Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Peter Erret skrivet 11 november 2009, 19:46:30 PM

Titel: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 november 2009, 19:46:30 PM
Idag var det dags för Westin Buss att rycka ut, tunnelbanan stod stilla mellan Hornstull och Linjeholmen, drabbades själv på min väg till Slussen.

Först bilderna på 2:an
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_8182.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_8187.jpg)

och sedan på 5:an
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_8183.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSG_8184.jpg)

Totalt sattes 4 bussar in vilket var en spott i havet.
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Möllers skrivet 11 november 2009, 19:53:05 PM
tycker om vita bussar är desse nya  ???
Titel: SV: Ersätter Röda linjen
Skrivet av: JDS skrivet 11 november 2009, 20:09:20 PM
"Ersätter Röda linjen" borde det väl stå, om det ska vara någon mening med att använda linjernas egennamn. Man skulle väl inte skriva "Ersätter roslagsbanan" så varför så dålig koll?
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Peter Erret skrivet 11 november 2009, 20:35:52 PM
Citat från: Mattias Möller. skrivet 11 november 2009, 19:53:05 PM
tycker om vita bussar är desse nya  ???
Ca två veckor i trafik.
Titel: SV: Ersätter Röda linjen
Skrivet av: buskörare skrivet 11 november 2009, 20:41:32 PM
Citat från: JDS skrivet 11 november 2009, 20:09:20 PM
"Ersätter Röda linjen" borde det väl stå, om det ska vara någon mening med att använda linjernas egennamn. Man skulle väl inte skriva "Ersätter roslagsbanan" så varför så dålig koll?

???
Titel: SV: Ersätter Röda linjen
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 11 november 2009, 20:45:30 PM
Citat från: JDS skrivet 11 november 2009, 20:09:20 PM
"Ersätter Röda linjen" borde det väl stå, om det ska vara någon mening med att använda linjernas egennamn. Man skulle väl inte skriva "Ersätter roslagsbanan" så varför så dålig koll?

Det är taktik! Tänk så många tunnelbaneresenärer som blir lurade av detta och inte går på bussen...
Och vips, så räcker bussarna till!  ::)
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 november 2009, 20:53:37 PM
Så fantasilöst att bara skylta så, säger ingenting om hur långt bussen kör..
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: JDS skrivet 11 november 2009, 20:57:35 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 11 november 2009, 20:53:37 PM
Så fantasilöst att bara skylta så, säger ingenting om hur långt bussen kör..

Det är inte säkert att det vore bättre med en destination.
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Magnus_J skrivet 12 november 2009, 00:23:34 AM
destinationerna eller själva ersättningssträckan kan ju justeras under resans gång.
i dagens fall var det först Liljeholmen och hornstull, och ändrades senare för ena grenen till Zinkensdamm.
Antalet bussar styrs av beställningen som i detta fall är  det som kommer från MTR.

i busspc systemet finns eller åtminståne fanns det olika linjedestinationer. vet inte hur MTR bussarna är utrustade man antar inte de har bussPC eftersom vi bara kan nå dem telefonledes.
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Magnus_J skrivet 12 november 2009, 00:27:11 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 11 november 2009, 20:53:37 PM
Så fantasilöst att bara skylta så, säger ingenting om hur långt bussen kör..

jag förutsätter att sån information ges av föraren, om man inte fått det via andra kanaler innan man kliver på bussen.
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2009, 07:16:32 AM
Citat från: Peter Erret skrivet 11 november 2009, 19:46:30 PM
Totalt sattes 4 bussar in vilket var en spott i havet.
Ånä, fem bussar var det allt, Busslink 5047 bidrog också...  ;)
När var du vid Hornstull? Jag har inte koll på hur man får fram exifinfo direkt från bilden...
//Fredrik
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: M224 skrivet 12 november 2009, 08:23:32 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2009, 07:16:32 AM
Ånä, fem bussar var det allt, Busslink 5047 bidrog också...  ;)
När var du vid Hornstull? Jag har inte koll på hur man får fram exifinfo direkt från bilden...
//Fredrik

