika utökad busstrafik till nybyggda områden - än att det skulle innebära någon minskning.
Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: Carl W skrivet 15 november 2009, 23:54:40 PM
Citat från: Wetjo skrivet 15 november 2009, 06:06:32 AM
Tror inte du behöver vara orolig de närmasste 10 - 15 åren. Nu är det önskemål o "tuppfäktning" som gäller.Det är ju val nästa år...
Från beslut till "färdig produkt" tar det minst 10 år, med tanke på prövningar o bygglov mm.
Sen är det tänkt att Spårvägen ska vara ett komplement till busstrafiken. Inget konkurrensförhållande råder.

Det borde väl snarare vara busstrafiken som ska vara ett komplement till spårvägen?
Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: buskörare skrivet 21 november 2009, 03:44:37 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2009, 09:56:29 AM
Därtill kommer ju att även spårvagnsförare kommer att behövas.
Så tillgången på arbete för de som i dag är bussförare får nog anses tryggad. Utbyggnad av en verksamhet har historiskt sett brukat visat sig bra för de anställda.



Vad jag har hört är det ordentligt mycket hårdare krav att få köra spårvagn.
Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2009, 08:30:47 AM
Citat från: buskörare skrivet 21 november 2009, 03:44:37 AM
Vad jag har hört är det ordentligt mycket hårdare krav att få köra spårvagn.

Vilka skulle dessa hårdare krav vara. Det torde skilja sig när det gäller krav på färgseende men annars är det vad jag vet samma medicinska krav. Och utan att förringa någons arbete så är jag rätt säker på att den som kan köra buss också kan lära sig köra spårvagn.
Att spårvagnsförarna i Stockholm till stor del kommer att rekryteras från bussförarna är väl inte mycket att tveka om. Det innebär ju att det blir fler bussjobb över till dem som inte vill eller klarar kraven för att köra spårvagn.
Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: buskörare skrivet 21 november 2009, 14:54:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2009, 08:30:47 AM
Vilka skulle dessa hårdare krav vara. Det torde skilja sig när det gäller krav på färgseende men annars är det vad jag vet samma medicinska krav. Och utan att förringa någons arbete så är jag rätt säker på att den som kan köra buss också kan lära sig köra spårvagn.
Att spårvagnsförarna i Stockholm till stor del kommer att rekryteras från bussförarna är väl inte mycket att tveka om. Det innebär ju att det blir fler bussjobb över till dem som inte vill eller klarar kraven för att köra spårvagn.


Hörsel och syn bl.a. Jag vet åtminstone 2 som sökte spårvagnsjobb och inte klarade intagningen men utan problem tog busskort. Vill bara poängtera att det är inte självklart att alla bussförare som eventuellt skulle bli utan bussförarjobb är självklara spårvagnsförare.
Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: lil-sis skrivet 22 november 2009, 01:45:14 AM
Hårdare? Ser man sämre än mig måste man se väldigt väldigt väldigt dåligt. (Är närsynt alltså, inget annat problem).

Jag ser ruggans dåligt utan linser/glasögon men klarade även alla antagningar till Tunnelbanan (jo jag har fladdrat lite överallt). Det de var hårdare på var snarare "psyke". Att det blev buss istället var för att tuben bara erbjöd deltid till att börja med.
Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: buskörare skrivet 22 november 2009, 02:54:57 AM
Citat från: lil-sis skrivet 22 november 2009, 01:45:14 AM
Hårdare? Ser man sämre än mig måste man se väldigt väldigt väldigt dåligt. (Är närsynt alltså, inget annat problem).

Jag ser ruggans dåligt utan linser/glasögon men klarade även alla antagningar till Tunnelbanan (jo jag har fladdrat lite överallt). Det de var hårdare på var snarare "psyke". Att det blev buss istället var för att tuben bara erbjöd deltid till att börja med.

Fast tunnelbanan är väl inte samma som spårvagn? Spårvagnen går ofta ju på trafikerade gator osv, med allt vad det innebär.
Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: lil-sis skrivet 22 november 2009, 13:40:00 PM
Förvisso men flytt till Tvärbanan hade heller inte varit något problem.

För en "normalsvensson" tror jag inte det är ett oöverkomligt problem med en fysiska biten.
Titel: SV: Busstrafikens framtid
Skrivet av: buskörare skrivet 22 november 2009, 17:25:32 PM
Citat från: lil-sis skrivet 22 november 2009, 13:40:00 PM
Förvisso men flytt till Tvärbanan hade heller inte varit något problem.

För en "normalsvensson" tror jag inte det är ett oöverkomligt problem med en fysiska biten.

Jag vet bara att 2 kollegor i Örebro testade och fick nej i Norrköping. Alltså inte blev godkända på hörsel el syntest. Båda har kört buss några år utan problem.