Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Daniel P skrivet 01 november 2009, 17:20:23 PM

Titel: Oasis of the Seas
Skrivet av: Daniel P skrivet 01 november 2009, 17:20:23 PM
Någon som följt dess färd? Inatt passerades Stora Bält-bron med mindre än en meters marginal...svettigt!  :)

Varför använde man sig inte av Kielkanalen? Det hade ju sparat ofantligt med tid. Är broarna för låga där?
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Ante skrivet 01 november 2009, 17:25:51 PM
Kielkanalen har en segelfri höjd på 40 meter, vilket skulle ha kapat nästan halva skeppet ;) Fartyget är också 42 meter brett vilket gjort att den inte kom igenom kanalen då den "bara" tillåter 32,5 meter breda fartyg.

DN uppgav dessutom att skeppet hade flera meter kvar tills det skulle ha slagit i Stora Bält.
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Daniel P skrivet 01 november 2009, 17:28:39 PM
Aha, det verkar var olika bud där. <1 meter hade jag läst. Men svettigt oavsett!  :)
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2009, 17:53:16 PM
Citat från: Daniel P skrivet 01 november 2009, 17:28:39 PM
Aha, det verkar var olika bud där. <1 meter hade jag läst. Men svettigt oavsett!  :)

Höjden över Stora Bält är 65 meter och Oasis blir cirka 64,75 meter hög när skorstenarna fälls ned. Höjden avser normalvattenstånd, vilket många tidningar tycks ha missat, och enligt uppgift var vattenståndet lägre när passagen gjordes. Därför var marginalen i verkligheten större än den teoretiska.
Men visst måste det varit svettigt, i synnerhet som man var tvungen att segla i 20 knop för att fartyget skulle hamna så långt ned i vattnet som möjligt. Hade man märkt att det skulle gå åt h-e så hade man inte haft en chans att slå back.
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Christer K skrivet 01 november 2009, 21:11:06 PM
Här finns det en bild från Danska sidan

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6139 (http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6139)

/ Christer K
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: peter skrivet 01 november 2009, 22:09:31 PM
Finns också filmer på Youtube, sök på "båtens" namn så finns det några att välja på.

Svårt att bedöma hur mycket spelrum det var men det var nog inte överdrivet mycket.

Tufft gjort
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: JB skrivet 01 november 2009, 22:54:37 PM
Citat från: Christer K skrivet 01 november 2009, 21:11:06 PM
Här finns det en bild från Danska sidan

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6139 (http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6139)

Danska sidan? Är inte båda sidorna danska vid Stora Bält? En annan fråga, fanns det någon anledning till att man inte åker genom Öresund? Bron är visserligen lägre, men mellan Pepparholmen och Själland är det inga problem med höjden. Eller är det för grunt där?

/Jonas
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 01 november 2009, 23:43:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2009, 17:53:16 PM
Höjden över Stora Bält är 65 meter och Oasis blir cirka 64,75 meter hög när skorstenarna fälls ned. Höjden avser normalvattenstånd, vilket många tidningar tycks ha missat, och enligt uppgift var vattenståndet lägre när passagen gjordes. Därför var marginalen i verkligheten större än den teoretiska.
Men visst måste det varit svettigt, i synnerhet som man var tvungen att segla i 20 knop för att fartyget skulle hamna så långt ned i vattnet som möjligt. Hade man märkt att det skulle gå åt h-e så hade man inte haft en chans att slå back.


Där ser man. På Ekot i morse hette det att man endast hade enstaka decimeter till godo.
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: psy skrivet 02 november 2009, 02:20:10 AM
CitatEn annan fråga, fanns det någon anledning till att man inte åker genom Öresund? Bron är visserligen lägre, men mellan Pepparholmen och Själland är det inga problem med höjden. Eller är det för grunt där?

Helt riktigt! Djupet i Drogdenrännan ovanför tunneldelen av Öresundsbroförbindelsen är 7,7 meter och Oasis sticker 9,1 meter. Flintrännan under högbrodelen är ännu grundare, 7 meter djup, och fri höjd endast 55 meter.

Stora fartyg som ska in eller ut ur Östersjön är hänvisade till Stora Bält.

Uppgifter om djup och höjd från svenska Wikipedia.
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Danne B. skrivet 02 november 2009, 09:17:33 AM
Det är ett imponerande stort fartyg!

