Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: lgrfbs skrivet 16 oktober 2009, 15:52:49 PM

Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 16 oktober 2009, 15:52:49 PM
Hej på er
Kan någon visa eller tala om hur framvagnen på denna buss är byggd, håller på att väcka till liv i
en likande buss men i skala 1:87 och behöver veta om det skiljer mellan fram & bakre framvags uppsättning när man svänger & i så fall hur, någon som vet?
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 19 oktober 2009, 02:39:32 AM
eftersom en textförklarning/fråga kan tolkas medan en bild ger en bättre uppfatning ibland, så provar jag med två bilder för att försöka visa vad jag frågar om:

Denna bild visa de båda framvagnarna lite i sär flyttade för att visa att båda har styrarm med magnet.
(http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder/Picture_44.jpg)

Så här har jag tänkt att montera hjulen i bussen.
(http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder/Picture_54.jpg)
fler bilder (http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder)

Detta kommer att fungera så att den fremre framaxels magnet på styrarmen (det går en dåld tråd i modellvägen & bussen har egen motor samt batteri) kommer att börja svänga lite när bussen kommer till en kurva och den bakre svänger lite senare, blir detta rätt eller bör jag bygga på något annat sätt för att få styrningen bra?

Den sista axeln på bussen, alltså bare bakaxeln är den styrbar på orginal bussen?
Finns det någon bra bild på insidan av orginal bussen, har redan börjat let lämpligt matial för gardinerna som jag såg på de fina bildena som redan visats.

håller tummarna på att det finns någon här som vet lite mer.
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: groenis skrivet 19 oktober 2009, 03:39:07 AM
hej
om du tittar på bilden med MasExpressen så ser du att sista axeln styr med
Jag tror att om du googlar på Neoplan Oldtimers så kanske du kan få fram eventuella mått
och ritningar på dessa vagnar.
Om du söker efter Marcels bilder, här kan kanske Niclas hjälpa dig så tror jag att du kan få sidovyer
och där räkna ut måtten på framaxlarna .
du kan även hitta udda fåglar på Brasilien byggda Scanior med dubbla axlar fram (Marco Polo)
eller en Brasse byggd Volkswagen turistare

/Lennart
Som väntar på att få se den här modellen när den blir färdig
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 19 oktober 2009, 19:34:37 PM
Vill bara klargöra att det är en färdig modell som ser ut som den Esbjörn har som avartar och att den håller på att byggs om till Faller Car System (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.109/agid.1139/ecm.ag/Vehicles.html) fordon.
Förlåt att jag var lite otydlig på denna punkt.

Tack för hjälpen hittils.
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 23 oktober 2009, 05:07:32 AM
Finns det någon som råkar ha ett foto på stol och bord som är bakom främre hjulhuset?
Hur var inner belysningen ornad på dessa gick det att ha läsbelysning över stolarna?
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 30 oktober 2009, 18:27:35 PM
Fortsätter  min monolog med att tala om att gardinerna i fönstren nästan är klart.
Hoppas på svar om innerbelysningen som jag frågade om i förra inlägget.
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: groenis skrivet 31 oktober 2009, 04:51:50 AM
Skall du ha ett fåtal läslampor eller ska du ha alla till lysa?
det bästa tipset är nog att dra tunna glasfibertrådar till en blåvit LED som troligen kan sätta in
i bagagerummet om motorn inte tar för stor plats.
Ps klurar fortfarande på hur du ska lösa styrningen på framaxlarna Ds

/Lennart
som själv kör N skala
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 31 oktober 2009, 14:55:15 PM
Jag ville bara att belysningen ska vara som om man såg bussen på en vardag kväll/natt, jag vet inte hur  det såg ut med gångbelysning & läslampor. Det finns plats i taket för ytmonterade LEDs för gång belysningen & läslampor kan fixas genom en SMD LED i stolen med fiber upp till ljus punkten.
Framvagnen kommer att se ut så här: (Har inget bra foto ännu)

--- ---
/:   :\
::   ::
::   ::
\:   :/
--- ---

de båda framvagnarna kommer att sitta rygg i rygg och ha en gemensam styrarm.
(http://lgrfbs.dyndns.org/sef/Bilder/FCS%20Neoplan%20Megaliner/T_Faller_Buss_drw.png)
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: groenis skrivet 01 november 2009, 08:41:56 AM
När det gäller läslampor så brukar alla aldrig vara tända utan det är spridda ljuspunkter
enda gången som alla lyser är vid lastning och lossning

