(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/rebro647Nmt-B.jpg?t=1258056333)
Örebrobussar i SL-trafiken observeras dagligen enligt ett forum nära oss. Var själv i Mörby idag och såg 3227 och 3228 på V & H -linjerna från Danderyds sjukhus.
Här ovan är det emellertid buss nr 6, som blivit omlackerad efter en tid i trafik som blå. Denna och några till, nr 3, 8, 11 och 12 tror jag det var, blev riktiga långkörare på 47:an.
Citat från: Hobgoblin skrivet 12 november 2009, 21:48:14 PM
Här ovan är det emellertid buss nr 6, som blivit omlackerad efter en tid i trafik som blå. Denna och några till, nr 3, 8, 11 och 12 tror jag det var, blev riktiga långkörare på 47:an.
Mycket trevlig bild.
Men detta är väl en av de inhyrda bussarna som SL använde sig av i mitten på 1970-talet. Enligt Svensk Busstoria ägdes den efter Örebro-tiden av Gamla Uppsala Buss med nummer 29. GUB var ett av de företag som körde för SL.
Och av C70-Capitolerna från Jönköping som gick på SL linje 47 under samma epok så blev väl den ena omlackad och den andra inte? Vem ägde dem egentligen och vart försvann de sedan?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 13 november 2009, 10:23:31 AM
Och av C70-Capitolerna från Jönköping som gick på SL linje 47 under samma epok så blev väl den ena omlackad och den andra inte? Vem ägde dem egentligen och vart försvann de sedan?
Mr H
Club Continental ägde FUS 106 (Jönköping 28) och EUS 703 (Jönköping 29).
När jag letade efter detta i min databas fann jag också att CF-en på bilden även den ägdes av Club Continental. De ägde också systervagnen 3 FFL 240 som också gick i SL-trafik.Vidare ägde de ett antal Volvo B655 med Hägglunds-kaross från Göteborgs Spårvägar. Även Erma-Resor (8, 12) och Forsman Sightseeing (9, 11) ägde fd Örebro-CF-ar som användes i SL-trafiken. Numren inom parentes är de gamla Örebro-numren. Så Hasse minns väldigt bra om numren.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2009, 10:34:05 AM
Club Continental ägde FUS 106 (Jönköping 28) och EUS 703 (Jönköping 29).
När jag letade efter detta i min databas fann jag också att CF-en på bilden även den ägdes av Club Continental. De ägde också systervagnen 3 FFL 240 som också gick i SL-trafik.Vidare ägde de ett antal Volvo B655 med Hägglunds-kaross från Göteborgs Spårvägar. Även Erma-Resor (8, 12) och Forsman Sightseeing (9, 11) ägde fd Örebro-CF-ar som användes i SL-trafiken. Numren inom parentes är de gamla Örebro-numren. Så Hasse minns väldigt bra om numren.
Det var väldigt krångligt att hålla reda på ägandet av de många bussarna de här åren. Centrala Bussbeställningen resp. Busscentralen som angavs på vissa vagnar var väl något slags paraplyföretag som anlitade (och bemannade?) bussar från olika företag? Jag gav upp och förenklade till Jkp 29, Örebro 6, Uppsala 182 osv. Det var intressant att få reda på att Örebrobussarna ägdes av flera olika bolag.
Det blir fler bilder så småningom så får man veta mer detaljer!
Citat från: Hobgoblin skrivet 13 november 2009, 10:55:39 AM
Det var väldigt krångligt att hålla reda på ägandet av de många bussarna de här åren. Centrala Bussbeställningen resp. Busscentralen som angavs på vissa vagnar var väl något slags paraplyföretag som anlitade (och bemannade?) bussar från olika företag? Jag gav upp och förenklade till Jkp 29, Örebro 6, Uppsala 182 osv. Det var intressant att få reda på att Örebrobussarna ägdes av flera olika bolag.
Det blir fler bilder så småningom så får man veta mer detaljer!
Centrala Buss(beställningen) var väl ett eget bussbolag och inte något slags paraplyföretag. Busscentralens verksamhet blev jag aldrig klok på men det verkade som om de levde på att hyra in bussar från diverse olika bolag för att sedan hyra ut dem i sin tur. Man kunde denna tid se bussar med flera skyltar: "Kör för ABC bussbolag" (fingerat), "Kör för Busscentralen" och "Kör för SL".
