(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/549356Fhp-B.jpg)
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6497618Kutterv-B.jpg)
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4716526NBt-B.jpg)
4716 & 4729
Citat från: Hobgoblin skrivet 25 oktober 2009, 21:57:32 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6497618Kutterv-B.jpg)
Hade bussen ursprungligen reservhjul på bakstammen eller finns det någon annan förklaring till stötfångarens utformning?
(http://hem.bredband.net/esblag//CF-ABH893-20041113.jpg)
Den här lever förresten än i form av husbuss.
Den kanske har haft dragkrok?
Vad jag minns från "grönbussarna" i Östersund, så var det vanligt med reservhjul bak. Då handlar det om 60-talet.
Jo, det gick att få CF med reservhjul bak. Men konstruktionen med den bakre stötfångaren som finns på bussen på bilden stämmer inte med standard, som hade hel stötfångare och reservhjulen fick plats ändå.
Om detta var den vanliga utformningen av bakpartiet på de SJ-CF som hamnade hos SL vet jag inte. Inte heller varför den fick denna utformning men dragkrok låter väl plausibelt.
Några gamla pärlor. Verkligen trevligt att se.
//Niclas
Citat från: Esbjörn skrivet 26 oktober 2009, 08:37:47 AM
Hade bussen ursprungligen reservhjul på bakstammen eller finns det någon annan förklaring till stötfångarens utformning?
(http://hem.bredband.net/esblag//CF-ABH893-20041113.jpg)
Den här lever förresten än i form av husbuss.
Roligt att höra att den finns kvar. Det var en av mina favoriter då, med sin förlängda, raka växelspak.
Mvh
/H
Apropå den delade bakstötfångaren. Fanns det inte skidhållare i hörnen från början och en botten innanför stötfångarna som skidorna vilade mot?
Mvh Jan G