Takbelysning är det likadant med alla lyser när man lastar kvällstid så är det gröna obs svaga punkter som lyser,även nere vid golvet finns det svagt gröna lampor

lycka till
/Lennart
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 03 november 2009, 02:03:59 AM
Så här ser det ut just för tillfället:
(http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder/FCS_Neoplan_Megaliner/Busz.jpg)
Går och väntar på att sytarmen som en lokal firma ska fixa åt mig ska bli klar & att jag ska ha pengar nog att handla driv packet.
Kretskorte har fått agera temporär testbänk för styrningen samt så ser ni några gardiner.

groenis under färd så är det bara ledbelysningen(grönt svagt ljus) i gången och trappen som är på samt att innerbelysningen endast är på när bussen har kommit till en terminal eller ett länger uppehåll för att ta ut skidor och likande, rätt uppfattat?
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: groenis skrivet 03 november 2009, 02:36:40 AM
Jajamensan,Skulle man ha full innerbelysning tänd så blir framrutan som en svag innerspegel
samt att du skulle bli bländad av dig själv därför den svagt gröna innerbelysningen

Ska bli kul att få se ditt projekt när det blir färdigt
kommer inspirationen från MIWULA eller

/Lennart
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 04 november 2009, 01:15:32 AM
Kan inte svara helt "Ja" på din fråg då jag redan innan jag fick se MIWULA dock via bilder, så hade jag kännsla för diteljer redan på min första mj satt det små glödlampor i varje rum i husen (2 hus) och höll på med port styrning till ett lokstall.
Var detta kommer ifrån vet jag inte riktigt ... DNA kanske? ;)

Fick dekal papper idag så, när färglasern mår bra igen kommer jag att skriva ut lite dekaler till stolarna, toalleten hade gardiner för fönstret vilket underlätter behöver ju inte tapetsera i ett rum som man omöjligen kan se  ;D

Är stålkastarna av typen "Normalt ljus" eller "Blått ljus"?
Så jag kan välja rätt LED till dem.
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2009, 01:22:50 AM
Citat från: lgrfbs skrivet 03 november 2009, 02:03:59 AM
Så här ser det ut just för tillfället:
(http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder/FCS_Neoplan_Megaliner/Busz.jpg)

Vilket imponerande arbete! :)
Ser fram mot mörkerbilder tagna med stativ och lång slutartid.

Citat från: lgrfbs skrivet 03 november 2009, 02:03:59 AM
Är stålkastarna av typen "Normalt ljus" eller "Blått ljus"?
Så jag kan välja rätt LED till dem.

Borde vara normalt varmvitt sken från dem, för inte fanns det xenonlampor när dessa levererades?
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 04 november 2009, 01:47:11 AM
Tack för berömmet, men tänk på att jag utgår från en redan befintlig modell som finns att köpa.
Vill inte missleda någon genom att de antar att jag byggt ALLT själv, utan det är frågan om anpassning och modifiering av olika delar för att göra en häftig helhet.

Som sagt tack för berömmet.
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2009, 01:52:43 AM
Citat från: lgrfbs skrivet 04 november 2009, 01:47:11 AM
Tack för berömmet, men tänk på att jag utgår från en redan befintlig modell som finns att köpa.
Vill inte missleda någon genom att de antar att jag byggt ALLT själv, utan det är frågan om anpassning och modifiering av olika delar för att göra en häftig helhet.

Som sagt tack för berömmet.

Att dra in el och belysning är nog skäl för beröm. Härligt nu för tiden när man har dioder att laborera med istället för små glödlampor.
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: groenis skrivet 04 november 2009, 01:53:39 AM
Det beror på vilken årsmodell du bygger.
Men eftersom Megaliner troligen inte hade Xenon så blir det nog isåfall varmvit,
Det kan finnas någon ombyggd i Tyskland,
Men om du ska bygga slaviskt med Norrlandskustens vagn som förebild så ska det vara varmvit

/Lennart
Titel: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 04 november 2009, 02:20:36 AM
Okej, återkommer med bilder när det finns något att visa.
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: Nico skrivet 04 november 2009, 02:56:08 AM

En mycket trevlig tråd som dock har mera med modeller och modellbygge att göra. Då vi försöker att hålla isär modeller och verkliga fordon så knoppas dock detta därför av till en egen tråd.

