Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ersa skrivet 03 november 2009, 22:44:59 PM

Titel: En gul näbbmus
Skrivet av: Ersa skrivet 03 november 2009, 22:44:59 PM
Att de blev gula när det begav sig var ju en smidig lösning för att skilja sig från mängden. Men ersättarna får gärna ha samma gröna färg som övrig stadstrafik, för att inte förväxlas med alla gula landsbygdsfordon. Undrar om det finns någon köpare av dessa när de ska bort?

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/GUB_835_U_091103a.jpg)

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/GUB_835_U_091103b.jpg)

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/GUB_835_U_091103c.jpg)
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 03 november 2009, 22:50:54 PM
Oj!
Jag trodde de där var historia, men jag hade visst fel. Jag har minnen från att ha åkt bussar av den här typen som regionbussar mellan Hörby och Höör när jag var liten. Borde vara minst 15 år sen.
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2009, 22:51:56 PM
Citat från: Verspieder skrivet 03 november 2009, 22:44:59 PM
Att de blev gula när det begav sig var ju en smidig lösning för att skilja sig från mängden. Men ersättarna får gärna ha samma gröna färg som övrig stadstrafik, för att inte förväxlas med alla gula landsbygdsfordon. Undrar om det finns någon köpare av dessa när de ska bort?

Jag har faktiskt träffat på folk på senare tid som tror att de här har ett samband med de gula länsbussarna på landsbygden. Så det enda smidiga är givetvis att efterträdarna blir gröna

I Sverige lär de aldrig bli sålda. Finns nog ingen inom Sverige som vill ha dessa. Men utanför Sverige kanske det finns någon? Kan tänka mig att någon österut kan vilja ha dessa om priset är hyggligt
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2009, 23:00:15 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 november 2009, 22:50:54 PM
Oj!
Jag trodde de där var historia, men jag hade visst fel. Jag har minnen från att ha åkt bussar av den här typen som regionbussar mellan Hörby och Höör när jag var liten. Borde vara minst 15 år sen.

De borde varit historia här med. Den äldre serien av dessa var troligen ungefär jämngamla med de som du åkt med i Höör och Hörby. Dessa är sedan flera år borta. Tyvärr köptes det in nya av den här typen så sent som 2000 och dessa är alltså betydligt nyare än motsvarande i andra orter. Det är dessa sena exemplar som dessvärre finns kvar. Men nu är det meningen att de äntligen ska bort

Varför det köptes nya Ontario II så pass sent i Uppsala har jag aldrig begripit. Men den dagen den sista fasas ut ska jag fira
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: AO skrivet 03 november 2009, 23:09:01 PM
Har sett nöbbmöss på flextrafiken väldigt ofta sista tiden, finns "flexbuss"-bussarna kvar?
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: psy skrivet 03 november 2009, 23:47:38 PM
Det gick bensindrivna sådana om jag inte minns helt fel?
Är de där i Uppsala också det?
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: AO skrivet 03 november 2009, 23:51:07 PM
Citat från: Olof Nilsson skrivet 03 november 2009, 23:47:38 PM
Det gick bensindrivna sådana om jag inte minns helt fel?
Är de där i Uppsala också det?


Näbbmössen i Uppsala drivs av biogas.
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 04 november 2009, 00:07:37 AM
Citat från: AO skrivet 03 november 2009, 23:51:07 PM
Näbbmössen i Uppsala drivs av biogas.

Ja dagens näbbmöss går med biogas. Men den gamla serien som har varit borta i flera år gick inte på biogas. Tyvärr minns jag inte om de gick på diesel eller bensin
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Danne B. skrivet 04 november 2009, 00:50:09 AM
Dom är ju klart märkliga både gällande design och teknik dom där...

Kikade lite på Transportstyrelsens hemsida på den där och 984:- per år i årsskatt är ju inte illa alls! ;)

Under tilläggsinformation hittade jag följande som avviker från mängden:

DISPENS:FRÄMRE KÖRRIKTNINGSVISARE EJ TYPGODKÄND

STÖLDSKYDD AV GODKÄND TYP SAKNAS,FORDONET FÅR ANVÄNDAS ENDAST I INRIKES LINJETRAFIK.

:)

Som sagt, udda små bussar...

