Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Bengt Jönsson skrivet 08 november 2009, 11:46:37 AM

Titel: Volvo 264TE i f.d DDR och historia
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 08 november 2009, 11:46:37 AM
Igår på TV kunde man se en spelfilm om DDR:s sista halvår.  Bl.a om en "vänstrande"  :o kulturminister som släppte av sin "hovdam" utanför en känd teaterdramatikers bostad.
Bilen han färdades i var en tidstypisk Volvo 264TE, dvs en  förlängd 264:a (TE = Top Executive)
Detta medan den vanlige DDR-medborgaren fick vänta 12-13 år på att få köpa en Trabant.

I morgon den 9/11 är det faktiskt 20 år sedan Berlinmuren började raseras..
;D :D

/B

PS  Lite historia: 

9/11 1918     
* Den tyska kejsaren Wilhelm II abdikerar och går i exil till Nederländerna varefter Weimarrepubliken utropas.
* Kommunistledaren Karl Liebknecht utropar en tysk sovjetrepublik.
* Den socialdemokratiske politikern Philipp Scheidemann utropar en tysk republik.

9/11 1938
* Kristallnatten

9/11 1993
* Bron Stari Most i Mostar förstörs


.. och sedan har vi ju, om vi vänder på datumets månad och dag "Nine-eleven" syftande på 11/9 2001 när två flygplan kapas och störtas över WTC i NY
Titel: SV: Volvo 264TE i f.d DDR och historia
Skrivet av: Ersa skrivet 08 november 2009, 12:20:51 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 november 2009, 11:46:37 AM
Igår på TV kunde man se en spelfilm om DDR:s sista halvår.  Bl.a om en "vänstrande"  :o kulturminister som släppte av sin "hovdam" utanför en känd teaterdramatikers bostad.
Bilen han färdades i var en tidstypisk Volvo 264TE, dvs en  förlängd 264:a (TE = Top Executive)
Detta medan den vanlige DDR-medborgaren fick vänta 12-13 år på att få köpa en Trabant.

Volvo 264TE var populära bland DDR:s ledande politiker. Någon som vet varför just Volvon slog igenom just i DDR? Ansågs Volvo och Sverige inte lika "imperialistiska" som NATO-länderna?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_264TE
Titel: SV: Volvo 264TE i f.d DDR och historia
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 08 november 2009, 12:26:46 PM
Citat från: Verspieder skrivet 08 november 2009, 12:20:51 PM
Volvo 264TE var populära bland DDR:s ledande politiker. Någon som vet varför just Volvon slog igenom just i DDR? Ansågs Volvo och Sverige inte lika "imperialistiska" som NATO-länderna?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_264TE

Det var visst kanske inte lika "utmanande" mot folket att åka Volvo i.st.f Mercedes.. ;)
Sverige ansågs visst också vara mer vänligt sinnad mot DDR än exv. BRD.
Alltså en perfekt kombination!  8)

/B
Titel: SV: Volvo 264TE i f.d DDR och historia
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 08 november 2009, 12:27:38 PM
Att köpa västeuropeiska representationsbilar var inte att tänka på.
Att det blev Volvo beror på att Sverige betraktades då i DDR som ett  socialistiskt öseuropeiskt land.

Den västorienterade får väl trösta sig med att bilens interiörscener i filmen är en Mercedes.
Titel: SV: Volvo 264TE i f.d DDR och historia
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 08 november 2009, 13:56:49 PM
Jag hittade broschyren när jag googlade.  :D

http://www.volvoclub.org.uk/pdf/brochures/264TE-Brochure1979.pdf
Titel: SV: Volvo 264TE i f.d DDR och historia
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 08 november 2009, 14:05:56 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 november 2009, 13:56:49 PM
Jag hittade broschyren när jag googlade.  :D

http://www.volvoclub.org.uk/pdf/brochures/264TE-Brochure1979.pdf


1979/80 års modell med tanke på bakljusen och att de går "runt hörnet" samt att modellbeteckningen på framskärmen i gammal klassisk Volvo 240-style...

Men..  ;D  Snittet på kostymerna, slipsarna, skjortkragarna och frisyrerna är 70-tal så det bara "stinker" om det...
:D ;D 8)

/B
Titel: SV: Volvo 264TE i f.d DDR och historia
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 08 november 2009, 14:15:53 PM
Det exporterades visst också en "specialversion" av "vanliga" 240 till DDR också

Volvo 244 DLS 1977

http://imcdb.org/vehicle_130668-Volvo-244-1977.html
(http://imcdb.org/vehicle_130668-Volvo-244-1977.html)
På nedanstående kan man läsa:

http://www.lindenthal.com/friedemann/Volvo264TE/techn.htm
(http://www.lindenthal.com/friedemann/Volvo264TE/techn.htm)
"...Unmöglich konnte man nach außen zeigen, dass man als Sozialist eigentlich viel lieber Fahrzeuge aus Stuttgart oder München favorisierte (was privat selbstverständlich war). Auch Autos wie die sowjetischen "Tschaika" entsprachen nicht wirklich dem Geschmack der staatstragenden Herren in Ostberlin. Obwohl die sozialistische Planwirtschaft dem Kapitalismus angeblich weit überlegen war, wurden die eigenen Fahrzeuge zu schludrig gebaut. Die Technik wie auch das Design waren eindeutig veraltet und äußerst unwirtschaftlich. Man wollte weltoffen und modern wirken - zumindest nach außen. Also lag - wie immer -die einzige Alternative im Import guter Ware. Volvo - das war genau das, was die Bonzen für ihr Image brauchten: Nicht zu dick auftragend, technisch ausgereift und ganz in der Nähe - aus einem Neutralen Land. Wie alle Staatskarossen vom Typ 264 TE hat auch dieses Modell eine lange Reise hinter sich. Die Basisfahrzeuge, meist Zweitürer, wurden zusammen mit allen benötigten Teilen und Aggregaten zuerst nach Turin gebracht, in die Werkstatt des Edel-Tuners Bertone. Dort wurde das Fahrzeug komplett zerlegt, verlängert, verzinnt, wieder zusammengebaut und dann mit der gewünschten Ausstattung zu versehen. Danach wurde es wieder nach Ost-Berlin gebracht um dort den letzten Schliff und die neueste Funk- und Klimatechnik zu erhalten...."
Titel: SV: Volvo 264TE i f.d DDR och historia
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 08 november 2009, 14:21:34 PM
En sida enbart om Volvo 244 DLS och 264 TE i DDR   ;D

På sidan kan man även läsa att 244 T specialtillverkades för DDR fram till 1984 trots att produktionen officiellt upphörde 1980.  8)

http://volvo244dls.de/Volvo-in-der-DDR.htm?PHPSESSID=65a285d8bc99c0ecc67f7082164c42ef
(http://volvo244dls.de/Volvo-in-der-DDR.htm?PHPSESSID=65a285d8bc99c0ecc67f7082164c42ef)
/B