Ursprungstråden, som även den i sin tur var en avknoppning, återfinns på följande länk: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28911.0
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: UglyJazz skrivet 04 november 2009, 08:40:15 AM
Megalinern fanns både i utförande med två styrande axlar (endast framaxlarna) och i utförande där tre axlar styr (dom två i fram och den sista). Om den var privatimporterad eller inte vill jag minnas var avgörande.
Tanken var ju att bussen skulle klara att svänga runt inom givna diametermått a la EU eller EG som det var på den tiden.

Den som svänger på tre axlar snor runt gathörn mycket tightare än den andra främst beroende på att boggien i bak stretar emot å det grövsta vid kurvtagning. Styrningen på Neoplans löpaxlar spärras vid omkring fyrtio km/h och ger då bättre högfartsegenskaper.

Den andra axeln måste svänga mycket tvärare än den första, och detta beror på att kurvradien, som ska mätas från vridpunkten vid drivaxeln (den tredje) inte är lika stor. Man skulle kunna säga att cirkeln den första axeln gör är bra mycket större i diameter än den cirkel som blir från axel 2.

Vill minnas att det heter Ackermann-styrning eller något i den stilen.

Det är nog inte det lättaste att bygga i modellskala men jag gillar ditt projekt och ser fram emot mer bilder och text från dig...
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: saurer skrivet 04 november 2009, 08:53:02 AM
Nja
Jag har svårt att tänka mig att styrningen på sista axel var "option" däremot var styrning på drivaxeln option
I när Megalinern kom i Tyskland hade de krav på vändradie och för att klara den med den långa Megalinern så fanns ett system att vrida drivaxeln lite grand för att få en snävare vändradie
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 november 2009, 08:58:42 AM
Jag har modellen själv, i originalutförande.
Men hur farao får du plats med allt, och bara att tänka tanken att inreda muggen också!

Hur länge håller ackarna i Fallersystemet? Har varit sugen länge på lite bussar som rör sig själva på tågbanan.
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 04 november 2009, 13:56:20 PM
Björn Forslund:
Om vi tar denna som exempel(Som jag nyss kollat på hos en kompis):
Faller Timmerbil Art# 161577 (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.109/agid.1139/atid.657/ecm.at/MB-Actros-Kurzholz-H%C3%A4ngerzug-%28Herpa%29.html)
Så har den en standard laddtid på 7 timmar vilket ger 4 timmars körtid, nu vet jag inte mAh på dessa batterier då de var omärkta eller så såg jag helt enkelt inte texten på dem, hur som kommer min buss att gå med 2st Lipo 180mAh så 360mAh som ska gå till dekoder (http://www.midlandred.info/dc-car.shtml), lysdioder och motor.
Om jag får bussen att gå 1-2 timmar är jag hel nöjd.
Ska du testa FCS så se till att köra med digital dekoder, om inte för att det är roligt att tända lampor utan för ett bättre styrsytem för fordonets start/stopp Faller använder en reed kontakt så det tar stopp på direkten medans dekodern saktar in snyggt vid stopp.

UglyJazz:
Kommer troligen inte inte att ha svängande sista axel för att det tar utrymme från motor & batterierna, men det är klart att det går att räkna på det.

Hmmm, då får jag ta fram ritblocket och se var jag bör ha navet på styrarmen.

Edit: Fixade en lång länk.
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 04 november 2009, 15:24:18 PM
kunnde inte låta er missa detta:
Forum inlägget:
http://www.ciservice-ilchmann.de/forum_modellbahn/viewtopic.php?t=520
Direkt till videon:
http://www.feuerwehr-mikromodellbau.de/Modelle/Audi-A6/DC06Audi.wmv
i jämförelse med mitt bygge är det rena lyxen jag har i bussen.
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 11 november 2009, 08:40:33 AM
Har nu fått tag i några lysdioders så det kan kanse bli lite foton på några tester snart.
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 27 november 2009, 04:46:44 AM
Liten uppdaterning:
Styrarmen: Ligger en bit ner i tillverkingslistan hos den lokala plåtskärnings verkstan.
Drivpacket: Väntar på att min ekonomin ska bli bättre så att jag kan köpa allt på samma order.
DCCar dekodern: Den är ju GRYMT dyr 800Kr typ, det betalar jag bara inte då den gör SAMMA AVKODNING som en lokdekoder, så
jag startade upp mikroPascal (http://www.mikroe.com/en/compilers/mikropascal/pic/) och satt mig ner för att börja koda program för en egen DCCar-dekoder.
Varmvita LEDs: Vet att de kostar 1.95 ink moms men, väntar på svar om röda LEDs i samma kapselformat från försäljaren angående dem.

