Tror inte jag läst detta förut här, men på Veolias sida kan man läsa att det blir Solaris även till Göteborg, inte bara i skåne man kommer få se dem då hos Veolia =)
http://www.veoliatransport.se/tmpl/ExtensionPage____42665.aspx?epslanguage=ML# (http://www.veoliatransport.se/tmpl/ExtensionPage____42665.aspx?epslanguage=ML#)
Attans, jag som hade tippat på MAN. Detta känns ju å andra sidan inte som ett nerköp. Ska bli spännande med Solaris. Någon som vet varför det blir olika längder på boggibussarna? Antar att det finns en logik bakom varför man vill ha 13,7m på vissa linjer.
Citat från: Johan B skrivet 29 oktober 2009, 15:52:48 PM
Attans, jag som hade tippat på MAN. Detta känns ju å andra sidan inte som ett nerköp. Ska bli spännande med Solaris.
Nu kommer det att bli intressant. Jag ser fram mot att läsa kommentarer om de nya Solarisvagnarna från rutinerade förare som är vana med MAN och Neoplan. Jag tror inte att en enda "MAN-diggare" kommer att ha något emot Solaris.
Bara att beklaga vänner :-[
Citat från: Jan skrivet 30 oktober 2009, 17:28:37 PM
Bara att beklaga vänner :-[
Beklaga???? - den som lever får se! Som resenär o har testat att åka Solaris i Umeå/Landskrona o Tallinn så har jag absolut inget att klaga på!
Citat från: virtual1 skrivet 31 oktober 2009, 00:53:24 AM
Beklaga???? - den som lever får se! Som resenär o har testat att åka Solaris i Umeå/Landskrona o Tallinn så har jag absolut inget att klaga på!
landskrona har 3 stycken hur många går varje dag, 1 max 2 ytterst sällan att alla funkar. Som resenär har du inte så stora krav. Bussen kränger och gnisslar klimatet är väl inte heller dent bästa man kan önska sig. Trånga förareplatser samtliga 3 har fått nya förardörrar detta har gett lite bättre plats.
Citat från: Jan skrivet 31 oktober 2009, 11:04:10 AM
landskrona har 3 stycken hur många går varje dag, 1 max 2 ytterst sällan att alla funkar. Som resenär har du inte så stora krav. Bussen kränger och gnisslar klimatet är väl inte heller dent bästa man kan önska sig. Trånga förareplatser samtliga 3 har fått nya förardörrar detta har gett lite bättre plats.
Det är väl skillnad på trådbussar och vanliga bussar?
Citat från: Sundås skrivet 31 oktober 2009, 12:27:20 PM
Det är väl skillnad på trådbussar och vanliga bussar?
Nej det är inte det när det gäller karosseringen. Man kan jämföra med en personbil med bensin eller dieseldrift. Eller varför inte med gasdrift.
Citat från: Jan skrivet 31 oktober 2009, 11:04:10 AM
landskrona har 3 stycken hur många går varje dag, 1 max 2 ytterst sällan att alla funkar. Som resenär har du inte så stora krav. Bussen kränger och gnisslar klimatet är väl inte heller dent bästa man kan önska sig. Trånga förareplatser samtliga 3 har fått nya förardörrar detta har gett lite bättre plats.
Trollinon kan inte jag kommentera alls. Nya Urbinos till Göteborg skulle jag istället hellre jämföra med de Urbino som nu rullat i Umeå, Skellefteå och Luleå i över tre år nu. Visst har det inte varit helt problemfritt, men inte på en nivå som är sämre än för Scania- och Volvobussarna i samma städer. Någon krängning och gnissel känner jag inte alls igen från Umeå. Eller tja... det skulle vara i OmniCityn då. ;) Hög ljudnivå invändigt påstår andra. Men nog har jag kunnat tala i normal samtalston med sambon när vi åkt längst bak i en Urbino. Jag upplever den iaf som rejält mycket tystare än vad en B9S är invändigt.
