Bara en kort fundering på hur det går med alla överklagningar som kom efter tilldelningsbesluten i Skåne? Även direktupphandlingarna överklagades, men där har åtminstone Orusttrafiken (Hässelholm) och Veolia (Landskrona) börjat köra 1/10 så det gick väl inte vägen då...
Däremot såg jag en bild på en Arriva-buss på linje 506 nyligen, skulle inte Swebus börja köra denna trafik (506/520) efter 1/10?
Citat från: Peter L skrivet 27 oktober 2009, 15:46:36 PM
Bara en kort fundering på hur det går med alla överklagningar som kom efter tilldelningsbesluten i Skåne? Även direktupphandlingarna överklagades, men där har åtminstone Orusttrafiken (Hässelholm) och Veolia (Landskrona) börjat köra 1/10 så det gick väl inte vägen då...
Däremot såg jag en bild på en Arriva-buss på linje 506 nyligen, skulle inte Swebus börja köra denna trafik (506/520) efter 1/10?
Länsrättens dom angående "ur-upphandlingen" är överklagad av både Swebus och Skånetrafiken till Kammarrätten. Länsrättens dom för direktupphandlingen är överklagad av Skånetrafiken till Kammarrätten och där står frågorna just nu och harvar.
Skånetrafiken önskade att Swebus skulle börja köra linje 506 och 520 (som Sweb vunnit i ur-upphandlingen), men Swebus har avböjt med hänvisning till att man i så fall även velat fortsätta på Lommabukten och Hässleholm, vilket inte Skånetrafiken har velat.
Så om jag har förstått det hela rätt så kör Veolia idag Österlen vilket man fortsatt med sen tidigare, har börjat köra på Lomma, fortsatt att köra Lund-Trelleborg, Malmö-Svedala respektive -Klågerup, samt kommer att börja köra Trelleborg stad den 13 december. Orust har börjat köra Hässleholm-Sösdala och kommer i december börja köra stadstrafiken i Hässleholm. Arriva fortsätter i ett år att köra Helsingborg-Klippan respektive -Ängelholm. Allt detta på direktupphandling.
Tack för snabbt och precist svar! :)
Citat från: julle skrivet 27 oktober 2009, 16:10:17 PM
Länsrättens dom angående "ur-upphandlingen" är överklagad av både Swebus och Skånetrafiken till Kammarrätten. Länsrättens dom för direktupphandlingen är överklagad av Skånetrafiken till Kammarrätten och där står frågorna just nu och harvar.
Skånetrafiken önskade att Swebus skulle börja köra linje 506 och 520 (som Sweb vunnit i ur-upphandlingen), men Swebus har avböjt med hänvisning till att man i så fall även velat fortsätta på Lommabukten och Hässleholm, vilket inte Skånetrafiken har velat.
Så om jag har förstått det hela rätt så kör Veolia idag Österlen vilket man fortsatt med sen tidigare, har börjat köra på Lomma, fortsatt att köra Lund-Trelleborg, Malmö-Svedala respektive -Klågerup, samt kommer att börja köra Trelleborg stad den 13 december. Orust har börjat köra Hässleholm-Sösdala och kommer i december börja köra stadstrafiken i Hässleholm. Arriva fortsätter i ett år att köra Helsingborg-Klippan respektive -Ängelholm. Allt detta på direktupphandling.
samtliga direktupphandlingar är på 6 månader skulle domar inta kommit kommer ytterligare 6 månader