Runt 14:25 är bilderna tagna.
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2009, 09:53:26 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2009, 07:16:32 AM
Ånä, fem bussar var det allt, Busslink 5047 bidrog också...  ;)

Fast fem bussar är ju verkligen inte mycket att komma med vid stopp i tunnelbanan. De klarar i stort sett av ett enda tåg.
Hur är det egentligen tänkt att detta skall ordnas vid ett verkligt stort stopp?
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Magnus_J skrivet 12 november 2009, 10:02:55 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2009, 09:53:26 AM
Fast fem bussar är ju verkligen inte mycket att komma med vid stopp i tunnelbanan. De klarar i stort sett av ett enda tåg.
Hur är det egentligen tänkt att detta skall ordnas vid ett verkligt stort stopp?

det är sant.
vill inte gå in på djupet med avtalen men det är inte BARA 5 bussar, det är de som finns tillgängliga. sen kommer ytterligare från Busslink och Swebus. allt beroende på vad som beställs och vad som finns att tillgå.

Såg i min mail att hr. Gelin har ett stopp på sitt bord på morgonen nu och det var från alla entreprenörer ovan och säkert mer än 10 vagnar.
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2009, 11:01:38 AM
Utan att förhoppningsvis säga för mycket kan jag säga att man får det man betalar för...
//Fredrik
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 november 2009, 11:03:18 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2009, 07:16:32 AM
Ånä, fem bussar var det allt, Busslink 5047 bidrog också...  ;)
När var du vid Hornstull? Jag har inte koll på hur man får fram exifinfo direkt från bilden...
//Fredrik
Jag åkte från Liljeholmen 14:28, var framme vid Hornstull 14:34. Då gick det 2 bussar i vardera riktning.
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 november 2009, 11:57:37 AM
Vi måste ha missat varandra precis, när jag kollade mina bilder i kameran var de tagna mellan 14:28 och 14:39...
//Fredrik
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 november 2009, 14:08:43 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2009, 10:15:26 AM
Givetvis lejer man in bussar från alla operatörer när det behövs, jag antar att avtalet är likartat det som Stockholmståg har med Swebus.
så var det ju uppenbarligen inte igår, var ju en rätt sur artikel i metro om bristen på ersättningsbussar igår!
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Magnus_J skrivet 12 november 2009, 15:08:52 PM
som sagt.. det är beställaren som styr..
synpunkter hänvisas med varm hand till SL kundtjänst 08-600 1000
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Robert Brink skrivet 12 november 2009, 16:57:34 PM
Och så åter igen detta kaos vid ersättningstrafik!

Jag tror SL hellre tar smällen än att betala för det antal bussar som behövs för att få en fungerande trafik!
För även om MTR:s egna bussar(Westins) inte räcker till för ersättningstrafik på långa vägar! Det kan ju en idiot räkna ut! Så får man det som man beställer och betalar för. Även Pendeltågen drabbas ju när Swebus först och främst ska köra med egna bussar, och först beställer från tex Bussllink efter en stund! Var ju med om det på väg hem från Råsta för något år sedan! Råsta hade en massa tombussar på väg in som vanligt vid 18 tiden, men fick ingen förfrågan på att köra mellan Ulriksdal och Solna C! Vilket skulle varit bäst för kund!
Förr i tiden satt ju alltid minst 2-3 passgubbar på varje garage som snabbt plockade ut ledvagnar och drog iväg, i kombination med förare som körde på övertid, fick man relativt snabbt en bra trafik!

Men realistiskt är det nästan omöjligt att snabbt få en fungerande ersättningstrafik vid större störningar! Som Staffan skrev, en buss är ju knappt en vagn i rusningen...

//R
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: M224 skrivet 12 november 2009, 18:32:56 PM
Ett problem med tunnelbanan är att flera linjer delar på samma spår. Brakar ex ett tåg på linje 17 ihop vid Slussen så har vi en kö av tåg bakom med linje 18 samt linje 19 tåg. Helt otroligt att t-banan byggdes så från början. Samma sak gäller röda linjen, går ett tåg sönder på linje 14 vid Hornstull så står alla tåg bakom stilla. Både de till Norsborg och de till Fruängen.
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 12 november 2009, 20:06:24 PM
Rycker inte Gladö Buss längre ut vid behov?