Även i Luleå och Umeå bytte man ut förargrindar, men de kunder som köper Urbinon i nutid kan ju beställa den "nya" förardörren direkt, bara man specar beställningen rätt. Jag tycker inte alls att Urbinons förarplats känns som mindre eller trängre än förarplatsen i t.ex Örebros nya MAN-stadsbussar. Att de flesta tyska och polska stadsbussar känns trånga när man vrider stolen till höger beror väl snarare på att man inte sysslar med manuell visering och enkelbiljettsförsäljning ombord på stadsbussar utanför norden? Det känns mer som något som mestadels lever kvar i vårt lite smått bakåtsträvande land... ::)
Citat från: Verspieder skrivet 31 oktober 2009, 16:49:21 PM
Att de flesta tyska och polska stadsbussar känns trånga när man vrider stolen till höger beror väl snarare på att man inte sysslar med manuell visering och enkelbiljettsförsäljning ombord på stadsbussar utanför norden? Det känns mer som något som mestadels lever kvar i vårt lite smått bakåtsträvande land... ::)
Visst må vi vara bakåtsträvare men vi är också trygghets- och skyddsnarkomaner. I det här fallet undrar jag om det inte är facket eller något liknande som krävt snurrbara förarstolar i svenska bussar för att inte förarna ska få belastningsskador. I de fall jag åkt buss utomlands där föraren viserat biljetter och i många fall även tagit betalt har det vanligtvis inte funnits några snurrande stolar. De har vackert fått vrida sig åt höger för att bistå resenären.
Citat från: Cero skrivet 06 november 2009, 22:38:21 PM
Visst må vi vara bakåtsträvare men vi är också trygghets- och skyddsnarkomaner. I det här fallet undrar jag om det inte är facket eller något liknande som krävt snurrbara förarstolar i svenska bussar för att inte förarna ska få belastningsskador. I de fall jag åkt buss utomlands där föraren viserat biljetter och i många fall även tagit betalt har det vanligtvis inte funnits några snurrande stolar. De har vackert fått vrida sig åt höger för att bistå resenären.
Självklart ska trånga förarplatser och fasta stolar aldrig kombineras med ombordförsäljning/visering. Det är inget större fel i att vara trygghets- och skyddsnarkoman, men jag tar hellre bort förarens försäljningsuppgifter i första hand, och vips är arbetsskadorna borta även de. Har man som huvudman valt ett biljettsystem som uppmuntrar alla resenärer att alltid lösa en kontant enkelbiljett varenda gång de reser med en stadsbuss, så får man dessutom kräva en väl tilltagen förarplats.
Ett annat exempel på kulturkrockar är när normalgolvsbussar i tätortstrafik ersätts med uselt fjädrade låggolvsbussar över en natt i en stad där man haft kraftiga vägbulor på bussarnas gator i över 30 år. Resenärerna och kommunpolitiker klagar på de nya bussarnas bristfälliga konstruktion, men inser inte att vägbulor är något man självklart inte har på bussgator på annat håll. Om politikerna kräver t.ex. låggolv får de själva se till att anpassa gatorna innan.
Hur många kan gissa vilken stad jag tänkte på när jag skrev detta?
Citat från: Verspieder skrivet 07 november 2009, 01:49:48 AM
Självklart ska trånga förarplatser och fasta stolar aldrig kombineras med ombordförsäljning/visering. Det är inget större fel i att vara trygghets- och skyddsnarkoman, men jag tar hellre bort förarens försäljningsuppgifter i första hand, och vips är arbetsskadorna borta även de. Har man som huvudman valt ett biljettsystem som uppmuntrar alla resenärer att alltid lösa en kontant enkelbiljett varenda gång de reser med en stadsbuss, så får man dessutom kräva en väl tilltagen förarplats.
Ett annat exempel på kulturkrockar är när normalgolvsbussar i tätortstrafik ersätts med uselt fjädrade låggolvsbussar över en natt i en stad där man haft kraftiga vägbulor på bussarnas gator i över 30 år. Resenärerna och kommunpolitiker klagar på de nya bussarnas bristfälliga konstruktion, men inser inte att vägbulor är något man självklart inte har på bussgator på annat håll. Om politikerna kräver t.ex. låggolv får de själva se till att anpassa gatorna innan.
Hur många kan gissa vilken stad jag tänkte på när jag skrev detta?
