Några intressanta bilder och personer som tycker om CF. Men SJ tyckte tydligen inte detta och beställde BF7659 från ASJ/SKV istället. CF:ar har nämligen viss rostbenägenhet.
Sedan så gick vi igenom karossnummer av BF76 från SKV. Inblandade flera personer. Bertil J i Billesholm skrev ut sina anteckningar sedan fick jag anteckningar från Ulf S i Kalmar. Bengt H i Värnamo är även inblandad liksom Lasse Ö.
0396-0411 SKV 4626-4641
412 4644
413 4643
414 4642
0415-0445 4645-4675
0446 4679
0447-0510 4680-4743
Intressant om dessa nummer är riktiga. Kan nummerskyltar ha kastats om .
Sedan är frågan vilka karossnummer som finns bakom 4676-4678.Kan dessa ha beställts av SJ Biltrafik också. Bertil J visste inte detta. Bertil hade nog tyckt om Bussnack med foton. Bertil fotogreferade ofta bussar när han var ute med bil och husvagn.
Visst var det många SKV i trafik hos SJ. det man kan nog säga rent allmänt att Scania CF och BF motorer och drivlina var så gott som odödliga utan det var ofta karossen och ram som gav vika.
Nja, SKV:s alu-karosser är väldigt bra och består nästan enbart av väl hopfogat aluminium och glasfiberarmerad plast. Stål finns i större omfattning endast i vindruteramen och kollisionskyddet under vindrutan. SKV-karossen överlever resten av fordonet med hästlängder.
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image12.jpg)
Här är en... vet någon något om den..!? Kortet är taget 1968-69.
Citat från: lycbr skrivet 02 november 2009, 18:39:25 PM
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image12.jpg)
Här är en... vet någon något om den..!? Kortet är taget 1968-69.
O882 är Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross och fick nummer 0385. Nytt regnummer blev AHN082.
Bussen är kvar i fordonsregistret men avställd sedan 12 oktober 1983, registrerad på en privatperson i Falköping.
OK, bussen finns kvar..!? Vilken årsmodell var det..? Har den gått i Gbg hela tiden?
Hej !
Årsmodellen är 1966 !
Mvh Peter Ö
Citat från: lycbr skrivet 02 november 2009, 18:39:25 PM
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image12.jpg)
Här är en... vet någon något om den..!? Kortet är taget 1968-69.
Är inte denna väldigt lik 0001?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2009, 00:12:57 AM
Är inte denna väldigt lik 0001?
Jovisst. Vissa detaljer skiljer dock, t ex hörnrutorna vid respektive vindruta. På 0001 (och andra "mopeder") är det flata, snedställda rutor och på Scania är de välvda.
M v h
Ingwar
001 är lite längre och tankröret sitter längre bak på den med..
Mvh Erik
Hur är det med inredningen? Jag tycker i alla fall det ser ut som om den här bussen har samma stolar som 0001
Jo det är sätena med höga ryggen i båda, jag har några säten i min 0001 som ska kläs om i vinter..
Citat från: erik t skrivet 03 november 2009, 14:34:14 PM
Jo det är sätena med höga ryggen i båda, jag har några säten i min 0001 som ska kläs om i vinter..
Går det att få tag på originalklädsel till 0001?
Jag har originaltyget men letar mera som är likt till framtidens behov..
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/Image17.jpg)(//)
SJ reg nr O 382.
Helt klart en BF. Ser ut som en SJ-vagn.
M v h
Ingwar
En Katrineholmare. Typiskt SJ med skylten om "Samtal förbjudet med föraren. Det är ett HOT mot säkerheten".
Visst är det en hederlig Almex biljettmaskin ??
Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 17:35:23 PM
Visst är det en hederlig Almex biljettmaskin ??
Mycket hederlig Almex, SJ's standardmodell.