/Peter
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Peter Erret skrivet 12 november 2009, 20:35:08 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 12 november 2009, 20:06:24 PM
Rycker inte Gladö Buss längre ut vid behov?

/Peter


Jag tror ärligt talat att det är så att man först kollar med sitt eget garage, sedan med övriga ingående garage i företaget, därefter så vidtages raggning av bussar från konkurerande företag (förlåt sina kollegor) och sedan övriga som har tillgång till bussar som inte är "turistare" och när inte detta räcker så kallas "turistare" in.
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 12 november 2009, 20:51:28 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 12 november 2009, 20:06:24 PM
Rycker inte Gladö Buss längre ut vid behov?

/Peter


Nej, Westinbuss har inget avtal med Gladö buss angående ersättningstrafik.

// Niclas
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 12 november 2009, 21:02:13 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 12 november 2009, 20:35:08 PM
Jag tror ärligt talat att det är så att man först kollar med sitt eget garage, sedan med övriga ingående garage i företaget, därefter så vidtages raggning av bussar från konkurerande företag (förlåt sina kollegor) och sedan övriga som har tillgång till bussar som inte är "turistare" och när inte detta räcker så kallas "turistare" in.
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 12 november 2009, 20:51:28 PM
Nej, Westinbuss har inget avtal med Gladö buss angående ersättningstrafik.

// Niclas

Då är jag med. Tack för Era svar!

/Peter
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Cero skrivet 12 november 2009, 21:14:57 PM
Citat från: M224 skrivet 12 november 2009, 18:32:56 PM
Ett problem med tunnelbanan är att flera linjer delar på samma spår. Brakar ex ett tåg på linje 17 ihop vid Slussen så har vi en kö av tåg bakom med linje 18 samt linje 19 tåg. Helt otroligt att t-banan byggdes så från början. Samma sak gäller röda linjen, går ett tåg sönder på linje 14 vid Hornstull så står alla tåg bakom stilla. Både de till Norsborg och de till Fruängen.

Visst är detta ett problem, men det delas med många andra tunnelbanor i världen. Däremot är Stockholms tunnelbana ganska ensam om att ha en sträcka (Slussen-T-centralen) som är gemensam för två banor av tre, dvs två tredjedelar av nätet och dessutom de två banor som transporterar överlägset mest passagerare. Med all respekt för blå linjen är den en lillebror i sammanhanget. Ponera att något händer på den gemensamma sträckan..... Då förflyttas vi raskt och om något allvarligt inträffar även långvarigt tillbaka till det tidiga 1900-talets trafiksituation i Stockholm med obefintliga spårförbindelser mellan södra och norra staden. Det tycker jag är mer allvarligt än att efterföljande tåg på samma bana drabbas om något brakar ihop.
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: oolicks_rNb skrivet 13 november 2009, 10:41:17 AM
Och ändrades senare för ena grenen till Zinkensdamm. Antalet bussar styrs av beställningen som i detta fall är  det som kommer  tinationerna eller själva ersättningssträckan kan ju justeras under resans gång. i dagens fall var det först Liljeholmen och hornstull.






________________________
Dator Reparation system (http://www.bastakuponger.se/Kategorier/Datorer_and_Software/)   
Titel: SV: Ersätter röda linjen
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 november 2009, 17:40:05 PM
Fördelen är väl ändå att man har några bussar från Westin som står "stand by". Det är ju därför märkligt - om tidningsuppgifterna stämmer - att det tog en timme innan de började rulla. Nu är ju MTR också ny operatör och de måste väl få några "stopp" att lära sig på. Det här bör ju också vara reglerat i MTR:s avtal med SL, och eftersom de vann på kvalité, så får man väl förutsätta att kraven är tillräckligt höga där för att ersättningstrafiken skall fungera - iaf i teorin...