Hej
Är Rc 4 1290 fortfarande målat orange eller är det omålat till grönt?
Gärna en bild?
mvh Stefan P
Fortfarande orange!
/H
Bild var det. :D
(http://i187.photobucket.com/albums/x287/Krille400/Rc41290G.jpg)
Nej, självklart är det fortfarande orange. Men jag tyckte bättre om loket innan ommålningen, här är en bild från Älvsjö -04.
(http://i187.photobucket.com/albums/x287/Krille400/Rc41290original.jpg)
Citat från: Kristian skrivet 07 november 2009, 21:34:51 PM
Bild var det. :D
(http://i187.photobucket.com/albums/x287/Krille400/Rc41290G.jpg)
Nej, självklart är det fortfarande orange. Men jag tyckte bättre om loket innan ommålningen, här är en bild från Älvsjö -04.
Mycket skickligt arbete i Photoshop, Paint eller vad det nu är. Men Rc4 1290 har aldrig haft någon annan färg än den orange i verkligheten trots alla rykten om motsatsen och bildmanipulationer. Loket levererades orange, klarade sig undan när de flesta av SJ:s äldre lok blev blå och blev det sista kvarvarande orange Rc-loket. Vid revision runt årsskiftet 2005-2006 tog Green Cargo inte fram de gröna färgburkarna utan orange sådana. Avsikten var att loket skulle få vara orange över järnvägsjubileet 2006 (Järnvägen 150 år) och så småningom målas om i grönt men nu verkar det som om det får rulla kvar i denna färgsättning så länge den håller. Det vill säga i minst 15-20 år om det inte råkar ut för någon olycka.
drar inte dessa gamla härken en massa mer el än modärna konstruktioner`?
Citat från: michael k skrivet 15 november 2009, 11:36:38 AM
drar inte dessa gamla härken en massa mer el än modärna konstruktioner`?
Det är inte så stor skillnad. Det är alltså inte som med dieselfordon (även diesellok) där äldre fordon drar mer bränsle än nyare. Om det sedan beror på att elloken från 1970-talet var väldigt energieffektiva redan från början eller att man inte har utvecklat nya lok optimalt i energihänseende är en öppen fråga.
ett ma då?