Kan det ha varit Umeå ;)
Det här att politiker kräver det ena efter det andra och stiftar lagar efter behag utan att kolla upp eventuella konsekvenser är ju ganska vanligt.
Det är ju samma sak när man på gatukontoret här i Uppsala får för sig att bygga en massa rondeller som dessutom är väldigt trånga så att man har svårt att komma fram med stkrre fordon utan att behöva klättra på kanter eller att slå i med överhänget i fram mot kantstenar.. Allt detta för att dempa trafikrytmen och med det få en ryckigare körrytm som bidrar till större utsläpp från alla fordon.
//Niclas
Citat från: Verspieder skrivet 07 november 2009, 01:49:48 AM
Självklart ska trånga förarplatser och fasta stolar aldrig kombineras med ombordförsäljning/visering. Det är inget större fel i att vara trygghets- och skyddsnarkoman, men jag tar hellre bort förarens försäljningsuppgifter i första hand, och vips är arbetsskadorna borta även de. Har man som huvudman valt ett biljettsystem som uppmuntrar alla resenärer att alltid lösa en kontant enkelbiljett varenda gång de reser med en stadsbuss, så får man dessutom kräva en väl tilltagen förarplats.
Jo, trygghetsnarkomani blir ett fel när det går så långt att individen inte vågar göra någonting utan att alla risker är neutraliserade. Vi är ganska nära det läget inom vissa områden i Sverige, dock inte när det gäller vridbara förarstolar. ;) Självklart tycker jag också att en förarplats där man viserar och säljer biljetter ska vara lämpligt utformad för ändamålet. Däremot är jag ur passagerarperspektiv inte särskilt pigg på att det slutar säljas biljetter på bussarna på många håll. Det försvårar tillfällig- och spontanåkande och kan göra det till ett problem för tillfälliga besökare. Alla har inte en mobiltelefon som kan användas och många äldre vet inte hur den fungerar för att beställa en biljett. Däremot bör självklart biljettsystemen inte vara utformade så att kontantköp uppmuntras.
Citat från: Verspieder skrivet 07 november 2009, 01:49:48 AM
Ett annat exempel på kulturkrockar är när normalgolvsbussar i tätortstrafik ersätts med uselt fjädrade låggolvsbussar över en natt i en stad där man haft kraftiga vägbulor på bussarnas gator i över 30 år. Resenärerna och kommunpolitiker klagar på de nya bussarnas bristfälliga konstruktion, men inser inte att vägbulor är något man självklart inte har på bussgator på annat håll. Om politikerna kräver t.ex. låggolv får de själva se till att anpassa gatorna innan.
Det är sannolikt helt olika förvaltningar som fattar beslut som dessa och ord som samordning och helhetssyn har inte alltid nått fram till våra politiker och statliga/kommunala tjänstemän. Samma situation som den du beskriver tycker jag gäller för diskussionen kring dubbdäckens vara eller icke vara. Även om jag personligen uppmuntrar minskat användande av dubbdäck, speciellt från Mälardalen och söderut, måste den typen av beslut kombineras med information till bilförare att man inte kan köra på vintern som på sommaren (borde iofs vara självklart för alla, men det är det inte) samt att väghållningen vintertid måste utökas så att gator och vägar hålls rena och farbara utan dubbdäck. Det gick förr när de flesta körde på sommardäck året runt, så nog går det idag. Men det kräver ett större tänk än de flesta beslutsfattare förefaller orka med.
Solaris får allt färre anhängare i Umeå. Beror delvis på bristande underhåll. Men de har blivit allt skramligare och stötiga med
åren. De känns som att de åldras väldigt snabbt. Jag hör inte många positiva kommentarer om Solarisen längre.
Har själv aldrig varit en Solarisanhängare, det allra mest störande med Solarisen, tycker jag, är speglingen i framrutan
i mörkerkörning. Man ser mer av inredningen bak i bussen än vägen framför. Det gäller då speciellt snett höger.
Solskydd ner i mörkerkörning är ett måste för att begränsa eländet. Dessutom är den väldigt halkkänslig i framvagnen,
den glider i sidled fram som ingen annan buss. Ska bli intressant i vinter med andra däck om det hjälper.
