Terminaler byggs....
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/SlussenterminalenSlu-B.jpg)
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/H57607Jap-B.jpg)
.....och försvinner.
Citat från: Hobgoblin skrivet 24 oktober 2009, 22:52:48 PM
Terminaler byggs....
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/SlussenterminalenSlu-B.jpg)
Och om några år ska nuvarande Slussen rivas. Byggstart för "nya Slussen" är planerat 2012.
/Peter
Citat från: Hobgoblin skrivet 24 oktober 2009, 22:52:48 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/SlussenterminalenSlu-B.jpg)
Vad var det inne i tunnlarna innan bussarna började köra där? Godsjärnväg?
Citat från: Verspieder skrivet 26 oktober 2009, 02:48:05 AM
Vad var det inne i tunnlarna innan bussarna började köra där? Godsjärnväg?
Ja, det var en liten bangård för växling till hamnspåren på Skeppsbron, Stadsgården och Söder Mälarstrand och för Saltsjöbanans godstrafik gissar jag. Förbindelse fanns visst också direkt med stambanan innan nya järnvägsbron kom till. Kanske någon mera järnvägskunnig kan bidra med årtal och andra detaljer? Behöll man inte spåret längst till höger, där det senare blev bilfil, en tid sedan bussarna börjat köra? Forskningen går vidare.
Mvh
H
Gick spåret längst till höger till kajen på Söder Mälarstrand?
Är Skeppsbroanslutningen redan borta vid denna tidpunkt?
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 oktober 2009, 12:01:01 PM
Gick spåret längst till höger till kajen på Söder Mälarstrand?
Är Skeppsbroanslutningen redan borta vid denna tidpunkt?
Har konsulterat SJK:s bok
Järnvägsdata (1992). Där framgår att förbindelsen till S. Mälarstrand bröts redan 1956. Det sparade spåret till höger kanske behölls så länge man körde till Skeppsbron dvs. till 1975.
/H
Lasten med styckegods åkte ett halvt varv runt Södermalm, via Norra Hammarbyhamnen, och i tunnel under Södersjukhuset (tunneln finns kvar än idag) för att sedan nå Södra station.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 26 oktober 2009, 20:19:53 PM
Lasten med styckegods åkte ett halvt varv runt Södermalm, via Norra Hammarbyhamnen, och i tunnel under Södersjukhuset (tunneln finns kvar än idag) för att sedan nå Södra station.
Ja just ja. Den tunneln hade jag glömt. Går den att börja använda till något användbart idag? För spårbunden kollektivtrafik eller som busstunnel?
Tunneln har använts för katastrofövningar bl a, och nu ville någon anlägga ett skidspår i den. Vet inte om det finns några planer att använda den för spårväg numera, men som bussgata har den väl iaf ytterst begränsad användning?
Kanske kunde man dra Saltis/Tvärbanan dit via kajen i Norra Hammarbyhamnen, för ytterligare en omstigningspunkt till pendeltågen vid Södra? Med uppgång under Södersjukhuset givetvis, det finns ju redan en oanvänd förbindelse upp under sjukhuset, tänkt att använda vid krig.