//Danne
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2009, 01:03:28 AM
Citat från: Danne B. skrivet 04 november 2009, 00:50:09 AM
Kikade lite på Transportstyrelsens hemsida på den där och 984:- per år i årsskatt är ju inte illa alls! ;)

984 kr är väl vad man betalar i skatt per år om ens gamla buss drivs med etanol eller biogas. Då anser väl staten att den är oerhört miljövänlig jämfört med en helt ny dieselbuss.
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Peter L skrivet 04 november 2009, 07:35:41 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 november 2009, 00:07:37 AM
Ja dagens näbbmöss går med biogas. Men den gamla serien som har varit borta i flera år gick inte på biogas. Tyvärr minns jag inte om de gick på diesel eller bensin

De som fanns i Lund gick på bensin i alla fall.
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2009, 08:26:31 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 november 2009, 00:07:37 AM
Ja dagens näbbmöss går med biogas. Men den gamla serien som har varit borta i flera år gick inte på biogas. Tyvärr minns jag inte om de gick på diesel eller bensin

De första Orion II/Ontario II som importerades gick på diesel och de senare på bensin, förutom då de till Uppsala som går på biogas. Jag vet inte när brytpunkten var men de flesta var i alla bensindrivna. Bensinförbrukningen uppges till 6 liter milen enligt vissa bussägare, men enligt BL Teknik var den "bara" 4-5 liter.
Över 100 sådana bussar importerades genom BL Teknik, ett dotterföretag till Borås Lokaltrafik, så de har en gång varit vanliga runtom i landet.
 
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: UglyJazz skrivet 04 november 2009, 08:28:40 AM
Dom fanns med V8:or i bensindrivet utförande också.
Den levererade cirka 200 hk, vilket gav ganska slöa prestanda med accelerationstid från 60-80 km/h på cirka nio minuter. I alla fall kändes dom så. Den väger trots allt som en fullstor tex CR112, men är bara hälften så stor. Bensinförbrukningen låg vad jag minns på 6-8 liter per mil beroende på vem som gasade...
Dom bensindrivna gjorde ungefär 99 km/h i toppfart och var inte spärrade på något sätt. Dom varvade ur i den farten ändå.

Andra specialare dom hade var tryckluftdrivna vindrutetorkare med ett reglage för vänstertorkaren och ett för högertorkaren.
Detta förde med sig att det var omöjligt att få torkarna att gå lika fort eller ens ungefär samtidigt.
Den ena svepte ofta lagom medan den andra slog med ett intensivt flabap-flabap-flabap... Torkarbladen går inte ens lika fort utåt som inåt heller.

Man var också tvungen att blinka vänster, om så bara för en bråkdels sekund, för att dörrbromsen skulle släppa varje gång dörren varit öppen för att kunna köra iväg.

Petitesser? Nja, det är vad man minns av dom där öken...

Jo, förresten lossnade avgasröret för mig vid ett tillfälle direkt efter grenrören och då lät den manligt, det var V8-ljud när det är som mest raggarbilsfaktor. Folk tittade efter raggarbilen som drog fullgas mellan husen, men det enda som kom var en Dalatrafikmålad Mjuka-Linjen-Buss...
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2009, 08:33:23 AM
Citat från: UglyJazz skrivet 04 november 2009, 08:28:40 AM
Man var också tvungen att blinka vänster, om så bara för en bråkdels sekund, för att dörrbromsen skulle släppa varje gång dörren varit öppen för att kunna köra iväg.


Detta sammanhänger med att Borås Lokaltrafik genom sitt dotterföretag BL Teknik var generalagent. Denna konstruktion har funnits i Borås sedan länge, sannolikt sedan 1950-talet då de första bussarna med dörrbroms kom, och är uppfunnen av en verkmästare vid dåvarande Stadsbussar i Borås.
Om montaget gjordes i Borås eller i Kanada låter jag vara osagt, men det senare är ganska troligt och kan då bero på att de första näbbmössen beställdes och specades av BL. Sedan har man fortsatt av bara farten så att säga.

Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2009, 09:55:14 AM
"Vänsterblinkspärren" har ju diskuterats ofta här i forumet. :)

Många år efter Borås började Polarbuss beställa denna funktion på sina sina sex korta Neoplanare av 1998 års modell, men på de första OmniCity av 1999 års modell man köpte gick funktionen inte att få. Först 2001 årsmodell fick alla Scanior till Umeå vänsterblinkersspärr även de. Detta i samband med att man även fick välja till dörrknappar som passagerarna själva kunde öppna dörrarna med. Det var samma årsmodell som Danielssons Volvo B10BLE Vegor för Brunflotrafiken, även de med samma spärr.

Intressant ändå att bilisterna och taxiförarna i Umeå i media än idag hävdar att "inte en enda buss" blinkar vänster när de startar från hållplatser. Mycket märkligt med tanke på spärren! ;)
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2009, 09:58:19 AM
Citat från: Verspieder skrivet 04 november 2009, 09:55:14 AM
Intressant ändå att bilisterna och taxiförarna i Umeå i media än idag hävdar att "inte en enda buss" blinkar vänster när de startar från hållplatser. Mycket märkligt med tanke på spärren! ;)