Citat från: Bussnissen skrivet 19 november 2009, 15:43:53 PM
Solaris får allt färre anhängare i Umeå. Beror delvis på bristande underhåll. Men de har blivit allt skramligare och stötiga med
åren. De känns som att de åldras väldigt snabbt. Jag hör inte många positiva kommentarer om Solarisen längre.
Har själv aldrig varit en Solarisanhängare, det allra mest störande med Solarisen, tycker jag, är speglingen i framrutan
i mörkerkörning. Man ser mer av inredningen bak i bussen än vägen framför. Det gäller då speciellt snett höger.
Solskydd ner i mörkerkörning är ett måste för att begränsa eländet. Dessutom är den väldigt halkkänslig i framvagnen,
den glider i sidled fram som ingen annan buss. Ska bli intressant i vinter med andra däck om det hjälper.
Att justera bromsarna så att framaxeln inte bromsar så hårt jämfört med mitt/baxaxeln lyckades väl LLT bra med? Finns det inte vindrutor som reflekterar mindre ljus bakåt? Lysrör på full effekt längst fram är ju tyvärr det enda belysningalternativet på Urbinon, så varför inte bara montera in mindre ljusstarka riktade dioder istället? Dämpad nattbelysning i främre delen fanns ju i äldre Scanior, men finns inte ens som tillval på nya stadsbussar. Varför inte?
Det är väl så att det är nått krav på en viss ljusstyrka i bussen numera... vilket gör att man knappt ser nått annat i rutan än inredningen...
Ja, det ska inte vara så svårt att justera bromsar. Men som du vet så är det ofta långt från ord till handling i Umeå. När det gäller rutor så vet jag inte vad som finns på marknaden. Svagare belysning vore värt att testa eller avskärmning. Bästa vore att ha som Omnicity möjlighet att släcka ned fram, ända till första utgängsdörr.
Citat från: Verspieder skrivet 19 november 2009, 20:18:22 PM
Att justera bromsarna så att framaxeln inte bromsar så hårt jämfört med mitt/baxaxeln lyckades väl LLT bra med? Finns det inte vindrutor som reflekterar mindre ljus bakåt? Lysrör på full effekt längst fram är ju tyvärr det enda belysningalternativet på Urbinon, så varför inte bara montera in mindre ljusstarka riktade dioder istället? Dämpad nattbelysning i främre delen fanns ju i äldre Scanior, men finns inte ens som tillval på nya stadsbussar. Varför inte?
Citat från: Bussnissen skrivet 22 november 2009, 13:59:01 PM
Ja, det ska inte vara så svårt att justera bromsar. Men som du vet så är det ofta långt från ord till handling i Umeå. När det gäller rutor så vet jag inte vad som finns på marknaden. Svagare belysning vore värt att testa eller avskärmning. Bästa vore att ha som Omnicity möjlighet att släcka ned fram, ända till första utgängsdörr.
En separat strömbrytare till de främsta lysrören vore ju varken fel, dyrt eller avancerat. Som du skriver finns en sådan inte bara på alla äldre Scanior utan även på alla OmniCitys. På Volvobussarna är ju det främsta lysröret kopplat så det endast tänds i samband med främre dörröppning.
Citat från: Verspieder skrivet 22 november 2009, 19:26:30 PM
En separat strömbrytare till de främsta lysrören vore ju varken fel, dyrt eller avancerat. Som du skriver finns en sådan inte bara på alla äldre Scanior utan även på alla OmniCitys. På Volvobussarna är ju det främsta lysröret kopplat så det endast tänds i samband med främre dörröppning.
Solarisbussarna har nu också fått nya nödöppnare, lägre ned på dörrstolpen. Bränderna har skapat en viss nervositet.
Särskilt då som det var svårt att ta sig ut.
Citat från: Verspieder skrivet 22 november 2009, 19:26:30 PM
En separat strömbrytare till de främsta lysrören vore ju varken fel, dyrt eller avancerat. Som du skriver finns en sådan inte bara på alla äldre Scanior utan även på alla OmniCitys. På Volvobussarna är ju det främsta lysröret kopplat så det endast tänds i samband med främre dörröppning.
Den billigaste "fixen" är väl annars att ta väck lysrören från amaturen längst fram.