Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Wetjo skrivet 14 november 2009, 17:03:15 PM

Titel: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Wetjo skrivet 14 november 2009, 17:03:15 PM
Felkörningar kan få konsekvenser...  :-[

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6123506.ab
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: homer skrivet 14 november 2009, 17:15:50 PM
nyhetstorka 1.0
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Fredde skrivet 14 november 2009, 18:25:33 PM
Citat från: homer skrivet 14 november 2009, 17:15:50 PM
nyhetstorka 1.0

... samt att man inte ens kan stava till bussbolagets namn... :P /Fredde

Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: MartinMartin skrivet 15 november 2009, 14:49:33 PM
http://www.marsta.nu/News.aspx?articleId=2423
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2009, 15:07:38 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 15 november 2009, 14:49:33 PM
http://www.marsta.nu/News.aspx?articleId=2423

Har jag förstått det rätt så rör det sig om två olika olyckor som uppstått vid felkörning och backning av ledbuss, dels i Märsta och dels i Sigtuna.
Kommentarer är väl överflödiga.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Magnus_J skrivet 15 november 2009, 17:21:16 PM
jag skulle bli galen om bredbandet försvan.. vilket svek =) ;D
'ironi'

fast det är ju lätthänt om man inte har koll på sidorna.. men att skriva om det är ju som sagts nyhetstorka.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: homer skrivet 15 november 2009, 22:38:11 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 15 november 2009, 14:49:33 PM
http://www.marsta.nu/News.aspx?articleId=2423

kommentaterna är ju inte roliga att läsa och allmänhetens syn på oss förare är ju som sagt inte på topp och blir knappast bättre av såna här reportage
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Uffe D skrivet 15 november 2009, 23:16:17 PM
 Hoppas båda två blir av med jobbet.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Nico skrivet 16 november 2009, 00:11:46 AM

Citat från: homer skrivet 15 november 2009, 22:38:11 PM
kommentaterna är ju inte roliga att läsa och allmänhetens syn på oss förare är ju som sagt inte på topp och blir knappast bättre av såna här reportage

Nej, det är ju verkligen inte några smickrande kommentarer.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Uffe D skrivet 16 november 2009, 00:13:03 AM
Citat från: Nico skrivet 16 november 2009, 00:11:46 AM
Nej, det är ju verkligen inte några smickrande kommentarer.

Tyvärr är det väl så att det mesta stämmer.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Dson skrivet 16 november 2009, 00:16:33 AM
Citat från: Uffe D skrivet 16 november 2009, 00:13:03 AM
Tyvärr är det väl så att det mesta stämmer.
Det där med att börja vända i ett garage-område där det är uppenbart att man inte kommer runt förstår jag inte.
Men att klippa ett elskåp känns inte så långt borta, de kan vara rätt svåra att upptäcka ibland - även om föraren även i det fallet borde ha insett att han inte kunde vända där och faktiskt borde ha gett upp långt tidigare om det gått en halvtimme...
Men tyvärr fungerar man inte särskilt rationellt om man är tillräckligt stressad... :-\
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Nico skrivet 16 november 2009, 00:19:14 AM

Citat från: Uffe D skrivet 16 november 2009, 00:13:03 AM
Tyvärr är det väl så att det mesta stämmer.

Jo, tyvärr så ligger det nog en hel del i dessa kommentarer och överlag finns det hos en del en viss nonchalans vilket gör att man inte alltid ber om hjälp när det behövs. I kombination med stress, som Dson skriver, så kan man få olyckliga resultat, men visst färgar det allmänhetens syn på förarkollektivet vilket varken är bra eller skoj. Nu vet jag inte vad Arriva har för procedur här, men jag föreställer mig att man analyserar dessa händelser ordentligt och ser nog över vissa rutiner.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 16 november 2009, 00:28:21 AM
Ja, man kan göra en felaktig bedömning och börja vända på fel plats.
Men varför inser han inte? Han har alltså hållit på i 30 min (då förstår jag att man blir desperat och mejar ner något), men varför varför varför? Borde han inte ha insett och fortsatt till en bättre vändplats?
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 16 november 2009, 00:31:53 AM
Hur är det att backa en pusher? Den borde ju dra bussen och således inga problem, eller?
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Marcus Li skrivet 16 november 2009, 08:51:12 AM
Citat från: MartinMartin skrivet 15 november 2009, 14:49:33 PM
http://www.marsta.nu/News.aspx?articleId=2423