Jo, det hävdas i Borås ibland också. Och det var också sådana dispyter mellan bilister och bussförare som gjorde att verkmästaren vid Stadsbussar i Borås kom på den här uppfinningen. Men om det sedan finns bussförare som bara blinkar en bråkdels sekund så hjälper det ju inte mycket. Systemet skyddar mot glömska, inte mot nonchalans.
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: buskörare skrivet 04 november 2009, 13:06:58 PM
Citat från: Verspieder skrivet 04 november 2009, 09:55:14 AM
"Vänsterblinkspärren" har ju diskuterats ofta här i forumet. :)

Många år efter Borås började Polarbuss beställa denna funktion på sina sina sex korta Neoplanare av 1998 års modell, men på de första OmniCity av 1999 års modell man köpte gick funktionen inte att få. Först 2001 årsmodell fick alla Scanior till Umeå vänsterblinkersspärr även de. Detta i samband med att man även fick välja till dörrknappar som passagerarna själva kunde öppna dörrarna med. Det var samma årsmodell som Danielssons Volvo B10BLE Vegor för Brunflotrafiken, även de med samma spärr.

Intressant ändå att bilisterna och taxiförarna i Umeå i media än idag hävdar att "inte en enda buss" blinkar vänster när de startar från hållplatser. Mycket märkligt med tanke på spärren! ;)

Vi hade det på alla våra bussar i Örebro, även på OmniCity från 1999. Men det kanske var ditfixat i andra hand. Det är åtminstone borttaget nu när en av dom "rullar" på Lidingö.
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2009, 15:10:54 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2009, 09:58:19 AM
Jo, det hävdas i Borås ibland också. Och det var också sådana dispyter mellan bilister och bussförare som gjorde att verkmästaren vid Stadsbussar i Borås kom på den här uppfinningen. Men om det sedan finns bussförare som bara blinkar en bråkdels sekund så hjälper det ju inte mycket. Systemet skyddar mot glömska, inte mot nonchalans.

Men man kan kombinera blinkspärren med en funktion som gör att fordonet blinkar hela tre gånger oavsett om man fjuttar till spaken en bråkdels sekund. Den funktionen fanns på en ny BMW jag provkörde för något år sedan. Mycket bra funktion vid filbyten på svenska motorvägar, som gör att även den svenske bilistens bil blinkar mer än bara en halv sekund! :)
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Optimal skrivet 04 november 2009, 17:47:03 PM
Citat från: Verspieder skrivet 04 november 2009, 01:03:28 AM
984 kr är väl vad man betalar i skatt per år om ens gamla buss drivs med etanol eller biogas. Då anser väl staten att den är oerhört miljövänlig jämfört med en helt ny dieselbuss.

Gäller även nya Biogas och Etanol bussar.
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: yngrot skrivet 04 november 2009, 18:57:32 PM
Apropå bensinförbrukningen hörde jag när jag körde dessa "monster" i Borås att de låg på 8-9 liter per mil...  Borås staden med uppför åt alla håll efter stoppen på Södra torget.... De var svårkörda i halka oxå då den största tyngden låg på vänster framhjul alldeles oavsett förarstorleken... ;D   hemska på sommaren med all värme från motron vilket blev mycket värre när de blev bensindrivna...
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: UglyJazz skrivet 04 november 2009, 22:25:07 PM
Ja det stämmer bra det där med viktfördelningen. Skulle mellan tummen och pekfingret tippa på en viktfördelning 25/75 på framaxeln mellan hö/vä. Har nog aldrig varit med om att det spunnit på vänster fram ens vid grövsta blixthalkan...

Vändradien var ju en annan charmig sak med dom där. En stor fotbollsplan eller en bandybana är lagom att vända på.

Var det inte så att hel/halvljusreglaget satt i en trampknapp på golvet med en nästan osynlig minimal blå indikatorlampa i panelen som alltid doldes väl av rattkransen också? Det var nog fler än en bilist som trodde man var rejält mörkrädd.

När man använde den elektriska rampen i fram var det ju lugnast om man redan hade bullerproppar i, vilket ju inte skadade vid normalkörning heller...

Jag minns ett tillfälle när polisen kom och påtalade att det minsann bara var en minuts tomgångskörning i hans stad när jag skulle köra den förhatliga rampen.
Det tog ju gott och väl en minut att fälla ut rampen och in igen, men stängde man av motorn funkade inte skiten.
Minns att länsman gjorde att det blev fem extra tomgångskörningsminuter, så det är väl mitt fel att polarisarna smälter nu...

Jag slapp böter, men det var nog inte helt långt ifrån den gången...
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 04 november 2009, 23:12:14 PM


   Hej!

   Våra första nlbbmöss var bensindrivna och var riktigt tkrstiga. Har inga siffror tyvärr. Vi köpte någr@ begagnade också varav en tror jag var dieselmotor i.

   Lyckligvis försvinner dessa till nästa höst och ersätts med korta biogas MAN.

