Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 18:15:53 PM

Titel: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 18:15:53 PM
Idag träffade jag på en person som påstod att det tillverkats Larvikskarosser som såg ut som SJ:s långfärdsbussar med Larvikskaross som skulle vara byggda på chassin från Leyland. Han påstod också det byggts på Mercedes. Kan detta stämma? Tror inte att dessa kan ha funnits i Sverige, men kanske i Norge där dessa karosser tillverkades?
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2009, 18:26:32 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 18:15:53 PM
Idag träffade jag på en person som påstod att det tillverkats Larvikskarosser som såg ut som SJ:s långfärdsbussar med Larvikskaross som skulle vara byggda på chassin från Leyland. Han påstod också det byggts på Mercedes. Kan detta stämma? Tror inte att dessa kan ha funnits i Sverige, men kanske i Norge där dessa karosser tillverkades?

Svensk Busshistoria förtecknar tre bussar med Mercedes-chassi och Larviks-kaross. De är från åren 1963-1966 och bör således ha haft kaross av samma typ som SJ-bussarna.
Någon Leyland med Larviks-kaross finns inte i SBH men inget hindrar ju att sådana har tillverkats för norsk marknad.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 28 oktober 2009, 19:54:34 PM
Jag har en bild någonstans på en Merca med Larvikkaross. Men det var en kort vagn av bulldogtyp, så likheterna med en SJ-Larvikare är nog mest i ändarna. Givetvis kunde man få en Larvikkaross på vilket chassi man önskade, det var kunden som valde vad de skulle bygga på.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2009, 20:25:18 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 oktober 2009, 19:54:34 PM
Jag har en bild någonstans på en Merca med Larvikkaross. Men det var en kort vagn av bulldogtyp, så likheterna med en SJ-Larvikare är nog mest i ändarna. Givetvis kunde man få en Larvikkaross på vilket chassi man önskade, det var kunden som valde vad de skulle bygga på.

Åtminstone en av Mercedes-Larvikarna var av fullängd och en var kort (ca 25 passagerare). På den tredje saknas sådana uppgifter. Eftersom de har karossnummer insprängda i SJ-serien så bör karosserna varit av samma utseende med undantag av längden (och höjden).
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 oktober 2009, 20:28:18 PM
se "www.rhf.no" och slå fram en förteckning över Larviks bussar. Hittar inte länken dock.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 28 oktober 2009, 20:47:21 PM
Det har funnits åtminstone ett 20-tal mindre Mercedesbussar med Larvikkaross i Sverige. En större O317 ska ha sålts till Interbus, Västra Frölunda, enligt RHF.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Lasse S skrivet 28 oktober 2009, 22:29:18 PM
Har just idag besökt skrotgården hos Rogers bil i Eksjö och hittade där en Merca med Larvikkaross reg nr CRW 098 har tjänstgjort som crossbuss. Bild kommer när jag fått kläm på hur det skall göras!  1896 frågade för ett tag sedan om Säfflebussen jag fotat på denna skrot och kan idag meddela att den är skrotad.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 29 oktober 2009, 10:23:49 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 oktober 2009, 18:15:53 PM
Idag träffade jag på en person som påstod att det tillverkats Larvikskarosser som såg ut som SJ:s långfärdsbussar med Larvikskaross som skulle vara byggda på chassin från Leyland. Han påstod också det byggts på Mercedes. Kan detta stämma? Tror inte att dessa kan ha funnits i Sverige, men kanske i Norge där dessa karosser tillverkades?

Nej, det har inte byggts Larviks-karosser på Leyland, men väl på Bedford. Däremot har det byggts en del på Mercedes, framför allt på de mindre chassierna typ LP och LPO.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Stina skrivet 29 oktober 2009, 20:55:50 PM
Vi hade två st Mercedesbussar med 608 chassier och Larvik karosser på 70-talet, bussarna var från 1967 och karosserna var ungefär så fyrkantiga som en buss kan bli. En hade vanlig enkel linjeinredning och den andra hade vad vi kallade halvturist, ej fällbara stolar. Linjemodellen hette: GLJ404 eller 405, vi hade båda numren det ena på en Larvik och det andra på en minineoplan av samma årsmodel och med samma chassie.

Gubben köpte vid senare tidpunkt en Mercedes 317 med pannkaksmotor och Larvikkaross. Den hade använts av stuveribolaget i Göteborg och var utrangerad när gubben köpte den. Den blev aldrig använd och slutade sina dagar bakom en lada utanför Mörarp.
Det kan ju ha varit den bussen som Interbuss köpte?
Den bussen var helturist och stolarna var dessutom identiska med dom som sitter i min gamla Lierbuss.

