Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 24 oktober 2009, 22:52:48 PM

Titel: Två terminaler
Skrivet av: Hasse L skrivet 24 oktober 2009, 22:52:48 PM
Terminaler byggs....
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/SlussenterminalenSlu-B.jpg)

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/H57607Jap-B.jpg)
.....och försvinner.
Titel: SV: Två terminaler
Skrivet av: Peter Rost skrivet 25 oktober 2009, 19:07:54 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 24 oktober 2009, 22:52:48 PM
Terminaler byggs....
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/SlussenterminalenSlu-B.jpg)


Och om några år ska nuvarande Slussen rivas. Byggstart för "nya Slussen" är planerat 2012.

/Peter
Titel: SV: Två terminaler
Skrivet av: Ersa skrivet 26 oktober 2009, 02:48:05 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 24 oktober 2009, 22:52:48 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/SlussenterminalenSlu-B.jpg)

Vad var det inne i tunnlarna innan bussarna började köra där? Godsjärnväg?
Titel: SV: Två terminaler
Skrivet av: Hasse L skrivet 26 oktober 2009, 09:10:54 AM
Citat från: Verspieder skrivet 26 oktober 2009, 02:48:05 AM
Vad var det inne i tunnlarna innan bussarna började köra där? Godsjärnväg?
Ja, det var en liten bangård för växling till hamnspåren på Skeppsbron, Stadsgården och Söder Mälarstrand och för Saltsjöbanans godstrafik gissar jag. Förbindelse fanns visst också direkt med stambanan innan nya järnvägsbron kom till. Kanske någon mera järnvägskunnig kan bidra med årtal och andra detaljer? Behöll man inte spåret längst till höger, där det senare blev bilfil, en tid sedan bussarna börjat köra? Forskningen går vidare.
Mvh
H
Titel: SV: Två terminaler
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 26 oktober 2009, 12:01:01 PM
Gick spåret längst till höger till kajen på Söder Mälarstrand?
Är Skeppsbroanslutningen redan borta vid denna tidpunkt?
Titel: SV: Två terminaler
Skrivet av: Hasse L skrivet 26 oktober 2009, 19:00:25 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 oktober 2009, 12:01:01 PM
Gick spåret längst till höger till kajen på Söder Mälarstrand?
Är Skeppsbroanslutningen redan borta vid denna tidpunkt?

Har konsulterat SJK:s bok Järnvägsdata (1992). Där framgår att förbindelsen till S. Mälarstrand bröts redan 1956. Det sparade spåret till höger kanske behölls så länge man körde till Skeppsbron dvs. till 1975.
/H
Titel: SV: Två terminaler
Skrivet av: Peter Rost skrivet 26 oktober 2009, 20:19:53 PM
Lasten med styckegods åkte ett halvt varv runt Södermalm, via Norra Hammarbyhamnen, och i tunnel under Södersjukhuset (tunneln finns kvar än idag) för att sedan nå Södra station.

/Peter
Titel: SV: Två terminaler
Skrivet av: Ersa skrivet 27 oktober 2009, 10:21:11 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 26 oktober 2009, 20:19:53 PM
Lasten med styckegods åkte ett halvt varv runt Södermalm, via Norra Hammarbyhamnen, och i tunnel under Södersjukhuset (tunneln finns kvar än idag) för att sedan nå Södra station.

Ja just ja. Den tunneln hade jag glömt. Går den att börja använda till något användbart idag? För spårbunden kollektivtrafik eller som busstunnel?
Titel: SV: Två terminaler
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 27 oktober 2009, 11:32:42 AM
Tunneln har använts för katastrofövningar bl a, och nu ville någon anlägga ett skidspår i den.  Vet inte om det finns några planer att använda den för spårväg numera, men som bussgata har den väl iaf ytterst  begränsad användning?
Kanske kunde man dra Saltis/Tvärbanan dit via kajen i Norra Hammarbyhamnen, för ytterligare en omstigningspunkt till pendeltågen vid Södra? Med uppgång under Södersjukhuset givetvis, det finns ju redan en oanvänd förbindelse upp under sjukhuset, tänkt att använda vid krig.