Åkte en guidad båttur till varvet i Åbo i somras då insåg man verkligen storleken... :o

//Danne
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: michael k skrivet 02 november 2009, 17:49:12 PM
hur går det att segla runt i  norska fjordar med det sjöodjuret?
geiranger tex?
fö fick man inte en halv mille i rabbat om man bokade nu
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2009, 18:01:04 PM
Citat från: michael k skrivet 02 november 2009, 17:49:12 PM
hur går det att segla runt i  norska fjordar med det sjöodjuret?
geiranger tex?
fö fick man inte en halv mille i rabbat om man bokade nu

Det går antagligen inte alls. Men det gör inget eftersom fartyget skall användas i den karibiska övärlden.
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: jocke skrivet 02 november 2009, 18:50:25 PM
Systern Alure of the Seas ska levereras i vår/sommar om jag inte minns fel.

Då ska iaf jag personligen vara på plats i ÅBO. Hade planerat detta tills oasis avgick med, men fick förhinder pga jobb.


Citat från: michael k skrivet 02 november 2009, 17:49:12 PM
hur går det att segla runt i  norska fjordar med det sjöodjuret?
geiranger tex?
fö fick man inte en halv mille i rabbat om man bokade nu

du tänker kanske på Vision of the Seas. Det är den som trafikerar norden på sommaren.
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: psy skrivet 02 november 2009, 18:55:14 PM
Citathur går det att segla runt i  norska fjordar med det sjöodjuret?
geiranger tex?

Jag skulle i och försig inte bli förvånad om man skulle kunna trockla in henne i Norska fjordar, kanske tom. Geiranger, djupgåendet är inte något problem. Fartyget är extremt manövrerbart tack vare azipod-drift kombinerat med kraftiga bogpropellrar och kan hålla en stabil kurs i vilken riktning som helst. Tänk bara på vilka stora kryssningsfartyg som har klarat av att ta sig in till Stockholm med hjälp av denna framdrivningsteknik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Azipod (http://sv.wikipedia.org/wiki/Azipod) (Länk till Wikipedia om azipod-drift.)

Jag menar går det inte att vända är det "bara" att backa ut. Resonemanget är dock rent hypotetiskt bla. för precis som Staffan skriver kommer vi nog inte att få se Oasis på denna sidan av Atlanten inom överskådlig framtid.
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 02 november 2009, 19:05:59 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 november 2009, 23:43:23 PM
Där ser man. På Ekot i morse hette det att man endast hade enstaka decimeter till godo.

På nyheterna här i Phoenix i går kväll visade man passagen under bron och sade att man hade ca 2 fot (61 cm) tillgodo.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2009, 19:46:35 PM
Citat från: Olof Nilsson skrivet 02 november 2009, 18:55:14 PM
Jag skulle i och försig inte bli förvånad om man skulle kunna trockla in henne i Norska fjordar, kanske tom. Geiranger, djupgåendet är inte något problem. Fartyget är extremt manövrerbart tack vare azipod-drift kombinerat med kraftiga bogpropellrar och kan hålla en stabil kurs i vilken riktning som helst. Tänk bara på vilka stora kryssningsfartyg som har klarat av att ta sig in till Stockholm med hjälp av denna framdrivningsteknik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Azipod (http://sv.wikipedia.org/wiki/Azipod) (Länk till Wikipedia om azipod-drift.)

Jag menar går det inte att vända är det "bara" att backa ut. Resonemanget är dock rent hypotetiskt bla. för precis som Staffan skriver kommer vi nog inte att få se Oasis på denna sidan av Atlanten inom överskådlig framtid.

Djupgående bör väl inte vara några problem men det är ganska smalt i "kurvorna" i de norska fjordarna, inte minst Geirangerfjorden. Det är så man undrar hur de kryssningsfartyg som går där och på sin höjd är hälften så stora kan ta sig fram.
Rent logistiskt är det också tveksamt om Geiranger klarar att ta hand om 6 000 krysningsresenärer och t ex köra in dem till land med passbåtar. Det blir många varv för att få i land alla. Skall man sedan göra en bussutflykt uppför Ørnesvingen så behövs det 120 utflyktsbussar. Så många får inte plats på vägarna i Geiranger.
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: psy skrivet 02 november 2009, 20:09:35 PM
CitatDjupgående bör väl inte vara några problem men det är ganska smalt i "kurvorna" i de norska fjordarna, inte minst Geirangerfjorden. Det är så man undrar hur de kryssningsfartyg som går där och på sin höjd är hälften så stora kan ta sig fram.
Rent logistiskt är det också tveksamt om Geiranger klarar att ta hand om 6 000 krysningsresenärer och t ex köra in dem till land med passbåtar. Det blir många varv för att få i land alla. Skall man sedan göra en bussutflykt uppför Ørnesvingen så behövs det 120 utflyktsbussar. Så många får inte plats på vägarna i Geiranger.