Stina.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 29 oktober 2009, 21:17:17 PM
GLJ404 hette den. Jodå, det måste ha varit en av de två O317/Larvik som Interbus hade. Några fler O317/Larvik fanns det inte i Sverige.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 29 oktober 2009, 22:11:04 PM
Citat från: Stina skrivet 29 oktober 2009, 20:55:50 PM
Vi hade två st Mercedesbussar med 608 chassier och Larvik karosser på 70-talet, bussarna var från 1967 och karosserna var ungefär så fyrkantiga som en buss kan bli. En hade vanlig enkel linjeinredning och den andra hade vad vi kallade halvturist, ej fällbara stolar. Linjemodellen hette: GLJ404 eller 405, vi hade båda numren det ena på en Larvik och det andra på en minineoplan av samma årsmodel och med samma chassie.

Gubben köpte vid senare tidpunkt en Mercedes 317 med pannkaksmotor och Larvikkaross. Den hade använts av stuveribolaget i Göteborg och var utrangerad när gubben köpte den. Den blev aldrig använd och slutade sina dagar bakom en lada utanför Mörarp.
Det kan ju ha varit den bussen som Interbuss köpte?
Den bussen var helturist och stolarna var dessutom identiska med dom som sitter i min gamla Lierbuss.

Stina.


Såg dessa utvändigt ut som SJ:s bussar med Larvikskaross?
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Stina skrivet 29 oktober 2009, 22:20:50 PM
Jag vet inte hur SJ.s bussar såg ut. Om du kan ordna en bild på dylika kan jag ju testa minnet.

Stina.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 29 oktober 2009, 22:58:01 PM
Citat från: Stina skrivet 29 oktober 2009, 22:20:50 PM
Jag vet inte hur SJ.s bussar såg ut. Om du kan ordna en bild på dylika kan jag ju testa minnet.

Stina.

Lägger in ett par länkar till bilder på långfärdsbuss med Larvikskaross från SJ. Så här kan du jämföra med hur SJ:s bussar såg ut :D

http://i691.photobucket.com/albums/vv279/skandiahamn/Jonkopping1980x1.jpg

http://i691.photobucket.com/albums/vv279/skandiahamn/Jonkopping1980x2.jpg
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Stina skrivet 30 oktober 2009, 10:03:20 AM
Tyvärr blev det nog inte mycket lättare av bilderna, det stämmer inte med mina minnesbilder. Jag är säker på att de små 608.orna hade lastbilsfronten även inne i bussarna fanns lastbilens instrumentbräda och låda över motorn. Den stora 317 bussen påminde om en typisk Merca i fronten, jag är helt säker på att den hade välvda vindrutor som gick "runt hörnet" och inte den lilla kilen som på SJ-bussen.
Dom små hade dörrar på hörnen där bak för bagaget, jag tror det var så även på den stora men är inte helt säker.

Stina.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 oktober 2009, 10:29:09 AM
Det är helt riktigt, Stina.

De Larvik som byggdes på tidiga LP-chassier, bl.a. LP353, hade Larviksfront, medan de som byggdes senare på LPO608-chassier hade Mercedes egen front. Det kan säkert också stämma att O317-bussen också hade Mercedes-front. Jag har själv aldrig sett den. Det var nämligen vanligt att Mercedes levererade sina chassier med egen front på den tiden, vilket fick karossörerna att svettas för att få ihop fronten med sin egen kaross.

Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 oktober 2009, 11:55:24 AM
Hej