Verkar vara linje 575 enligt artikeln... Känner inte till omständigheterna om felkörningen, men förstår inte varför han/hon svängde av vägen. Linjen går "raka vägen" genom Märsta till Sigtuna.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Cero skrivet 16 november 2009, 10:01:11 AM
Utan att döma någon av aktörerna i länkade artiklar är det inte utan att man blir förundrad över vissa (dvs långt ifrån alla) s.k. yrkesförares förmåga att framföra sina fordon. Det skälls mycket på privatpersoner och deras förmåga att köra bil och visst kan man tycka att vissa privatbilister borde stanna hemma. Normalt brukar det heta att proffsen är bättre än amatörerna och i de flesta branscher är det nog så. Yrkespiloten är vanligtvis vassare än privatflygaren, målarmästaren tapetserar snabbare och bättre än hemmafixaren, etc. Men när det kommer till yrkesförare stämmer inte detta alltid.

Man kan tycka att en person som kör bil hela dagarna och dessutom får betalt för det borde visa störst respekt för trafikregler, vara ett föredöme för andra och sätta en ära i att köra så bra och behagligt som möjligt även om man bara har kartonger i lasten. Istället ser man ofta yrkesförare som kör fort, för nära, kastar sig mellan filerna och över lag inte respekterar andra. Blinkersspaken förefaller dessutom vara avbruten sedan länge. Bland de värsta tycker jag förarna av distributionsbilar är, med taxi i bakhasorna. Postens förare brukar också tro att de sitter i en F1:a. Förarna av lokalbussar tycker jag oftast är bland de bästa även om det säkert finns de som hävdar motsatsen.

Nu finns det ju säkert flera orsaker till att beteendet är som det är. Många förare har säkerligen långa och stressiga dagar och vill hem när kvällningen kommer, har under dagen blivit galna på andra bilister (även privata sådana), tokiga kunder, är trötta, etc. Dessutom ser nog många denna typ av jobb som tillfälliga genomgångsjobb som inte är värda att lägga någon kraft på. Likväl är det tråkigt för de delar av förarkollektivet som anstränger sig att göra ett bra jobb, uppträda föredömligt i trafiken, respektera andra och som tycker att jobbet är hyfsat roligt och vill satsa på det. Så länge det finns personer med dåligt beteende inom en yrkesgrupp går det inte att få upp status, rykte och med det även löner, men kanske är det så arbetsgivarna vill ha det för låga krav på de som rekryteras ökar rekryteringsbasen och håller samtidigt ner lönerna. Att skador på fordon och image i många fall kostar mer än billig arbetskraft ingår nog inte alltid i kalkylen.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: homer skrivet 16 november 2009, 12:53:40 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 10:12:23 AM
Tyvärr är det ju så att med nuvarande förutsättningar inom SL området får man dras med liknande problem, det finns ytterst liten möjlighet att annat än där man verkligen kan bevisa att det finns skäl för uppsägning att bli av med olämpliga anställda.

Man är som bekant tvingade att ta över alla anställda från den tidigare operatören.

Det kan väl knappast vara ett problem, inte i mina ögon iallafall.

De troliga i dessa fall är att de är nya förare som inte är helt 100 på linjen, de är alltså anställda av Arriva.


Skulle dem ha blivit anställda av Swebus innan Arriva kom till området tror jag knappast dem hade kunnat jobba kvar om de var några som ständigt kör fel och backar in i konstiga saker. (Swebus anställnings procedur är väl knappast sämre än Arrivas).
Skulle de ha varit ännu äldre förare som blev anställda på SL-buss tiden innan Swebus kom är de väl heller knappast troligt att dem skulle köra fel på de här sättet, möjligen om garagebackaren skulle fått en hjärnblödning, då kan man kanske fatta lite märkliga beslut, men då är de ju bara tragiskt och knappast något som SL's upphandlingspolicy för personalövertagande kan klandras för...
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: buskörare skrivet 16 november 2009, 19:52:26 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 10:12:23 AM
Tyvärr är det ju så att med nuvarande förutsättningar inom SL området får man dras med liknande problem, det finns ytterst liten möjlighet att annat än där man verkligen kan bevisa att det finns skäl för uppsägning att bli av med olämpliga anställda.