(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Rend%2008/Biljettmaskin.jpg)
M v h
Ingwar
En sån har jag använt i början på min karriär gick förvånansvärt smidigt att använda... Dagens biljettmaskiner är krångligare ....
Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 23:46:26 PM
En sån har jag använt i början på min karriär gick förvånansvärt smidigt att använda... Dagens biljettmaskiner är krångligare ....
Jag gillade Almex-maskinerna. De var lätta att lära och lätta att använda. Tack vare sin enkelhet var de också snabba.
M v h
Ingwar
Håller med ang Almex, dock lite pilligt att byta kontrollpappersrullen med det var ju inte så ofta...
Gunnar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 november 2009, 23:55:21 PM
Jag gillade Almex-maskinerna. De var lätta att lära och lätta att använda. Tack vare sin enkelhet var de också snabba.
M v h
Ingwar
Fast det var lite bökigt att byta kasssarulle i dem. För att inte tala om kontrollrullen. Eller färgband, men det drabbade väl knappast förarna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2009, 08:21:24 AM
Fast det var lite bökigt att byta kasssarulle i dem. För att inte tala om kontrollrullen. Eller färgband, men det drabbade väl knappast förarna.
Kassarullen tyckte jag var enkel att byta. Kontrollremsan var värre och färgbandet värst. Förarna fick byta även färgbandet, men det räckte rätt länge så det blev inte så ofta.
M v h
Ingwar
jag har inget direkt minne av byte av rullar men lyckades en gång få papperstrassel som jag inte fick fason på ,,, det gick ju bra att köra ändå,, ;D
Citat från: yngrot skrivet 24 november 2009, 22:54:15 PM
jag har inget direkt minne av byte av rullar men lyckades en gång få papperstrassel som jag inte fick fason på ,,, det gick ju bra att köra ändå,, ;D
Jojo, byte av kontrollremsa med växande kö utanför fordonet, då gällde det att ta det kallt..
Citat från: Greger Larsson skrivet 24 november 2009, 22:57:43 PM
Jojo, byte av kontrollremsa med växande kö utanför fordonet, då gällde det att ta det kallt..
Papperstrassel i den vanliga kvittorullen var inte mycket bättre. Eftersom vi hade dessa mackapärer på Trafikrestauranger också har jag en del erfarenhet av att fixa till dem. Jag höll på två timmar en gång att rensa undan söndertrasad kvittorulle. Får väl vara glad då att det var i kontorsmiljö och alltså inga väntande och stampande kunder som såg på.
nej det var ju inte så kul men som tur var hände det inte så ofta... då blev det lite gratisåkande...En fördel med ERG "hajen" är ju att det är lätt att byta rulle samt lätt fixa trassel... men det är väl oxå den enda..
Minns en dag sommaren-72 när jag var utan Almex (trasig, brist el dyl) på linje 723 och jag hade satt upp en handtextad skylt "Nolltaxa" ovanför motorhuven. Biljettkontrollen kom på vid Fittja Värdhus och de blev inte glada......
Gunnar
Biljettrullen? Det var bara att vända biljettrullen bakfram så gick allt bra. Hälsningar från en som använt ALMEX maskiner från 1962 och aldrig haft något problem
Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 23:46:26 PM
En sån har jag använt i början på min karriär gick förvånansvärt smidigt att använda... Dagens biljettmaskiner är krångligare ....
Det mesta är väl krångligare nuförtiden? Jag tillhör definitivt de som ser fördelar med ny teknik men den ska hjälpa människan inte stjälpa. Tänk bara vad enkelt det var att titta på TV när man var liten. En tv, en antennsladd, två kanaler. Numera ser det ju ut som en mindre datorhall bakom TV:n och trots att du har 50 kanaler kan du bara titta på en i taget och givetvis sänds favoritmatchen på den 51:a kanalen som du inte har behörighet till. Så varför skulle biljettmaskiner vara enklare nu än förr? ;D
Dessutom fanns en extra finess förr; det gick att köpa biljett på bussen! 8)