Jag miosstänkte också att de såg ut som Mercedes i fronten. Det där med Mercafront, var det för att behålla "imagen", att man skulle känna igen en Merca oavsett karossör?
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 oktober 2009, 12:17:33 PM
Ja, jag har funderat på det också. I skiftet 1940/50 valde ju Mercedes att karossera sina bussar själv och vägrade därmed sälja chassier till främmande karossörer. När man såg de förödande effekterna av detta, nämligen att nya bussmärken såsom Setra och Neoplan uppstod och tog marknadsandelar, så lättade man på embargot och började sälja chassier igen, men med egen front. På något sätt var det nog för att behålla Mercedes-karaktären på bussarna. 
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 30 oktober 2009, 14:09:59 PM
Tyvärr har jag bara uppgifter om 2 bussar jag kunnat finna, båda är LPO608 modeller men den ena
hade karossnamnet Lier kvar framtill, den hette CAK 994, den andra hette CCO 952, den sista kunde jag
inte se något karossnamn utvändigt, men på dessa är enda skillnaden att CCO 952 har ett dest.fönster upptill
ovanför fronten. Båda är dock försedda med MB-stjärnan framtill på grillen.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 oktober 2009, 17:46:59 PM
Det stämmer bra, Ove. CAK994 hade Lier-kaross (år 1970) och CCO952 hade Larviks-kaross (år 1966). Eftersom båda hade Mercedes-front så ser de alltså ganska lika ut framifrån. Det enda som kan skilja bussarna i fronten är taknocken framtill, inkl. ev. destinationsskylt. Båda var byggda på chassiet LPO608/36 med 3.6 meters axelavstånd. Det var ett bussanpassat lastbilschassie.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Lars Borgemo skrivet 04 november 2009, 13:39:57 PM
Leja Touring hade en i tidernas begynnelse en Lier-merca med bakdörr och rulltolsramp. Den ses här på ett inscannat foto från 60-talets slut med hela den dåtida vagnparken vid Gunnebo. Tyvärr vet jag inte vilket regnr den hade. (men den var väl som all bussar från Göteborgs och Bohus län O-registrerad...  ;D)

(http://www.leja-touring.se/omoss/omoss.jpg)
Lånat från Lejas hemsida
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: S Svensson skrivet 05 november 2009, 18:48:02 PM
Företaget hette då troligen Mölndals Färdtjänst AB. Leija Touring kallade man sig men företaget hette inte detta. Leja efter Lennart Jaktlund.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 05 november 2009, 19:27:13 PM
Jo, jag tror det var 1983 som man bytte namn från Mölndals Färdtjänst AB till LEJA Touring AB. Dessförinnan (ca 1979?) hade Jaktlund tagit över Vasa Buss Charter AB i Göteborg. Frågan är om LEJA Touring AB kom till genom en sammanslagning av Mölndals Färdtjänst och Vasa Buss Charter. Någon som vet mer om detta?
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2009, 19:56:19 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 november 2009, 19:27:13 PM
Jo, jag tror det var 1983 som man bytte namn från Mölndals Färdtjänst AB till LEJA Touring AB. Dessförinnan (ca 1979?) hade Jaktlund tagit över Vasa Buss Charter AB i Göteborg. Frågan är om LEJA Touring AB kom till genom en sammanslagning av Mölndals Färdtjänst och Vasa Buss Charter. Någon som vet mer om detta?

Lennart Jaktlund har själv berättat att han bytte namn till Leja Touring därför att färdtjänst hade fått en helt annan betydelse än vad det hade när han grundade sitt företag. Då var färdtjänst ungefär det som vi i dag kallar resetjänst men det blev under 1970-talet alltmer en betydelseförskjutning mot handikappresor i offentlig regi.
Namnet Leja Touring som marknadsföringsnamn kom betydligt tidigare än 1983 men det är möjligt att det officiella namnbytet på företaget ägde rum då. Leja körde på den tiden en hel del färdtjänst (i dagens betydelse av ordet) och därför kan namnbytet på bolaget ha dröjt.
Om övertagandet av Vasa Buss Charter hade med namnbytet att göra vet jag inte, men det var ju onekligen ett lämpligt tillfälle.

Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 05 november 2009, 20:22:35 PM
Det är riktigt. LEJA Touring fanns som marknadsföringsnamn redan under 1970-talet. Enligt mina gamla bussanteckningar var dock bussarna registrerade på dels Vasa Buss Charter AB och dels Mölndals Färdtjänst AB fram till april 1983, då de började registreras på LEJA Touring AB.
Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Muk skrivet 05 november 2009, 20:27:55 PM
"Vasa Buss Charter AB" (org.nr 556128-8324) bytte namn till "Mölndals Färdtjänst AB" 1983 och det var samtidigt som det tidigare "Mölndals Färdtjänst AB" (org.nr 556164-7610) bytte namn till "Leja-Touring AB".

Titel: SV: Fråga om Larvikskarosser
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 05 november 2009, 22:13:48 PM
Citat från: Lasse S skrivet 28 oktober 2009, 22:29:18 PM
Har just idag besökt skrotgården hos Rogers bil i Eksjö och hittade där en Merca med Larvikkaross reg nr CRW 098 har tjänstgjort som crossbuss. Bild kommer när jag fått kläm på hur det skall göras!  1896 frågade för ett tag sedan om Säfflebussen jag fotat på denna skrot och kan idag meddela att den är skrotad.

Jag grävde fram Bussnytt 3/1999 och hittade den som f.d. H198 MB LP710/452 från 1965, levererad till Bengt Erlandsson i Påryd. Bild är alltid intressant!

M.v.h.
Ola