Man är som bekant tvingade att ta över alla anställda från den tidigare operatören.

Du är inte bussförare inom upphandlad linjetrafik va?
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: homer skrivet 16 november 2009, 20:37:42 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 20:11:53 PM
Tyvärr fakta...

I de flesta län får man anställning efter egna meriter.


De är väl precis samma sak med förarna som kör upphandlad trafik hos SL, bara de att de kan vara den förra entreprenören som anställde dig, vad är de som gör att Busslinks rekryteringsprocess skulle vara sämre än Swebus och vice versa...
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: buskörare skrivet 16 november 2009, 21:04:51 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 20:11:53 PM
Tyvärr fakta...

I de flesta län får man anställning efter egna meriter, i SL området har man en livslång anställning så länge man inte kan bevisa att man gjort sig skyldig till något som renderar avsked, och det gör inte något av de händelser som beskrivs ovan.

Detta bidrar tyvärr inte att stärka allmänhetens förtroende för yrkeskåren eller status och löneutveckling.

Så ett gäng nyutbildade bussförare skulle göra SL's trafik bättre menar du? Jag valde SL just pga deras omtanke om sina förare. Det är skönt att veta att jag har samma anställningstrygghet som dom flesta andra yrkena har. Dvs jobb mer än 6-8 år i taget.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: buskörare skrivet 16 november 2009, 22:04:21 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 21:59:07 PM
Det har inte ett dugg med rekryteringen att göra.

Om jag anställer 100 förare utan någon tidigare erfarenhet har jag inte en aning om hur dessa kommer att fungera i jobbet, det jag vet är att 15% av dessa kommer att orsaka 80% av alla skador och kundtjänstärenden och det kan jag inte göra något åt förutom i ytterst få fall där det kan bevisas att det är fråga om grov vårdslöshet eller annan brottslig gärning (stöld t.ex)
Dessa 15% kommer sedan att kunna gå vidare till nästa och nästa och nästa operatör trots att de helt klart är totalt olämpliga för jobbet men så länge dem inte går över gränsen och blir ett uppsägnings eller avskedsfall så är det bara att gilla läget.

Är det någon som verkligen tycker att detta är bra? Som inte själv tillhör kategorin här ovan?


Och det är bättre att byta ut dessa mot andra nyutbildade som även dom kommer krocka och ha sig första tiden? Problemet är att det visst har med rekrytering att göra. Det finns folk som trots att dom inte hör till dessa 15% blir utan jobb i dessa rekryteringar. Dvs att ha nyrekryteringar är alltid en risk för den anställde. Man riskerar alltid att bli utan jobb oavsett hur bra man skött sig hos tidigare arbetsgivare. DET är det nog ingen bussförare som tycker är roligt, oavsett kategori.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: buskörare skrivet 16 november 2009, 22:08:52 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 22:01:53 PM
Inte alls... läs posten ovanför denna.

Vilka andra yrken har denna livstids anställning? Så länge det inte är fråga om företagsförvärv finns ingen garanterad anställning i något yrke när ens arbetsgivare förlorar ett kontrakt vare sig i offentlig eller annan upphandling.

Dom flesta yrken som inte har upphandlingar har väl en tillsvidareanställning? Hur många andra yrken har visstid på 6-8 år? Vilket det i praktiken blir? Jag vet många som haft sina yrken i fler år än 6-8 och som inte behöver räkna med att söka om hela tiden. Sen kan det visst bli företagsuppköp och annat, men inte speciellt ofta så regelbundet som i upphandlingsyrken. Nån form av anställningstrygghet borde det faktiskt finnas. Sen finns det mindre bra saker i sånna här avtal också, men det går säkert att reglera med avvikelser utan att man inom upphandlingsyrken ska räkna med att bli utan jobb var 6:e år.
Och sen är det ju rätt snett att jämföra med uppköp och annat. Uppsägningar i sådana fall handlar om neddragningar eller nedläggningar, dvs arbetsbrist. I bussföraryrket finns fortfarande tjänsten kvar.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: stora mellösa skrivet 16 november 2009, 22:25:48 PM
typexempel på varföär amn ej skall köra okända vägar som ej är avsedda för ledbussar etc
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: homer skrivet 16 november 2009, 22:41:13 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 21:59:07 PM
Det har inte ett dugg med rekryteringen att göra.

