Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 05 november 2009, 15:34:36 PM

Titel: Midsommartid i Varberg
Skrivet av: Hasse L skrivet 05 november 2009, 15:34:36 PM
Efter ett par dagars ganska angenämt rattvridande (fem olika Maxci) är det skönt att få stanna hemma avskild från dagens ruskväder och t.ex. njuta av Bussmickes soliga och sköna bilder från Malta. Tack för dom!

Tänkte bidra med lite inhemskt solsken och FWK 988 som jag inte vet så mycket om. F.d. hemmahörande i Borås kanske?
Finns det vackra hörnhuset kvar?

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/FWK9882Varberg-B.jpg)
Titel: SV: Midsommartid i Varberg
Skrivet av: Peter Öden skrivet 05 november 2009, 15:41:26 PM
Hej !

FWK 988 är fd. Stadsbussar i Borås nr. 99 !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Midsommartid i Varberg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2009, 15:53:32 PM
Titta, det är ju en gammal bekant. Bussen är som sagt Stadsbussar i Borås 99, fd P118 från 1958 och den första i Borås med mittmotor och pys-Wilson. Jag som gick i realskolan när den levererades och råkade gå förbi vid Södra torget tillsammans med några kamrater fick oss den förevisad av en mycket entusiastisk chaufför när den var precis ny. Det som imponerade mest på föraren var växelspaken. Detta var ju på en tid då det ännu förekom helt osynkade lådor som krävde dubbeltrampning. Blev lite besviken när det visade sig att bussarna inte skulle gå på "min" linje utan på linje 4 mellan Byttorp och Trandared. Detta dock till en av mina klasskamraters stora förtjusning och det kanske är därför han i dag är bussförare vid Borås Lokaltrafik.
Det här blev inledningen till en leverans av cirka 150 Volvo med mittmotor till Stadsbussar/Borås Lokaltrafik för stadstrafiken, först med huvudsakligen Hägglunds-kaross, sedan Säffle-kaross och slutligen huvudsakligen Wiima-kaross. Först 1993 började BL köpa bussar med bakmotor för tätortstrafiken.
Bussen på bilden såldes till Varbergs Omnibustrafik 1976 och var alltså då 18 år gammal. En slitstark sak med andra ord. Den blev helombyggd för högertrafik runt 1967.
Titel: SV: Midsommartid i Varberg
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2009, 16:17:43 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 05 november 2009, 15:34:36 PM
Finns det vackra hörnhuset kvar?

Kan det vara i korsningen Västra Vallgatan (37) och Kyrkogatan (1)?

Titel: SV: Midsommartid i Varberg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2009, 16:28:44 PM
Citat från: Verspieder skrivet 05 november 2009, 16:17:43 PM
Kan det vara i korsningen Västra Vallgatan (37) och Kyrkogatan (1)?



Jo, det stämmer och hörnhuset finns kvar enligt kartan på Eniro och min egen minnesbild.
Titel: SV: Midsommartid i Varberg
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2009, 19:54:02 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2009, 16:28:44 PM
Jo, det stämmer och hörnhuset finns kvar enligt kartan på Eniro och min egen minnesbild.

Ibland är Eniro till stor hjälp. Jag hittade kvarteret enbart med att söka på var "Dagahs Fotos" efterträdare "Expert" ligger idag. De verkar dock ha flyttat till det inte fullt lika vackra grå huset bakom bussen, dvs Västra Vallgatan 35
Titel: SV: Midsommartid i Varberg
Skrivet av: Anders Mennerholm skrivet 05 november 2009, 21:26:12 PM
Hur många bussar köpte Varbergs Omnibusstrafik från Borås?
-32år efter fototillfället finns en av dem kvar i stan! Väl gömd en dryg kilometer från Brunnsparken.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv125/s025bb/sib1000001.jpg)

Kom även denna till Varberg? Bild från Södra Torget i Borås 1970-tal.
Titel: SV: Midsommartid i Varberg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2009, 22:11:47 PM
Citat från: Anders Mennerholm skrivet 05 november 2009, 21:26:12 PM
Hur många bussar köpte Varbergs Omnibusstrafik från Borås?
-32år efter fototillfället finns en av dem kvar i stan! Väl gömd en dryg kilometer från Brunnsparken.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv125/s025bb/sib1000001.jpg)

Kom även denna till Varberg? Bild från Södra Torget i Borås 1970-tal.

Enligt mina förteckningar så har följande Borås-bussar hamnat i Varberg:
Volvo B655 Hägglunds: 99, 111, 112, 114, 117, 122
Volvo B755 Säffle: 125 (6), 127 (8), 138 (12)
Varbergs-numret inom parentes där detta är känt.  

På vagn 100 har jag bara en notering att den avregistrerades ca 1977 så den lär inte ha kommit till Varberg. På bilden är den för övrigt skyltad att gå på linje S2, som var snabbusslinjen mellan Sjöbo och Södra torget. Den gick enligt tidtabellen på 10 minuter och det fanns väl någon enstaka förare som klarade att köra på den tiden. Linje 1 i dag på samma sträcka behöver nästan dubbelt så lång tid. Men man kan ju åka med Fristads-bussen som klarar motsvarande sträcka på cirka 12 minuter.


Titel: SV: Midsommartid i Varberg
Skrivet av: yngrot skrivet 05 november 2009, 23:32:20 PM
Trevligt med Borås bussar. 128 var äldsta bussen i trafik när jag började köra 1978...S2 till Sjöbo  var inga större problem att köra snabbt på för på den tiden fanns inga hinder för bussarna som det gör nu med alla gupp och rondeller... Sen ska du tänka på att linje 1 stannar överallt men S2 körde ju ända upp till Sjöbo utan stopp... smidig linje att köra var den även om vissa resenärer inte tittade vilken buss de gick på uppe på Sjöbo och då fick de ju en extra promenad.. Frisk luft och motion är ju bara bra.. :D
Titel: SV: Midsommartid i Varberg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2009, 08:51:51 AM
Citat från: yngrot skrivet 05 november 2009, 23:32:20 PM
Trevligt med Borås bussar. 128 var äldsta bussen i trafik när jag började köra 1978...S2 till Sjöbo  var inga större problem att köra snabbt på för på den tiden fanns inga hinder för bussarna som det gör nu med alla gupp och rondeller... Sen ska du tänka på att linje 1 stannar överallt men S2 körde ju ända upp till Sjöbo utan stopp... smidig linje att köra var den även om vissa resenärer inte tittade vilken buss de gick på uppe på Sjöbo och då fick de ju en extra promenad.. Frisk luft och motion är ju bara bra.. :D

Ett störande moment redan på den tiden var resenärer. Ett par stycken som skulle köpa rabattkort eller tömt spargrisen och tidtabellen sprack även om bussen inte behövde vänta vid järnvägsövergången vid Borås övre. Men fram till dagen H hade inte Borås ett enda trafikljus eller en enda rondell så mindre hinder i själva framkomligheten var det jämfört i dag.
Jag inser naturligtvis att en linje som stannar överallt inte kan jämföras med en snabbusslinje men å andra sidan finns i dag inte denna snabba möjlighet att resa mellan Sjöbo och centrum om man inte tar sig upp till Fristadvägen och väljer linje 150. Denna linje går dock sällan vid den annonserade tiden från hållplatsen på Sjöbo utan ofta 5-10 minuter senare. Så där går besparingen förlorad.