Nä, det är så sant, det var därför jag skrev att det var ett helt hypotetiskt resonemang, det finns säker gott om skäl till att vi aldrig lär få se Oasis inne vid Geiranger. Jag har varit där flera gånger med buss och det var trist nog på väg ner från Dalsnibba i dimman att möta bussarna från även ett litet fartyg! =)

Men för att fortsätta det hypotetiska resonemanget så håller jag fast vid att det inte är omöjligt att gå in i Norska fjordar med ett fartyg i Oasis storlek, även om man undviker Geirangerfjorden finns det en del andra att välja på.
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2009, 22:05:46 PM
Citat från: Olof Nilsson skrivet 02 november 2009, 20:09:35 PM
Men för att fortsätta det hypotetiska resonemanget så håller jag fast vid att det inte är omöjligt att gå in i Norska fjordar med ett fartyg i Oasis storlek, även om man undviker Geirangerfjorden finns det en del andra att välja på.

Jo, det är ju sant att man t ex borde kunna gå in i Sognefjord till Gudvangen eller Flåm. Eller Nordfjord till Olden. Däremot bör man hålla sig från Trollfjorden, där Hurtigrutens största skepp har svårigheter att vända.
Problemet är väl även där att orterna inte klarar att ta emot 6 000 kryssningsresnärer på en gång. Jag råkade vara i Stryn en sommardag för ett par år sedan när man hade drygt 2 000 kryssningsresnärer samtidigt på olika fartyg. Man kan väl säga att det var vad bussbolagen, hotellen och övriga turistattraktioner klarade av.

Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: psy skrivet 03 november 2009, 00:06:36 AM
CitatProblemet är väl även där att orterna inte klarar att ta emot 6 000 kryssningsresnärer på en gång. Jag råkade vara i Stryn en sommardag för ett par år sedan när man hade drygt 2 000 kryssningsresnärer samtidigt på olika fartyg. Man kan väl säga att det var vad bussbolagen, hotellen och övriga turistattraktioner klarade av.

Ja, Oasis med 6000 passagerare kräver naturligtvis hamnar med organisation och infrastruktur som klarar det, och det är väl just sådana hamnar som ingår i den rutt hon är byggd för att gå. Jag snöade in lite på den hypotetiska frågan om själva fartyget skulle gå att tränga in i smala fjordar, och det tror jag som sagt att det gör. Hon kan röra sig stabilt åt vilket håll som helst och även snurra runt sin egen axel, så visst går det att manövrera där det är trångt. Men som sagt det kan givetvis bli för trångt på vissa platser. Utan passagerare som betalar finns det ingen anledning att försöka sig på sådant, så det lär vi aldrig få se.

Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: michael k skrivet 03 november 2009, 17:10:25 PM
 det är väål knappt stockholm klarar av ett sådant skepp
jag minns en gång när det vaqr fyra båtar inne samtidigt det var trångt överallt
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: psy skrivet 03 november 2009, 18:41:39 PM
Citatdet är väål knappt stockholm klarar av ett sådant skepp
jag minns en gång när det vaqr fyra båtar inne samtidigt det var trångt överallt

Även om det kanske skulle vara möjligt att ta mot passagerarna i hamnen är det ytterst osannolikt att Oasis of the Seas skulle komma in till Stockholm. Jag hittar inga exakta uppgifter, men om jag minns rätt så är Furusundsleden den led de största fartygen måste ta in och ut ur Stockholm. Den har ett minista djup på 11 meter, och det kanske är lite nära ögat. Jag har även för mig att tex. redan Navigator of the Seas igentligen var för stor för Furusundsleden, men tack vare bla. azipodframdrift, och efter olika tester i simulator godkänndes anlöp med någon form av dispens.
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Mattias skrivet 07 november 2009, 08:27:37 AM
Captain William Wright rapporterar dagligen sin Captain´s Log från resan från Åbo till Port Everglades, Florida. Här från dag tre ombord på Oasis Of The Seas när man passerar under Bron med stort B.

http://www.youtube.com/watch?v=RYf8F9-jULo


Dagliga reportage från resan över Atlanten finner den intresserade på: www.oasisofthesea.com

//M
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: lil-sis skrivet 07 november 2009, 11:02:07 AM
Man blir lite sugen på att åka båt :)
Titel: SV: Oasis of the Seas
Skrivet av: Danne B. skrivet 07 november 2009, 15:29:14 PM
Citat från: Mattias skrivet 07 november 2009, 08:27:37 AM
Captain William Wright rapporterar dagligen sin Captain´s Log från resan från Åbo till Port Everglades, Florida. Här från dag tre ombord på Oasis Of The Seas när man passerar under Bron med stort B.

http://www.youtube.com/watch?v=RYf8F9-jULo


Dagliga reportage från resan över Atlanten finner den intresserade på: www.oasisofthesea.com

//M

Ah, den där filmen hade jag helt missat! Tackar!!!

//Danne