Om jag anställer 100 förare utan någon tidigare erfarenhet har jag inte en aning om hur dessa kommer att fungera i jobbet, det jag vet är att 15% av dessa kommer att orsaka 80% av alla skador och kundtjänstärenden och det kan jag inte göra något åt förutom i ytterst få fall där det kan bevisas att det är fråga om grov vårdslöshet eller annan brottslig gärning (stöld t.ex)
Dessa 15% kommer sedan att kunna gå vidare till nästa och nästa och nästa operatör trots att de helt klart är totalt olämpliga för jobbet men så länge dem inte går över gränsen och blir ett uppsägnings eller avskedsfall så är det bara att gilla läget.

Är det någon som verkligen tycker att detta är bra? Som inte själv tillhör kategorin här ovan?



jag förstår inte ditt resonemang här!!! dessa 100 förare du pratar om är ju knappast utan erfarenhet utan sådana som har jobbat i trafikområdet i många år innan. om dem dög åt Swebus duger dem nog även åt Arriva, dem 15% som orsakar skador har nog även Swebus haft möjlighet att säga upp, precis som i alla brancher

Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: homer skrivet 16 november 2009, 23:00:37 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 22:51:36 PM
Det är inte skäl för att säga upp dig, så länge det inte är fråga om grov vårdslöshet eller att du är tim eller provanställd så krävs det rejält mycket mer för att du ska bli skild från arbetet, inte ens att du kommer berusad till jobbet är skäl för uppsägning.

Så du menar att anställningstryggheten blir sämre om man inte behöver ta över personal? har man väl haft sina 6 månaders provanställning blir man ju tillsvidareanställd om allt går som de ska, då spelar de väl ingen roll om man har tagit över personal, även Arrivas nyanställda blir ju tillsvidareanställda och blir då "lika svåra" att sparka som dem som anställdes av Swebus och SL-Buss flera år tidigare.
ända skillnaden som jag förstår de är att utan för SL land måste arbetsgivaren som förlorar ett trafikområde säga upp personalen med skälet att dem inte har arbete för förarna
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: lil-sis skrivet 17 november 2009, 23:48:01 PM
Bristande utbildning.
Behöver inte vara just körningen men däremot hur man agerar när det blir fel; man ber om hjälp INNAN det blir mer fel. Och alla gör fel. Förr eller senare. Vissa gör ju fler och värre fel än andra men ingen är perfekt.

Vi ska inte backa i trafik. Alls. Men sen händer ju situationer man inte kunnat förutse. Då ber man om hjälp.

Backa med led/släp är en färskvara. Backa en pusher är precis som att backa med ett enkelaxlat släp, möjligen att man inte kan vika det lika mkt men det mår å andra sidan inte dragstången särskilt bra av på det enkelaxlade släpet heller.

Vi fick backa slalom med kortvagn första dagen på utbildningen. Och så backade vi lite grann inne på depån med ledvagnarna. Men det behövs bra mycket mer än så om man ska bli säker på ledvagnen. Det märktes mkt väl i min grupp vilka som backat mkt med släp och inte. Där fanns också en som inte kunde men som var man nog att erkänna det. Och då fungerar det också.
Titel: SV: Otur i Sigtuna
Skrivet av: Jonas skrivet 18 november 2009, 19:18:27 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 22:51:36 PM
Det är inte skäl för att säga upp dig, så länge det inte är fråga om grov vårdslöshet eller att du är tim eller provanställd så krävs det rejält mycket mer för att du ska bli skild från arbetet, inte ens att du kommer berusad till jobbet är skäl för uppsägning.

Det går ALLTID att gör sig av med en anställd som inte är önskad längre om man är villig att betala ev. böter/skadestånd!

Frågan är om det i vissa fall inte är billigare med böterna än att låta den anställda fortsätta köra sönder bussar och/eller vara otrtevlig mot kunderna...