(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SL_skrotbussar-hgdalen-1_1980.jpg)
Här kan du leta efter din favoritbuss - möjligt att den kan ligga underst, men finns mycket att välja på...
/ LYR
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SL_skrotbussar-hgdalen-3_1980-1.jpg)
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SL_skrotbussar-hgdalen-4_1980-1.jpg)
Tack, Lasse, för den här bilden och välkommen till Bussnack!
Nu står det väl inte länge på förrän någon lyckas identifiera alla bussarna med SL-nummer och regnummer. :D
Tack Staffan!
Självklart förväntar jag mig fullständiga listor - inte bara en lär väl räcka, utan ett antal....
/LYR
Mycket intressant bild, men samtidigt också lite sorgligt. :'( Jag var själv där och kikade 1981. På bilden syns även avkapta förarhytter från tunnelvganarna C1-C2.
/Peter
Den gula kranen längst till höger på den sista bilden brukade ägna sig åt att mosa bussar med hjälp av en i vajerspelet upphängd boggie från en Saltsjöbanevagn! Tåliga grejer tydligen!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 05 november 2009, 20:32:01 PM
Den gula kranen längst till höger på den sista bilden brukade ägna sig åt att mosa bussar med hjälp av en i vajerspelet upphängd boggie från en Saltsjöbanevagn! Tåliga grejer tydligen!
Mr H
Saltsjöbanevagnsboggier var väl det tyngsta som fanns tillhanda på skroten då? Några C2-boggier fick ju inte Johansson på den tiden, när det omkorgades för fullt.
Jo, där häckade man mycket i moppeåldern. Alltid spännande att se vad nytt som tillkommit.
Citat från: LYR skrivet 05 november 2009, 18:45:57 PM
Här kan du leta efter din favoritbuss - möjligt att den kan ligga underst, men finns mycket att välja på...
/ LYR
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SL_skrotbussar-hgdalen-3_1980-1.jpg)
****
Kul att du hittat hit, Lasse!
Metropolbussarna, som du visat i annan tråd, var åtminstone inte skrotade, men detta till trots, är dessa bilder intressanta.
En kul variant, var de till verkvagnar ombyggda bussarna, som den till höger, i bildens nederkant.
HJP
En gång för länge sen...fanns det en bild i Expressen? där man ställt upp en hel rad med Capitoler och satt eld på alltihop, tror det var i Högdalen.
Det var nåt rabalder om detta, om det var den gryende miljörörelsen som påpekade det olämpliga med rökmolnen, arga skattebetalare som undrade om det inte gick att göra nåt bättre med skattemedlen, eller helt enkelt förbannade närboende som tyckte att det var ett j***a tilltag att elda bussar så att det rök in kåkarna.
Men det hela renderade i alla fall i en artikel med bild om saken. Någon som minns?
Kan ha varit den sista stora bussbrasan. Johansson tände på en jättehög med bussar, vinden vände och röken drev in över Högdalens centrum.
Efter det var det sluteldat, och firman flyttade så småningom till Hölö, där den ligger än idag.
Även Dagens Nyheter uppmärksammade detta för drygt trettio år sedan. Hittade en artikel på Spårvägsmuseéts bibliotek. Boende i både Högdalen, och närområden som Rågsved, och Bandhagen klagade på brandlukt.
/Peter
En fråga, på översta bilden - Är det inte en av de gräddfärgade bussarna som hade kvinnonamn, typ Berit?
Hälsar Jonas :)
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 07 november 2009, 10:31:47 AM
En fråga, på översta bilden - Är det inte en av de gräddfärgade bussarna som hade kvinnonamn, typ Berit?
Hälsar Jonas :)
Jo det tycker jag det ser ut som. H38 (f.d. H32) 4004-4013 alltså.
Citat från: Cero skrivet 07 november 2009, 10:35:23 AM
Jo det tycker jag det ser ut som. H38 (f.d. H32) 4004-4013 alltså.
Där ser man! Tack för ditt snabba svar, cero :)
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 07 november 2009, 10:31:47 AM
En fråga, på översta bilden - Är det inte en av de gräddfärgade bussarna som hade kvinnonamn, typ Berit?
Hälsar Jonas :)
****
"Berglunds Brudar"! Alla namn började på "B". Birgitta, Bodil etc.
Flygbussarna till Bromma flygplats.