   //Niclas
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 04 november 2009, 23:20:51 PM
Citat från: Verspieder skrivet 04 november 2009, 15:10:54 PM
Men man kan kombinera blinkspärren med en funktion som gör att fordonet blinkar hela tre gånger oavsett om man fjuttar till spaken en bråkdels sekund. Den funktionen fanns på en ny BMW jag provkörde för något år sedan. Mycket bra funktion vid filbyten på svenska motorvägar, som gör att även den svenske bilistens bil blinkar mer än bara en halv sekund! :)

Ja det är inte dumt. Noterade det på jobbets VW Transporter.
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: lil-sis skrivet 05 november 2009, 13:27:57 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 november 2009, 23:12:14 PM



   Lyckligvis försvinner dessa till nästa höst och ersätts med korta biogas MAN.

 

Tack och lov. Då kan man fundera på "lista 91" sen. För passagerarna där är hemskt trevliga men överväger i mina ögon inte bussarna  :-X
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: yngrot skrivet 05 november 2009, 17:37:45 PM
Citat från: UglyJazz skrivet 04 november 2009, 22:25:07 PM
Ja det stämmer bra det där med viktfördelningen. Skulle mellan tummen och pekfingret tippa på en viktfördelning 25/75 på framaxeln mellan hö/vä. Har nog aldrig varit med om att det spunnit på vänster fram ens vid grövsta blixthalkan...

Vändradien var ju en annan charmig sak med dom där. En stor fotbollsplan eller en bandybana är lagom att vända på.

Var det inte så att hel/halvljusreglaget satt i en trampknapp på golvet med en nästan osynlig minimal blå indikatorlampa i panelen som alltid doldes väl av rattkransen också? Det var nog fler än en bilist som trodde man var rejält mörkrädd.

När man använde den elektriska rampen i fram var det ju lugnast om man redan hade bullerproppar i, vilket ju inte skadade vid normalkörning heller...

Jag minns ett tillfälle när polisen kom och påtalade att det minsann bara var en minuts tomgångskörning i hans stad när jag skulle köra den förhatliga rampen.
Det tog ju gott och väl en minut att fälla ut rampen och in igen, men stängde man av motorn funkade inte skiten.
Minns att länsman gjorde att det blev fem extra tomgångskörningsminuter, så det är väl mitt fel att polarisarna smälter nu...

Jag slapp böter, men det var nog inte helt långt ifrån den gången...



Jo visst var det helljusknapp på golvet...  än värre var det från början då var det en blinkerspak på varje sida om ratten men det ändrades på till Sverige leveransen som väl var ..  Inte kunde man heller tända förarlampan när motorn var avstängd utan man satt där i mörkret. Det enda som funka när motorn var av var den otroligt starka innerbelysningen . Men detta fick omgående ändras så man kunde tända bara ena sidan  med lysrör ingen såg ju ut genom bussen..  förarlampan ändrades oxå... Man saknar inte dessa bussar om man säger så... Apropå tomgång så blev jag uppropad av trafikförman att de klaga på Hestra sjukhem att bussen stod med motorn på..vilket den inte gjorde men däremot gick ju kylfläkten för  det överhettade motorrummet vilket lär lätt mycket...De med bensin blev ju så varma att vänster däck vulkade... tändkablar smälte....mm...

Ursäkta jag citera hela inlägget...  :)
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: psy skrivet 05 november 2009, 18:07:30 PM
Bensindriften hade väl något form av miljöskäl i början av 90-talet, innan debatten om koldioxid hade tagit fart. Om jag minns rätt tyckte man det var miljövänligt med bensinmotor plus katalysator. När sedan katalysator och partickelfilter kom till dieselmotorer blev det hopplöst ute att köra buss med bensinmotor. Koldioxidutsläppen måste vara ansenliga.
Titel: SV: En gul näbbmus
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2009, 18:21:00 PM
Citat från: Olof Nilsson skrivet 05 november 2009, 18:07:30 PM
Bensindriften hade väl något form av miljöskäl i början av 90-talet, innan debatten om koldioxid hade tagit fart. Om jag minns rätt tyckte man det var miljövänligt med bensinmotor plus katalysator. När sedan katalysator och partickelfilter kom till dieselmotorer blev det hopplöst ute att köra buss med bensinmotor. Koldioxidutsläppen måste vara ansenliga.

Ja, vid den här tiden var dieselmotorn betydligt skitigare än bensinmotorn. Bensinen var förhållandevis billig så där var inget större hinder. Det beställdes till och med en fullstor bensinbuss, Ontario V, till Linjebuss i Göteborg. Den lär ha dragit 12 liter milen. Bussen köptes sedan av Göteborgs Kyrkliga Stadsmission, som körde högst 100 mil om året med den och mest använde den för stationär uppställning. Detta var den äldre buss som klarade miljözonerna och därmed var den ändå en bra affär för dem.