Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Christer K skrivet 06 november 2009, 05:51:19 AM

Titel: Buss i lättvikt
Skrivet av: Christer K skrivet 06 november 2009, 05:51:19 AM
Nu ska man börja bygga bussar i kompositmaterial, detta gör att bussen blir lättare och billigare.

Mer finns att läsa på länken. http://www.plastnet.se/iuware.aspx?pageid=3868&ssoid=110059 (http://www.plastnet.se/iuware.aspx?pageid=3868&ssoid=110059)

/ Christer K
Titel: SV: Buss i lättvikt
Skrivet av: GDG skrivet 18 november 2009, 20:50:58 PM
Förefaller vara lite "over kill". Sedan länge (med många sparade Euro) har VDL Berkhof Ambasador sålts runt om i Europa. Bränsleförbrukningen är minst 0,5 liter mindre per mil.
Titel: SV: Buss i lättvikt
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 18 november 2009, 21:44:54 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 november 2009, 21:24:32 PM
Mindre än vad?

Det andra såklart!!
Titel: SV: Buss i lättvikt
Skrivet av: GDG skrivet 21 november 2009, 21:24:05 PM
Precis, en "normal" LE buss i järn, stål och aluminium...
Titel: SV: Buss i lättvikt
Skrivet av: groenis skrivet 25 november 2009, 02:57:09 AM
Ställer mig bredvid Lars om denna fråga
Är det genomsnittsförbrukningen på samtliga vagnar i modellserien eller?
Har man gjort jämförelsen med en konventionel buss i samma utförande som en lättbyggd modell
Problemet är att man aldrig kan hitta två förare som kör lika.

Din skrivning läste jag som en grej man körde med på början av -80 talet när man sålde Trollhättemopeder och det kom vad man i dag kallar facelift.
Håller för övrigt en tumme för alla bilarbetare att det löser sig i Trollhättan sen Koenigsegg har hoppat av.

/Lennart