På den här tiden var det ju så vid förarbrist att det inte bara gick att hyra in förare via något bemanninsföretag men väl att hyra in bussar med förare. Många turistbussföretag i Stockholm med omnejd gjorde goda affärer på detta, åtminstone omsättningsmässigt. Hur de lyckades få tag i förare när inte SL lyckades är en öppen fråga.
Visst fanns det väl en gammal Büssing från SS/SL också H25/H26/H27 som hittat ett annat liv med en annan ägare och bland annat gick i trafik på linje 60? Tror att den även förekom på linje 41E och jag har för mig att den var grönmålad! Det här är ju en spännande del av SL:s busshistoria som vi nu glidit in på!
En av de mest malplacerade vagnarna från denna epok som jag kan minnas var en mycket kort SKV Boxer med en (!) dörr bakom framaxeln som gick i trafik på linje 190 (160 alltså idag)!!! Tala om undermålig vagnstorlek men ok en viss lindring kan väl finnas i att på en sådan linje som 190 går väl trafikanterna antingen på eller av, sällan både och (på vid Gullmarsplan och sedan av efter linjen och i motsatt riktning tvärtom). En speciell sport på den bussen var att hänga upp en cykel på det befintliga cykelstället fram! Såg kul ut på en sådan linje!
Mr H
Büssingen ifråga var f.d H25 5522. Jag vill minnas att den var på tal i förra forumet för ett antal år sedan, visades också en bild på den i Örebroblå färgsättning. Bilden var tagen i Ropsten, mycket riktigt på linje 60. 5522 såldes till Örebro Trafik AB, nr 55, i november 1971. Sommaren-76 hyrdes den in i trafik för SL igen, då ägdes den av Forsbergs Omnibus, Österby. Sista sommaren jag bodde i Årsta trafikerades 190 av en massa intressanta busstyper, har hört efteråt att det riktades en hel del klagomål från resenärer på bussarnas skick, och komfort, men för en bussintresserad var det hur spännande som helst, gratis åkte man också. ;)
/Peter
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/552241EVhv-B.jpg?t=1258141802)
Min bild på f.d. 5522. (Texacostationen, ex. Caltex, skymtar i hörnet av Banérgatan.)
Ja titta, trevligt! :)
/Peter
Citat från: Hobgoblin skrivet 12 november 2009, 21:48:14 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/rebro647Nmt-B.jpg?t=1258056333)
Hej, fin bild! Åkte med den vagnen ett par gånger,men då va den i örebro färg,kul att se den i denna färgsättning.
Ser i bakgrunden på denna bild del av sidan på en buss vid 47:ans hpl norrut, troligen prov ikarusen som liknade en CR112:a.
Tack för alla görfina bilder.
/ MVH Totte.
Citat från: TM Johnsson skrivet 14 november 2009, 00:46:03 AM
Ser i bakgrunden på denna bild del av sidan på en buss vid 47:ans hpl norrut, troligen prov ikarusen som liknade en CR112:a.
Hej!
Ja, det verkar vara frågan om denna Scania BR111M med Ikaruskaross, länk till Svensk Busshistoria:
http://www.svenskbusshistoria.se/databasen/bussarlist.asp?x_Registreringsnummer=HGW685&z_Registreringsnummer=LIKE%2C%27%25%2C%25%27
Vem vet, det kanske kommer en bild på den också?..
mvh K R
Har minnen av att det var väldigt många olika vagnar inhyrda på 47:an,
t,ex en Hägglundare från sndsvall, GS B39:or, skv city, Jönköpings capitoler, linjebuss säffle, flera olika cf:are, prov ikarusen, mfl,
men favoriterna var GS B39:or . / Totte.
Citat från: TM Johnsson skrivet 15 november 2009, 12:07:12 PM
Har minnen av att det var väldigt många olika vagnar inhyrda på 47:an,
t,ex en Hägglundare från sndsvall, GS B39:or, skv city, Jönköpings capitoler, linjebuss säffle, flera olika cf:are, prov ikarusen, mfl,
men favoriterna var GS B39:or . / Totte.
B39-orna var trevliga att åka med och jag tror också att de flesta förarna upplevde dem som trevliga att köra. Men det var mycket krångel med dem. Strömma kanal lär enligt dåtida tidningsuppgifter ha lyckats med ett dubbel-hattric samma eftermiddag: alla sex B39-orna havererade utmed linjerna. Skam dock den som ger sig - det mobiliserades med diverse veteranbussar och bland annat fd BSBV 13 lär ha varit ute i trafiken.
Bilden dock tagen nästan 35 år senare:
(http://www.savenfjord.nu/katrineholm_19.JPG)