HJP
Så var det ja! Nu minns jag :D
Citat från: HJP skrivet 06 november 2009, 15:44:48 PM
****
Kul att du hittat hit, Lasse!
Metropolbussarna, som du visat i annan tråd, var åtminstone inte skrotade, men detta till trots, är dessa bilder intressanta.
En kul variant, var de till verkvagnar ombyggda bussarna, som den till höger, i bildens nederkant.
HJP
Just denna är A16431, bärgningsvagn som rullade fram till dagen H. Inte helt utplånad nästan tretton år senare...
Tittar man noga kan man se f.d. H33:or i högen, d.v.s. Büssing dubbeldäckare som slopades 1976.
Jag kan fortfarande inte riktigt förstå hur man lyckades få rent på denna plats, vilket jobb! Idag finns inga spår alls efter detta skrotberg. Det har det inte funnits sedan många år... Någon som vet exakt vilket år, kanske rentav månad, som skroten upphörde?
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 november 2009, 19:27:49 PM
Kan ha varit den sista stora bussbrasan. Johansson tände på en jättehög med bussar, vinden vände och röken drev in över Högdalens centrum.
Efter det var det sluteldat, och firman flyttade så småningom till Hölö, där den ligger än idag.
Skrattar! ;D ;D ;D
Jag undrar hur det skulle sett ut i dag när det har blivit närmast en "religion" att materialåtervinna och kretsloppssortera
både ditten och datten om någon fått för sig att ELDA upp gamla vrak?r
Det hade minst sagt tagit "fyr-i-h-lv-t-" :o ;D :D 8) ::)
/B
Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 november 2009, 17:26:28 PM
Tittar man noga kan man se f.d. H33:or i högen, d.v.s. Büssing dubbeldäckare som slopades 1976.
****
Inte slopades väl H33:or redan 1976 ???
HJP
En bild av A16431 under bärning av A25 437 efter en krock med en tankbil. 437 är "huvudpersonen" på bilden. Lägg märke till de röda utryckningslamporna på A16431. En detalj A16431 hade gaspedalen i mitten. A16431 borde vara en förkrigsbuss av typ H6 eller dyligt.
(http://web.comhem.se/agr/437.jpg)
Mvh AGR
Citat från: HJP skrivet 08 november 2009, 12:22:09 PM
****
Inte slopades väl H33:or redan 1976 ???
HJP
Jodå, alla kvarvarande dubbeldäckare slopades i och med att trafiken med dessa bussar upphörde just det året.
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1409.jpg (http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1409.jpg)
Hittade denna bild på SL-hemsida.
/Janne
Fler bilder.
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1407.jpg (http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1407.jpg)
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1408.jpg (http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1408.jpg)
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-64-1552.jpg (http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-64-1552.jpg)
/Janne
På dessa bilderna finns den berömda H15-traven att beskåda, samt även dragbilen till H14 "Kamelen", semitrailerbussen, som syns försedd med ett litet flak. Den användes som bogserbil efter att semitrailersläpet slopats.
Det är en av SS tre H18, Hägglundarna med bakmotor! De stod länge på HÖH innan de skars ner.
Dragbilen var ju rätt ball, både som "buss" och sen när den blev riktig lastbil ("flak med plåt och 40cm lämmar").
Den hade ju rak åtta på 180hk som inte var alltför vanligt i riktiga lastbilar och den är ju byggd på busschassi.
Ombyggd från dragbil till flakbil och besiktigad 17 mars 1954.
Såld till AB Demonteringar 12 juni 1967, avställd 27 november 1967.
Avregistrerad 12 januari 1971.
Släpet, som hade reg-nr A470, såldes 29 december 1954 till en Tore Landberg, tekniker i Spånga och blev sedan avregistrerat 31 januari 1957.
Citat från: AGR skrivet 09 november 2009, 09:12:41 AM
En bild av A16431 under bärning av A25 437 efter en krock med en tankbil. 437 är "huvudpersonen" på bilden. Lägg märke till de röda utryckningslamporna på A16431. En detalj A16431 hade gaspedalen i mitten. A16431 borde vara en förkrigsbuss av typ H6 eller dyligt.
(http://web.comhem.se/agr/437.jpg)
Tråkigt att miljözonerna sätter stopp för liknande tilltag. Annars hade det varit kul med en CN113 ombyggd till verkstadsbil på samma sätt som A16431. Eller.... man kanske kan bygga om en etanol-MaxCi med CN-front till en sån lastbil? ;D