Där har ni läget, det snurrar _sakta_ framåt.

Angående mitt förra inlägg så kommer det bilder, när lysdioden kan stå själv och lysa, har bara testa med testsladdar och kan inte fota samtidigt då, kan prova med sjävutlösaren på kamern.

lgrfbs
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 18 december 2009, 09:33:56 AM
Nu har lödpennan pajat, så jag får återkomma i Jan. med uppdaterningar, har fått kontakt med en kille som har gjort en O.S. funktions dekoder för tåg som vi (han & jag) ska anpassa till DC-Car dekoder vilket kommer att bli en biligare DC-Car dekoder, hoppas bara att det del projektet går i lås.

Jod Jul & Gott Nytt år.
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 18 december 2009, 09:48:23 AM
Lycka till med knåpgörat!
Blir spännande att se slutresultatet.

/Björn
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 15 januari 2010, 03:39:49 AM
Tänkte bara visa de nya magnetarmen som blev klar idag:
(http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder/FCS_Neoplan_Megaliner/W700/20100114214.jpg)
Tyvärr så har enkonomin dykt för mig så detta kommer att fortskrida mycket långsamt nu, dock har jag  en del pyssel kvar innan motor med tillbehör ska in. Det hade varit roligare att ha de delarna redan, det är bara att låta det ta den tid som krävs.
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 16 januari 2010, 15:32:41 PM
Med det jag har fått veta genom detta forum ska bakre fram axel styras ut mindre än den främre så jag tog till penna och papper, här gör bussen en 140mm radie.
Tror ni detta kommer att fungera?
(http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder/FCS_Neoplan_Megaliner/W700/20100116220_a700.jpg)

Här har jag ritat in centrum skruven för styrarmen på den bakre framvagnen, de streckade linjerna är var jag kommer att böja styrarmen så att den når vägen. Magneten kommer att monteras på samma sida som styrarmen stöder mot bitsen & det streckade linjen längst till vänster är en uppböjning för att styrarmen inte ska fastna i järnvägsrälsen om den behöver över rälsen.
(http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder/FCS_Neoplan_Megaliner/W700/20100116222_b700.png)
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 januari 2010, 16:29:25 PM
Det verkar bli spännande att se vilka vägegenskaper detta fordon kommer att få...
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 03 maj 2010, 03:35:24 AM
Har hittat lämpliga borrar för att fixa ljusöppningar in mot gången mellan sätena så att ett svagt grönt ljus kommer att synas där. Jag håller på att flytta så, tyvärr kom det mer sirap & grus i detta byggmaskineri, var lung DEN ska byggas klart :)
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: UglyJazz skrivet 05 maj 2010, 13:27:20 PM
Det ser snyggt ut, men bilden, där du ritat ut radierna blir inte rätt.
Den bakre framaxeln ska svänga mer än den främre och bussen ska rotera/vridas utifrån linjen som går rakt ut från bussidan ungefär i jämnhöjd med mittemellan axel 3 och 4...

Hoppas det gick att greppa beskrivningen och att jag inte missuppfattat din figur.
Titel: SV: Ombyggnad av Neoplan Megaliner i skala 1:87
Skrivet av: lgrfbs skrivet 17 maj 2010, 03:09:57 AM
Om vi räknar axlarna från framrutan så att den axel som sitter längt fram  är axel 1 och sista axeln är 4.
Så att jag ska dra ut en linje i 90 grader mot bussens lång sida?

Sedan är skissen med rutat papper fel på då tanken var att hävarmen skulle vara lagrad i den bakre "framvagen" vilket kommer att bli fel.

Har CAD:at upp hela framvagen på bussen med mjukvaran ville inte simulera rörelse på alla de delarna  >:( ska höra med firman om det är mitt fel eller om det är min licens på mjukvaran som inte räcker till.

Lite bilder så läng:
http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder/FCS_Neoplan_Megaliner/FejkUp.png
http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder/FCS_Neoplan_Megaliner/Test_A.png
http://lgrfbs.dyndns.org/buss-snack/bilder/FCS_Neoplan_Megaliner/FCS_Video1.wmv