Det ni SL-muppar:
(längden som uppges i annonsen beror på att c:a en meter kapats bort efter bakersta dörren)
http://www.blocket.se/pitea/Volvo_B_58_60__73_24429374.htm?ca=2&w=3 (http://www.blocket.se/pitea/Volvo_B_58_60__73_24429374.htm?ca=2&w=3)
Citat från: Greger Larsson skrivet 01 november 2009, 15:39:03 PM
Det ni SL-muppar:
(längden som uppges i annonsen beror på att c:a en meter kapats bort efter bakersta dörren)
http://www.blocket.se/pitea/Volvo_B_58_60__73_24429374.htm?ca=2&w=3 (http://www.blocket.se/pitea/Volvo_B_58_60__73_24429374.htm?ca=2&w=3)
finns det mer historia om denna?
Volvo B58-60 #4511
årsmodell:
1973 inregistrerad:
1980-09-26totalt 4 ägare
1988-03-08 P-O Flinkfeldts Buss AB/Arjeplog
1990-11-13 Arjeplogs Färg och Måleri AB/Arjeplog
1995-04-03 Privatperson/Umeå
Det var en märklig buss! Hade jag sett den utan att veta hade jag mer trott att det var B10 och inte B58. Den ser faktiskt modernare ut framifrån än från 1973
Bussen ska alltså vara från 1973 men inregistrerad först 1980. Bara detta tycker jag är märkligt. Var fanns bussen mellan 1973 och 1980? Fanns den i ett annat land? Eller kan den ha stått hos Volvo eller Säffle som någon demobuss av något slag?
Det var väl en H54 som blev totalförstörd och återuppstod med ny kaross och ny typbeteckning H58?
Är det denna?
Citat från: Greger Larsson skrivet 01 november 2009, 15:39:03 PM
Det ni SL-muppar
Hej!
Märkligt var ordet!
Lackerad i vad som förefaller vara SL-lackering.
Närmaste motsvarighet torde vara H58 4845 från 1974, som hade vagnsnummer i H54-serien (4816-4865),
men med denna typ av Säffle-kaross och levererad två månader innan de tio sista H54:orna anlände till SL.
H54 hade alltså en annan typ av kaross:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H054/slides/H54_4843_Rastagaraget_Sundbyberg_910120.html
Citat från: Björn Forslund skrivet 01 november 2009, 18:09:11 PM
Det var väl en H54 som blev totalförstörd och återuppstod med ny kaross och ny typbeteckning H58?
Är det denna?
Nej, det var H54 4824 (FZM132).
mvh K R
Troligen någon som micklat lite med årtal för att få den skattefri.
/Björn
Frågan är ju om det är originalchassit eller bara skylten som är original?
Inget nytt knep direkt...
Hade denna buss den nyare karossmodellen?
Björn F: Det enda som inte är original är nog - som sagt längden - och växellådan mod K19(1), det lär nog ha varit Wilson från början.
Lars Ö: Bingo!
Har för mig att någon(Essén?) kände till att den uppträtt som blivande H58 i Sthlm en gång i tiden, bl a i samband med reklamfotograferande och ev någon visning på Råsta? Dock då förklädd med annat reg nr.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 november 2009, 17:36:23 PM
Det var en märklig buss! Hade jag sett den utan att veta hade jag mer trott att det var B10 och inte B58. Den ser faktiskt modernare ut framifrån än från 1973
Bussen ska alltså vara från 1973 men inregistrerad först 1980. Bara detta tycker jag är märkligt. Var fanns bussen mellan 1973 och 1980? Fanns den i ett annat land? Eller kan den ha stått hos Volvo eller Säffle som någon demobuss av något slag?
Jag har ett minne av en B58 som fanns på Lundbyverken i Göteborg. Kan det vara denna ? :D
Sedan kan det finnas omkarossering inblandat också !
Citat från: Greger Larsson skrivet 01 november 2009, 18:42:00 PM
Har för mig att någon(Essén?) kände till att den uppträtt som blivande H58 i Sthlm en gång i tiden, bl a i samband med reklamfotograferande och ev någon visning på Råsta? Dock då förklädd med annat reg nr.
Citat från: S Svensson skrivet 01 november 2009, 20:12:53 PM
Jag har ett minne av en B58 som fanns på Lundbyverken i Göteborg. Kan det vara denna ????
Sedan kan det finnas omkarossering inblandat också !
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2009, 20:14:39 PM
Ja det är nog den
Hej!
Har samtalat med Ulf Essén om denna något mystiska buss och han omtalar att en SL-lackad vagn
med denna typ av Säffle-kaross fanns med i en Volvo B58-broschyr.
Denna buss är på broschyrbilden märkt med vagnsnumret 4845,
(som alltså var numret på den första H58:an som kom till SL, den kom dock i princip samtidigt med 4936 osv),
men den är på denna bild försedd med reg.numret FJB749.
Ett nummer som egentligen tillhörde en annan SL-vagn, den från Linjebuss övertagna H79 6602, en Sc-V B55/Säffle från 1960.
(Den existerande H58 4845 hade reg.nummer GXL239).
Bilder på H79 6602 finns i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27781.0
Sedan nämner Uffe att han vid ett besök i Göteborg under år 1980 fick syn på en märkligt anonym buss i SL-färger
utan några yttre identifikationstecken, som då skulle kunna vara denna gåtfulla Volvo B58,
något som ser ut som en SL-buss men som aldrig gått i reguljär SL-trafik.
En annan udda detalj på KSN885 är väl annars den främre kvadratiska tvåradiga registreringsskylten.
mvh K R
Tack för detta K R!
Får återkomma senare i veckan med ytterligare ägaruppgifter.
/GL
våren 1973 - chassit levereras från Volvo (enl Lars Ö ovan)
1974-08-13 Typbesiktigas i Säffle, längd 12,35m, 48 sittande(varav 4 på fällstol), 33 stående
1974 - 1980 provbuss hos Volvo(ej inregistrerad)
1980-09-08 Forslunds Bil AB, Piteå(förregistrerad, reg nr KSN885)
1980-09-26 Boliden Mineral AB, Inköps-& Förrådsfunktionen, Boliden
1988-03-08 P-O Flinkfeldts Buss AB, Arjeplog
1990-11-13 Arjeplogs Färg & Måleri AB, Arjeplog
1995-04-03 Privatperson, Arjeplog(senare Umeå), ombesiktigad för 9 passagerare och 6010 kg i godsutrymme
2000-07-12 Avställd
I Bolidens ägo gick den i anslutning till Laisvallsgruvan i Norrbotten, denna körning överläts till Flinkfeldts Buss 1988 och bussen följde med.
Tyvärr har den ju blivit av med bakänden annars är det här en ganska unik "SL-Buss" med mycket lågt miltal.
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/KSN885_Intyg.jpg?t=1257276401)
Skall väl tillägga att det rör sig om troligen första exemplaret av Säffles då nya kaross. Det är väl detta som är första provet.